Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Ik ben me momenteel aan het verdiepen in Server 2012 en wil hiermee een test omgeving gaan opzetten om hierover het e.e.a. te leren voordat we dit verder gaan uitrollen.

Nu wil ik in eerste instantie het volgende gaan uitvoeren:

Win Server 2012 Essentials
Office 365 > voor gebruik te maken van Exchange online
RDP sessies opzetten > hoofdzakelijk extern gebruik

Nu heb ik een vraag over de mogelijkheden omtrent RDP.
Moet ik voor uberhaupt gebruik te kunnen maken van RDP + remoteweb hiervoor aparte licenties aangeschaffen (Windows Remote Desktop Services CAL) ?
De bedoeling is om extern op de desktop PC in te kunnen loggen die in het domein staat.

Of zou het dan beter/makkelijker zijn om Windows Server 2012 te virtualiseren en 1 installatie te laten functioneren als DC / AD e.d. en de 2e installatie puur voor RDP sessies?
Dan zouden de interne computers ten alle tijden inloggen via RDP op de server om te gaan werken en ook extern loggen ze daar op in.
Op deze manier kun je de licentiekosten op overige (netwerk)software beduidend drukken > vergelijk het met het werken met een Terminal Server en Thin Clients...
Is dit uberhaupt op deze manier mogelijk?

Het is sowieso al een mooie feature dat je applicaties die op de server staan geinstalleerd te publishen en deze extern op te starten en te draaien op een externe PC.

Ik ben erg benieuwd wat nu exact hierin de mogelijkheden zijn.
Alvast bedankt.

• Its over 9000
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-11 14:19
Normaal kun je 1 console sessie op server 2012 hebben en 1 rdp sessie. Wil je er meer te gelijk dan moet je een terminal server hosten en daar zitten weer licenties aan verbonden per user of device.
Het is meestal niet een slim idee om gebruikers op een domain controller te laten inloggen. Hier zou ik dus gaan voor een 2de installatie.
Ook belangrijk is dat deze manier van licentie kosten drukken vaak niet mag vanuit de vendor. Dit zou je dus wel moeten nakijken of dit wel mag! Het laatste wat je wil is geen support of een hoge rekening na der hand.
Hoe dan ook denk ik dat je met een windows oplossing op een terminal server uit gaat komen. Of je zou al naar een VDI (virtual dekstop infrastructure) moeten gaan kijken. Wel denk ik dat je er niet goedkoop vanaf gaat komen.

edit: weet trouwens niet of dit allemaal beschikbaar is onder 2012 essentiels

[ Voor 4% gewijzigd door Its over 9000 op 17-03-2014 11:49 . Reden: extra informatie ]

• DaVaRiOuS
En zijn deze RDP CAL's ook nodig als de gebruikers alleen een PTTP verbinding leggen naar de server en dan vervolgens via RDP hun eigen desktop PC overnemen?

Bij SBS2011 (en voorgaande versies) was dit allemaal inbegrepen en kon je direct via de RDP client het IP adres van het werkstation invoeren of via de SBS Remote web contole de betreffende werkstation selecteren en hierop inloggen.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
alleen PPTP (wrom geen SSTP btw?) en direct naar desktop is geen RDS cal. Hoppen via Server bak wel.
VPN naar de server bak en RDP naar desktop is ook geen RDS en heeft die rol ook niet nodig.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Verdiep je in RD Web mogelijkheden. Op die manier kan een gebruikers via https inloggen op de portal van je omgeving en krijgt elke gebruiker zijn "eigen"pc te zien, waarnaar hij kan verbinden.

En dit alles zonder 3389 open te hoeven zettenn

• DaVaRiOuS
Daar ben ik van op de hoogte Cai...
Alleen vroeg me af hoe dit in Serever 2012 is geregeld kwa licenties, wanneer wel en wanneer er geen licentie nodig is.

De CAL's zijn dus alleen nodig indien er op de server ingelogd wordt.
Dan is mijn vraag beantwoord :)
Pagina: 1