Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• LunaticII
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 20-11-2017
Ik had graag jullie advies gehad.

Ik ben geinteresseerd in het aankopen van een home server / htcp en ik had gedacht aan de volgende opstelling:

AMD A10-6800
ASROCK FM2A88X-ITX+
Be Quiet Straight power E9 CM 480W
Fractal design node 304
Noctua NH-C14

Omdat het ook gedeeltelijk als home server zou moeten dienen moet hij ook wat zuinig zijn. Nu ik heb op een aantal benchmarks gezien dat de intel i3 3220 een stuk energie zuiniger is als de A10-6800. Mijn voorkeur zou dan uit gaan naar een intel processor en moederbord omdat deze dan in het algemeen zuiniger zou zijn maar dan zit ik met het probleem dat ik geen goed intel moederbord vind met ingebouwde GPU. De ASROCK FM2A88X-ITX heeft een AMD Radeon™ R7/R5 Serie . Zo’n gelijkaardige GPU vind ik niet terug in Intel Moederborden..
En wat ik ook niet terug gevonden heb in een Mini ITX intel moederbord is Realtek ALC1150 Audio Codec.

Kan u mij soms advies geven of er een intel alternatief is op de ASROCK FM2A88X-ITX+?
Het is mij vooral te doen om dat Intel een stuk zuiniger is ( tenzij u mij een andere FM2 of FM2+ processor kan aanraden) en dat het intel moederbord geen waardige concurrent heeft op de AMD Radeon R7/R5. ( Hier spreekt mij vooral de - HDMI with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 24Hz aan voor het afspelen van blu-ray films) maar dit laatste is misschien op te lossen door een extra grafische kaart aan te schaffen…wat hem natuurlijk weer minder zuinig gaat maken.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

• LunaticII
aan de hand van tom's hardware benchmark suite heb ik volgende resultaten terug gevonden ivm gemiddeld energie verbruik:

A10-6800 (TDP 100W) => 93.6W
A8-7600 (TDP 65W) => 76.4W
A10-7850(TDP 95W) => 75W
Core i5-4670K(TDP 84W) => 55W
A8-6500T(TDP 45W) => 47,1W
core i3-4330(TDP 54W) => 43,6

Bron: Tom's Hardware (http://www.tomshardware.c...-7600-kaveri,3725-15.html)

Qua engergie verbruik is de i3-4330 zeer zuining. Maar ik vrees dat de i3 misschien iets te zwak gaat zijn en zou dan eerder hanteren voor de i5-4670k ( die trouwens ook heel goede prestaties haalt). Maar volgens wat ik terug vind is de intel ook een stuk zwakker op GPU niveau in vergelijking met de A10-7850K

Je zou dan kunnen zeggen van toch voor de intel te gaan omdat die zuiniger en betere prestaties hebben en een extra radeon HD7700 kaart te plaatsen maar ik vraag me dan af hoe "zuinig" hij in het algemeen nog ga zijn in vergelijking met A10-7850K

• TVH7
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 08:27

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Wat wil je er allemaal mee doen. Moet hij simpel als mediastreamer dienen of wil je er bijvoorbeeld ook een beetje op kunnen gamen met steam, moet hij ook videostreams kunnen encoden etc? Want voor een simpele htpc heb je helemaal geen snelle processor nodig en kan je misschien voor iets lagers kiezen. maar dat licht natuurlijk eraan wat je er allemaal mee wilt doen,

• LunaticII
ja sorry dat was ik vergeten te melden.

- Mediastreamen. (1080p/24)
- Uitpakken van rar/zip files
- Adventure games kunnen draaien zoals ( limbo, broken sword , broken age etc.... ) , geen Battlefield of andere FPS.
En later zou ik hem ook wel willen gebruiken voor videostreams te encoderen maar daar ben ik nu niet echt mee bezig op mijn bestaande "server" maar ik heb graag de optie om het in de toekomst wel te doen.

Alvast bedankt voor je reactie TVH7

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:38
Pas een pc in elkaar gezet met een hardeschijf (geen SSD) en AMD A4-5300 verbruik: 25~32 watt idle.
De benchmark die je hebt bekeken zijn onder full load. Full load is geen realistisch scenario voor de 98% van de home servers en htpc`s. Idle lopen ze elkaar eigenlijk niet.

Voor mijn htpc heb ik zelf een A6-6400K gekocht. Die zie je ook veel terug in htpc builds i.v.m. 3D bluray.
Ik heb hem nog niet in elkaar gezet dus verbruik kan ik je nog niet vertellen.

[Voor 16% gewijzigd door Tazzios op 12-03-2014 14:06]

• NLBUURMAN
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23:26

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

wat is het voordeel in jouw ogen betreffende die resolutie? zolang jij geen 4K-TV hebt heeft dat geen zin. de audio-codec maakt op zich niet zoveel uit als je 't geluid digitaal doorstuurt via HDMI/Spdif.

i5-6600/MSI H270 Carbon/16GB Ram/ Phanteks TC14PE/ Gainward GTX1060

• LunaticII
bedankt voor je reactie Tazzios!

Wel ik vraag mij ook af of een AMD A10 processor geen overkill is voor het geen ik het ga gebruiken. Ik ga geen zware grafische programma's of spreadsheets draaien, natuurlijk moet alles wel vlotjes draaien zeker bij multi tasking. ( bijvoorbeeld video decoding + streaming )

• LunaticII
Hey NLBuurman , bedankt voor de reactie.

Heb geen 4K TV en dat zal in de toekomst ook niet snel het geval zijn maar hij moet wel naadloos 1080/24p kunnen afspelen via HDMI ( en natuurlijk ook een aantal games zoals hierboven vermeld) en ik weet niet of de standaard Intel moederborden dit kunnen zonder een extra grafsche kaart aan te kopen.

Resolutie maakt niet zoveel omdat er toch geen scherm gaat aan verbonden worden. Eens hij helemaal geconfigureerd is zou ik hem via remote desktop beheren vanop een andere pc/mac

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je spreekt jezelf nogal tegen .....

hij moet naadlood 1080/24P afspelen, maar resolutie maakt niet uit.
Hij moet beeld afspelen via hdmi, en er komt geen scherm op
ehm ...

Iperf

• LunaticII
Ja mijn excuses fish. Er komt geen monitor op bedoel ik . Natuurlijk zal de htpc verbonden zijn met HDMI aan de TV..

• Baloes
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 18:34
Je zou natuurlijk ook een Pentium G3420 met een GTX 650 kunnen nemen met een ASRock Intel H81 H81M-ITX mobotje. De combi is nog steeds zuiniger dan de A10-6800K, levert betere game prestaties en voldoet prima als HTPC. En qua prijs maakt het niks uit. De pentium blijft prima op temperatuur met z'n stock koeler dus die Noctua heb je niet nodig.

Ik heb zelf een g2020 en een hd7770 (die zou je ook kunnen nemen) onder m'n tv staan, die ik over had gehouden na upgrade van een budget gaming build.
Speelt alles af en samen met een joystick heb ik een hoop lol in war thunder. Ook skyrim speelt ie ez en ziet er erg mooi uit. Dus de spellen die jij noemt zal ie ook makkelijk aankunnen.

En als ik niet game is de hele setup niet te horen :)

En als het goed is zouden beide kaarten 4K aankunnen maar daar is voor de 7770 meer over te vinden dan de GTX 650.

En mocht je nou idd in de nabije toekomst serieus video encoding ed willen doen dan zou je er een i5 in kunnen prikken. Ben je helemaal klaar.

De voeding kan trouwens wel wat goedkoper. De be quiet! Pure Power L8 430W CM is ook modulair, komt prima uit de reviews en is weer 25 euro goedkoper dan die je nu hebt gekozen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True