Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TensorSage
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
Beste Tweakers,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal me even voorstellen. Ik ben David, 21 jaar, kom uit Haarlem en studeer kunstmatige intelligentie. Ik zit met een probleem waar ik zelf niet uit kom, en hoop dat de tweakers community me hierbij kan helpen.

Mijn probleem is het volgende:

Als ik Battlefield 4 speel, valt mijn beeld na verloop van tijd (dit varieert van een paar seconden tot een kwartier) weg. Soms valt het spel al uit terwijl ik nog niet in-game ben, dus tijdens het laden. De computer zelf gaat niet uit; ik kan gewoon blijven skypen. Dit probleem heeft niet altijd gespeeld, ik heb dit spel voorheen zonder probleem kunnen spelen. Ik was in de veronderstelling dat het probleem bij Battlefield lag, dit bleek echter niet het geval. Ik heb namelijk een GPU stress test gedaan (FurMark GPU Stress Test), hier trad exact hetzelfde probleem op. Na ongeveer 12 minuten viel het beeld weg. Het probleem doet zich dus blijkbaar voor op het moment dat de videokaart flink aan de bak moet.

De videokaart die ik gebruik is een AMD Radeon 290X, deze is niet overklokt. Zie onderaan dit bericht mijn overige specs. Tijdens de stress test komt de temperatuur niet boven de 94 graden (niet te warm voor dit type videokaart, volgens fabrikant), dit lijkt dus niet het probleem te zijn (?). De videokaart is door mij uit de computer verwijderd om deze schoon te maken, zonder resultaat. Het gebeurt soms, maar niet altijd, dat de fans van de videokaart op 100% gaan draaien op het moment dat het beeld weg valt.

Ik weet dat de standaard koeler van deze kaart niet goed is (om over de geluidsproductie maar te zwijgen), zou een betere koeling een oplossing voor mijn probleem zijn? Kan de voeding het probleem zijn? 750 Watt zou ruim voldoende moeten zijn, en voorheen werkte mijn systeem zonder problemen.

Nog een sidenote die wellicht van belang is: tot enkele weken gelden ben ik bezig geweest met het minen van altcoins (ook toen is de kaart niet overklokt geweest). Hetzelfde probleem als bij het spelen van bf trad op. Verder heb ik vrij recent windows opnieuw geïnstalleerd. Uiteraard beschik ik over de nieuwste drivers.

Zijn er nog andere dingen waar ik niet aan heb gedacht / die ik nog kan proberen?

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd. Alvast bedankt voor jullie reacties!

David

Specs:

Windows 8.1
Intel Core i7-3770K @ 3.50GHz
AMD Radeon 290X
MSI Z77A-G45
XFX PRO 750W (750 Watt)
M4-CT256M4SSD (256 GB)
Seagate TS300DM001 (3TB)
16GB DDR3-SDRAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:33

InFamous

excommunicado

De core temperatuur zegt niet altijd even veel, kijk even wat de VRM's doen wat betreft de temperatuur, hiervoor kan je GPU-z gebruiken.

Ik denk dat de VRM's te heet worden, dit is dan wel op te lossen door een andere koeler of verbeterde koeling in je kast.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TensorSage
Zal dit vanavond even testen, bedankt voor de tip. Te heet is boven de 94 graden neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 14:22
Hmm als ik eerlijk ben zou ik de kaart willen ruilen (voor een ander merk/type dat het probleem niet heeft.).

Als je zelf aan een product moet knutselen voordat het goed werkt is er iets niet in orde IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 18:37

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Installeer MSI Afterburner en maak een custom fan profile met als top 80 graden, zo gaat hij ook niet throttlen en blijft op een constante rpm. MSI Afterburner laat volgens mij ook de VRM temps zien?

Welke driver heb je geinstalleerd? 13.12? of 14.1-14.2?
Als je 14.1 geinstalleerd heb, DDU gebruiken om deze er af te gooien en 14.2 installeren.

In zekere zin lijken deze problemen op mijn eerdere problemen wat kwam door de 14.1 drivers.
- Zwart scherm maar wel geluid en na een tijdje niets meer -reset.
- CTD/'driver has stopped...' moest computer opnieuw starten.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coreoverload
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-05 21:05
De AMD Radeon 290/290X zijn best bekend met deze problemen. Je hoeft alleen maar naar "black screen R9 290" te zoeken op een searchengine en dan krijg je een paar antwoorden.

Sommige zeggen dat de vrm te heet wordt, de rest dat de geheugen opeens geen electriciteit krijgt, enzovoort.

Zo nog een paar vragen:
1. Wat voor geheugen? Elpida of Hynix?

2. Probeer je geheugen met 100-200 mhz terug te clocken met MSI Afterburner , dan probeer furmark-gaat het nog steeds fout?

3. Hoe heb je de drivers geïnstalleerd? Krijg je de fps in benchmarks dat je online zou krijgen?Niet-dan alle drivers netjes verwijderen en dan herinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dat van die fans op 100% en het scherm zwart heb ik ook 2 keer gehad, dat was volgens mij een software probleem. het beeld op zwart is zoals al aanngegeven hierboven een veel voorkoment probleem en het lijkt aan de kaart te liggen dus zou hem dan RMA sturen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TensorSage
Dank voor jullie reacties. Ik ga vanavond deze dingen proberen en zal mijn bevindingen posten.

Dit probleem speelt pas sinds ik heb geüpdatet naar Windows 8.1, hiervoor gebruikte ik Windows 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51
Met Trixx een custom fan profiel aanmaken die je kaart wat koeler houdt. Met een beetje proberen lukt het je zeker om dit binnen normaal geluidsnivuea te houden (en dat laatste beetje hoor je toch niet als je gamed :+). Ik zelf laat hem niet boven de 85 uitkomen zodat de rest van de kaart ook niet zo warm wordt. De VRM mogen trouwens gewoon (volgens AMD) 120 graden worden, of ze het dan heel lang doen weet ik niet.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedal
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 13:22

cedal

Jaja.

coreoverload schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:01:

3. Hoe heb je de drivers geïnstalleerd? Krijg je de fps in benchmarks dat je online zou krijgen?Niet-dan alle drivers netjes verwijderen en dan herinstalleren.
Gelukkig verwijdert het installatieprogramma van AMD zelf altijd wel netjes de driver voordat de nieuwe geïnstalleerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07-2024
cedal schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 01:12:
[...]

Gelukkig verwijdert het installatieprogramma van AMD zelf altijd wel netjes de driver voordat de nieuwe geïnstalleerd wordt.
Dat hoop je, ja. Elke nieuwe AMD driver is het weer een verrassing of het ook echt zo is, of dat je toch DDU oid eroverheen moet gooien om het écht zeker te weten.

Het is echt niet vanzelfsprekend.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TensorSage
Zojuist de volgende dingen geprobeerd:

- Drivers verwijderd met DDU
- Driver 14.2 geïnstalleerd
- Geheugen teruggeklokt (100MHz en 200MHz)
- Max fan speed op 80% gezet

Vervolgens nog een keer de FurMark GPU Stress Test uitgevoerd, met hetzelfde resultaat: ongeveer halverwege de test valt het beeld weg terwijl de computer aan blijft staan. Uit de log blijkt dat de temperatuur van de VRM niet te hoog wordt.

Zijn er verder nog dingen die ik kan proberen? Ik vind dit niet acceptabel voor een videokaart in deze prijsklasse, en heb dan ook eigenlijk geen zin om er andere koeling op te zetten.

De kaart RMA sturen lijkt me een logische vervolgstap, zijn jullie dat met me eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

TensorSage schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 19:41:
Zojuist de volgende dingen geprobeerd:

- Drivers verwijderd met DDU
- Driver 14.2 geïnstalleerd
- Geheugen teruggeklokt (100MHz en 200MHz)
- Max fan speed op 80% gezet

Vervolgens nog een keer de FurMark GPU Stress Test uitgevoerd, met hetzelfde resultaat: ongeveer halverwege de test valt het beeld weg terwijl de computer aan blijft staan. Uit de log blijkt dat de temperatuur van de VRM niet te hoog wordt.

Zijn er verder nog dingen die ik kan proberen? Ik vind dit niet acceptabel voor een videokaart in deze prijsklasse, en heb dan ook eigenlijk geen zin om er andere koeling op te zetten.

De kaart RMA sturen lijkt me een logische vervolgstap, zijn jullie dat met me eens?
Nee, nee, nee nee nee...
Gebruik gewoon stabiele drivers in plaats van een beta. Gewoon lekker 13.12 erop zetten. :)

Ik denk een oververhittingsprobleem. 94 graden voor de core is al snel ~110 voor het VRM.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TensorSage
- Beta drivers verwijderd met DDU
- 13.12 geïnstalleerd
- 80% fan speed in MSI Afterburner

Voor de rest niet aan MHz en andere dingen gezeten. Voor het eerst een volledige benchmark van 15 minuten zonder crash kunnen draaien.

Resultaten:
- VRM max temperature 1: 64 degrees
- VRM max temperature 2: 60 degrees
-GPU thermal diode: 82 degrees

Ik heb niet bijster veel verstand van videokaarten, is het normaal dat de VRM temp lager ligt dan de 'normale' temp?

80% fan speed maakt wel verdómde veel lawaai zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

TensorSage schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 20:17:
- Beta drivers verwijderd met DDU
- 13.12 geïnstalleerd
- 80% fan speed in MSI Afterburner

Voor de rest niet aan MHz en andere dingen gezeten. Voor het eerst een volledige benchmark van 15 minuten zonder crash kunnen draaien.

Resultaten:
- VRM max temperature 1: 64 degrees
- VRM max temperature 2: 60 degrees
-GPU thermal diode: 82 degrees

Ik heb niet bijster veel verstand van videokaarten, is het normaal dat de VRM temp lager ligt dan de 'normale' temp?

80% fan speed maakt wel verdómde veel lawaai zeg...
Ligt eraan hoe ze gekoeld worden.
In ieder geval ziet dit er een stuk beter uit dan wat je eerder hebt laten zien.
Ik zou je kaart verkopen en bij Ferry H. een Asus r9 290 direct CU kopen voor 320 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 481980

Probeer eens een andere BIOS te flashen, wil de black screen issues nog wel eens verhelpen. http://www.techpowerup.co...r9290x-4096-131003-1.html gewone AMD Bios.
Hier een tutorial: http://www.overclock.net/...r9-290-290x-unlock-thread (beginnen bij stap 5 in de R9 290 unlock guide)
Is eigenlijk voor het flashen van een R9 290 naar een 290x maar werkt ook prima als je bovenstaande BIOS gebruikt.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 481980 op 14-03-2014 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Anoniem: 481980 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 20:27:
Probeer eens een andere BIOS te flashen, wil de black screen issues nog wel eens verhelpen. http://www.techpowerup.co...r9290x-4096-131003-1.html gewone AMD Bios.
Hier een tutorial: http://www.overclock.net/...r9-290-290x-unlock-thread (beginnen bij stap 5 in de R9 290 unlock guide)
Is eigenlijk voor het flashen van een R9 290 naar een 290x maar werkt ook prima als je bovenstaande BIOS gebruikt.
Zijn probleem was: Onstabiele drivers, omdat hij nu wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TensorSage
@Veldslag
Mocht ik nog problemen ondervinden dan ga ik dit zeker proberen, thanks voor de tip!

@Frozen
Drivers lijken nu inderdaad goed te werken, bedankt.
Wat bedoel je precies met 'Ligt eraan hoe ze gekoeld worden'?. En hoezo deze kaart verkopen en die andere kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:57

Thomg

Aww yiss

Iets iets legacy boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

TensorSage schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 20:33:
@Veldslag
Mocht ik nog problemen ondervinden dan ga ik dit zeker proberen, thanks voor de tip!

@Frozen
Drivers lijken nu inderdaad goed te werken, bedankt.
Wat bedoel je precies met 'Ligt eraan hoe ze gekoeld worden'?. En hoezo deze kaart verkopen en die andere kopen?
Als de warmte van de core lastig bij heatsinks met veel warmteuitwisseling (dus waar veel ''wind'' langs gaat), en de VRMS wel goed gekoeld worden dan is dit mogelijk.

In de meeste kaarten zie je eigenlijk een hogere vrm temp dan core temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gxkliks
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 11:26
Had hetzelfde probleem bij mij is het opgelost nadat ik de drivers / bios van mijn moederbord had geupdate.

[ Voor 3% gewijzigd door gxkliks op 14-03-2014 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

gxkliks schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 20:42:
Had hetzelfde probleem bij mij is het opgelost nadat ik de drivers / bios van mijn moederbord had geupdate.
Het mobo is niet heel erg oud. Natuurlijk kan je wel proberen die up te graden.
Echter is dit niet zonder risico. Het kan zijn dat je je bios verkeerd flasht waardoor er een corrupte bios ontstaat. (Is niet geheel ver van je bed show, aangezien het mij ook is overkomen)
Toen moest ik een nieuwe bioschip halen, gelukkig liet de service van asrock me niet in de steek en stuurden ze me 2 bioschips op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TensorSage
Zojuist nog een benchmark gedraaid, met deze keer de fans op 60%:

VRM Max T1: 69 degrees
VRM Max T2: 76 degrees
GPU thermal diode: 93 degrees

Het beeld viel wederom na zo'n 12 minuten weg, dit terwijl de temperatuur niet te hoog was. Hoe is dit te verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-01 11:56
TensorSage schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 20:49:
Zojuist nog een benchmark gedraaid, met deze keer de fans op 60%:

VRM Max T1: 69 degrees
VRM Max T2: 76 degrees

Het beeld viel wederom na zo'n 12 minuten weg, dit terwijl de temperatuur niet te hoog was. Hoe is dit te verklaren?
ik heb blackscreens gehad met mijn xfx 290 non X, heb de power op +50 gezet en de kaart op 1000 mhz core en het ram op 1400 gezet, nu heb ik geen last meer van blackscreens, temps blijven onder de 90 graden met gaming, en met stress(combuster) op 91 graden zonder dat die zich zelf terug clockt.

misschien wat voor jou om dit ook te proberen?

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TensorSage
@HengelINL
Ik ga het meteen proberen en een benchmark draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:43
HengelNL schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 21:04:
[...]

ik heb blackscreens gehad met mijn xfx 290 non X, heb de power op +50 gezet en de kaart op 1000 mhz core en het ram op 1400 gezet, nu heb ik geen last meer van blackscreens, temps blijven onder de 90 graden met gaming, en met stress(combuster) op 91 graden zonder dat die zich zelf terug clockt.

misschien wat voor jou om dit ook te proberen?
Zodra je de powerlimit of de mem/core op moet schroeven om de kaart te laten werken is dat gewoon een no-go. De kaart zou gewoon moeten werken zonder al deze fratsen, zit er garantie op de kaart...gewoon terugbrengen.

Heb hetzelfde gehad, na 2 maanden alles uitproberen was ik er wel klaar mee, vandaag gehoord dat RMA is toegekend. Ik kan morgen een nieuwe kaart ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TensorSage
@HengelINL
Helaas, na 9 minuten viel het beeld weg. Max temp 95 graden.

@Flex
Ik begin er nu al klaar mee te raken, kaart moet inderdaad gewoon werken. Was het makkelijk om de RMA toegekend te krijgen, of heeft dit veel tijd en moeite gekost? Heb deze kaart gekocht bij MyCom, verder geen ervaringen met deze winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Heb je al een legacy boot geprobeerd? Heb het al een tijdje terug gezegd, maar niks over gehoord.

Kijk even hier hoe je uit kan vogelen of het al legacy is, dan heeft het geen zin.
http://www.eightforums.co...oot-uefi-legacy-mode.html

[ Voor 48% gewijzigd door Thomg op 14-03-2014 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:43
TensorSage schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 21:34:
@Flex
Ik begin er nu al klaar mee te raken, kaart moet inderdaad gewoon werken. Was het makkelijk om de RMA toegekend te krijgen, of heeft dit veel tijd en moeite gekost? Heb deze kaart gekocht bij MyCom, verder geen ervaringen met deze winkel.
Kaart maandag ingeleverd en vandaag gehoord dat het probleem ook in de winkel zichtbaar was.

Wat ik heb geprobeerd:

- mem/core aanpassen
- powerlimit aanpassen
- fanspeeds aanpassen
- 10 tal drivers geprobeerd
- EUFI en legacy bios geprobeerd
- Windows opnieuw installeren

Als de kaart in garantie zit meld je gewoon wat het probleem is. Als de winkel de kaart gaat testen en het probleem is bij hun ook zichtbaar dan moet er gewoon een nieuwe kaart komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Flex op 14-03-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TensorSage
@Thomg
Heb even gecheckt, en blijkt dat het al legacy is. Thanks voor je reply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mja, dan zou ik inderdaad terug naar de winkel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Lijkt me dus duidelijk dat het door de ''hoge'' temps komt. Je zit nu wel zo'n beetje aan de max core temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304087

Bij 93 graden hoort de kaart nog niet uit te vallen. Ik zou voor dit geval een clean windows doen en kijken wat er dan gebeurd. Maar als het even kan in een ander systeem testen want dat is zo gepiept.

Probeer eens te testen met een terug klok van het geheugen met 200 mhz minder, gebeurd er niets probeer dan eens met een terug klok van de gpu ook 200mhz minder. Werkt het dan goed is het weer een slechte kaart. Valt wel op zo veel problemen met de 290x dus dat kan hier ook snel het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Anoniem: 304087 schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 12:31:
Bij 93 graden hoort de kaart nog niet uit te vallen. Ik zou voor dit geval een clean windows doen en kijken wat er dan gebeurd. Maar als het even kan in een ander systeem testen want dat is zo gepiept.

Probeer eens te testen met een terug klok van het geheugen met 200 mhz minder, gebeurd er niets probeer dan eens met een terug klok van de gpu ook 200mhz minder. Werkt het dan goed is het weer een slechte kaart. Valt wel op zo veel problemen met de 290x dus dat kan hier ook snel het geval zijn.
Je merkt duidelijk dat het aan de temperatuur ligt. Kaart terugsturen en er één kopen met aftermarket koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 387314

Hier het zelfde probleem gehad met de non X....zat in me mobo. Nieuw bordje erin en klaar was klara.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304087

Frozen schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 13:15:
[...]

Je merkt duidelijk dat het aan de temperatuur ligt. Kaart terugsturen en er één kopen met aftermarket koeler.
Nope de vrms liggen nog in de veilige zone qua temps en de gpu ook. Dit hoort gewoon niet zo te zijn. Het enig wat negatief kan zijn is dat de kaart dan terug klokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-05 15:29

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Zou ook gewoon teruggaan naar de winkel en RMA aanvragen. Dit hoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TensorSage
Schone installatie Windows is al gebeurd. Ik ga hier inderdaad mee terug naar de winkel, ben er klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TensorSage
Zojuist langs MyCom geweest, er is een zonder gedoe een nieuwe kaart besteld. Zodra deze binnen is, kan ik terugkomen om het onderdeel om te ruilen. Goed geregeld.

Bedankt voor al jullie hulp!
Pagina: 1