[chrubuntu] geen default boot in ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhs
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-10-2024
Ik heb met behulp van deze guide een Hp Chromebook 14 voorzien van ubuntu.

In principe werkt hij goed en heb ik de keus om te booten naar ubuntu toe door de legacy boot te kiezen (ctrl-l), of naar chromeos door de default boot te gebruiken (ctrl-d) waarbij ik er van uit ga dat ctrl-l dus legacy is en ctrl-d de uefi boot oid.

Wat ik graag wil is dat chrubuntu als default geboot gaat worden. Dit is volgens diverse guides waaronder deze te doen door de cgpt prioriteiten in te stellen. Helaas heb ik dit al geprobeert, en lijkt het er op dat dit niet werkt.

Mijn beredenatie is dan ook dat mogelijk het script om chrubuntu te installeren op de betreffende partities mogelijk geen boot gemaakt heeft. Waar in de guide stap 9 beschrijft dat je een paar keer op enter moet drukken, heb ik deze meldingen helemaal niet gezien. Mogelijk dat hier dus al wat fout gaat.

Mijn beredenatie is dan ook dat de boot sector voor uefi niet bestaat. Hoe kan ik dit nakijken en of repareren? De manual pages voor cgpt zijn nogal beperkt. Mijn aanames in deze zijn dan wel erg groot. Ik ga er al van uit dat CTRL-L legacy boot is waar CTRL-D default uefi zou zijn. Ik ga er ook vanuit dat er geen boot bestaat in de betreffende opstart blocken van cgpt, aangezien ik ze allemaal al eens een hogere prio gegeven heb in de hoop dat hij zou defaulten in chrubuntu.

Ik ben een beetje kwijt wat ik verder kan doen om dit voor elkaar te krijgen en hoop op wat hulp. Mogelijk heeft een van u een idee hoe ik verder kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:51
Ben je al wat verder hiermee?

Ik heb zelf nu ook een hp chromebook 14 en heb er chrubuntu met ubuntu 14.10 op geinstalleerd met linux kernel 3.17 voor out of the box touchpad ondersteuning. Echter vind ik dat het best lang duurt voordat ubuntu geladen is. Heb jij dit ook?

Ik wil tevens de ssd upgraden naar een grotere en het liefste ook helemaal van chromeos af. Ik heb gelezen dat je je bios beschrijfbaar kunt maken om het te flashen echter ben ik nog geen bios tegengekomen die standaard de legacy boot doet.