NeutraleGast schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 09:48:
[...]
De snelheid van adsl is toch afhankelijk van de afstand naar de centrale en niet van de provider? Daarnaast geven veel providers geen goede informatie over wat nou de echte snelheid zal zijn die ik zou krijgen. Altans ik kan het niet vinden op hun website.
Zoiets kan alleen maar tegenvallen - in het beste geval haal je wat op basis van de afstand mogelijk is, maar er hoeft maar één connectortje (binnenhuis) verkeerd aangesloten te zijn binnenhuis en je komt er niet in de buurt...
Praktijkvoorbeeld: ik heb een backup ADSL2+-lijntje van Tele2.
Verkochte snelheid: "Tot 24Mbps"
Volgens afstand haalbare snelheid: 22Mbps
Werkelijk cap op lijn: 20Mbps
Snelheid die ik haal direct op ISRA-punt in meterkast: 16Mbps
Snelheid die ik in de woonkamer haal (want geen zin om enkel voor backup-verbinding waar ik geen snelheids-eisen voor heb een UTP te trekken): 11Mbps
Nu is dat verhaal van "tot 24Mbps" verkopen en cappen op 20Mbps dubieus, maar voor de rest is het feit dat ik 16Mbps haal in meterkast waarschijnlijk iets van kabels tussen straat en meterkast (verantwoorelijkheid KPN, niet Tele2) en dat ik 11Mbps in woonkamer haal puur m'n eigen gepruts. Als Tele2 op hun site de berekening op basis van afstand zou geven, zouden mensen daar rechten aan ontlenen en gaan zeuren als ze "22Mbps" lezen en vervolgens maar 11Mbps halen. Ik snap dus goed dat ze dat niet doen.
Niet dat DSL de enige is waar wat af valt te dingen op de cijfers. Bij DSL is het (tenzij je echt een klapperende lijn hebt) constant. Bij kabel kan iedere gebruiker de volle snelheid halen ongeacht afstand, maar omdat het laatste stuk een gedeeld netwerk is kan het zijn dat er op drukke momenten meer vraag is dan geleverd kan worden. De snelheid kan dus op piekmomenten (vnl avonduren) wat inzakken. Exact hoeveel hangt af van hoe druk het is in jouw beurt en hoe goed de provider z'n capaciteit op orde heeft. De een kan 24/7/365 volle abonnementssnelheid halen, de ander heeft urenlang per dag een trage verbinding. Net zo inherent aan (gedeelde) kabelnetwerken als afstandsgerelateerde zaken bij DSL.
Uhuh
Het gaat hier om de free-to-air zenders. Flink deel daarvan betaalt de distributeur juist voor het recht getoond te mogen worden. Reken maar dat je niet zonder bij te lappen zenders gaat krijgen waar stevig contentrechten voor betaald moeten worden. Enige partij in NL met genoeg macht om iets af te dwingen op dat vlak is RTL. Alle overige 'dure' zenders verdwijnen gewoon in betaalpakketten, denk aan HBO en Sport1.