Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Samsung LED: Refresh rate en Geoptimaliseerde refresh rate

Pagina: 1
Acties:

• Dean88
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-06 21:48
Beste Tweakers,

Ik wil voor de woonkamer een nieuwe tv aanschaffen. De Samsung UE55F6640 sprak mij aan door de mogelijkheden en het design. Nu staat er alleen op diverse websites dat de refresh rate 600 Hz is, maar na verder kijken blijft het te gaan om een geoptimaliseerde refresh rate en de daadwerkelijke refresh rate is maar 100Hz. Nu heb ik google geraadpleegd en als ik het goed begrijp word de geoptimaliseerde refresh rate softwarematig toegepast.

Zodoende vraag ik mij af, is dit een verkoop truc of is dit duidelijk zichtbaar? Ik ben een film liefhebber en ik wil binnenkort ook gaan gamen op de PS4. Is deze TV hiervoor geschikt of ervaar je in beide gevallen enorme lag? Ik ben van de week ook de Mediamarkt ingelopen maar het advies daar is minimaal.

Ik hoop dat iemand mij hierin kan adviseren. Mijn budget is 1500 euro. (lengte van de woonkamer is 5.40m)

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Dean88 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 16:46:
Beste Tweakers,

Ik wil voor de woonkamer een nieuwe tv aanschaffen. De Samsung UE55F6640 sprak mij aan door de mogelijkheden en het design. Nu staat er alleen op diverse websites dat de refresh rate 600 Hz is, maar na verder kijken blijft het te gaan om een geoptimaliseerde refresh rate en de daadwerkelijke refresh rate is maar 100Hz. Nu heb ik google geraadpleegd en als ik het goed begrijp word de geoptimaliseerde refresh rate softwarematig toegepast.
De geoptimaliseerde Hertz hoeft geen Hertz te zijn. De geoptimaliseerde Hertz is simpelweg het verkooplabeltje wat de fabrikant eraan hangt met weinig waarde. Je kunt de geoptimaliseerde Hertz ook niet met andere fabrikanten vergelijken omdat bij iedere fabrikant de geoptimaliseerde Hertz uit andere onderdelen bestaat. Dit kan zowel software als hardware zijn, dus geoptimaliseerde Hertz is niet de software.

De beeldfrequentie heeft namelijk ook software nodig om de hardware te laten werken. Dit heet beeldinterpolatie, waarbij nieuwe frames worden verzonnen om van de 50 frames die wij in Nederland ontvangen, 100 frames te maken om de 100Hz van het beeldpaneel tot zijn recht te laten komen. Zeer uitgebreide uitleg daarover HIER.
Ik ben een film liefhebber en ik wil binnenkort ook gaan gamen op de PS4.
Voor gamers heeft de beeldfrequentie geen nut. Om fatsoenlijk te kunnen gamen, dien je de beeldinterpolatie uit te schakelen. De televisie heeft namelijk tijd nodig om de extra frames te interpoleren en als gamer heb je deze tijd niet. Dan word je reactietijd hoger en schiet je de vijand mis of de bal naast. Om dat te voorkomen zet je de televisie dan in de Game-Modus waarin de televisie op 60Hz zal gaan werken, net zoals de console.
Ik hoop dat iemand mij hierin kan adviseren. Mijn budget is 1500 euro. (lengte van de woonkamer is 5.40m)
Heb je Panasonic plasma al overwogen? Zeer interessant zolang je het nog kunt aanschaffen.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-11 17:57
Ik kijk hier ook al langere tijd na. Heb nu nog een 40D6200 thuis staan. 100hz scherm maar 200 hz CRM
Nu heb ik alle beeldverbeteraars uitgeschakeld op mijn tv dus kijk ik nu naar een 100hz scherm. Toch begint het te kriebelen als ik kijk naar een F7000 model. Deze is 200hz en toevallig zag ik deze staan in een woonwinkel... het beeld oogde heel vloeiend. Alleen hier stond ik er nog geen meter vanaf, mijn tv thuis daar zit ik ruim 4 meter vanaf. Dus of ik het ga zien?