Toon posts:

[Win 8.1 Pro] Probleem na installeren software

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn computer. Ik kan het probleem alleen omschrijven, want ik weet niet exact wat er aan de hand is. Zoeken op mijn probleem op internet vind ik lastig, omdat ik het probleem niet concreet genoeg kan benoemen :P
Sinds een maand heb ik een nieuwe PC (met dank aan het Desktop Adviesforum hier!). Daarop heb ik Windows 8.1 Pro gezet (illegale versie). De enige beveiliging bestaat uit Avast free antivirus. Op aanraden van diverse mensen heb ik er 'Start is Back' op gezet. Erg handig dit startmenu! Vandaag kreeg ik de melding dat mijn 'Start is Back' was verlopen. Blijkbaar was dat een trial-versie, wat ik niet (meer) wist. Omdat ik toch wel graag de startbalk wil hebben, keek ik naar een alternatief. Zonder de trial-versie te verwijderen, dacht ik een gratis download te hebben gevonden. Maar het zag er nogal shady uit, dus ik wilde de download afkappen halverwege in het proces. Maar toen was het kwaad vermoedelijk al geschied. Avast gaf alarmbelletjes dat er malware bij zat. Ach, daar heb je Avast toch voor? Toen een andere bron voor Start is Back opgezocht (torrent) en deze gedownload. Toen begon Windows raar te doen. De startknop ging weg, en de hele balk onderaan in beeld ging weg. Ik kon wel vensters (zoals Chrome) minimaliseren, maar het zag er niet goed uit. Ik kon toen niet eens terug naar de basis: de apps van Windows 8 deden niks: de hoeken van het scherm bleven leeg. Dus computer opnieuw opgestart. Ook dat ging niet zomaar, want er moesten (toevallig?) ook nog 8 updates geïnstalleerd worden. Nadat de updates warne geinstalleerd heb ik de PC opnieuw opgestart. Het eerste deel ziet er normaal uit. Ik kan gewoon inloggen met mijn wachtwoord in mijn account, maar daarna moet ie opeens al verdacht veel langer laden voordat het 'bureaublad' er zou komen. Wanneer ie klaar is met laden, zie ik een helemaal zwart scherm, met mijn muis cursor. Windows reageert niet op de linker- of rechterbovenhoek, er is geen startbalk, geen menu, helemaal niets. Op geen enkele knop reageert het systeem, behalve control+alt+delete. Ik kan geen enkel verdacht programma of proces zien draaien. Ik heb wat dingen uitgezet, maar niets werkt. Ik kan mijn computer dus in zijn geheel niet gebruiken, behalve het zien van taakbeheer... Ik vermoed dat er iets van malware of een virus is meegekomen met de (crappy illegale) versie van Start is Back. Maar ik kan dat niet ongedaan maken, want ik kom niet eens mijn configuratiescherm in, laat staan dat ik een anti-malware programma kan downloaden. Het is alsof mijn windows "op de achtergrond" wel aanwezig is, maar dat het corrupte programma Start is Back (of het conflict tussen twee versies daarvan) alle toegang tot het systeem of de apps blokkeert.

Om een lang verhaal kort te maken:
Ik heb vermoedelijk een virus of malware gedownload waardoor ik geen toegang meer heb tot iets anders dan het taakbeheer via ctrl+alt+del. Hoe verwijder ik een ongewenst bestand/programma in deze situatie? Kan ik mijn computer opstarten in een soort veilige modus dat ik weer terug ga naar de basis, het pure Windows 8.1 met de apps zonder geinstalleerde programma's? Ik kijk nu naar een zwart scherm nadat ik ben ingelogd in mijn account.
Ik kan evt. wel een lijstje met processen die in taakbeheer staan plaatsen, mocht dat zin hebben.

Mijn PC heeft het de afgelopen maand voortreffelijk gedaan. Maar nu opeens een klein fukcing foutje van me waardoor ie compleet vast zit. Argh!
Alvast bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

EDIT: Hm, ik heb zojuist een 'system recovery' gedaan, waarbij instelling van een dag geleden zijn gebruikt. Nu doet ie het weer! :) Ik had nog nooit van system recovery gehoord...dat had XP nog niet :P Weer wat geleerd dus!
Puur voor de probleemanalyse zou ik het wel tof vinden als iemand mij kan vertellen wat het probleem aanvankelijk zou kunnen zijn geweest. Wat moet er gebeuren dat - na inloggen - windows gewoon niet meer is dan een zwart 'bureaublad'?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2014 23:37 ]