Allround future proof budget pc

Pagina: 1
Acties:

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-04 13:37
Hey tweakers!

Na een 5tal jaartjes blijkt het hoog tijd om mijn pc'tje te upgraden met wat recentere hardware componenten. Bedoeling is om met het nieuwe systeem weer een aantal jaartjes verder te kunnen, overclocken doe ik niet en ben ik ook niet van plan. De pc zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor surfen, films kijken, office werk en het moet visual studio vlot kunnen draaien. Occasioneel start ik eens een game maar dit hoeft niet op de hoogste resoluties te draaien (BF4).

Huidige pc: Core2Duo, Asus p5w, 8GB RAM, Radeon HD4600, 120GB SSD OCZ

Wat ik graag zou willen vervangen is de processor, moederbord en het geheugen. Overige componenten neem ik mee, dit omwille van het budget dat rond de 300euro ligt. De videokaart wil ik pas in een later stadium upgraden. De core2Duo wordt gekoeld door een Scythe Ninja, deze wil ik eveneens hergebruiken op de nieuwe processor.

Dit is wat ik heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,40€ 154,40
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 69,32€ 69,32
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,50€ 62,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 286,22

Vraagjes:
Ik twijfel of het moedebord de juiste keuze was
- kan ik op dit bordje de huidige koeler Scythe Ninja prikken samet met de i5 ?
- is dit bordje de beter keus in vergelijking met ASRock B85M Pro4 ?
- is dit iGPU van dit bordje krachtiger als de HD4600 of kan ik beter alsnog mijn de huidige GPU hergebruiken ?
- is deze proc voldoende of ik kan ik beter de krachtigere i5 4570 nemen ?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:09

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit moederbord is goed, maar het kan eventueel goedkoper als je geen waarde hecht aan die vrij uitgebreide audio van dit bord. Je kan dan ook kiezen voor pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate, pricewatch: ASRock B85 Pro4 of de mATX versie die jij noemt.

Je koeler past op al deze borden, immers dezelfde socket.

edit: Welke voeding (merk+type) heb je nu trouwens? Voedingen van matige kwaliteit moet je eens in de zoveel jaar ook eens vervangen!

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 12-03-2014 16:20 ]

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-04 13:37
br00ky schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 16:17:
Dit moederbord is goed, maar het kan eventueel goedkoper als je geen waarde hecht aan die vrij uitgebreide audio van dit bord. Je kan dan ook kiezen voor pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate, pricewatch: ASRock B85 Pro4 of de mATX versie die jij noemt.

Je koeler past op al deze borden, immers dezelfde socket.

edit: Welke voeding (merk+type) heb je nu trouwens? Voedingen van matige kwaliteit moet je eens in de zoveel jaar ook eens vervangen!
Vind het vooral belangrijk dat er een SPDIF out aanwezig is op het bord. Geluidskwaliteit vind ik wel een pré dus dan ben ik beter af met de Sniper neem ik aan.

Je maakt wel een goede opmerking over de voeding, het merk weet ik niet juist, weet wel dat het een kwaliteitsvoeding is van 350w. Zou voldoende voor mijn opgestelde configuratie moeten zijn, niet ?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:09

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan is die Gigabyte idd de juiste. Check even het merk, better safe than sorry!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:46

Quad

Doof

Kwestie van in de kast kijken en noteren welke voeding het is.
Een goede 350 watter moet het prima draaien, maar nogmaals, als deze voeding ouder is dan 5 jaar zou ik vervangen ervan wel aanraden.

Controleer ook even of je Scythe Ninja jouw socket heeft meegeleverd gekregen.

[ Voor 17% gewijzigd door Quad op 12-03-2014 16:30 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Ik zou die oude GPU eruit halen. Verbruikt alleen maar veel stroom en je hebt het toch niet nodig. Waarschijnlijk is de codec ondersteuning van decoding bij de Intel ook beter. Als je niet op een paar tientjes kijkt kun je die pricewatch: Intel Core i5 4570 Boxed nemen. Deze heeft een krachtigere turbo.
Pagina: 1