Ik ben van plan om mijn pc later in het jaar een processor en moederbord upgrade te gaan geven (en misschien RAM naar 16 gigs). Ik heb alleen de ontwikkelingen in IT land qua CPU en moederborden niet zo heel erg gevolgd, en ben benieuwd of jullie hier mij een beetje mee op weg kunnen helpen.
(houd er rekening mee dat ik zelf ook al aan het rondgooglen ben, eventuele voorstellen zal ik in latere reacties geven of hierbij zetten)
Budget: €150-300 euro
Met de PC doe ik vooral aan games, schoolwerk, experimenteren en af en toe wat video-editing (uitknippen van reclames in tv-series, etc). Schoolwerk is vaak VMware en Office met nog wat andere simpele programma's.
Deze CPU heb ik ondertussen al 3+ jaar, en ik begin te merken dat hij een aantal maanden met lichte load op 100 graden heeft gedraaid zonder dat ik het in de gaten had, heheh.
Nu ben ik voor CPU aan het kijken naar een i7 of i5 in de 4xxx series. Het schijnt dat de i7 geen/weinig toegevoegde waarde heeft voor games, en dat ik voor een i5 zou moeten gaan. Ik vraag me alleen wel af hoe futureproof dit is: zouden er over 2 jaar games uitkomen die echt een i7 helemaal gaan benutten? Zijn die er nu al? Maak ik me te druk?
Als het om een moederbord gaat heb ik al helemaal geen verstand van deze dingen. Op het moment ben ik mezelf aan het inlezen op deze dingen, en hou me op dit moment dan ook even de BBG aan qua moederbord.
http://tweakers.net/price...-core-i5-4670k-boxed.html
http://tweakers.net/pricewatch/335047/asus-z87-a.html
Zelf denk ik dat het geen slecht idee is, maar ik weet eigenlijk ook niet of er upgrades van deze componenten uit gaan komen ergens rond juni/juli. Is het verstandig om me nu aan deze setup te houden, of kan ik beter later in het jaar opnieuw komen kijken?
(houd er rekening mee dat ik zelf ook al aan het rondgooglen ben, eventuele voorstellen zal ik in latere reacties geven of hierbij zetten)
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 860 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus Maximus III Gene | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus GTX670-DC2-2GD5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 92,04 | € 92,04 |
| 1 | Antec Twelve Hundred | € 168,31 | € 168,31 |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 36,50 | € 36,50 |
| 1 | Corsair XMS3 TR3X6G1600C9 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | LG CH08LS10 (8x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Antec TruePower TP-750 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 119,99 | € 119,99 |
| 1 | Zalman Thermal Grease ZM-STG1 | € 4,24 | € 4,24 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 421,08 | |
Budget: €150-300 euro
Met de PC doe ik vooral aan games, schoolwerk, experimenteren en af en toe wat video-editing (uitknippen van reclames in tv-series, etc). Schoolwerk is vaak VMware en Office met nog wat andere simpele programma's.
Deze CPU heb ik ondertussen al 3+ jaar, en ik begin te merken dat hij een aantal maanden met lichte load op 100 graden heeft gedraaid zonder dat ik het in de gaten had, heheh.
Nu ben ik voor CPU aan het kijken naar een i7 of i5 in de 4xxx series. Het schijnt dat de i7 geen/weinig toegevoegde waarde heeft voor games, en dat ik voor een i5 zou moeten gaan. Ik vraag me alleen wel af hoe futureproof dit is: zouden er over 2 jaar games uitkomen die echt een i7 helemaal gaan benutten? Zijn die er nu al? Maak ik me te druk?
Als het om een moederbord gaat heb ik al helemaal geen verstand van deze dingen. Op het moment ben ik mezelf aan het inlezen op deze dingen, en hou me op dit moment dan ook even de BBG aan qua moederbord.
http://tweakers.net/price...-core-i5-4670k-boxed.html
http://tweakers.net/pricewatch/335047/asus-z87-a.html
Zelf denk ik dat het geen slecht idee is, maar ik weet eigenlijk ook niet of er upgrades van deze componenten uit gaan komen ergens rond juni/juli. Is het verstandig om me nu aan deze setup te houden, of kan ik beter later in het jaar opnieuw komen kijken?
[ Voor 7% gewijzigd door NielsjeNL op 13-03-2014 12:05 . Reden: updaten info ]