REL subwoofer ontvangt radio kanaal!

Pagina: 1
Acties:

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Sinds een tijdje ontvangt mijn subwoofer een of andere radio kanaal. Omdat een subwoofer nogal een slechte weergever is voor stemmen enzo versta ik er geen fluit van natuurlijk, maar het het begint nu steeds harder te worden, en dat is best irritant. Hij doet dit overigens ongeacht of de receiver aan staat, dus ik denk niet dat het probleem daar in zit.

Nou zou ik hier graag eens iets aan doen, maar wat precies?? Moet ik hem schoonmaken van binnen? Anders aansluiten? Betere aarde?

Ik heb geen idee wat ik moet doen.

Het gaat om een REL strata 3, welke onderdeel uitmaakt van een HT systeem met een Denon receiver en 2 Vincent SP996 eindversterkers voor de voorkanalen. De REL zit nu aangesloten via de normale subwoofer aansluiting op de receiver, en met de bekende REL kabel vanuit de luidsprekeruitgangen van de Vincent's. Hij wordt gevoed door de standaard voedingskabel, in een ongeaard stopcontact.

[ Voor 6% gewijzigd door Gemineye op 12-03-2014 21:16 ]

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom heb je de sub dubbel aangesloten, dus zowel op de pre out van de Denon als op de high level van de Vincents?
Haal de high levels eens los, kijken of dat helpt. Luidsprekerkabels zijn meestal wat minder goed geïsoleerd dan subwooferkabels en kunnen dus nog wel eens wat oppikken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Nog even een reactie op bovenstaand probleem, want ik denk dat ik het vrij eenvoudig op heb kunnen lossen. Een vriend van mij zit in de reparatie van electronica en had op het werk eens rond gevraagd. Een collega adviseerde hem om een paar ferriet ringen er omheen te leggen, die ook wel eens om snoeren zitten.

Hij heeft 3 mee genomen, en we hebben deze om de twee signaalkabels gedaan en om de voedingskabel. Ondanks het feit dat ze er heel los omheen zitten, en dus niet klemmen, heeft dit tot op heden het probleem geheel verholpen.

Het gaat dus om ringen, zoals op onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://bin.snmmd.nl/m/m1dy5avwng9d.jpg

De REL is dubbel aangesloten, omdat het instructieboekje dat adviseert. Ze noemen dit low level input en high level input. Maar met name omdat ik dan met 1 sub heel eenvoudig twee verschillende instellingen kan gebruiken. Ik heb op de REL 2 verschillende volumeregelaars (een voor de low level, een voor de high level). Door nu op de receiver bij stereo (muziek dus) aan te geven dat ik geen subwoofer gebruik, zal de REL alleen via high level worden aangestuurd, en deze staat wat zachter. Bij films staat de subwoofer wel aan, en de low level input staat ook wat harder.

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..