Modstatus: voorstel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
De discussie rondom het modsysteem is de laatste tijd weer helemaal losgebarsten. Mijn voorspelling is dat we hier voorlopig ook nog lang niet vanaf zijn: Tweakers profileert zich meer en meer als een website voor een breder publiek, en hoe breder dat publiek, des te groter is ook het aandeel mensen dat niet begrijpt met welke bedoelingen het modsysteem werkt. Om heel eerlijk te zijn; ik mod ook wel eens wat links en rechts, en tot voor kort wist ik ook echt niet dat het met een 'mediaan' werkt ipv een gemiddelde score, wat mij logisch leek.

Vooropgesteld: het -1 > +3 systeem vind ik een goed systeem. Dat mensen moeite hebben met interpretatie, dat kan en mag, maar dat hoort ook bij Tweakers: even verder kijken dan je neus lang is. Het modsysteem versimpelen of ingrijpend veranderen levert m.i.dan ook helemaal niks op. Mensen die 'kwaad' willen, doen het toch wel en mensen die niet kunnen lezen, gaan dat ook niet opeens leren.

Het voorstel dat ik in dit topic wil doen, is een aanpassing rondom de toegang tot het modden. Op dit moment vindt er een wildgroei plaats van in mijn ogen zeer ongewenste praktijken, en ik voorzie dat men zich gedwongen gaat voelen om dat steeds strenger en vaker te gaan toepassen omdat het Tweakers publiek toch wat verandert. Slechte mods zijn van alle tijden, en daarom vraag ik me hardop af of je 'elke sul' wel die rechten bij voorbaat moet geven. Dat klinkt helemaal niet lief, en dat is het ook niet, maar het is niet reeel om te verwachten dat iedereen maar als vanzelfsprekend bekend is met 'ons' systeem en de cultuur eromheen. Die is voor een forum namelijk best uniek en ook over het algemeen zeer goed uitgewerkt.

To the point: op dit moment kan iedereen a'la minute een account aanmaken en gaan modden. Dat is een te lage drempel.

- Verbind de modstatus aan een prestatie-afspraak. Dat kan net zo'n hoge drempel worden als Tweakers gerechtvaardigd vindt, en daar kan ook mee gespeeld worden als het resultaat ongewenst is. Bijvoorbeeld: minimaal 10x een +1 post = modrechten aan, vergezeld door een mailtje of DM ter kennisgeving.

Zo voorkom je de one-day-fly gebruiker die account aanmaakt puur om even zijn gal te spuwen. Maar er zijn ook andere positieve effecten:

- Er komt een moment en een kans voor Tweakers om elke nieuwe gebruiker op de hoogte te stellen van het modbeleid door deze informatie bondig in de kennisgevings-DM te verwerken. Mensen willen een uitleg en die moet je ze pro-actief serveren, niet zelf laten opzoeken. Zelfredzaamheid, dat werkt prima voor het forum, maar niet voor de FP.
- Er is geen excuus meer voor gebruikers om slecht te modden: je weet immers waarvoor je toestemming kreeg.
- De wildgroei aan 'gestuurde' moderaties kan een halt worden toegeroepen, wat ook weer positieve effecten heeft.

Je ziet nu nogal wat weerstand tegen de manipulatie van modscores en dat is te begrijpen. Want hoeveel is een modrecht nog waard als het 9 van de 10 keer aangepast wordt? Met die manipulatie is Tweakers heel hard bezig zijn eigen, goed bedachte, modsysteem naar de kloten te helpen omdat niemand het meer waardevol vindt en vooral ook heel veel willekeur ervaart. Niemand heeft behoefte aan een 'elitair clubje' dat voor anderen bepaalt wat een score zou moeten zijn. De uitwassen moet je wat aan doen, en daar moet het bij blijven.

Ik hoop echt dat jullie dit idee eens goed overwegen. Het heeft niets met een elitaire houding tov de rest te maken, want dat gevaar bestaat wanneer je niet iedereen dezelfde toegang gaat geven. Het is simpelweg een filter op de 'one-shot' account en een manier om alleen de bezoekers die vaak terugkomen, een meer waardevol podium te geven.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:26

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Mensen denken veel te veel dat ze modereren voor zichtzelf; bijvoorbeeld om een "mee eens" aan te geven. Modereren doe je echter voor anderen; om ervoor te zorgen dat slechte reacties beter uit te filteren goede reacties meer aandacht krijgen / opvallen.

Ook ik ben voor het beperken van de modforce en vind een drempel waarop de moderatie voor een user zal worden aangezet een goed idee maar afaik heeft het management zich er eerder al over uitgelaten hier niet voor te zijn.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Ik vraag me af of dit niet ook bij het evaluatie topic kan horen maar geef dan toch maar even mijn mening hier.
Ik sluit me helemaal aan bij Bor, je mod niet voor jezelf maar voor anderen.
Je eigen mening dien je weg te cijferen want als je dat niet doet of niet kan ben je niet geschikt om te modden in dit huidige systeem. Veel sites hebben een eens/oneens systeem maar dat is niet de bedoeling op tweakers en ik denk dat toch een groep mensen het wel op die manier gebruiken.
Een drempel om te modden, of het weer handmatig gaan inschakelen van modrechten is iets wat ik persoonlijk een goed plan vind en al langer vond.
Helaas kost dat meer tijd voor de oa power mods al vraag ik me af hoe veel tijd men bezig is met het aanpakken van de mensen die nu automatisch gaan modden en het echt op een verkeerde manier doen.
Dit kan alleen een power mod vertellen want ik heb daar geen kijk op.

Wat ik ook vaker voorbij heb zien komen is dat het beter zou zijn om voor nu even als tijdelijke zet( geen idee hoeveel werk dat is kwa dev tijd etc) mogelijk te maken dat er geen nieuwe mods bij komen zodat eerst de huidige problemen kunnen worden aangepakt/weg gewerkt tot er een beter systeem klaar is.
Ik denk dat het systeem zeker voor verbetering vatbaar is.
In het andere topic wat open is zie ik helaas wel mensen die naar oa de power mods wijzen en allerlei verwensingen naar het hoofd gooien. Hopelijk dat als dit topic open blijft we dat hier niet gaan doen want die vrijwilligers doen hun uiterste best met de tools die ze hebben gekregen en de regels die er op dit moment zijn. Dat is iets wat wij niet moeten vergeten.

[ Voor 55% gewijzigd door pino85 op 12-03-2014 13:33 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Misschien moet het moderatiesysteem standaard niet zichtbaar zijn. Wie ervoor kiest om reacties te kunnen filteren kan dit met één knop aanzetten en krijgt de scores te zien (in het begin vergezeld met een stukje uitleg over het systeem). Zo hoeven mensen die niets met het systeem hebben zich er ook niets van aan te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:26

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wil je het moderatie systeem in dat geval niet laten zien of wil je voor die mensen de scores ook helemaal niet filteren? Dat laatste zou namelijk min of meer het uitzetten van het modsysteem zijn als ik je goed begrijp.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind er dat je er slim over hebt nagedacht want wat ik echt erg veel zie is dat mensen die hun mening posten die On topic is, en het is ook gewoon een normale comment die over een onderwerp gaat, dat die mensen -1 staan. puur omdat er in staat dat het niet werkt zoals het moet of het is kritiek op iets. Kritiek leveren mag maar houd het netjes, dat doen ze ook. En dan begrijpelijk passen ze de comment aan met: Waarom -1? het is mijn mening..

Ik vind en denk dat tweakers meer tijd in de mod systeem mogen stoppen..

(Tweakers vind ik een geweldige site en dit is nu geen haat/flame ergens op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Bor de Wollef schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:46:
Wil je het moderatie systeem in dat geval niet laten zien of wil je voor die mensen de scores ook helemaal niet filteren? Dat laatste zou namelijk min of meer het uitzetten van het modsysteem zijn als ik je goed begrijp.
Ook niet filteren. Het betekent dan dat je alles te zien krijgt. Wil je een door de community verzorgde selectie op inhoud? Dan kun je daarvoor kiezen. Uiteraard kun je je filter ook gewoon op -1 zetten, maar dan hebben de haters in ieder geval niets meer te klagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
Jullie noemen zelf al de aspecten 'tijd' en dat het momenteel een beetje dweilen met de kraan open is. Dat is nu juist waarom ik voorstel om de toegang tot modden een drempel te geven. Je kunt zo'n drempel gewoon 1x inregelen en dan is het klaar: mensen krijgen automatisch toegang na een x aantal goede posts in de reacties en dat is het. Dit zal vrijwel direct leiden tot een vermindering van het werk voor de mods op het forum die scores 'sturen', want de nieuwe aanwas heeft een grote rem gekregen. Daarmee creeer je dus meer dan alleen een drempel, je zorgt ook voor een manier om de boel bij te kunnen houden met een beperkt aantal moderators, omdat er aan de achterkant nog steeds mensen modstatus kunnen verliezen omdat ze structureel 'emotioneel modden', en aan de voorkant komen er een stuk minder mensen per dag bij die modstatus krijgen.

Ik voorzie namelijk dat de groei van het aantal slechte mods niet zo snel gaat afnemen...

[ Voor 5% gewijzigd door Vayra op 13-03-2014 10:08 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook de Karma gebruiken. Dat zou ook een redelijke indicatie moeten geven van de betrokkenheid en serieusheid van de persoon.

Niet dat ik de illusie heb dat er serieus iets gaat veranderen... zolang het Tweakers management niet in moderaties geintereseerd is, is alle dicussie over wijzigingen zinloos.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2014 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 10:28:
Je kunt ook de Karma gebruiken. Dat zou ook een redelijke indicatie moeten geven van de betrokkenheid en serieusheid van de persoon.

Niet dat ik de illusie heb dat er serieus iets gaat veranderen... zolang het Tweakers management niet in moderaties geintereseerd is, is alle dicussie over wijzigingen zinloos.
Tweakers staat of valt bij de bezoekers. Dus als bezoekers wegblijven van de site of het laten bij een vluchtig bezoekje en de reacties skippen, dan verliest Tweakers bezoekers, maar ze verliezen ook inhoud op de site; de reacties zullen uitsterven en de 'pareltjes' waar men zo vol van is zullen verdwijnen. Wie heeft nog zin om moeite te doen voor een goede reactie wanneer de kwaliteit van de rest van tokkie-niveau is? Ik iig niet.

Maar goed, misschien maken we het probleem groter dan het is, die inzage heb ik niet. Ik zie alleen dat er de laatste tijd toch redelijk veel slechte posts tussen zitten en dat er steeds vaker aparte modjes tussen zitten, de inspanningen van de FP mods ten spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien moeilijker maken om -1 te geven.
Als je min 1 geeft moet je vervolgens ook een reden kiezen voor die -1 uit een lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Alsof dat iets gaat uithalen? Dan klikt men gewoon iets willekeurigs aan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vayra schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 15:33:
Tweakers staat of valt bij de bezoekers. Dus als bezoekers wegblijven van de site of het laten bij een vluchtig bezoekje en de reacties skippen, dan verliest Tweakers bezoekers, maar ze verliezen ook inhoud op de site; de reacties zullen uitsterven en de 'pareltjes' waar men zo vol van is zullen verdwijnen. Wie heeft nog zin om moeite te doen voor een goede reactie wanneer de kwaliteit van de rest van tokkie-niveau is? Ik iig niet.
Dat is al jaren niet meer, het is al zo lang populariteitmodden (hoe jij dat weer linkt aan tokkie-niveau.. zegt ws meer over jou dan over het bezoekend/postend publiek).

Want hoe hoog de 'status' van iemand met modrechten zou zijn, ook die persoon zal zijn mening loslaten in een moderatie van een post, of deze nu terecht, troll of offtopic is.

Het secondaire probleem dat karma enkel komt uit zulke 'frontpage' acties, dus wil je beetje karma scoren, knal je wat random reviews erin en beetje 'populaire reacties', wat totaal (imho) haaks staat op waarderen van 'pareltjes' op de frontpage.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:40:
Misschien moet het moderatiesysteem standaard niet zichtbaar zijn. Wie ervoor kiest om reacties te kunnen filteren kan dit met één knop aanzetten en krijgt de scores te zien (in het begin vergezeld met een stukje uitleg over het systeem). Zo hoeven mensen die niets met het systeem hebben zich er ook niets van aan te trekken.
Bekijk het eens van een andere hoek, die ook zeer interessant is voor een veelvoud aan mogelijkheden tot onderzoek. Tweakers gaat breder, een risico is aldus dat het minder diep komt te gaan (en dus net als de rest wordt, wat het weer duurder maakt om te profileren, enzovoorts).

Volg nou eens niet de standaard patronen van uitschakelen of verschuiven van functionaliteit die juist voor filtering, diepgang, profilering interesses en strata van interactie doen zorgen - speel in op de archetypes van potentieel gebruik.

Bouw net even verder op het moderatiesysteem. Geeft een duidelijk zichtbaar en instinctief bruikbaar set features voor tweeledige moderatie: waarde van bericht (weging) en acceptatie van bericht (identificatie - eens / oneens.

Je kan dan niet enkel de diepgang behouden, je kan ook zeer goed trends opmerken aldus, en gebruiken. Als Tweakers.net, maar ook als gebruiker.

Voeg daar vervolgens middels een verder .plan filtering en afgeleide opties toe, en het wordt ook nog eens een stuk interessanter voor sponsors en adverteerders. Helemaal als je in profielen de mogelijkheden biedt om een of beide moderatie methodes als status te delen middels sociale media.

Denk er eens over na. Huidige gebruikers zitten met bestaande verwachtingspatronen, diepgang zorg voor identificatie en onderscheid, en groei. Verdere groei gewenst, vergroot de reikwijdte - zonder a) het wiel opnieuw uit te vinden en b) zonder diepgang te compromitteren en c) tegelijkertijd patronen van gebruik inzichtelijk te maken voor gebruikers, en andere partijen, ook buiten de muren van Tweakers.net

Je kan een dergelijk tweeledig moderatie systeem prima in toom houden, door met wat onderzoek uit te werken wat de reactiepatronen zijn. Je kan ook prima als iemand zich registreert keuzes laten maken, welk systeem primair is, en welk secundair, of dat je beide wil gebruiken (of zelfs bijvoorbeeld enkel zichtbaar wil hebben om gebruik te maken van gerelateerde filters).

Ik ken genoeg mensen die eerder plekken zoeken waar men op perceptie en mening afgaat, of zelfs plekken bezoeken vanuit die verwachtingspatronen. Als ze het ergens niet vinden, haken ze al snel af. Anderen zoeken juist geen eens/oneens (als voorbeeld), maar zoeken een idee van kwaliteitsfocus. Je kan best snel de archetypes vaststellen. Voeg sociale trends toe aan die brainstorm, en je ziet al snel een aantal problemen bij uitbreiding van reikwijdte. Traditionele gebruikerspatronen en verwachtingen corresponderen immers niet met de hedendaagse algemene trends van informatie zoeken en interactie daarbij. Dan sta je als snel voor de keuze tot aanpassing, en dat is al snel een hellend vlak.

Best of more than one world. Vergroot de aantrekking, verlaagt de drempels voor word of mouth, vergroot het potentieel van verkoop.

[ Voor 22% gewijzigd door Virtuozzo op 24-03-2014 03:22 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Pagina: 1