Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ADVIES] Access Points aanschaffen (zakelijk)

Pagina: 1
Acties:

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-11 20:59
Beste medetweakers,

Wij zijn als bedrijf op zoek naar een goed werkende WLAN omgeving. Om de situatie eerst te verduidelijken hier een korte beschrijving.

Huidige situatie
Ons bedrijf werkt onder een moederbedrijf. Het moederbedrijf verzorgd alle netwerk, software en hardware voor ons bedrijf. Echter de draadloze oplossing van dit moederbedrijf gaat over dezelfde internetverbinding. Aangezien we hier maar een 2Mbit verbinding hebben, willen we alle draadloze apparaten over een aparte WLAN en aparte internet lijn zetten. Deze verbinding is ook al aanwezig (Ziggo Zakelijk 100/100). Deze Ziggo verbinding ligt in een ander pand, namelijk aan de overkant van de straat. Tussen deze 2 panden ligt een glasvezel verbinding. Echter alleen van het netwerk van ons moederbedrijf.

Nieuwe situatie
Nu willen we graag de Ziggo Zakelijk 100/100 verbinding naar het andere pand brengen, waar de WLAN oplossing moet komen. Echter willen we hier niet teveel kosten aan uitgeven zoals 5000-10000 euro. Maar echter doormiddel van enkele Access Points á ongeveer 100 euro per stuk. Maar nu zijn hier verschillende mogelijkheden voor en ben zelf niet helemaal bekend met het opzetten van een nieuwe WLAN oplossing dmv. Access Points.

Mijn eerste idee was om een 5-tal Access Points aan te schaffen. Echter het liefste op een PoE switch (reeds nog niet aanwezig). En de Access Points met een netwerkkabel aan te sluiten.

Nu zie ik in de Pricewatch verschillende Access Points staan, maar de prijzen variëren zo erg dat ik niet weet welke Access Points goed zijn uit ervaring. Ik kwam bijvoorbeeld de pricewatch: Asus EA-N66 tegen maar uit de reviews blijkt dat mensen vaak last hebben dat deze na 15 min gereset moet worden. Hier hebben we echter geen zin/tijd voor en willen graag verder kijken. Nu ben ik bijvoorbeeld de pricewatch: Zyxel NWA1123-NI tegengekomen. Maar heb ik hier ook alleen een PoE switch voor nodig, zijn de Access Points apart bereikbaar met een eigen interface? Allemaal dingen die ik graag wil weten.

Vraagstelling
Zouden jullie mij aan te kunnen geven welke Access Points goed zijn? Veel Access Points hebben geen review en wil graag informatie uit eigen kennis en ervaring. Daarbij wil ik graag weten met welke dingen ik rekening moet houden, aangezien ik nu niet weet of er één aparte controller moet komen die de AP kunnen aansturen of dat een PoE switch met een aantal AP voldoende is.

Graag jullie inbreng hierover. Alvast bedankt :)

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 19:08
Wil je niet liever enterprise grade accespoints? Kijk bijvoorbeeld eens bij Meraki, Ubiquity of OpenMesh.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• Klevertje
Bij mijn vorige werkgever heb ik gewerkt met Meraki. Alleen weet ik dat deze Access Points destijds rond de 600-800 euro per stuk kosten. Ik ben toch op zoek naar een goedkopere oplossing.

Het WLAN gedeelte word dan ook alleen gebruikt voor Mobiele telefoons, Tablet (iPad) en laptops van bezoekers (geen eigen laptops, deze draaien om het wlan gedeelte van ons moederbedrijf).

Aangezien ons moederbedrijf maar 2Mbit levert en hier ook alle draadloze apparaten overgaan, vertraagd dit ons netwerk. Daarom willen we graag een eigen WLAN oplossing over de Ziggo lijn. Reden is dat het dan sneller werkt met draadloos apparatuur en onze 2Mbit lijn word dan minder belast, waardoor het werken naar een Citrix server weer wat snelheid winst moet opleveren.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:59
Je zou eens kunnen kijken naar de Unify ap's van Ubiquity. Deze kan je allemaal draaien vanaf een PoE switch en hebben allemaal een eigen interface. Je hoeft geen eigen management systeem in te richten maar het is wel handig om op een server deze te instaleren en als deamon te laten draaien.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:12
Hoeveel medewerkers/connecties?
En je kunt iedere router inzetten als AP

• Klevertje
Het probleem is dat ik helemaal geen toegang heb tot de rechten. Misschien zal ik me beter kunnen verklaren:

Ons bedrijf is onderdeel van Viessmann GmbH (duitse firm) met circa 9000 medewerkers. Van deze 9000 medewerkers zijn er 160 it-medewerkers die allemaal hun eigen afdeling hebben. Apart team voor netwerk een apart team voor printers een apart team voor Lotus Notes en noem het maar op.

Alles buiten hun eigen standaard word ook niet toegepast. Ik hoef dus ook niet te vragen om bepaalde software op een server te installeren, omdat dit gewoonweg niet gedaan word. Dit is een vervelende situatie en beperkt mij wel degelijk tot mijn werkzaamheden.

Daarom wil ik graag een zo simpel en niet te duur wlan systeem. Ik kan ook gewoon 5 ZyXEL routers kopen, hiervan de DHCP uitschakelen, MAC-adressen met elkaar koppelen en hetzelfde SSID en WPA key ingeven. Echter wil ik liever iets van 1 controller met 5 access points wat de kosten niet extreem omhoog gaat brengen.

Of eventueel een PoE switch met 5 Access Points, waarbij ieder AP een eigen webinterface heeft. Belangrijkste is dat het goed werk, geen dure wlan oplossing is en stabiel blijft. Tevens wil ik zelf alles in beheer houden m.b.t. dit wlan concept.

• Klevertje
Miyamoto schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 13:27:
Hoeveel medewerkers/connecties?
En je kunt iedere router inzetten als AP
We zitten momenteel met 60 werkstation. Echter kan alleen hardware wat is aangeschaft bij Viessmann (á Hollywoord prijzen) toegevoegd worden aan het Viessmann netwerk.

Beschouw het maar als een huis, tuin en keuken wlan waarbij Viessmann niet in het verhaal voorkomt.

Dus het volgende is noodzakelijk:
- Ziggo Zakelijk 100/100
- PoE switch of een AP Controller
- 5 tal AP's
- Doormiddel van een webinterface te beheren

Hierop zullen dagelijks ongeveer 20-30 apparaten verbinding maken. Denk hieraan aan iPhones, Samsung Galaxy's, iPads en eventueel laptops van klanten. Deze hoeven dan geen wlan verbinding te maken met het Viessmann wlan. Hiervoor moet namelijk ook eerst een ticket gegenereerd worden om toegang te geven aan deze bezoekers.

Bij mijn vorige werkgever werkte wij met Meraki. Het fijne hiervan was dat alles via de login van de Meraki site te regelen was. Je kan hier gemakkelijk een plattegrond invoeren, AP's hierop plaatsen, een naam aan de AP geven etc. Wanneer er een storing was, kon je de AP resetten, deze haalt dan vanzelf zijn goede instellingen op uit de webinterface instellingen dmv. het MAC-adres en laad tevens de laatste firmware op het apparaat.

Echter hoef dit bij deze situatie niet. Ik zoek iets simpels, stabiel en niet te dure wlan oplossing.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-11 16:21
Dus als ik het goed begrijp wordt dit gewoon een losstaand Wifi netwerk dat, helemaal losgekoppeld is van het netwerk van het moederbedrijf?

Je zal trouwens ook naar een oplossing moeten zoeken om bij je Ziggo netwerk te komen, lijkt me niet dat je zomaar mee naar de overkant kan surfen op de glasvezel verbinding van het moederbedrijf.

Handigste oplossing: Ziggo -> Router -> Brug (bijv UBNT Nanobridge) -> POE swich -> AP's (bv UNBT).

Kosten:

Router €70
Brug €140 (2x 70)
Router €70
AP's €250 (5x50) uitgaande van 2,4Ghz AP's

Plus nog wat kabels en montage materiaal.

[ Voor 14% gewijzigd door yzf1kr op 13-03-2014 14:13 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Klevertje
yzf1kr schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 14:06:
Dus als ik het goed begrijp wordt dit gewoon een losstaand Wifi netwerk dat, helemaal losgekoppeld is van het netwerk van het moederbedrijf?

Je zal trouwens ook naar een oplossing moeten zoeken om bij je Ziggo netwerk te komen, lijkt me niet dat je zomaar mee naar de overkant kan surfen op de glasvezel verbinding van het moederbedrijf.

Handigste oplossing: Ziggo -> Router -> Brug (bijv UBNT Nanobridge) -> POE swich -> AP's (bv UNBT).

Kosten:

Router €70
Brug €140 (2x 70)
Router €70
AP's €250 (5x50) uitgaande van 2,4Ghz AP's

Plus nog wat kabels en montage materiaal.
Ja dit komt al in de richting. Het wifi netwerk staat inderdaad helemaal los van het netwerk van het moederbedrijf. Dit is puur om internet te verschaffen aan collega's, klanten etc. voor hun prive-gebruik. We zitten namelijk in een nieuwpand met isolatie dat je met geluk GPRS kunt ontvangen.

Om al deze mensen wlan te verlenen van het moederbedrijf, word dit niet toegelaten ivm. de 2Mbit lijn wat al veels te laag is.

Echter zoek ik nu enkele voorbeelden aan AP, eventueel de Brug en router en PoE switch. Waar jullie ook goede ervaringen mee hebben. Aangezien er best veel keus is en ook net een review last van de Asus EA-N66 AP dat deze vaak problemen heeft dat het geheugen vol loopt en daarbij weer een reset nodig heeft. Dit wil ik natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ubiqiti Unifi. Je hebt voor beheer een stukje software nodig maar dat hoeft niet te draaien om 't netwerk draaiend te houden, tenzij je bepaalde specifieke functionaliteit wilt. (Captive portal bijvoorbeeld).

Betaalbaar (neem wel de pro AP's) en tot dusverre bij ons betrouwbaar.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 13-03-2014 14:40 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• buymeball
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-10 14:48
Ga een kijken naar Ruckus apparatuur. Werkt prima. En niet al te duur volgends mij.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Meraki heeft ook een AP die aanmerkelijk goedkoper is. Eindgebruiker prijzen weet ik ff niet, maar een MR24 kost $1.499,00 Dollar list, een MR16 zo'n $811,00 Dollar list en een MR12 kost $499 Dollar list. Hier komen dan nog licenties overheen.

Deze laatste heeft alleen een radio op 2.4GHz. (Geen Dual radio.) Hou ook rekening met de tijd die je bezig bent met installatie, configuratie, tijd die je bezig bent om gasten een inlog te geven, enz.

Hou er rekening mee dat als het bedrijfs-Wifi bagger is wat betreft snelheid, je niet alleen gasten op je gasten Wifi krijgt, maar ook "corporate" laptops.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

buymeball schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 14:46:
Ga een kijken naar Ruckus apparatuur. Werkt prima. En niet al te duur volgends mij.
Ruckus is uitstekend spul maar goedkoop is anders.

• Klevertje
Ik ben eens wat verder gaan kijken met jullie adviesen. Ruckus apparatuur ziet er inderdaad goed uit, maar de prijs is toch te hoog voor hetgeen wat we zoeken.

Ik zat eventueel te denken aan de pricewatch: Ubiquiti ToughSwitch POE.
5 poorts PoE switch, echter is deze Unmanaged.
Daarbij een bundelpack van 3 AP's, pricewatch: Ubiquiti UniFi AP (kit van 3).
Deze zijn echter maar 100Mbit en geen Gigabit. De PoE switch is dit echter wel.
En dan 2x los de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP

Totaal prijs word dan: € 487,-. Daarbij heb ik nog wat speling vrij voor bekabeling te laten aanleggen en eventueel de Brug om de Ziggo verbinding naar het andere pand over te halen.

Maar hierboven word vermeld dat ik dan wel de Pro versie van de AP's moet pakken. Echter kosten deze 258 euro per stuk. Wat dus het kostenplaatje erg omhoog brengt. Buiten het verschil dat de Pro 450mbps is ipv. 300mbps en 5GHz ondersteuning heeft en een gigabit aansluiting zijn deze hetzelfde?
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro

Er word hier nog gesproken over een Brug om de Ziggo verbinding naar het andere pand te leggen. Hoe dit momenteel precies zit weet ik niet, maar de verbinding van het moederbedrijf gaat al over glasvezel naar het andere pand. Die koppeling zit er al. Kan iemand me iets meer vertellen over een Brug of eventueel hardware wat hier voor nodig is?

Graag hoor ik nog meer feedback :)

• chickpoint
Bij ons heb ik ook gewoon de 2.4 GHz versies opgehangen, omdat wij bij ons in het pand weinig tot geen interferentie hebben. Dus kijk dit even na, want dan is die versie meer dan goed genoeg. Je bied tenslotte gratis wifi aan, niet de belofte van een hoogwaardig netwerk.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Klevertje schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 16:41:

Maar hierboven word vermeld dat ik dan wel de Pro versie van de AP's moet pakken. Echter kosten deze 258 euro per stuk. Wat dus het kostenplaatje erg omhoog brengt. Buiten het verschil dat de Pro 450mbps is ipv. 300mbps en 5GHz ondersteuning heeft en een gigabit aansluiting zijn deze hetzelfde?
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro
Je kunt je af laten zetten natuurlijk, maar 't kan ook goedkoper: http://www.interprojekt.c...re-controller-p-1267.html

De Pro AP's ondersteunen inderdaad 5GHz (tegelijkertijd met 2.4GHz), hebben GbE ipv FE en doen standaard 802.3af PoE.

• Koen g
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Klevertje schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 16:41:
Ik ben eens wat verder gaan kijken met jullie adviesen. Ruckus apparatuur ziet er inderdaad goed uit, maar de prijs is toch te hoog voor hetgeen wat we zoeken.

Ik zat eventueel te denken aan de pricewatch: Ubiquiti ToughSwitch POE.
5 poorts PoE switch, echter is deze Unmanaged.
Volgens deze handleiding is de Toughswitch POE wel degelijk een managed switch.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:43
Je hebt wel een lokaal management systeempje nodig om alles in te regelen. Voor guest portals heb je deze continue nodig. Moet je wel meenemen in je investering mits je iets op voorraad hebt staan natuurlijk.

U+

• chickpoint
Hoeft niet perse lokaal kan ook makkelijk op een vps of iets dergelijks

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:55:
Je hebt wel een lokaal management systeempje nodig om alles in te regelen. Voor guest portals heb je deze continue nodig. Moet je wel meenemen in je investering mits je iets op voorraad hebt staan natuurlijk.
een oude bak is al voldoende. Desnoods een oude PC... Afhankelijk van welke functies je gaat gebruiken mag de controller best down zijn. Je kan t met een beetje handigheid ook nog op een RPI of NAS draaien als je zou willen.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:59
Wat DJSmiley en chickpoint inderdaad zeggen. Het hoeft dus niet op een server geinstalleerd te worden.

Als je maar niet (net als ik) het op je werklaptop gaat zetten, die laat formateren waardoor je alle settings kwijt bent van de AP's en alles opnieuw moet gaan maken als je een wijziging wil doorvoeren ;)

• Klevertje
Ja een PC erbij regelen zal geen probleem moeten zijn.

CyBER bedank voor de link. Voor 128 euro kan ik inderdaad voor de 5GHz en met Gigabit aangesluiting gaan. Vond hier in de Tweakers Pricewatch het verschil hierin erg groot van 80 euro naar 260 euro per AP.
Echter is het verschil nu maar 50 euro waardoor de keuze voor de Pro een beetje voor de hand liggend is.

Ik dien dus de software op een lokale bak te hangen en deze tevens aan dezelfde PoE switch? Ik was aan het denken om 5 AP's te nemen, echter heeft de PoE switch 1 inkomende lijn verbinding en 5 poorten op een AP op aan te sluiten. Moet de PC ook op de PoE switch worden aangesloten? Anders heb ik straks 5 AP's en kan er maar 4 gebruiken.

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Klevertje schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 10:16:
Ja een PC erbij regelen zal geen probleem moeten zijn.

CyBER bedank voor de link. Voor 128 euro kan ik inderdaad voor de 5GHz en met Gigabit aangesluiting gaan. Vond hier in de Tweakers Pricewatch het verschil hierin erg groot van 80 euro naar 260 euro per AP.
Echter is het verschil nu maar 50 euro waardoor de keuze voor de Pro een beetje voor de hand liggend is.

Ik dien dus de software op een lokale bak te hangen en deze tevens aan dezelfde PoE switch? Ik was aan het denken om 5 AP's te nemen, echter heeft de PoE switch 1 inkomende lijn verbinding en 5 poorten op een AP op aan te sluiten. Moet de PC ook op de PoE switch worden aangesloten? Anders heb ik straks 5 AP's en kan er maar 4 gebruiken.
Als je voor Unify gaat dan hoeft de controller PC enkel benaderbaar te zijn vanaf de accesspoints. De AP's zullen via een http url de controller benaderen dus je kunt deze ook gewoon op een VPS installeren. Wanneer je geen gebruik maakt van de guest portal kan de controller ook gewoon offline zijn wanneer je geen instellingen wil wijzigen.

Het adres van de controller kan aan de AP's worden gegeven via een speciale DHCP optie of door deze statisch in te stellen op het AP via SSH (eenmalig). Je kunt er zelfs voor zorgen dat de DNS server in je netwerk het adres 'unify' laat translaten naar het ip adres van de controller, dan werkt het ook out-of-the-box.

Mijn notities tbv de Unifies, wellicht komt het van pas:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Standaard ip: 192.168.1.20/24, anders DHCP

SSH in accesspoint poort 22 met standaard user/pass ubnt/ubnt

DHCP Installatie pfSense:
DHCP Extra Optie 43
Type String
Waarde: 01:04:AC:14:14:0A
01:04 is standaard, AC:14:14:0A is de Hex versie van 172.20.20.10
Note: Via de DHCP optie meldt het apparaat zich wel aan op het systeem maar als je
hem naar een ander netwerk verplaatst zonder de DHCP optie werkt dat niet meer.
Combineer dit dus met het SSH alternatief als het accesspoint naar andere
netwerken verplaatst moet kunnen worden.

DNS is een alternatief. Dan moet 'unifi' verwijzen naar het controller IP

Nog een alternatief:
Via SSH invoeren:
mca-cli
set-inform http://*controller adres*:*port*/inform
Dit moet nogmaals worden uitgevoerd nádat het accesspoint is aangemeld bij de controler!

Installatie controller op Ubuntu Server
deb http://www.ubnt.com/downloads/unifi/distros/deb/squeeze squeeze ubiquiti

echo "deb http://www.ubnt.com/downloads/unifi/distros/deb/squeeze squeeze ubiquiti" >> /etc/apt/sources.list.d/20ubiquiti.list
apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv C0A52C50

echo "deb http://downloads-distro.mongodb.org/repo/ubuntu-upstart dist 10gen" >> /etc/apt/sources.list.d/21mongodb.list
apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 7F0CEB10

aptitude update
aptitude install unifi-v3beta

Voor de stabiele versie:
aptitude install unifi
Pagina: 1