[WIN7] specifiek programma cachen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symphony-X
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 10:26
Ik vraag me af of het mogelijk is om een specifiek programma te cachen in windows 7 x64. Wanneer ik het betreffende programma opstart (Maximus Arcade = emulator frontend) duurt het namelijk altijd even voordat de software "soepel" loopt, alsof er eerst cache opgebouwd moet worden.

Zelf denk ik dat het euvel wellicht ook met een SSD verholpen zou zijn, maar die heb ik momenteel niet.

Iemand ideeën?

systeem:
Intel 3570K cpu
AMD HD7850 gpu
8gig DDR3 RAM
1tb 7200rpm Samsung Spinpoint F3 HDD
windows 7 x64

" Play the violent strings of my symphony "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Maak een RAMdisk en installeer je programma daar op. Moet je wel na elke boot opnieuw doen, dus dat zou je dan liefst automatiseren. Zo'n RAMdisk is zelfs veel sneller dan een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symphony-X
Een RAMdisk? Wow, daar had ik nog nooit van gehoord.

Heb eens wat opgezocht en blijkt dat ik dit met een stukje software kan doen. Als ik een RAMdisk aanmaak van 500mb zou dit moeten kunnen volstaan voor het programma (en hou ik voldoende over van mij 8gig). Ik ga het eens proberen: dank!

EDIT: het programma (Maximus Arcade) is ca. 100mb groot. Opgestart kost het programma ca. 400mb aan RAM (zie ik in taskmanager). Is een RAMdisk van 500mb dan voldoende? En ben ik die 500mb kwijt aan RAM geheugen, als de RAMdisk "actief" is?

[ Voor 29% gewijzigd door Symphony-X op 12-03-2014 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
Zo'n RAMdisk werkt als een harde schijf partitie die elke keer dat Windows opstart leeg begint en héél snel is. Dat maakt zo's disk geschikt voor specifieke toepassingen. De hoeveelheid RAM die je reserveert voor je RAMdisk heb je inderdaad niet meer beschikbaar als gewoon RAM. In het geval van 8GB zou ik me doorgaans niet al te veel zorgen maken over 500 MB minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symphony-X
Dank voor je reply - verhelderend! Denk je dat 500mb groot genoeg is, in de situatie waarin ik het wil gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
Ik zou zeggen, probeer het eens. Dat kan ik natuurlijk moeilijk inschatten. Begin anders met 2GB, dat kan je ook makkelijk (tijdelijk) missen. Dan zie je vanzelf hoeveel er leeg blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symphony-X
GrowMyHair schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:03:
Ik zou zeggen, probeer het eens. Dat kan ik natuurlijk moeilijk inschatten. Begin anders met 2GB, dat kan je ook makkelijk (tijdelijk) missen. Dan zie je vanzelf hoeveel er leeg blijft.
Goed punt. Ik blijf het verwarrend vinden dat ik de software op de RAMdisk zet, maar als ik de software opstart deze alsnog RAM "buiten de RAMdisk" lijkt te gebruiken. Tenminste, in de taksmanager zie ik dat er geheugen gebruikt wordt. Pakt de software dat geheugen dan automatisch "van de RAMdisk"..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
Tsja... Het programma werkt gewoon hetzelfde als anders en zal dus ook RAM geheugen gebruiken om zaken die in gebruik zijn neer te zetten. Dat het wellicht wat minder nodig was geweest om dingen in het geheugen te zetten, dat weet het programma natuurlijk niet.
Pagina: 1