Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

USB-communicatie PC gaat helemaal fout

Pagina: 1
Acties:

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:11
Heb hier een HP DX2420, een microtower met Windows 7 Pro x64. Lijkt op het eerste oog perfect te werken (afgezien van de trage SATA-1 controller), maar er gaat van alles mis met het communiceren met USB-apparaten.

Het probleem begon wanneer een printer werd aangesloten (Epson Stylus DX4850). Driver geïnstalleerd, apparaat verschijnt in Devices & Printers, maar het printen werkt niet. Zodra een document verzonden wordt naar de printer komt er niets uit. Andere computers doen het prima met deze printer, ook met Windows 7 en 8. Na een uur troubleshooten kreeg ik er enkel wat onleesbare willekeurige tekens uit na bidirectionele ondersteuning uitgeschakeld te hebben. Maar besloten om een reïnstall te proberen, er stond toch nog amper data op de PC.

Maar bij het backuppen van de user data blijken er wel meer problemen op te treden. Mijn USB-stick (SanDisk USB3.0 Extreme 16GB) aangesloten en er bestanden naartoe gekopieerd, om bij het aansluiten op een andere PC te zien dat de stick corrupt is en dat deze geformatteerd dient te worden. Stond weinig bijzonders op dus geformatteerd en nog een keer geprobeerd, weer corrupt en dit keer read-only. Andere stick geprobeerd, raakt ook direct corrupt. De sticks werken verder perfect tussen andere computers.

Booten vanaf USB gaat ook niet goed, in dit geval een Windows 7 Pro x64 OEM iso op een stick gegooid met Rufus en de PC detecteert de stick wel (verschijnt in boot menu), vraagt of ik van de USB wil opstarten (press a key to boot from USB...) maar zodra ik op een toets druk, blijft 'ie hangen en krijg ik na een paar minuten een disk read error. USB is dan overigens weer corrupt en moet geformatteerd worden (gaat soms zo ver dat 'ie zich niet eens meer laat zien).

Via DVD opnieuw geïnstalleerd, liep vlekkeloos, maar na herinstallatie blijven de problemen zich voordoen. Dit keer ging het overigens wel anders, bij het testen kopieerde ik een paar bestanden (ik dacht de map 'Voorbeelden van afbeeldingen') en dit keer werd de stick nog wel herkend in een andere PC. Leesbaar is een andere vraag, oordeel zelf:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lR2p3gH.png
Naam van stick is dus veranderd, bestanden zijn allemaal veranderd/corrupt. De bestandsnamen lijken overigens op de willekeurige tekens die uit de printer komen.

Toetsenbord en muis werken overigens prima via USB. De USB-poort die wordt gebruikt maakt niet uit.

Normaal vind ik op Google wel iets, maar van dit probleem schijnt niemand ooit gehoord te hebben. Het is dan ook wel een van de vreemdste dingen die ik heb meegemaakt, maar wellicht weet iemand hier nog wat te verzinnen? Een kapotte USB-controller?