Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:37
Hallo tweakers

Ik zit met het volgende. Ik heb een kleine maand terug bij Azerty een nieuwe config voor mijn pc besteld met daarin een MSI R9 280x Gaming 3G. Nu werd de levertijd steeds verder uitgesteld helaas waardoor ik besloten heb om alles uit te laten leveren door Azerty en de videokaart elders te gaan bestellen zodra deze weer voorradig is.

Nu zit ik met het dilemma dat ik van verschillende kaarten verschillende verhalen hoor waardoor ik eigenlijk niet meer zo goed weet welke ik nu het beste kan aanschaffen. De game die ik het voornaamste zal spelen is BF4 (en eventuele vervolgen hierop)

- MSI R9 280x Gaming 3G
Deze heb ik in eerste instantie gekozen omdat mijn nieuwe systeem deels gebasseerd is op de BBG van eind vorig jaar. Nu hoor ik van diverse kanten dat de fans van MSI niet betrouwbaar zijn.. Dit bracht mij bij de Asus variant.

- Asus R9280X-DC2-3GD5
Deze kaart was ik vrij snel van overtuigd na mijn initiele keuze voor de MSI. Echter valt me nu op dat deze een standaard clock heeft van 850mHz met boost tot 1gHz, terwijl de MSI standaard op 1GHZ draait. Dus toch eens verder gekeken naar de redelijk gelijk geprijsde Gigabyte variant.

- Gigabyte GV-R928XOC-3GD
Enige wat ik hier over kan vinden is dat de koeling niet heel betrouwbaar schijnt te zijn :? en dat de kaart vrij luidruchtig is.

Nu is mijn vraag, welke is van deze drie kaarten de beste keuze? Ik neig namelijk vanwege de clockspeed van de Asus toch weer naar de MSI variant. Is het bijv. verstandig (voor mij als leek) toch te gaan voor de Asus vanwege geluidsproductie & koeling en deze dan iets over te clocken?
Ik snap dat 'de perfecte kaart' niet bestaat, maar ik wil problemen voorkomen met koeling en de kaart moet toch enige tijd mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-07 20:39
Je kunt ook nog voor de Asus r9280x-dc2T-3gd5 gaan, die is hoger geklokt...

Ik ben overigens zeer tevreden met de MSI!

[ Voor 23% gewijzigd door BvZwolle op 13-03-2014 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-07 21:30
Waarschijnlijk heb je al deze bronnen zelf ook al gevonden, maar gebaseerd op de review van Hardwareinfo heb ik de MSI ook in mijn wenslijst gezet.

Met jouw opmerkingen even gezocht en blijkbaar heeft MSI een update voor de kaart uitgedaan waardoor overheating geen issue meer is.
Update: After this review, MSI sent me an updated BIOS, which I posted here. It fixes the overheating issues I experienced. GPU temperature now maxes out at around 82°C and the highest VRM temperature is 101°C. Noise levels are reduced too, to around 33 dBA. This results in a huge improvement to the product as these were the major issues we experienced during the review.
Bron.

[ Voor 28% gewijzigd door Hafermaut op 13-03-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
BvZwolle schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:14:
Je kunt ook nog voor de Asus r9280x-dc2T-3gd5 gaan, die is hoger geklokt...

Ik ben overigens zeer tevreden met de MSI!
Waren er met deze versie ook geen problemen, oa met strepen en artifacts? Zie deze review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Rohem schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:18:
[...]

Waren er met deze versie ook geen problemen, oa met strepen en artifacts? Zie deze review.
Ik durf het niet te zeggen. Ik reageer op je opmerking over de kloksnelheid en die is van de T-versie hoger.
Ik denk dat elk merk en type GPU wel een probleempje ergens heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
BvZwolle schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:22:
[...]

Ik durf het niet te zeggen. Ik reageer op je opmerking over de kloksnelheid en die is van de T-versie hoger.
Ik denk dat elk merk en type GPU wel een probleempje ergens heeft...
Ja dat is ook weer waar, ze zullen allemaal wel hun dingetje hebben.. En ik lees dat je MSI goed bevalt :) geen problemen so far?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Hafermaut schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:15:
Waarschijnlijk heb je al deze bronnen zelf ook al gevonden, maar gebaseerd op de review van Hardwareinfo heb ik de MSI ook in mijn wenslijst gezet.

Met jouw opmerkingen even gezocht en blijkbaar heeft MSI een update voor de kaart uitgedaan waardoor overheating geen issue meer is.

[...]
Bron.
Die review had ik inderdaad ook al gezien evenals die van Frozen hier @ tweakers. Enige wat mij aan twijfel brengt eigenlijk zijn de fans van MSI, die kwaliteit schijnt niet heel goed te zijn.. Kun jij hier toevallig wat zinnigs over zeggen? Google zegt er niet zoveel over. Hoewel ik me afvraag of die echt zo kwetsbaar zijn aangezien ik niet verwacht dat de kaart ooit helemaal zijn full-load zal gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Rohem schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:49:
[...]

Die review had ik inderdaad ook al gezien evenals die van Frozen hier @ tweakers. Enige wat mij aan twijfel brengt eigenlijk zijn de fans van MSI, die kwaliteit schijnt niet heel goed te zijn.. Kun jij hier toevallig wat zinnigs over zeggen? Google zegt er niet zoveel over. Hoewel ik me afvraag of die echt zo kwetsbaar zijn aangezien ik niet verwacht dat de kaart ooit helemaal zijn full-load zal gaan halen.
Voor zover ik weet zijn de Twin Frozr koelers altijd als zeer goed bestempeld. Ik heb hiervoor de 6950 TF gehad en daar was ik ook zeer over te spreken. De MSI is alleen niet heel erg stil, maar ik vind temperatuur belangrijker dan geluid.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
BvZwolle schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:58:
[...]

Voor zover ik weet zijn de Twin Frozr koelers altijd als zeer goed bestempeld. Ik heb hiervoor de 6950 TF gehad en daar was ik ook zeer over te spreken. De MSI is alleen niet heel erg stil, maar ik vind temperatuur belangrijker dan geluid.

Succes met je keuze!
Daarbij vraag ik me ook af hoe snel die koelers kapot gaan, lijkt me nog niet zo heel snel te gebeuren.

Niet heel erg stil zeg je..? Wat is "niet heel erg stil", is dit vergelijkbaar met mijn huidige Sapphire Radeon HD6850?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Rohem schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 12:01:
[...]

Daarbij vraag ik me ook af hoe snel die koelers kapot gaan, lijkt me nog niet zo heel snel te gebeuren.

Niet heel erg stil zeg je..? Wat is "niet heel erg stil", is dit vergelijkbaar met mijn huidige Sapphire Radeon HD6850?
Ik durf niet te zeggen hoe stil... Ik heb alleen maar ervaring met de 6950 en de R9 280x...
Dus voor het geluid moet je even doorzoeken op internet naar reviews en ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martji
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-11-2022
Ik zou voor de Asus gaan, dat is bovendien de beste koeler van de 3. En de snelheid kan je zelfs als leek aanpassen met Afterburner. Hier zijn redelijk veel klachten over de MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Op videokaarten kan je ook een aftermarket koeler installeren.

Als je de MSI kaart koop kan je de Arctic Accelero Xtreme GTX Pro of Spire Slimod 282 aanschaffen.

Helaas heeft MSI op zijn twinfrozer een eigen systeem bedacht dus om eerlijk te zijn heb ik geen flauw benul of het past. Maar als het past en je krijgt problemen met de MSI kaart zijn aftermarken videokaart koelers een optie.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-07 16:11
De MSI heeft lage kwaliteit lagers zitten op de 280X serie, die dus sneller kapot gaan of al snel gaan ratelen. Je geeft aan dat je waarschijnlijk niet onder full-load gaat komen, ik vraag me dan af of je niet van plan bent om spellen op hoge kwaliteit te gaan spelen? Je videokaart gaat namelijk gewoon voor het maximale aantal frames wat hij kan produceren, dus zal bij een grafisch intensief spel gewoon rap richting full-load gaan.

Als ik kijk naar leverbaarheid en prijs dan is de Gigabyte de beste keus. Ik weet niet precies hoe je erbij komt dat die fans van lage kwaliteit zijn en dat hij luid(er) is dan de alternatieven? Dat is namelijk echt niet zo.

Ter verduidelijking, de eerste 280X versies van Gigabyte waren van de fabriek af inderdaad niet al te best. Dit was echter te danken aan een Aziatische markt afstelling van de bios (luid fanprofiel voor betere koeling, het is daar een stuk warmer), dit is echter al vrij snel hersteld met een bios update. Daarbij plempen ze er tegenwoordig ook nog eens de nieuwe versie Windforce koeler op, die in menig review al als uitstekend is bestempeld.

Momenteel dus leverbaar bij zowel Megekko als CD-ROM land voor een prima prijs van ~280 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door f3cuk op 15-03-2014 13:02 ]

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
f3cuk schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 13:20:
De MSI heeft lage kwaliteit lagers zitten op de 280X serie, die dus sneller kapot gaan of al snel gaan ratelen. Je geeft aan dat je waarschijnlijk niet onder full-load gaat komen, ik vraag me dan af of je niet van plan bent om spellen op hoge kwaliteit te gaan spelen? Je videokaart gaat namelijk gewoon voor het maximale aantal frames wat hij kan produceren, dus zal bij een grafisch intensief spel gewoon rap richting full-load gaan.

Als ik kijk naar leverbaarheid en prijs dan is de Gigabyte de beste keus. Ik weet niet precies hou je erbij komt dat die fans van lage kwaliteit zijn en dat hij luid(er) is dan de alternatieven? Dat is namelijk echt niet zo.

Ter verduidelijking, de eerste 280X versies van Gigabyte waren van de fabriek af inderdaad niet al te best. Dit was echter te danken aan een Aziatische markt afstelling van de bios (luid fanprofiel voor betere koeling, het is daar een stuk warmer), dit is echter al vrij snel hersteld met een bios update. Daarbij plempen ze er tegenwoordig ook nog eens de nieuwe versie Windforce koeler die in menig review al als uitstekend is bestempeld.

Momenteel dus leverbaar bij zowel Megekko als CD-ROM land voor een prima prijs van ~280 euro.
Hm..Ok, dan was dat een verkeerde aanname van mij met betrekking tot de load. Ik heb namelijk een monitor die niet boven de 1680x1050 resolutie komt, dus had verwacht dat de kaart dan niet vol belast zou worden gezien de resolutie.

Je zegt volgens mij heel bewust leverbaarheid icm prijs voor de Gigabyte als beste keus.. Maar hoe zit het met kwaliteit? Of zijn deze verschillen onderling te verwaarlozen?
Daar kom ik bij omdat mij er iets van bij staat dat ik dat ergens gelezen heb, zal eens kijken of ik het artikel nog terug kan vinden.. Maar als ik je aanvulling zo lees lijkt het me heel aannemelijk dat dit om de eerste versies ging.

Leverbaarheid ziet er goed uit trouwens, dank je voor de tip! _/-\o_ Nog wel een andere vraag met betrekking tot de versie die je noemt. Ik zie dat dit een Rev. 2.0 is. Wat is het verschil met de gewone versie? Ik heb namelijk op videokaartshop.nl deze gezien.

EDIT:
Voorzie je problemen icm deze build?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 184,10€ 184,10
1ASRock B85M Pro4€ 54,80€ 54,80
1Corsair Carbide 200R Closed€ 46,55€ 46,55
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,55€ 81,55
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 57,95
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 57,40€ 57,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 777,20

[ Voor 34% gewijzigd door Rohem op 13-03-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:10
Als je voor Gigabyte gaat neem dan de rev2, te herkennen aan het zwarte PCB. De 1 heeft een blauwe.

Als je voor Asus gaat raad ik je gewoon de DC2 NON T aan, je kunt hem zelf nog wel overklokken. De T heeft volgens mij ook een grotere uitval dan de rest(heb er zelf twee teruggestuurd vanwege artifacts).

Als ik de forums zo lees maakt MSI inderdaad gebruik van slechte kwaliteit fans, mijn ervaring is hier niet persoonlijk dus een oordeel vellen kan ik net objectief doen hier

edit:
Gaat goed samen met de rest van je systseem :)

[ Voor 5% gewijzigd door !mark op 13-03-2014 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f3cuk
Inderdaad wat !mark zegt. Bovendien is hij goed te herkennen aan de gewijzigde koeler. Degene bij Coolblue is dus met de "oude" koeler. Omdat er geen verschil in prijs is zou ik dan gewoon voor de versie met nieuwe koeler gaan.

Je build ziet er goed uit, eventueel kun je nog een paar euro besparen op je voeding. Want 620W is overkill, je gaat maximaal een keer 450W nodig hebben. Aan de S12II 520W heb je dus genoeg.

Dat je op 1680 speelt maakt natuurlijk nog wel een klein verschil. Je framerates liggen daardoor wat hoger, maar qua load op je kaart gaat het niet heel veel uitmaken.

[ Voor 28% gewijzigd door f3cuk op 13-03-2014 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
@!mark & f3cuk. Duidelijk:) Weer wat geleerd hierover. Ga ik hem bestellen bij cdromland. Dank voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
f3cuk schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 14:04:
Je build ziet er goed uit, eventueel kun je nog een paar euro besparen op je voeding. Want 620W is overkill, je gaat maximaal een keer 450W nodig hebben. Aan de S12II 520W heb je dus genoeg.

Dat je op 1680 speelt maakt natuurlijk nog wel een klein verschil. Je framerates liggen daardoor wat hoger, maar qua load op je kaart gaat het niet heel veel uitmaken.
Ja ik realiseer me dat het overkill is inderdaad, maar voor de paar euro verschil maakt het mij niet zo heel veel uit. Kan ik er hopelijk ook wat langer mee door.

Domme vraag misschien.. 8)7 maar hoezo hogere framerates..? Kan geen kwaad toch? :D Je zegt tevens dat het niet veel uit gaat maken qua load op de kaart. Is dit in positieve of negatieve zin bedoeld

[ Voor 6% gewijzigd door Rohem op 13-03-2014 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f3cuk
Kan absoluut geen kwaad, is juist voordelig. Door de lagere resolutie ga je langer kunnen genieten van 60+ framerates (ga er voor het gemak maar even vanuit dat je een 60Hz beeldschermpje hebt) en heb je dus een zo vloeiend mogelijk beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Heb inderdaad een 60Hz beeldscherm:) Thnx voor alle goeie tips/adviezen. Ik ga dan definitief voor de gigabyte versie, heb ik hopelijk na een maand (on)geduld ook weer een nieuw werkende pc *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Kaart gister einde dag besteld en zojuist binnen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f3cuk
Mooizo! Benieuwd naar je bevindingen zodra je die hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-07 13:21

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

De asus is momenteel de één van de beste r9 280x. Goede keuze dus.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Pagina: 1