The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590
Verwijderd
Moet ik alweer een FAQ over harddisks schrijven?
PIO 0
PIO 1
PIO 2
PIO 3
PIO 4 = ATA = 16.6MB/s (gewone kabel)
ATA 2 = UDMA33 = ATA33 = 33.3MB/s (gewone kabel)
ATA 4 = UDMA66 = ATA66 = 66.6MB/s (80pins kabel)
ATA 5 = UDMA100 = ATA100 = 100MB/s (80pins kabel)
PIO 0
PIO 1
PIO 2
PIO 3
Verwijderd
PIO mode 4 is NIET UDMA66.
Het was de laatste Niet-UDMA IDE standaard. Na PIO mode 4 kwam UDMA33. En na UDMA33 UDMA66, zoals je inmiddels weet... En voor de rest weet je het ook wel...
Het was de laatste Niet-UDMA IDE standaard. Na PIO mode 4 kwam UDMA33. En na UDMA33 UDMA66, zoals je inmiddels weet... En voor de rest weet je het ook wel...
80 pin is dus 40 pin met dubbele lijne (1 aarde of ground)PIO 0
PIO 1
PIO 2
PIO 3
edit:
PIO is altijd 40 pins maar vanaf ATA 66 of hoger wordt het 40 pin grounded stupid me
PIO is altijd 40 pins maar vanaf ATA 66 of hoger wordt het 40 pin grounded stupid me
[edit2]
PIO 4 is trouwens 20.0 MB/s en PIO 3 = 16.6 MB/s
[/edit2]
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Verwijderd
Men zegt 80pins, een ATA66/100-kabel heeft van die dunne draadjes(80) en een gewone ouwe kabel heeft de helft(40) zoveel als de andere maar dikke draadjes.Op vrijdag 08 juni 2001 23:55 schreef wauskes het volgende:
[..]
80 pin is dus 40 pin met dubbele lijne (1 aarde of ground)
En in mijn bios staat weer UDMA 2 (is dat nou ATA2, en dus UDMA 33???) Waarom zijn er zoveel verschillende namen voor...pff
Het is altijd maar 40 pins alleen heeft ATA 66 kabel of hoger er een extra lijn langs lopen
edit:
UDMA 2 is ATA 33 dus dan kan het zijn dat je mobo of schijf (maybe de combi) ATA 66 of hoger niet aan.
UDMA 2 is ATA 33 dus dan kan het zijn dat je mobo of schijf (maybe de combi) ATA 66 of hoger niet aan.
Verwijderd
Om moeilijk te doen...Op vrijdag 08 juni 2001 23:59 schreef arjanscholl het volgende:
En in mijn bios staat weer UDMA 2 (is dat nou ATA2, en dus UDMA 33???) Waarom zijn er zoveel verschillende namen voor...pff
Verwijderd
UDMA2=UDMA33=ATA33=ATA2=33.3MB/sOp vrijdag 08 juni 2001 23:59 schreef wauskes het volgende:
Het is altijd maar 40 pins alleen heeft ATA 66 kabel of hoger er een extra lijn langs lopen
edit:
Een van je hardware kan geen ATA66 aan, het kan aan je mobo, harddisk of kabeltje liggen.
In mijn handleiding staat dat mijn mobo (Zie sig) UDMA 4 als max aankan... Maar ik kan deze optie in de bios nergens vinden, en mijn HD, WD 15,4 gig kan dit ook aan....en ik haal 33,6mb/s met HDtach. Dus dat schijfje gaat maar op UDMA 2..weet iemand hier iets van?
Ik denk eerder voor duidelijkheid maar ze mogen wel eens met een nieuwe naam cq standaard komen die dus het lijstje weer opnieuw begint (maar dan begint het wel weer van voor af aan)Op zaterdag 09 juni 2001 00:02 schreef algabra het volgende:
[..]
Om moeilijk te doen...
Kijk maar naar scsi, scsi wide, scsi ultra, scsi wide 2 en 3 ultra wide enz.
Je kan het zien of de lijnen ongeveer 2 mm breed zijn (40 polig zonder ground) of 0.8 mm (uit mijn hoofd) met ongeveer 80 lijnen. Ook aan de zwarte EN grijze aansluiting die er op zit voor de schijven en blauwe aansluiting voor moboOp zaterdag 09 juni 2001 00:05 schreef arjanscholl het volgende:
Kan ik aan het kabeltje zien of het wel zon 80aderige kabel is?
Vaag die lijnen zijn dus ong 2 mm breed, heb ik er dus nooit een UDMA 4 (UDMA 66, ATA4, ATA66 whatever
) IDE-kabel bijgekregen.
Verwijderd
Je kan het ook in de bios controleren, als je pc normaal boot in de bios dan is de kabel OK, als die bios een foutmelding geeft over 80pin cable en andere ATA66 info dan moet je een 80aderige kabel installeren.Op zaterdag 09 juni 2001 00:07 schreef wauskes het volgende:
[..]
Je kan het zien of de lijnen ongeveer 2 mm breed zijn (40 polig zonder ground) of 0.8 mm (uit mijn hoofd) met ongeveer 80 lijnen. Ook aan de zwarte EN grijze aansluiting die er op zit voor de schijven en blauwe aansluiting voor mobo
Wat ik dus net zei, in de handleiding van het mobo staat dat ATA66 (etc..) ondersteund word, en er staat zelf een screenshot van de bios in waar ik die optie zie. Maar in mijn bios is ie nergens te vinden.Op zaterdag 09 juni 2001 00:14 schreef algabra het volgende:
[..]
Je kan het ook in de bios controleren, als je pc normaal boot in de bios dan is de kabel OK, als die bios een foutmelding geeft over 80pin cable en andere ATA66 info dan moet je een 80aderige kabel installeren.
[mierenneukmodus]
Het is 80 aderig/ 40 pin kabel niet 80pin.
[/mierenneukmodus]
edit:
MAAR, wauskes was me wél voor
MAAR, wauskes was me wél voor
Dan kan je het beste even naar de winkel en een 80 aderige kabel halen (zeg maar gewoon ATA 66 kabel of ATA 100 kabel met 3 verschillend gekleurde aansluitpunten dan snappen ze het wel)
80 pin kabels bestaan nog steeds niet
Zelfs scsi heeft er maar 50 (voor zover ik weet)
80 pin kabels bestaan nog steeds niet
Zelfs scsi heeft er maar 50 (voor zover ik weet)
Dat je pc wel of niet boot heeft niets met de kabel te maken als je namelijk een 40 pin 40 ader hebt dan kan je nog steeds gewoon booten alleen dan maar op ATA 33.Op zaterdag 09 juni 2001 00:14 schreef algabra het volgende:
[..]
Je kan het ook in de bios controleren, als je pc normaal boot in de bios dan is de kabel OK, als die bios een foutmelding geeft over 80pin cable en andere ATA66 info dan moet je een 80aderige kabel installeren.
http://www.maxtor.com/products/diamondmax/techsupport/q&a/30011.html
Kijk daar maar eens want dan ben ik er van af. Ik weet dat niet alles 100% klopt maar het zit wel heel erg dicht in de buurt.
Kijk daar maar eens want dan ben ik er van af. Ik weet dat niet alles 100% klopt maar het zit wel heel erg dicht in de buurt.
Een 80 pin kabel is er een met aan de ene kant een blauwe connector, in het midden een grijze voor primary slave en aan het uiteinde een zwarte voor primary master.
Als je HD maar 33.6 MB/S gaat hoeft dit niet persee te liggen aan dat je hem aan een 40 pin kabel heb hangen, wat de meeste HD's halen toch niet meer dan deze snelheid, de nieuwste en snelste is volgens mij die van Seagate met een snelheid van 47 MB/S, dus of je die op ATA66 of ATA100 heb hangen boeit dus geen reet
Als je HD maar 33.6 MB/S gaat hoeft dit niet persee te liggen aan dat je hem aan een 40 pin kabel heb hangen, wat de meeste HD's halen toch niet meer dan deze snelheid, de nieuwste en snelste is volgens mij die van Seagate met een snelheid van 47 MB/S, dus of je die op ATA66 of ATA100 heb hangen boeit dus geen reet
Hdtach test de zogenaamde burst-speed, snelheid waarmee data over de ide-kabels gaat...
vanuit de hd cache...correct me if im wrong.
vanuit de hd cache...correct me if im wrong.
Verwijderd
Er is toch een groot verschil tussen ATA33 en ATA66.
ATA33
write tegen 33.3MB/s of read tegen 33.3MB/s
nooit tegelijkertijd
ATA66 is eigenlijk
write tegen 33.3MB/s en read tegen 33.3MB/s
altijd samen
ATA100
write tegen 50MB/s en read tegen 50MB/s
altijd samen
Daarom gaan ATA100 harddisks NOOIT BOVEN 50MB/S, SUPER RAID PCI64bit KAARTEN GAAN NOOIT BOVEN 50MB/S PER KABEL.
ATA33
write tegen 33.3MB/s of read tegen 33.3MB/s
nooit tegelijkertijd
ATA66 is eigenlijk
write tegen 33.3MB/s en read tegen 33.3MB/s
altijd samen
ATA100
write tegen 50MB/s en read tegen 50MB/s
altijd samen
Daarom gaan ATA100 harddisks NOOIT BOVEN 50MB/S, SUPER RAID PCI64bit KAARTEN GAAN NOOIT BOVEN 50MB/S PER KABEL.
ATA 66 & 100 zijn de top doorvoer snelheden als ik het goed begrijp. Dus het kan wel degelijk dat hij op 100MB/s schrijft (of leest) Maar omdat de harddisk zelf dat niet aan kan heb je de het probleem dat alleen de buffer dat kan maar dit begint allemaal best wel heel erg off-topic te worden.
Pagina: 1