Game/allround-systeem upgrade

Pagina: 1
Acties:

• NielsjeNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02 16:51
Ik ben van plan om mijn pc later in het jaar een processor en moederbord upgrade te gaan geven (en misschien RAM naar 16 gigs). Ik heb alleen de ontwikkelingen in IT land qua CPU en moederborden niet zo heel erg gevolgd, en ben benieuwd of jullie hier mij een beetje mee op weg kunnen helpen.
(houd er rekening mee dat ik zelf ook al aan het rondgooglen ben, eventuele voorstellen zal ik in latere reacties geven of hierbij zetten)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus Maximus III Gene€ 0,-€ 0,-
1Asus GTX670-DC2-2GD5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 92,04€ 92,04
1Antec Twelve Hundred€ 168,31€ 168,31
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Corsair XMS3 TR3X6G1600C9€ 0,-€ 0,-
1LG CH08LS10 (8x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)€ 0,-€ 0,-
1Antec TruePower TP-750€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 119,99€ 119,99
1Zalman Thermal Grease ZM-STG1€ 4,24€ 4,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,08

Budget: €150-300 euro

Met de PC doe ik vooral aan games, schoolwerk, experimenteren en af en toe wat video-editing (uitknippen van reclames in tv-series, etc). Schoolwerk is vaak VMware en Office met nog wat andere simpele programma's.

Deze CPU heb ik ondertussen al 3+ jaar, en ik begin te merken dat hij een aantal maanden met lichte load op 100 graden heeft gedraaid zonder dat ik het in de gaten had, heheh.

Nu ben ik voor CPU aan het kijken naar een i7 of i5 in de 4xxx series. Het schijnt dat de i7 geen/weinig toegevoegde waarde heeft voor games, en dat ik voor een i5 zou moeten gaan. Ik vraag me alleen wel af hoe futureproof dit is: zouden er over 2 jaar games uitkomen die echt een i7 helemaal gaan benutten? Zijn die er nu al? Maak ik me te druk?

Als het om een moederbord gaat heb ik al helemaal geen verstand van deze dingen. Op het moment ben ik mezelf aan het inlezen op deze dingen, en hou me op dit moment dan ook even de BBG aan qua moederbord.

http://tweakers.net/price...-core-i5-4670k-boxed.html
http://tweakers.net/pricewatch/335047/asus-z87-a.html

Zelf denk ik dat het geen slecht idee is, maar ik weet eigenlijk ook niet of er upgrades van deze componenten uit gaan komen ergens rond juni/juli. Is het verstandig om me nu aan deze setup te houden, of kan ik beter later in het jaar opnieuw komen kijken?

[ Voor 7% gewijzigd door NielsjeNL op 13-03-2014 12:05 . Reden: updaten info ]

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Tja een i7 voegt met zijn functies niet veel toe. Ik denk niet dat het later echt een vershil voor games is. hoewel het wel steeds beter word ondersteund. Vroeger was een i7 zelf slechter voor het gamen ivm hyper threating. Dat is tegenwoordig niet meer zo erg.

Of het future proof is, tja een i5 is net zo future proof, en je moet geen €300,- meer uit geven om er over 5 jaar nog high end mee te kunnen spelen. Tegen die tijd zijn er al veel betere dingen op de markt. Dus ik zou wel voor de i5 gaan als je geen videobewerking enzo doet.

Vergeet niet even te kijken of de processor word ondersteund op het mobo, dit kan je vinden op de site van Asus, maar ik denk wel dat het gaat werken.

De beste dingen die je nu kan upgraden is je ram van 6 naar 8 GB gaan (2x ddr3 4GB) zodat je later nog kan upgraden naar 16 gb. Nu heeft 16 gb geen zin. Maar over 2/3 jaar wel. En die videokaart als je een high end hebt. Die 670 verpatsen en een GTX 770 of GTX780 kopen. De processor kan eigenlijk nog wel mee. Maar je kan hem vervangen.

Als je CPU te heet word zou ik een aftermarket koeler kopen. Een Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 Ik denk dat je jouw PC sloom vind omdat die CPU te heet is, als die wat koeler is, is het al een wereld van verschil. Nieuwe koelpasta doet ook al wonderen als je de stock koeler wilt behouden. Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram is na al die jaren nog steeds een van de beste.

TIME TO UPGRADE !!!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:05
Volgens mij moet die i7 nog prima voldoen en is een upgrade sowieso niet nodig komende 1-2 jaar.

• NielsjeNL
Ik ben een aantal dingen vergeten zie ik:
- ik heb op het moment 8GB RAM in mijn PC, ik heb het verkeerde type RAM gekozen in de pricewatch.
- de PC is ook bedoeld als studie PC, aangezien ik ICT studeer ga ik (en heb ik al) met VM's werken/gewerkt. Aangezien ik een echte multitasker ben en mijn RAM al regelmatig met meer dan 80% vol zit is RAM misschien een betere oplossing inderdaad.
- verder draai ik voor mezelf ook vaak virtuele machines om wat meer kennis te vergaren over verschillende os'es (ubuntu, server 2012, 2003 etc).
- ik doe af en toe aan videobewerking, dit gaat dan vooral om het uitknippen van bepaalde stukken (zoals reclames bij tv-opnames). Zie hier geen meerwaarde in voor een i7 inderdaad...
- ik heb op het moment voor CPU koeler een Scythe Mugen 4 PCGH in mijn kast zitten, samen met ZALMAN koelpasta. Deze lijkt op het moment te voldoen (2 maanden geleden geïnstalleerd), maar ik heb niet recent nog naar temps gekeken. Morgen even mee beginnen.
- ik zat er al aan te denken om mijn videokaart te upgraden, maar ik ben nog aan het kijken of dit veel meerwaarde heeft. Ik zal de tips iig meenemen!
Ik update morgen even mijn topicstart.

Ook is het mij opgevallen dat ik nu al in games minder FPS krijg dan dat ik eigenlijk zou moeten krijgen, en dat soms het spel voor een paar milliseconden vastloopt (microstutter oid?). Ik dacht dat dit aan de CPU zou liggen omdat er steeds meer physics in spellen komen. Is dit een misverstand van mijzelf?

Ik waardeer de tips heel erg heren, erg bedankt. Ik ga morgen even in op een diepere reactie.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Die microstutters kunnen door een paar dingen komen. Maar wat mij het meest waarschijnlijke lijkt is een vol ram geheugen of een te heette cpu.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Ik gok op een te heette CPU, een vol RAM geheugen 8b krijg je in theorie nooit tenzij je VW ware en battlefield 4 tegelijk hebt openstaan bijvoorbeeld. Dus altijd je programma's die je niet nodig hebt tijdens het gamen afsluiten. Een te heete CPU met koelpasta en scythe mugen 4 is ook raar, Die Antec is een zeer goede kast met goede koelers. Kijk eventueel nog een keer goed of de koeler goed op het moederbord zit.

microstutters kunnen ook door de videokaart komen, maar dat kan je beter meten. Zo 123 weet ik geen goed programma die het beste alles kan meten. Maar er zijn wel wat goede tools op de markt. Over die videokaart; Upgraden naar een 670 naar 770 heeft geen meerwaarde qua benchmarks (ong 15% op alles denk ik), van een 670 naar 780 wel, dat is ong 50% sneller geheugen en een betere videochip.

TIME TO UPGRADE !!!

• NielsjeNL
rickboy333 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 22:35:
*knip*

Of het future proof is, tja een i5 is net zo future proof, en je moet geen €300,- meer uit geven om er over 5 jaar nog high end mee te kunnen spelen. Tegen die tijd zijn er al veel betere dingen op de markt. Dus ik zou wel voor de i5 gaan als je geen videobewerking enzo doet.

De beste dingen die je nu kan upgraden is je ram van 6 naar 8 GB gaan (2x ddr3 4GB) zodat je later nog kan upgraden naar 16 gb. Nu heeft 16 gb geen zin. Maar over 2/3 jaar wel. En die videokaart als je een high end hebt. Die 670 verpatsen en een GTX 770 of GTX780 kopen. De processor kan eigenlijk nog wel mee. Maar je kan hem vervangen.

*knip*
Ik snap dat er over een aantal jaar al betere apparaten zullen zijn, dus daar heb je idd gelijk in. Ik ben stiekem alleen een beetje bang om m'n kast te openen aangezien ik het gevoel heb dat t snel mis kan gaan, daarom was ik er een beetje benieuwd over.

Misschien is RAM wel een beter punt om naar te kijken inderdaad, misschien zelfs gecombineerd met GPU.
mitsumark schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 22:37:
Volgens mij moet die i7 nog prima voldoen en is een upgrade sowieso niet nodig komende 1-2 jaar.
Kan een aantal maanden met lichte load op hoge temperaturen niet schadelijk zijn voor de CPU? Lijkt mij wel, maar ik twijfel hier wel een beetje over.
Pataar schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 23:07:
Die microstutters kunnen door een paar dingen komen. Maar wat mij het meest waarschijnlijke lijkt is een vol ram geheugen of een te heette cpu.
Vol RAM lijkt me sterk aangezien het ook bij redelijk lichte games gebeurt (o.a. CS:GO), en ik hou vaak mijn RAM in taakbeheer wel onder het oog. Het lijkt er meer op dat het spel snel iets wil inladen en dat het tijdens het laden even vasthangt. Ik heb er namelijk vooral last van als een geweer wordt afgeschoten of een explosie gebeurt oid. Ook is het vaak vooral alleen op het begin. ALT-tabben vanuit fullscreen games duurt soms trouwens ook erg lang.

Ik vermoed dat het iets met geluid te maken heeft, maar ik kan hier niks zeker over zeggen. Tijd voor Google.
rickboy333 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 23:24:
Ik gok op een te heette CPU, een vol RAM geheugen 8b krijg je in theorie nooit tenzij je VW ware en battlefield 4 tegelijk hebt openstaan bijvoorbeeld. Dus altijd je programma's die je niet nodig hebt tijdens het gamen afsluiten. Een te heete CPU met koelpasta en scythe mugen 4 is ook raar, Die Antec is een zeer goede kast met goede koelers. Kijk eventueel nog een keer goed of de koeler goed op het moederbord zit.

microstutters kunnen ook door de videokaart komen, maar dat kan je beter meten. Zo 123 weet ik geen goed programma die het beste alles kan meten. Maar er zijn wel wat goede tools op de markt. Over die videokaart; Upgraden naar een 670 naar 770 heeft geen meerwaarde qua benchmarks (ong 15% op alles denk ik), van een 670 naar 780 wel, dat is ong 50% sneller geheugen en een betere videochip.
Ik ga vanavond even meten hoe en wat precies. Aangezien ik temps nog niet heb bijgehouden zal ik er ook vanavond even op terugkomen.
De fans in mijn kast draaien wel op minimale stand, dit omdat hij anders toch wel luid wordt en mensen in de woonkamer dat niet fijn vinden.
Ik zal ook even gaan kijken naar de videokaart upgrade.

Erg bedankt heren! :)

edit: ts geupdate

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:05
NielsjeNL schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:59:
[...]
Kan een aantal maanden met lichte load op hoge temperaturen niet schadelijk zijn voor de CPU? Lijkt mij wel, maar ik twijfel hier wel een beetje over.
Goed zal het niet zijn, maar hij beschermt zichzelf door langzamer te werken als hij te heet wordt.

Daarnaast is het bij een cpu eigenlijk altijd zo: hij werkt of hij werkt niet, en als (zolang) hij nog werkt kun je hem prima gebruiken en vol belasten.
Pagina: 1