Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Elektrisch 4wd frame

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Misschien is dit wel helemaal niet de juiste plek om deze vraag te stellen, of wellicht zelfs wel helemaal het verkeerde forum. Maar ik hoop dat u mij verder kunt helpen.

Wat wil ik gaan maken:

Een frame van ongeveer 2000*7000mm Met een eigengewicht van ca 200kg. En een laadgewicht van 250 kg. (totale gewicht maximaal 450kg).
4 wielen diameter zoals kruiwagenwiel (D=300mm)Kan eventueel gewijzigd worden.

Graag zou ik alle 4 de wielen individueel aangedreven en stuurbaar willen maken met behulp van electromotoren.
Het geheel kan gewoon bekabeld gevoed worden (gewoon standaard netstroom)en bestuurd door middel van een bekabelde afstandsbediening. Geheel moet natuurlijk variabel geregeld worden (snelheid aanpasbaar dus)

Maximale snelheid is wandelsnelheid. (4km/u?) En het frame moet in staat zijn om een helling van 30graden te kunnen nemen. (met eventueel extra hulp van een beetje duwen of extra gripmatten)

Graag zou ik van u horen hoe dit het beste aan te pakken. Wat voor soort motoren? krachten? opties? aanwijzingen?

Zelf zat ik te denken aan dit soort motoren?
http://www.hs-escooter.co...pl-4958252/0/Product.html

Het budget is ca €5000,- exclusief frame.

Ik ben heel erg benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen. Alle hulp is welkom!

In afwachting van jullie reactie,

Met vriendelijke groeten,

Joost

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:42

Cheezus

Luiaard

Wil je persé 4 aangedreven wielen hebben? Als 2 aangedreven wielen en 2 zwenkwieltje ook een optie zijn zou je zoiets kunnen overwegen:
Afbeeldingslocatie: http://static.webshopapp.com/shops/007574/files/004705087/san-fransisco-elektrische-rolstoel.jpg

Joystick verlengen en klaar :)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Klinkt als een schoolopdracht, en Tweakers is geen plek voor huiswerkvragen :)

Maar als je het echt voor jezelf wilt maken, dan neem ik aan wat je precies wilt en dat je zelf onderzoek hebt gedaan (je TS is erg summier)? Anders kan je het net zo goed niet gaan bouwen.

[ Voor 17% gewijzigd door -tom-562 op 12-03-2014 13:05 ]

Vaak bu'j te bang!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Offtopic: 2 bij 7 meter, en dan 'maar' 250kg laadgewicht? Wat wil je hiermee gaan vervoeren? Maar.. ik geef Cheezus gelijk: een scootmobiel heeft precies wat je nodig hebt, inclusief sturing. Denk alleen wel dat met 2 zwenkwielen op 7 meter afstand van de aangedreven wielen je een vrij onhandelbare 'wagen' krijgt.

Andere optie: pak een Kever en haal de carosserie eraf. Las er een buizenframe met platform op de bodemplaat en maak de stuurinrichting elektronisch. Dan kan je zelfs de benzine motor gebruiken, of deze vervangen voor één krachtige elektrische. Je eigengewicht van 250kg is krap met de benzine motor, maar moet an sich lukken.

Ditzelfde zou met iedere auto gedaan kunnen worden, maar bij o.a. de kever is het wel makkelijk dat chassis en onderstel goed te scheiden zijn. Je kan natuurlijk ook gewoon de kooi doorslijpen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Cheezus schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 12:49:
Wil je persé 4 aangedreven wielen hebben? Als 2 aangedreven wielen en 2 zwenkwieltje ook een optie zijn zou je zoiets kunnen overwegen:
[afbeelding]

Joystick verlengen en klaar :)
Die zie ik nog geen 450 kilo tegen een 30 'helling omhoog omhoog slepen :)
Daarnaast zoekt hij iets van 2 bij 7 meter. dan moet je ook een diff enzo erin gaan bouwen.
Dan zou ik eerder naar een golf karretje gaan zoeken.

Maar motoren zijn gewoon bestelbaar in alle grote en sterktes , dus ik vraag me af wat de TS nu eigenlijk wil horen van ons ?

Klinkt eigenlijk als een carnavals wagen, maar daar is hij net te laat voor :)

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 12-03-2014 13:40 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:42

Cheezus

Luiaard

Die dingen zijn nog best sterk hoor.. Ooit op school een robot gebouwd met een schootmobiel als basis, die duwde in ieder geval met gemak 4 stoelen incl. persoon vooruit (de stoelen en vloer vonden dat minder leuk O-) ). Tractie was eerder een probleem dan koppel.
Bovendien mocht de helling met behulp van een duwtje van TS :P

7m lengte had ik even over het hoofd gezien, de verhouding BxL bij een scootmobiel is ongeveer 1:1 als je dan naar 1:3.5 gaat zal het sturen inderdaad wel wat minder secuur worden..
Eventueel kun je dit verbeteren door 6 wielen te gebruiken, aandrijving in het midden en zwenkwielen voor en achter.

[ Voor 10% gewijzigd door Cheezus op 12-03-2014 13:43 ]

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:04
Cheezus schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:42:
Die dingen zijn nog best sterk hoor.. Ooit op school een robot gebouwd met een schootmobiel als basis, die duwde in ieder geval met gemak 4 stoelen incl. persoon vooruit (de stoelen en vloer vonden dat minder leuk O-) ). Tractie was eerder een probleem dan koppel.
Bovendien mocht de helling met behulp van een duwtje van TS :P

7m lengte had ik even over het hoofd gezien, de verhouding BxL bij een scootmobiel is ongeveer 1:1 als je dan naar 1:3.5 gaat zal het sturen inderdaad wel wat minder secuur worden..
Eventueel kun je dit verbeteren door 6 wielen te gebruiken, aandrijving in het midden en zwenkwielen voor en achter.
Volgens mij heb je dan een probleem bij het oprijden van de helling aangezien de middelste wielen dan van de grond gaan komen. ;)

Wil je trouwens sturen door de aan te drijven wielen te kiezen of met een stuurinrichting? En in welke mate? (moet de kar ook zijwaarts kunnen bewegen?)

Eerste optie lijkt me een stuk makkelijker te realiseren!

Klinkt als een leuk projectje trouwen :D We gaan toch wel foto's zien?

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Misschien moet je het doel wat beter benoemen. Want zo'n groot ding, wat tevens laag bij de grond staat, en toch 4x4 moet kunnen.

Wat dat betreft kun je beter een oude terreinwagen pakken (een oude diesel, die zijn nu geen reet waard), en daar een heel laad plateu op het ladder chassis maken. Diesel motor eruit, elektromotor erin (hoeft niet eens zo heel sterk te zijn) en dan fixeren in de beste versnelling, wellicht zelfs in een low-gear versnelling. Dan doe je simpelweg motor uit of aan (=4km/u vaste snelheid) maar beter is het om het te regelen.
Sturen zou je eventueel ook elektrisch kunnen doen, maar wordt er niet makkelijker op.
Dan heb je misschien niet helemaal wat je wil, maar heb je wel 1000 kilo laadvermogen, en kun je 1 elektromotor gebruiken voor alle wielen. En hoef je je over het terrein geen zorgen te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 12-03-2014 14:31 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

!null schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:29:
Misschien moet je het doel wat beter benoemen. Want zo'n groot ding, wat tevens laag bij de grond staat, en toch 4x4 moet kunnen.

Wat dat betreft kun je beter een oude terreinwagen pakken (een oude diesel, die zijn nu geen reet waard), en daar een heel laad plateu op het ladder chassis maken. Diesel motor eruit, elektromotor erin (hoeft niet eens zo heel sterk te zijn) en dan fixeren in de beste versnelling, wellicht zelfs in een low-gear versnelling. Dan doe je simpelweg motor uit of aan (=4km/u vaste snelheid) maar beter is het om het te regelen.
Sturen zou je eventueel ook elektrisch kunnen doen, maar wordt er niet makkelijker op.
Dan heb je misschien niet helemaal wat je wil, maar heb je wel 1000 kilo laadvermogen, en kun je 1 elektromotor gebruiken voor alle wielen. En hoef je je over het terrein geen zorgen te maken.
Erm hij zoekt iets met een eigen gewicht van 200 Kg, dan vallen IMHO alle tereinwagens af.
Daarnaast lopen electro motors meestal op veel meer toeren, dus dan heb je weer een tussenbak nodig.
En dat alles kost weer meer gewicht, dus meer vermogen. en imho levert het dan meer moeite dan winst op.

Waarom dan niet zelf een lader chassis maken. en dan gewoon 2 motoren op de achterwielen aansluiten.
Je zult wel iets van een overbrenging moeten hebben, om wat meer koppel en minder toeren te hebbe,

Neem ook eens contact op met een bedrijf als http://www.mcabv.nl/producten/elektromotor.aspx
Ik denk dat die wel een voorstel kunenn doen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 12:17:
Een frame van ongeveer 2000*7000mm Met een eigengewicht van ca 200kg. En een laadgewicht van 250 kg. (totale gewicht maximaal 450kg).
4 wielen diameter zoals kruiwagenwiel (D=300mm)Kan eventueel gewijzigd worden.

Graag zou ik alle 4 de wielen individueel aangedreven en stuurbaar
Grootste uitdaging is de regelelectronica. Hoe snel moet elk wiel bij het maken van een bocht. Laat staan bij bochten waarbij de achterste wielen een beetje mee of tegen sturen. Ga je ook nog gebruik maken van functie's als crab steer of ackerman steering?

[ Voor 6% gewijzigd door martijn_tje op 12-03-2014 18:07 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
neem een oude hoogwerker. en haal het plateau en hefinrichting eraf. en schroef de gyroscoop sensor eraf of overbrug die.(zit er normaals tegen het omvallen op hoogte.)

en die zijn in 2x7m gebouwd waarbij je de voorzijde uitschuift. bodem zal 2x 5 zijn ofzo.

[ Voor 21% gewijzigd door DECOY88 op 12-03-2014 19:30 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

-tom-562 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:04:
Klinkt als een schoolopdracht, en Tweakers is geen plek voor huiswerkvragen :)
Ik zie juist graag schoolopdrachten met 'n budget van €5000 ;)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bij dergelijke projecten mis ik de toepassing... Noem die eens?

Ik ken ze wel, maar dan hydraulisch i.p.v. elektrisch, heel wat groter, heel wat zwaarder, en heel wat duurder. Afstandsbediening, en in gebruik bij Huisman

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat je zoekt is het frame van een gemotoriseerde kruiwagen, ook wel een minidumper genoemd. Die zijn meestal wel in een benzine uitvoering, maar met jouw budget moet je daar wel een electrische van kunnen maken, zeker als je ze tweedehands gaat kopen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
RemcoDelft schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 20:00:
Bij dergelijke projecten mis ik de toepassing... Noem die eens?

Ik ken ze wel, maar dan hydraulisch i.p.v. elektrisch, heel wat groter, heel wat zwaarder, en heel wat duurder. Afstandsbediening, en in gebruik bij Huisman
of deze van mammoet

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ja, als we zo beginnen ;) Zodra ik die "heel wat groter, heel wat zwaarder, en heel wat duurder" las, moest ik ook meteen aan een SPMT denken, bijv http://www.kamag.de/en/pr...ular-transporter-k24.html (dit merk gebruikte Mammoet vroeger ook, weet niet hoe dat tegenwoordig zit).

Maar.. Als de TS nu zijn doel vertelt, kunnen we wellicht gerichter meedenken.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal!
Hartelijk dank voor alle reacties. Ik zal de vragen zoveel mogelijk proberen te beantwoorden.

- Nee dit is geen school opdracht. Ik werk voor een bedrijf wat in de lichtstraten zit. Wij werken vaak met grote cassettes (samengestelde glas of polycarbonaat panelen) die op een constructie op het dak geplaatst moeten worden.) echter hebben wij wel eens zulke grote cassettes (die je graag in een "clean room" in elkaar zet zodat er geen vuil tussen de verschillende lagen komt)dat deze simpelweg te zwaar zijn om over het dak te verplaatsen. Vooral als een lichtstraat bijvoorbeeld 100meter lang is en 18 meter breed.

We zijn gaan denken aan een soort hulp middel om deze cassettes (vaak gebogen) over het dak te verplaatsen. We zitten te denken aan een soort universeel frame van Aluminium (gebogen) wat we in radius kunnen veranderen. Hierop kunnen we dan 1 of meerdere cassettes laden en naar de juiste positie op het dak verplaatsen. Echter omdat een dak vol staat met obstakels (airco's etc) moet de wagen goed manoeuvreerbaar zijn. vandaar dat wij zaten te denken aan 4 stuurbare wielen. Om inderdaad een soort krab-achtig te kunnen verplaatsen.

Ik hoor van veel mensen dat je het beste kunt beginnen met een al rijdend voertuig wat je bijvoorbeeld tweedehands kunt kopen. al denk ik dat je dan al snel over maximaal gewicht gaat (een dak kan puntsgewijs niet zoveel meer dragen dan een persoon) dus wij zaten te denken aan een maximaal gewicht van 450 kilo (4 wielen).

Wij zaten te denken om elk wiel gewoon los te bekrachtigen met een naaf motor, (60V DC Brushless) zoals in elektrische scooters. De wielen worden niet onafhankelijk gestuurd. Voor en achter is 1 set.ze kunnen natuurlijk wel 90 graden draaien.

De moeilijkheid ligt erin dat alle 4 de motoren tegelijk moeten draaien. In een bocht zoals al gezegd werd zou je daar rekening mee moeten houden, maar dit vangen we gewoon op door de slip(?)

Als jullie gerichte vragen stellen kan ik daar gericht antwoord op geven.

Alle opties die jullie aanbrengen vanuit Huisman en Mamoet die zijn natuurlijk veel te zwaar. dit krijg je niet op het dak, laat staan dat het daarop kan blijven:P Maar zoiets zoeken we dus wel, maar dan super basic en lichtgewicht.

Ons grootste vraagstuk is: Hoe gaan we die motoren proportioneel aansturen. 4 motoren 2000watt. Kan ik die met een 8000Watt parallel (of in serie) aansturen? De wielen moeten ongeveer 60rpm draaien. en voor het sturen moet dit natuurlijk nog veel langzamer.

Midden op het frame om te sturen, zetten we twee maal (voor en achter) een http://www.elsto.nl/index...0D0BDACBBD1C8978A38D56905 wormwielkast. hieraan komen assen (naar elk wiel) en deze heeft een enkele wormwielkast naar het wiel.

Mochten jullie nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.

vriendelijke groeten,

Joost

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ok, leuke uitdaging. Dan zou ik persoonlijk gaan voor de optie van de scootmobiel, dan heb je sturing en alles in één keer goed. Ok, dan heb je 2WD en waarschijnlijk te weinig power voor hellingen, maar daar zou ik een elektrische lier voor gebruiken: bevestig een staalkabel aan een punt op het dak (of eventueel zelfs buiten het dak, je kan met een lange staalkabel zelfs een boom of grondanker gebruiken) en gebruik dat voor extra power. Sturen van de kar doe je vervolgens met de hand, want zwenkwielen (net als scootmobiel) aan de voor- of achterkant. Om de last beter over het dak te verspreiden kan je ook nog zwenkwielen onder het midden van het platform monteren.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Is dit in nieuwbouw of bestaand? Want je vergeet het gewicht van je lichtstraat mee te nemen op die kar. Ook zou een dak met een grindlaag als ballast een nogo zijn voor een kar, het is immers geen terreinwagen. En je hebt een grotere puntlast op een wiel dan op een tweetal voeten. Ik zou het als gebouweigenaar ook niet zo heel tof vinden als er een gigantische kar wat rijsporen aan het maken is in mijn dakbedekking waardoor er weer lekkage kan optreden of de isolatielaag kan beschadigen.

Ik neem aan dat jullie met een kraan de spullen het dak ophijsen, waarom dan niet hijsen naar de juiste plekken, dan hoef je ook niet zoveel uit te lopen? Je kan je licht eens opsteken bij magazijnvervoerders. Maar snel zijn die dingen al te zwaar. 7x2 is een stuk groter dan een auto.

Welkom op GoT overigens. Berichten zijn geen brieven of emails, dus aanhef en sluiting mag je achterwege laten. Graag hoor ik ook wat suggesties voor een betere titel, want deze dekt niet helemaal de lading.

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 13-03-2014 14:31 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, Bedankt voor de reacties.

@Noes, hij moet echt als een krab kunnen bewegen. dus 90 graden rijbeweging.
@Senor Sjon, Het is vaak renovatie werk. dus het is bestaand. het gewicht van de lichtstraat (hiermee bedoel je denk ik de aluminium profielen. deze zetten wij vaak met een pallet los op het dak, deze profielen zijn licht en goed met de hand te verplaatsen. Of in sommige gevallen blijven aluminium profielen bewaard).

99% van de daken waar wij op werken (bedrijfshallen) zijn van dakleer of van een soort EPDM. dus van kiezels is geen spraken.

De kar wordt echt een super lichtgewicht frame geheel open in het midden. twee zijframes op een aantal plekken gekoppeld. Wij zijn een aluminium verwerkingsbedrijf dus dit is voor ons het makkelijkste en goedkoopste.

We zetten inderdaad de spullen met een kraan op het dak. Maar we kunnen niet hijsen naar de juiste positie omdat dit simpelweg veel te veel (!) tijd gaat kosten. Monteren duurt lang en kraantijd is duur. Maar vaak is ook het geval dat de kraan niet de hele lichtstraat kan bereiken. en het dus centraal of op enkele punten neer moet zetten.

Kan iemand mij vertellen hoe ik 4 motoren van 2000watt het beste aan kan sturen.
Ze moeten dus synchroom lopen. maar volgens mij gaat dit met dc motoren wel goed, omdat deze gewoon gaan slippen of de stroom van elkaar wegtrekken.
Er zijn controllers 8000watt http://www.hs-escooter.co..._Controller_KEB72101.html

Of is het beter om te kiezen voor 4 controllers van 2000watt?

Als ik een frame heb, en dan vier motoren. krijg ik deze ooit gewoon recht te rijden. of gaan alle motoren anders draaien door bijvoorbeeld gewicht wat niet precies verdeeld is?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Je zal alle motoren moeten sturen in draairichting, en in vermogen (draaisnelheid). Er komt meer bij kijken dan alleen een motorregeling die een spanning over een electromotor zet.
En zelfs als je 4 aangedreven motoren onafhankelijk van elkaar kan laten draaien, zal je er nog een besturing bij moeten bedenken. Het eenvoudigste zal zijn alle motoren even snel laten draaien, en alle wielen in dezelfde richting laten staan. Dan kan je wel alle kanten op, maar niet roteren.

Gezien het beperkte gewicht: ben je niet veel eenvoudiger af met een kar die je gewoon handmatig duwt? 300 kg op een winkelwagentje (Makro) is zwaar, maar goed te duwen.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11 18:01

mark-k

AKA markkNL

RemcoDelft schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 08:17:
Je zal alle motoren moeten sturen in draairichting, en in vermogen (draaisnelheid). Er komt meer bij kijken dan alleen een motorregeling die een spanning over een electromotor zet.
En zelfs als je 4 aangedreven motoren onafhankelijk van elkaar kan laten draaien, zal je er nog een besturing bij moeten bedenken. Het eenvoudigste zal zijn alle motoren even snel laten draaien, en alle wielen in dezelfde richting laten staan. Dan kan je wel alle kanten op, maar niet roteren.

Gezien het beperkte gewicht: ben je niet veel eenvoudiger af met een kar die je gewoon handmatig duwt? 300 kg op een winkelwagentje (Makro) is zwaar, maar goed te duwen.
Dat krijg je echt niet een 30 graden helling op geduwd hoor.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-11 11:37

McGryphon

Veul vrouwkes!

mark-k schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 00:18:
[...]

Dat krijg je echt niet een 30 graden helling op geduwd hoor.
Ik ben echter bang dat een kar van 200x700cm die dat wel kan ver over het gewichtsbudget komt te zitten. Hier is echter wel een oplossing voor om met wat meer gewicht weg te kunnen komen, en zeker gezien manoeuvreren en puntdruk op het dak van belang lijken te zijn... rupsbandjes?
Dan wordt het budget van 5000 euro wel nog wat krapper, en gecombineerd met het schijnbare gebrek aan kennis over regeltechniek aan de kant van de TS lijkt me dit een ambitieus project.
Vergeet niet dat van de 200 kg in het voorgestelde idee een significant deel naar elektronica zal gaan, en 7 meter een flinke lengte is om te overbruggen zonder het zwaar te maken.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 10:55

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

en wat als je 2 aangedreven wielen op 3.5m zet (dus midden) en aan de uiteindes, op de hoeken, 4 zwenkwieltjes (kun je ook van die wat grotere luchtband wieltjes van maken). Daarnaast maak hem zodanig dat het een beetje een wipwap vorm heeft dus dat óf de voorste zwenkwieltjes + hoofdwielen de boel dragen of de achterste zwenkwieltjes met hoofdwielen.

Makkelijk in aansturen en goedkopere aandrijving, en de wipwap vorm zorgt ervoor dat je een helling van 30 graden op kan rijden zonder dat de aangedreven in wiele in het midden loskomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Seesar op 15-03-2014 11:35 ]

T60P Widescreen

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Seesar schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 11:32:
en wat als je 2 aangedreven wielen op 3.5m zet (dus midden) en aan de uiteindes, op de hoeken, 4 zwenkwieltjes (kun je ook van die wat grotere luchtband wieltjes van maken). Daarnaast maak hem zodanig dat het een beetje een wipwap vorm heeft dus dat óf de voorste zwenkwieltjes + hoofdwielen de boel dragen of de achterste zwenkwieltjes met hoofdwielen.

Makkelijk in aansturen en goedkopere aandrijving, en de wipwap vorm zorgt ervoor dat je een helling van 30 graden op kan rijden zonder dat de aangedreven in wiele in het midden loskomen.
Om een hoek van 30 graden met harde knik te kunnen clearen met een wielbasis van 7 meter en de aandrijving in het midden moet, op het moment dat 1 kant op de grond rust, de andere kant meer dan 170 cm van de grond komen. Hoe wenselijk dat is in deze situatie vraag ik me eigenlijk af om eerlijk te zijn :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

McGryphon schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 11:53:
[...]

Om een hoek van 30 graden met harde knik te kunnen clearen met een wielbasis van 7 meter en de aandrijving in het midden moet, op het moment dat 1 kant op de grond rust, de andere kant meer dan 170 cm van de grond komen. Hoe wenselijk dat is in deze situatie vraag ik me eigenlijk af om eerlijk te zijn :P
Eignelijk maar 0.9m, maar inderdaad nogsteeds veel, want het is maar een hoek van 15 graden. Want de achterkant steekt ook 15 graden om wat samen 30 graden is ;).

Sinus 15graden maal 3.5m = 0.9 m, nog steeds significant. Overigens,als je aangedrven wielen een diameter hebben van 40cm, win je dus al een kleine 20cm clearance, en zou je dus met bijvoorbeeld 10 graden aan weers zijden kunnen volstaan ;).

T60P Widescreen

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Seesar schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 12:03:
[...]

Eignelijk maar 0.9m, maar inderdaad nogsteeds veel, want het is maar een hoek van 15 graden. Want de achterkant steekt ook 15 graden om wat samen 30 graden is ;).

Sinus 15graden maal 3.5m = 0.9 m, nog steeds significant. Overigens,als je aangedrven wielen een diameter hebben van 40cm, win je dus al een kleine 20cm clearance, en zou je dus met bijvoorbeeld 10 graden aan weers zijden kunnen volstaan ;).
Lengte van de laadvloer, dus hypotenusa, is 7 meter, en de hoek daarvan met een theoretisch waterpas lopend stuk dak is 15 graden. Dit betekent dus toch echt een clearance van ~1,70m, ik had al gehalveerd ;)
Dit betekent inderdaad dat wanneer de laadvloer zelf waterpas is de hoogte op iets minder dan een meter komt; ik zou echter niet graag met een 450 kg wegende, 2 meter brede, 7 meter lange wipwap van een meter hoog over een dak rijden ;)
Daarnaast zal de last sowieso bij zo een ontwerp minder gelijk verdeeld worden over 4 wielen, en 225 kg per wiel gaan de meeste daken, zelfs als maximum, niet heel blij van worden.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

McGryphon schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 12:09:
[...]

Lengte van de laadvloer, dus hypotenusa, is 7 meter, en de hoek daarvan met een theoretisch waterpas lopend stuk dak is 15 graden. Dit betekent dus toch echt een clearance van ~1,70m, ik had al gehalveerd ;)
Dit betekent inderdaad dat wanneer de laadvloer zelf waterpas is de hoogte op iets minder dan een meter komt; ik zou echter niet graag met een 450 kg wegende, 2 meter brede, 7 meter lange wipwap van een meter hoog over een dak rijden ;)
Daarnaast zal de last sowieso bij zo een ontwerp minder gelijk verdeeld worden over 4 wielen, en 225 kg per wiel gaan de meeste daken, zelfs als maximum, niet heel blij van worden.
Bij naderinzien denk ik dat je gelijk hebt, 1.7m is inderdaad wel hoog en onpraktisch :D

T60P Widescreen

Pagina: 1