Toon posts:

Mini-ITX Console vervanger

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Zo'n 8 jaar geleden heb ik het pc gamen achter mij gelaten. Heb de afgelopen jaren gegamed op xbox360, dat voldeed prima. De nieuwe consoles laten mij echter koud. Ik wil dus in plaats van een console een dedicated game pctje. 8)

Wat wil ik doen met het systeem?
Dit moet een compacte game pc worden. Werk/media consumptie vind plaats op andere apparaten. Geen monster game pc die 5 jaar mee kan. Ik zou graag spellen van dit jaar (Dark souls2(!)) en volgend jaar soepel willen draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had mijzelf een budget van 500 euro gezet. Ik ga dan al snel zoeken naar een build dat 20% duurder is. 8)7 Maar ergens in die regio.

Huidige componenten/randapparatuur
Ik bezit op dit moment geen hardware componenten maar de benodigde randapparatuur is aanwezig.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Kleine kast, de gekozen mini-ITX kast (Fractal Design Node 304 Zwart) staat eigelijk vast. Hij is zo mooi en onopvallend!

Ga je overklokken?
Geen idee!

Dit build hieronder is tot stand gekomen door hulp van kennissen en contact op fora/reddit met wat aanpassingen van mijzelf. Ik weet zelf niet helemaal waar ik mee bezig ben dus vandaar dat ik hier nog een laatste keer om hulp zou willen vragen voordat ik de boel ga bestellen.

Ik zou heel vriendelijk O+ willen vragen of jullie de volgende onduidelijkheden kunnen ophelderen:
  • Is het wat? Gaat dit (samen)werken?
  • Past dit in de kast? Ik heb builds gezien waar deze gpu en kast samen komen maar geen idee of dat gaat in combinatie met dit moederbord en de gekozen powersupply.
  • Veel builds die ik bekijk hebben een aparte koeling in hun lijst staan, is dit hier nodig? of is dat altijd nodig?
  • Zijn er onderdelen die goedkoper kunnen? (de SSD en het RAM heb ik zelf opgezocht maar niet gekozen op basis van veel kennis...) De huidige prijs vind ik wel acceptabel maar misschien kan het iets goedkoper zonder te veel prestatie verlies?
  • Begrijp ik goed dat sommige moederborden met ingebouwde wifi modules komen? Zo ja is dat ook een optie in dit build? Dit is verder niet noodzakelijk.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 184,10€ 184,10
1ASRock Intel H81 H81M-ITX€ 54,30€ 54,30
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 213,03€ 213,03
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 63,98€ 63,98
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,50€ 62,50
1XFX Pro 450W v2€ 42,64€ 42,64
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 55,50€ 55,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 676,05

Ontzettend bedankt voor jullie tijd, suggesties en feedback!

Groet Hoaxy

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:21
Hoezo neem je een h81 moederbord? Ga je hardeschijven in RAID zetten. Neem anders een b85 moederbord. Voor de rest wel mooi systeem, misschien kan je nog denken aan een amd R9 289x in het budget zetten.

Verder voor wifi is het misschien handiger dat je een wifi usb stick koopt. Voor op een moederbord is namelijk duurder dan los. Bijvoorbeeld http://tweakers.net/price...9/tp-link-tl-wdn4800.html

[ Voor 41% gewijzigd door SurfBoy op 13-03-2014 12:13 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:56

Quad

Doof

Minimalistische aanpassing:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 167,-€ 167,-
1ASRock B85M-ITX€ 66,05€ 66,05
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 213,03€ 213,03
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,94€ 46,94
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 55,50€ 55,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 675,-

De CPU heb ik een tandje lager gedaan, een prijsverschil van €15,- goedkoper maar met een minimalistisch prestatieverschil is dit een aanrader. Verder het moederbord aangepast naar een B85 chipset. Eventueel als WiFi onboard een echte vereiste is kan je die wellicht vervangen door deze pricewatch: Gigabyte GA-H87N-WIFI maar betaal je echt een stuk meer in plaats van dat je een USB poort opoffert en er de hierboven genoemde oplossing gebruikt.

De voeding heb ik aangepast naar een Seasonic, goede kwaliteit maar met name vanwege de meegeleverde PCI-e aansluitingen. Deze voeding is betrouwbaar en stabiel en heeft PCI-e 6+2 en een PCI-e 6 pins GPU connectoren aan boord in tegenstelling tot de XFX Pro 450W V2 waar je met verloopjes zou moeten werken.

Hopelijk heb je hier wat aan. :)

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:47

br00ky

Moderator Harde Waren
SurfBoy schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 12:01:
Hoezo neem je een h81 moederbord? Ga je hardeschijven in RAID zetten.
H81 heeft geen RAID, dat is H87. H81 is eerder een budgetversie van B85 te noemen met minder van allerlei opties.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

waarom zou je voor een B75 chipset gaan, de H81 zal ruimschoots voldoen en is goedkoper ook. ik denk dat SurfBoy in de war is met de H87 chipset; H81 ondersteund ook geen RAID. ik zou de B85 alleen kiezen als je meer dan 2 sata-apparaten aan wilt sluiten.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Hier heb ik zeker wat aan!

Over dat h81 moederbord, ik begon helemaal ongeïnformeerd en dat is een moederbord dat iemand mij heeft aangeraden, of in mijn lijstje heeft gezet.

Ik begrijp inmiddels een klein beetje de verschillen en specificaties van de cpu's en gpu's maar de moederborden zijn mij een mysterie. Het verschil in mini-ITX/(micro)ATX etc. is enigszins duidelijk maar de verschillen tussen bijvoorbeeld h81 en b85 zijn mij onduidelijk. Ik heb dit zojuist eens proberen uit te zoeken maar dit leverde in een korte tijd niet veel op. Zou iemand dat eens beknopt kunnen toelichten?
De B85's zijn maar een klein beetje duurder dus geen probleem om die aan te schaffen.

Dat lijstje ziet er mooi uit Quad, dank daar voor! Ik ben heel blij dat je de voeding benoemd. Ik heb al tijden geen pc meer gebouwd en dat gaat een leuk/spannend projectje worden met youtube en info pagina's ernaast. Niks typerender voor mij dan op een zondagochtend extatisch en voorzichtig aan het in elkaar schroeven te beginnen om er vervolgens achter te komen dat ik verloop stukjes nodig ben.
Kan je met zekerheid zeggen dat deze voeding in dit kastje past? (ik vertrouw jullie blind, alleen het zou zo lullig zijn.. vandaar nog even de vraag om bevestiging)

EDIT:
br00ky schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 12:58:
[...]

H81 heeft geen RAID, dat is H87. H81 is eerder een budgetversie van B85 te noemen met minder van allerlei opties.
Ah dus het is een budget versie? Dus wat minder poorten/aansluitingen op de H81?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2014 13:06 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:56

Quad

Doof

Verloopstukje was waarschijnlijk ook wel met de GPU meegeleverd geweest, dus dat is niet zo spannend. Maar ik blijf altijd een beetje weg daarvan, better be safe than sorry. ;)
De voeding past in de behuizing.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 13:03:

Ah dus het is een budget versie? Dus wat minder poorten/aansluitingen op de H81?
Ja, lees dit voor wat meer duidelijkheid omtrent alle verschillende chipsets.

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

H81 is de basis-chipset; met een paar sata-aansluitingen in dit geval, de B85 is wat luxer; vaak vertaald zich dit ook in oa een andere netwerkchip/audiochip. de H87 ondersteund RAID en de Z87 ondersteunt ook nog overklokken. de laatste 2 zijn voor jou dus niet relevant.
overigens maakt de chipset voor de prestaties niet uit, als jij niet de features van het duurdere bord gebruikt is het niet nodig. 2 sata-poorten zijn wel weinig, dat betekent dat je naast je SSD nog 1 harde schijf of DVD-brander kunt aansluiten.

verder is Mini-itx/microATX een formaat, mini itx is 16x16cm groot (even uit m'n hoofd), en uATX heeft over 't algemeen net wat meer breedte en zeker meer lengte (=meer uitbreidingssloten), en vergt dus soms ook een grotere kast. daarboven heb je nog ATX en EATX, voor dit topic NVT.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• dutchmartin
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:24
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4340 Boxed€ 132,-€ 132,-
1Gigabyte GA-H81N€ 62,99€ 62,99
1MSI GeForce GTX 750Ti 2GB GAMING€ 132,03€ 132,03
2Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 33,57€ 67,14
1Cooler Master B500€ 38,99€ 38,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 497,55

Vind je dit mischien iets om binnen jouw budget te blijven?

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik zou iig voor een meer kwaliteitsvoeding gaan, en de 4130 is dan snel genoeg voor games, scheelt weer 30 euro. verder is de voeding overkill en van slechte kwaliteit. en dual-channel geheugenkitje werkt beter samen dan 2 losse modules; in dit geval nog goedkoper ook

[ Voor 23% gewijzigd door NLBUURMAN op 13-03-2014 13:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt br00ky, ik ga het eens doorlezen. Het is wel een leuk proces. In eerste instantie keek ik naar builds en het leek wel chinees, ik herkende alleen wat merken. Langzaam aan begint het steeds duidelijker te worden en begin ik een beetje te begrijpen waar alle getalletjes/series voor staan. Interessant wereldje is het toch.

Ik ga nog even besluiten of het dan toch de B85 of de H81 word maar ik denk dat het lijstje van Quad zo ongeveer mijn build gaat worden. Spannend! Bedankt mannen!

Ah NLBUURMAN kwam al met een duidelijke uitleg terwijl ik dit type, waarvoor dank! Ik denk dat ik dan toch voor een H81 ga. Ik ben van plan maar 1 schijfje er aan te hangen en ga al tijden door het leven zonder toegang tot een dvd brander/lezer.

En nog een lijstje van dutchmartin, dankje!

Dit komt erg in de buurt van het eerste lijstje wat ik had ontvangen van iemand,en dit is wat ik eigelijk zou moeten doen! Maar het jeukt me veel te veel. Ik moet ~20% hoger dan wat ik met mezelf heb afgesproken. Maakt het nog weer wat leuker. En, ga ik van uit, ook wat meer 'future proof'.

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-01 11:02
Beste Hoaxy,

Zelf heb ik deze overweging laatst ook gemaakt. Ik gebruikte mijn PS3 nog maar amper en mijn HTPC was aan vervanging toe. Dus wat doe je dan, net als mij een topic starten. Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met de aanschaf van mijn nieuwe HTPC/GamePC.

Dit is hem uiteindelijk geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 96,-€ 96,-
1ASRock B85M-ITX€ 66,05€ 66,05
1MSI Radeon R9 270X GAMING 2G€ 173,-€ 173,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 70,49€ 70,49
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,95€ 24,95
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 43,04€ 43,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 600,01

Zelfde kast had mijn voorkeur, net als een losse videokaart. Aangezien ook de A8 en A10 cpu's van AMD worden aangeraden ivm. hun ingebouwde GPU. Echter weet ik dat AMD wat warmer word en wilde dus liever voor de Intel gaan ivm. koeling en dacht meer rekenkracht per core. Aangezien bij een AMD met geïntegreerde GPU geen voordelen had, omdat de keuze viel voor een losse videokaart.

Ik wilde namelijk zelf FIFA14 en de opvolgende FIFA's hierop gaan spelen. Mijn vriendin wou echter GTA V kunnen spelen, dus vandaar een wat zwaardere videokaart aangeschaft.

Mocht je exact willen weten waarom ik op dit systeem ben uitgekomen. Zie dan hier het topic:
HTPC / Vervanging Console

Hopende dat je hier wat aan hebt en eventueel nog wat kunt gebruiken uit de setup, of zelf voor dezelfde setup gaat.

Ik speel hier momenteel de volgende games op en het draait gewoon heerlijk soepel op hoge grafische instellingen:
- FIFA14 (Ultra settings)
- Need for Speed: Rivals (Ultra settings)
- Assassins Creed 4 (High settings)

Dit i.c.m. 2 Xbox 360 controllers en een Microsoft Controller Reciever en het draait allemaal super. En aangezien de meeste wenslijsten die hier voorbij komen in de topic toch 75 euro duurder uitvalt dan het systeem wat daadwerkelijk nu draait bij mij. Zelf heb ik momenteel geen SSD in dit systeem, echter wil ik dit later nog toevoegen.

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:21
br00ky schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 12:58:
[...]

Owja, oeps, haal ze altijd door elkaar 8)7 8)7 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Huskies ik heb je onderdelen eens opgezocht en dat ziet er goed uit. Ik had de radeon 270x nog niet overwogen en ik zie dat die bijna dezelfde performance heeft als de gtx 760. Ik ga de i3 en i5 ook nog even vergelijken wat betreft prijs/kwaliteit. Toch denk ik dat ik ga voor 'mijn' build. De ervaring/reis tot nu toe geeft hem nu al een emotionele meerwaarde ;).

Wat mij opvalt is dat jij wel een fan in je build hebt zitten. Is dit aan te raden? Het stond in mijn start topic als vraag maar tot nu toe niemand er over gehoord dat dit nodig is.

Ik ben bijna mentaal zo ver om de hele zooi te gaan bestellen.

In ieder geval nogmaals bedankt voor al jullie input en als hij uiteindelijk draait kom ik nog eens mijn resultaat delen!

• Dusche
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-11-2025

Dusche

Tja.

Misschien is het een idee om deze graka ook te overwegen pricewatch: MSI R9 270 2GB GAMING goedkoper dan (of als weet het nooit) pricewatch: MSI GeForce GTX 760 Gaming en omdat hij zo makkelijk overklokbaar is haal je snel r9270x niveau zie dit YouTube: AMD Radeon R9 270 Unboxing & Review

Verwijderd

Topicstarter
Leuke suggestie Dusche,

Ik ben nog al een leek en ben langzaam wat meer aan het leren maar heb nog nooit een component overgeklokt. (zeg ik dat goed?)
Vereist dit veel inlezen/kennis vooraf? En leidt dit niet tot (veel) meer warmte? Ik zou het graag proberen (altijd leuk dit soort dingen) maar ik als onwetende kan misschien beter de veiligere optie kiezen?

• Dusche
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-11-2025

Dusche

Tja.

Beste hoaxy,

Met programma's zoals MSI afterburner kan je bijna iedere graka heel makkelijk overclocken door wat sliders te bewegen. Maar dit kan ook goed fout gaan, ik zou als hier aan wilt beginnen jezelf eerst inlezen,-kijken, vragen stellen in de community oveer overclocken zij zijn degene met de ervaring en de knowledge.

En als laatste zou ik er heel goed over nadenken of je nu echt een videokaart voluit wil overclocken om zo het niveau van een 'betere' graka te behalen (R9 270X) en hierdoor de levensduur van deze kan verminderen en indirect ook de levensduur van andere componenten in je systeem.

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-01 11:02
De R9 270X draait in ieder geval de games die nu allemaal uitkomen zeer gemakkelijk zoals eerder aangegeven speel ik met deze kaart Need for Speed Rivals. Dit is toch best een graphisch spel wanneer je alles op Ultra/High settings zet. Dit trekt deze kaart ook gemakkelijk, dus voor deze prijs heb je gewoon een goeie kaart.

In de toekomst kun je wanneer de R9 270X het niet meer trekt, deze verkopen en gemakkelijk vervangen dus ;)
Pagina: 1