Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Cat6 kabels

Pagina: 1
Acties:

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-11 17:18
Hallo,

Sinds kort heb ik een nieuw abbo van upc, als ik via een lan kabel direct de laptop aansluit haal ik de volle 120mb/s, maar je raad het al, voor mijn vaste pc op zolder heb ik geen bedraad internet.

Momenteel gebruik ik powerline wat echt rampzalig werkt! Wi-Fi dat gaat hem ook niet worden.

Nu ben ik dus van plan een simpel kabeltje naar de pc op mijn kamer te trekken, de lengte zal ongeveer ~13meter zijn dus ik was van plan een 15 meter lange kabel te kopen.

Nu heb ik alleen geen idee welke kabel ik moet kopen. :?
Cat6 UTP, Cat6 FTP, Cat6 UTP patchkabels.....

Ik vond een simpele kabel op deze site en vraag me af of de kabels niet heel goedkoop zijn en of deze goede prestaties zullen geven.

http://www.netwerkkabel.n...rkkabel-cat6-15m-wit.html?

Wie kan mij hier de weg een beetje wijzen, al wat gegloogled maar werd er niet veel wijzer van..

[ Voor 53% gewijzigd door suikerberg op 12-03-2014 14:12 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tenzij je een duur 10Gb ipv 1Gb netwerk wil, heb je geen Cat6 nodig, Cat5e voldoet prima ;)

Als de netwerkkabel naast andere kabels komt te liggen, is het denk ik wel handig om een shielded (FTP of SFTP) kabel te nemen, UTP is niet shielded. Maar hou er wel rekening mee dat shielded kabels nogal stug zijn en niet makkelijk de bocht om gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 12-03-2014 14:17 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• suikerberg
Raven schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:14:
Tenzij je een duur 10Gb ipv 1Gb netwerk wil, heb je geen Cat6 nodig, Cat5e voldoet prima ;)

Als de netwerkkabel naast andere kabels komt te liggen, is het denk ik wel handig om een shielded (FTP of SFTP) kabel te nemen, UTP is niet shielded. Maar hou er wel rekening mee dat shielded kabels nogal stug zijn en niet makkelijk de bocht om gaan.
Waarvoor zou dat goed zijn, tegen fysieke beschadiging of om andere redenen? Hij gaat 2x door het plafond en nog een keer onder de grond door, eigenlijk volgt hij de verwarmingsbuizen.

Cat6 is op deze webshop goedkoper dan cat5e....

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De shielding is om beïnvloeding van andere kabels te voorkomen. Stel dat je een stroomkabel naast een netwerkkabel legt, dan zou die stroomkabel invloed kunnen hebben op het dataverkeer door de netwerkkabel, al hoeft dat niet per se zo te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 12-03-2014 14:22 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je een soort Cat6 kabel neemt, neem dan Cat6a en laat de uitvoering zonder de "a" links liggen. En de juiste connectors en gereedschap om te zorgen dat het allemaal aan de norm voldoet.

Voor "huis-tuin-keuken" is Cat5e nog steeds goed genoeg, daar kun je 1Gbit zonder problemen mee halen. Ik zou in jou geval voor Cat5e gaan, dat is goedkoper, minder stug en alle benodigdheden zijn makkelijk en relatief goedkoop aan te komen, de de meeste doe-het-zelf zaken o.a.
Ik zou daarom niet moeilijk gaan doen met Cat6(a), en het bij Cat5e houden, dat doet namelijk ruim wat jij wilt en voldoet ook een stuk beter aan jouw beschrijving van een "simpel kabeltje".

[ Voor 44% gewijzigd door Ultraman op 12-03-2014 14:26 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Raven schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:20:
De shielding is om beïnvloeding van andere kabels te voorkomen. Stel dat je een stroomkabel naast een netwerkkabel legt, dan zou die stroomkabel invloed kunnen hebben op het dataverkeer door de netwerkkabel, al hoeft dat niet per se zo te zijn.
Het moet wel heel raar worden wil je daar last van hebben hoor. UTP is dan wel unshielded, maar 't is wel twisted met een differentieel signaal en dat is héél goed in noise cancelling.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• suikerberg
Ultraman schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:21:
Als je een soort Cat6 kabel neemt, neem dan Cat6a en laat de uitvoering zonder de "a" links liggen.

Voor "huis-tuin-keuken" is Cat5e nog steeds goed genoeg, daar kun je 1Gbit zonder problemen mee halen. Ik zou in jou geval voor Cat5e gaan, dat is goedkoper, minder stug en alle benodigdheden zijn makkelijk en relatief goedkoop aan te komen.
Had ergens gelezen dat je altijd voor de nieuwste installatie moet gaan ivm future proof ookal weet ik dat het nog wel even gaat duren voordat ik hier over het gigabit internet heenga ;p.

Qua UTP kabels is Cat6 in deze shop net wat goedkoper dan Cat5e, moet je dan voor 6 kiezen?

Is SSTP afgeschermde UTP? Is dat de bijna 3x zo dure meerprijs waard?

Ik kwam uit op deze 3, graag jullie advies welke:

http://www.netwerkkabel.n...el-ftp-cat5e-15m-wit.html?
http://www.netwerkkabel.nl/netwerkkabel-cat6-15m-wit.html?
http://www.netwerkkabel.n...p-pimf-10m-wit-12636.html?

De SSTP versie is wel erg veel duurder terwijl de UTP versie van Cat6 goedkoper is dan Cat5e..

EDIT:

Als ik het goed begrijp staat TP in UTP bv. voor Twisted pairs en heb je:

Foiled (FTP)
Shielded (STP)
Unshielded (UTP)
Foiled + Shielded ( SFTP )

Welke benodigdheden bedoel je eigenlijk @UltraMan? Ik heb toch alleen een kabel nodig?

[ Voor 9% gewijzigd door suikerberg op 12-03-2014 14:33 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je een kabel wilt trekken, dan wil je er toch juist een zonder de stekkers er al aan? Want dat past niet handig door de leiding. Of begrijp ik de vraag verkeerd?
Dan heb je nodig: kabel + stekkers + krimptang , en eventueel trekveer.
Of ga je de kabel gewoon langs de muur en plinten liggen en niet in een leiding?

Qua prijs: dat die Cat5e duurder is, is omdat je naar een afgeschermde Cat5e kabel zit te kijken en deze vervolgens vergelijkt met een onafgeschermde Cat6.

Als je graag bij Netwerkkabels wilt bestellen en je hebt 15 meter nodig:
15m Cat5e UTP
15m Cat6 UTP

[ Voor 56% gewijzigd door Ultraman op 12-03-2014 14:40 ]

• suikerberg
Ultraman schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:35:
Als je een kabel wilt trekken, dan wil je er toch juist een zonder de stekkers er al aan? Want dat past niet handig door de leiding. Of begrijp ik de vraag verkeerd?

Qua prijs: dat die Cat5e duurder is, is omdat je naar een afgeschermde Cat5e kabel zit te kijken en deze vervolgens vergelijkt met een onafgeschermde Cat6.
Heb geen zin in dat geklooi met de connectoren >.<. Heb dat allemaal nog nooit gedaan tbh. Het wordt dus sws Cat5e, de kabels gaan vooral langs de verwarmingsbuizen, denk je dat ik aan UTP genoeg heb of toch voor FTP moet gaan?

Wat heb ik allemaal nodig om zelf connectoren erop te zetten?

EDIT: kabel gaat vanaf modem: eerst 2x via de muur door het plafond via de verwamingsbuizen, dan gaat hij via een kamer over een plint en dan door een muur heen.

Kabel gaat 2x door

[ Voor 12% gewijzigd door suikerberg op 12-03-2014 14:39 ]

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 20:55

MikeVM

- Baloo -

nu weet ik wel wat het verschil is tussen ftp en utp, maar wat zouden de prestaties zijn van cat5e-ftp tov cat6-utp?

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

maarten0009 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:37:
[...]
verwarmingsbuizen geven geen storing (afaik),

wat heb je nodig?
- Tang (5-15 euro)
- Connectors (de juiste voor je kabel, cat6 heeft andere connectors nodig)
- Rubber kapjes voor achter de connector (optioneel)
- 10 minuten inleeswerk.

als je veel kabels gaat doen, dan is het handig om een utp testertje te kopen..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

MikeVM schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:37:
[...]

nu weet ik wel wat het verschil is tussen ftp en utp, maar wat zouden de prestaties zijn van cat5e-ftp tov cat6-utp?
Exact identiek. T.o.v. UTP Cat5e ook overigens.

Nogmaals, afgeschermde kabel is alleen in speciale situaties nodig. Denk aan als je de kabel langs een driefasenkabel moet leggen met een of andere huge-ass motor eraan. Thuis heb je dat vrijwel nooit nodig.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 12-03-2014 14:45 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

maarten0009 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:37:
[...]

Heb geen zin in dat geklooi met de connectoren >.<. Heb dat allemaal nog nooit gedaan tbh.
Is niet moeilijk, maar als je het nog nooit gedaan hebt begrijp ik dat je daar voor 1 kabel wellicht niet aan wilt beginnen. Wat jij doet is meer "kabel leggen" dan "kabel trekken" ;)
Het wordt dus sws Cat5e, de kabels gaan vooral langs de verwarmingsbuizen, denk je dat ik aan UTP genoeg heb of toch voor FTP moet gaan?
UTP is goed zat in jouw geval, of je moet bepaalde storingsbronnen verwachten, maar meestal heb je die niet echt in huis. Mocht ik wat obvious over het hoofd zien dan mag iemand dat natuurlijk roepen.
Tenminste losse Cat5e connectoren en de juiste krimptang. Hierboven worden al eventuele optionele dingen genoemd.
Maar als je een kant-en-klare kabel koopt heb je dit alles niet nodig natuurlijk.
EDIT: kabel gaat vanaf modem: eerst 2x via de muur door het plafond via de verwamingsbuizen, dan gaat hij via een kamer over een plint en dan door een muur heen.
Prima. Hoeveel je nodig hebt kun jij beter bepalen dan ik :)
Kabel gaat 2x door
?

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 12-03-2014 14:45 ]

• suikerberg
Of ga je de kabel gewoon langs de muur en plinten liggen en niet in een leiding?

Als je graag bij Netwerkkabels wilt bestellen en je hebt 15 meter nodig:
15m Cat5e UTP
15m Cat6 UTP
Weet jij een goede site om kabels te kopen zonder connectoren? of zou ik toch voor de kant en klare gaan?
MikeVM schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:39:
[...]

verwarmingsbuizen geven geen storing (afaik),

wat heb je nodig?
- Tang (5-15 euro)
- Connectors (de juiste voor je kabel, cat6 heeft andere connectors nodig)
- Rubber kapjes voor achter de connector (optioneel)
- 10 minuten inleeswerk.

als je veel kabels gaat doen, dan is het handig om een utp testertje te kopen..
Oké dat is mooi van de verwamingsbuizen, het lijkt alsof ik veel duurder uit ga zijn door dit alles los te kopen?

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

maarten0009 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:46:
Oké dat is mooi van de verwamingsbuizen, het lijkt alsof ik veel duurder uit ga zijn door dit alles los te kopen?
ken je iemand die er iets vanaf weet?
misschien heeft hij wel kabel op rol liggen, en ook de connector en stuff..
kan je hem per gebruikte meter betalen.

Verwijderd

of zou ik toch voor de kant en klare gaan?
Even afgezien van de mensen die hier graag kabels zelf knutselen, waarom zou je dit uberhaupt overwegen als je een stuk kan vinden dat kant en klaar is? Als het past door het gat zou ik zelf niet gaan knutselen. Veel goedkoper ben je toch niet uit bij een kleine afstand en een tang kost al meer dan 2 x 15 meter kant en klare kabel (en dan heb je nog een slechte tang).

Gewoon kant en klaar kopen en er doortrekken als dat past, in de tijd dat je hier zit te posten had je de kabel al klaar kunnen hebben.

Ik zou trouwens 20 meter kopen, 2 meter speling is wel krap, die paar meter extra maakt niet veel uit en dan kan je nog een keer de computer van plek veranderen op zolder.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Weet jij een goede site om kabels te kopen zonder connectoren? of zou ik toch voor de kant en klare gaan?
Lokale bouwmarkt, doe-het-zelf zaken en elektrozaken in jouw omgeving al gechecked?

Maar waarom afwijken van je plan en niet voor kant-en-klaar gaan? Als je het niet door een leiding gaat leggen dan zou ik daar gewoon voor gaan. Netjes opmeten hoeveel je nodig hebt en houdt rekening met bochtjes en punten waar je de kabel wilt vastmaken (bijv. met tie-wraps aan een leiding oid).

[ Voor 33% gewijzigd door Ultraman op 12-03-2014 15:02 ]

• suikerberg
Kant en klare 15 meter lange cat5e utp kabel besteld, bedankt allemaal! :)

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:15
De 15m cat 5e kabel van netwerkkabels.nl is wel CCA (=Copper Cladded Aluminum). Dat is dus een aluminium kabel met een dun laagje koper er omheen. Je kunt beter een pure kopere kabel kopen. Bijvoorbeeld hier.
Is nog een kwartje goedkoper ook. :)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Die http://www.netwerkkabel.n...el-ftp-cat5e-15m-wit.html vermeldt wel eerlijk de karakteristieke eigenschappen. Maar dat is dan ook alles. Om werkelijk te voldoen aan de specificatie Cat5(e) mogen de aders geen CCA zijn, bovendien is het met AWG26 te dun, m.a.w. het is dus gewoon geen Cat5e en mag eigenlijk die specificatie niet voeren. Anders zou alles wat daar heel in de verte een beetje op lijkt ook zo kunnen noemen.
Maar die goedkopere kabel met (zeggen ze) wel koperen aders is eveneens te dun om hieraan te voldoen. Echte Cat5(e) moet minimaal AWG24 zijn.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die opmerking van CCA is een goeie, daar heb ik overheen gekeken omdat ik het niet had verwacht van een webshop welke speciliseert in netwerkspul. Al het kant-en-klare spul lijkt CCA te zijn overigens.
Mja, op zich goed zat als het werkt. Ik heb vast ook genoeg CCA kabels liggen die het prima doen.

Maar als je kabel gaat trekken en zelf krimpen dan wil je CCA graag vermijden ja.

[ Voor 45% gewijzigd door Ultraman op 12-03-2014 18:23 ]

• suikerberg
Heb de bestelling geannuleerd, achteraf toch 20 meter nodig, dan maar voor deze gaan?

https://netwerkproducten....koper-p-400-vid-3181.html

[ Voor 64% gewijzigd door suikerberg op 12-03-2014 19:03 ]

Verwijderd

Heb bij dezelfde shop 100meter soepele Cat5e gekocht. Prima spul, 100% koper.
Veel plezier met je snelle internet!

Edit: wannneer je de kabel gaat leggen/trekken, plak de stekker dan af. Dan blijft deze schoon.
Ik weet niet waar je huis staat, mocht het allemaal niet lukken, dan heb ik hier nog wel wat losse kabel, stekkertjes, een tang en een UTP tester liggen.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2014 10:40 ]

• suikerberg
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 00:10:
Heb bij dezelfde shop 100meter soepele Cat5e gekocht. Prima spul, 100% koper.
Veel plezier met je snelle internet!

Edit: wannneer je de kabel gaat leggen/trekken, plak de stekker dan af. Dan blijft deze schoon.
Ik weet niet waar je huis staat, mocht het allemaal niet lukken, dan heb ik hier nog wel wat losse kabel, stekkertjes, een tang en een UTP tester liggen.
Bedankt Uncle Sammy! Als ik nog iets nodig heb laat ik het je weten.

Weet je misschien ook een goede manier om een kabel langs een verwarmingsbuis, die een kleine bocht maakt door het plafond/vloer te krijgen?

Nu dit weer: Me ouders gaan nu lastig doen over een gaatje in het plafond maken ( gipsplaat) + stuukwerk. Dit is toch helemaal niet zo lelijk/lastig als je dit secuur met een stanley mes doet?

[ Voor 12% gewijzigd door suikerberg op 13-03-2014 11:47 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

maarten0009 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 19:01:
Heb de bestelling geannuleerd, achteraf toch 20 meter nodig, dan maar voor deze gaan?

https://netwerkproducten....koper-p-400-vid-3181.html
Ziet er beter uit :)

• suikerberg
Ik moet de kabel dus ook een stuk onder de vloer door doen, circa 5 meter. Enige idee hoe ik hem goed van de ene kant naar de andere kant kan krijgen? Ik kan tussen die 5 meter nou niet bepaald de vloer eruit halen ;p.

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:15
Ik heb zelf ook een cat5e netwerkkabel nodig. Zag dat de patchkabel bij Netwerkproducten.com AWG 26/7 is, terwijl de cat 5e kabel op rol AWG 24 is. Beide kabels zijn 100% koper, maar strikt genomen voldoet alleen de laatste aan de cat 5e specificatie.

Vreemd dat bij de patchkabel beschrijving wel een een officieel(?) certificaat staat, terwijl de kabeldikte dus niet overeen komt met de officiële cat5e specificatie.

Qua prijs maakt het niet zoveel uit, en omdat ik toch minimaal 1 RJ45 connector er zelf moet aanzetten (kabel moet door een PVC buis onder de vloer) heb ik maar voor de kabel op rol gekozen. Helaas is de kabel op rol niet in wit verkrijgbaar, zoals de patchkabel. De kabel op rol heeft daarmee een wat lagere WAF.

@maarten0009: Kun je de kabel niet achter de plint langs de muur laten lopen? Dan hoef je niet onder de vloer door.

[ Voor 2% gewijzigd door slow whoop op 14-03-2014 09:37 . Reden: Link naar cat 5e specificatie toegevoegd. ]

• Techneut
  • Niet online
Ik kan me je verbazing heel goed voorstellen over het doodleuk voeren van de term cat5e etc. terwijl het helemaal niet voldoet aan de specificatie. Zou inderdaad niet mogen, maar het probleem is dat het op dit moment slechts richtlijnen zijn. Iedereen mag dus in feite z'n product zo noemen, dus ook als het slechts ijzerdraad (CCS) is en nog veel te dun ook. Ik vraag me af of Europa dat zich met veel onbenulliger zaken bemoeit, al of niet terecht, niet in staat is om die richtlijnen tot definitief bindend te verklaren. Lijkt me belangrijk genoeg.

Op zich zal een dunnere kabel heus wel in alle opzichten voldoen, mits de eisen van de te overbruggen afstand (bij de "echte" ongeveer 100 meter) wat worden bijgesteld. In verreweg de meeste gevallen gaat het toch om aanmerkelijk kortere stukken. Maar hoe is in het algemeen de ervaring met het degelijk, lees stevig, aanbrengen van de connectoren. Laten die met een beetje trekkracht niet spontaan los? Ik kan me dit namelijk heel goed voorstellen.

• suikerberg
Ik heb maar vertrouwd op het certificaat dat op de productpagina stond, er gaat 120mb/s door en verwacht niet dat ik in dit huis (zit nog op de middelbare school en woon dus bij mijn ouders) 1Gbit verbinding gaat komen.

AWG27/28 had ik ook al opgemerkt, maar alsnog wel een stuk beter dan de CCA kabels van eerst.

Als je écht goede kabels wilt blijkt dus maar weer dat je goed moet zoeken...

• Groxy
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04-2024
maarten0009 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 12:39:
Ik heb maar vertrouwd op het certificaat dat op de productpagina stond, er gaat 120mb/s door en verwacht niet dat ik in dit huis (zit nog op de middelbare school en woon dus bij mijn ouders) 1Gbit verbinding gaat komen.
Er zit een groot verschil tussen Gigabytes (GB) en Gigabit (Gb) / Megabytes (MB) en Megabit (Mb). Je zegt 120mb/s (Ik neem aan dat je Megabytes bedoelt?).

1 Gigabit (Gb/s) = 128 Megabytes (MB/s), dus die twee die jij bedoelt zijn hetzelfde.

• suikerberg
Groxy schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 12:48:
[...]

Er zit een groot verschil tussen Gigabytes (GB) en Gigabit (Gb) / Megabytes (MB) en Megabit (Mb). Je zegt 120mb/s (Ik neem aan dat je Megabytes bedoelt?).

1 Gigabit (Gb/s) = 128 Megabytes (MB/s), dus die twee die jij bedoelt zijn hetzelfde.
120mbit, excuses O-)

• suikerberg
Net de kabel binnen, wat een resultaat!!!

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3370161285.png

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
keurig!

[ Voor 199% gewijzigd door nokiaan958GB op 14-03-2014 19:16 ]

• Techneut
  • Niet online
Groxy schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 12:48:
[...]

Met alle respect, ik blader niet eindeloos terug naar eerdere berichten van maarten009, maar is deze reactie niet een beetje overbodig? In het hele bericht waar jij op reageert zie ik nergens megabytes genoemd. Het enige is de kleine m (betekent millie) in plaats van de hoofdletter M voor Mega. Waarom zou hij dan megabytes (met een kleine m, want het is het hele woord) bedoelen? Dat blijkt nergens uit, afgezien van die hoofdletter is het allemaal correct verwoord. Dat grote verschil tussen Gigabytes (GB) en Gigabit (Gb) / Megabytes (MB) en Megabit (Mb) wat jij nodig vindt om uit te leggen is hier totaal niet relevant.
Pagina: 1