Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 21:20
Hey,

Ik heb eergisteren een hddbay gekocht voor mijn Acer Aspire 5553g laptop (4jaar geleden geintroduceerd al bijna 3jaar dacht ik in mijn bezit) en ik wou toch eindelijk een SSD gaan kopen voor in mijn laptop na alle verhalen en topics die ik heb gelezen dat het factor 5 sneller gaat.

Nu is alleen me vraag, Ik zit te kijken tussen de Samsung 840 EVO 250gb en de Crucial 2.5" M500 240GB. en de ene zegt Neem Samsung en de andere ga voor Crucial. Nu zie ik de software van samsung en lijkt me inderdaad wel makkelijk om erbij te hebben maar dankzij een oud-docent van me is het haakje waar de batterij zich mee vasthoud kapot, met andere woorden keertje naar je toe trekken en batterij is eruit.

Nu zie ik dat de crucial Stroomverliesbescherming heeft. Heeft de Samsung dit niet? Want het gebeurd nog wel eens dat tijdens het reizen de batterij toch eruit vloept.

Maar ik zie ook dat de Samsung RAPID Mode heeft. (2gb van geheugen voor RAMDISK) en dat betekent dus nog meer snelheidwinst. Nu heb ik al 12gb geheugen in mijn laptop omdat ik voor school VM's moest draaien. Maar me laptop wordt nu alleen nog maar hoofdzakelijk gebruikt voor download(SABNZBD+), internetten en af en toe nog spelletjes en VM's draaien

Dus was mijn vraag, Welke SSD kan ik het beste halen?
want zit sterk te twijfelen ivm mijn batterij die los erin zit om een crucial te halen omdat tweakers wel aangeeft dat deze Stroomverliesbescherming functie heeft, maar jah Samsung toch wat bekendere merk in mijn oren Software ziet er goed uit en weet niet hoeveel RAPID mode mij zou helpen.

Bijvoorbaat Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Wat moet je met software van hardwarefabrikanten? Die zooi bevat (meestal!) allemaal dingen die je niet nodig hebt en het vertraagd de boel. Mijn vrouw en ik hebben beiden zo goed als dezelfde laptop (enkel videokaart/scherm anders) van Samsung, die van mij heeft direct @aanschaf een clean install gehad, bij die van haar hebben we eerst een week de Samsung-Windows-installatie gebruikt. Wat een drama...

Als je laptop regelmatig door stroomproblemen uitvalt zou ik inderdaad voor de Crucial gaan. Crucial is een heel bekend merk op geheugengebied dat recent een paar steengoeie SSD's op de markt heeft gebracht.

Wel lees ik "3 jaar oude install", voor het meeste effect zou ik Windows opnieuw installeren :) Het kost even wat werk, maar je verwijderd daarmee 3 jaar aan historie wat sowieso al snelheidswinst oplevert, en Windows kan direct al alle instellingen zetten die verschillen tussen een installatie op SSD en HDD.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:59
Zoals je het voorstelt is het een kwestie tussen snelheid en zekerheid. Normaliter is juist bij een laptop stroom beveiliging minder belangrijk omdat de laptop een accu heeft en zichzelf netjes afsluit bij te weinig stroom. Echter bij jou is er een verhoogd risico op stroom verlies..
Wat ik erover heb gelezen is dat als er tijdens het schrijven naar de index stroomuitval is, dat de index corrupt raakt. Gezien de, by design, gefragmenteerde staat van de data kan je dan onherroepelijk je data kwijt zijn.
De keuze is aan jou, als je dat risico minder belangrijk vind dan snelheidswinst kies dan voor de evo. (mbt het snelheidsverschil mar er gezegd worden dat er talloze tevreden gebruikers zijn van de m500, en dat er te beargumenteren valt dat het snelheidsverschil tussen de M500 en Evo bij normale belasting niet te merken is)
Als je dat risico niet Wilt lopen, houdt het veilig en neem de M500. Ten opzichte van een Mechanische laptop HDD is het verschil niet maar 5x, maar veel meer (check hiervoor de random writes en reads, een mechanische hdd zit onder de MB/s (vanwege de beweging) en moderne SSD' zitten tussen +/- de 50-150 MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
Paul schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 08:04:
Wat moet je met software van hardwarefabrikanten? Die zooi bevat (meestal!) allemaal dingen die je niet nodig hebt en het vertraagd de boel. Mijn vrouw en ik hebben beiden zo goed als dezelfde laptop (enkel videokaart/scherm anders) van Samsung, die van mij heeft direct @aanschaf een clean install gehad, bij die van haar hebben we eerst een week de Samsung-Windows-installatie gebruikt. Wat een drama...
Jah maar das een laptop met samsung-windows installatie... Das wat anders want das ook wat ik op werk meemaak. VErschil tussen nieuwe HP PC en een een fresh win7 installatie. Maar wat ik bedoelde was alleen die partitioning software van samsung niet heel samsung producten.
Wel lees ik "3 jaar oude install", voor het meeste effect zou ik Windows opnieuw installeren :) Het kost even wat werk, maar je verwijderd daarmee 3 jaar aan historie wat sowieso al snelheidswinst oplevert, en Windows kan direct al alle instellingen zetten die verschillen tussen een installatie op SSD en HDD.
Nee mijn laptop is 3jaar oud. Er staat nu al half / 3-kwart jaar al windows 8 op (Ook niet fijnste maar het is niet zo erg) en als de ssd komt dan wordt nieuwe windows geinstalleerd (Win7 of Win8 misschien)
analogworm schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 08:05:
Zoals je het voorstelt is het een kwestie tussen snelheid en zekerheid. Normaliter is juist bij een laptop stroom beveiliging minder belangrijk omdat de laptop een accu heeft en zichzelf netjes afsluit bij te weinig stroom. Echter bij jou is er een verhoogd risico op stroom verlies..
Wat ik erover heb gelezen is dat als er tijdens het schrijven naar de index stroomuitval is, dat de index corrupt raakt. Gezien de, by design, gefragmenteerde staat van de data kan je dan onherroepelijk je data kwijt zijn.
De keuze is aan jou, als je dat risico minder belangrijk vind dan snelheidswinst kies dan voor de evo. (mbt het snelheidsverschil mar er gezegd worden dat er talloze tevreden gebruikers zijn van de m500, en dat er te beargumenteren valt dat het snelheidsverschil tussen de M500 en Evo bij normale belasting niet te merken is)
Als je dat risico niet Wilt lopen, houdt het veilig en neem de M500. Ten opzichte van een Mechanische laptop HDD is het verschil niet maar 5x, maar veel meer (check hiervoor de random writes en reads, een mechanische hdd zit onder de MB/s (vanwege de beweging) en moderne SSD' zitten tussen +/- de 50-150 MB/s.
Naja dan ga ik voor de veiligheid want met me (volgens mij) SATA2 (3GB/s) moet allebei toch even snel zijn? En jah vind de stroombeveiliging dan toch belangrijker omdat de batterij infeite los erin zit.

Bedankt beide voor jullie reactie's!

[ Voor 36% gewijzigd door Nielsjuhz op 12-03-2014 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 09:21
Even als aanvulling:

Ik heb toevallig beide bovengenoemde SSD's. Op papier is de Samsung sneller, in de praktijk merk je er vrij weinig van (ter vergelijk: de Samsung SSD boot Win 8 ca. 3-5 seconden sneller dan de Crucial). Combineer dit met het prijsverschil en de veiligheidsfactor en de keuze is snel gemaakt denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
Nah de wordt een M500 naar de dinxons in de buurt gebracht en die kan ik morgen mooi ophalen en de hdd caddy is vandaag binnen gekomen =D

Dus van het weekend maar eens ssdtje inbouwen =D

Trouwens nog even een vraag. Om zo langmogelijk snelheidresultaat te behouden kan ik beter 5-10% niet partioneren toch? Of wel maar niet gebruiken (dat gaat lastiger worden mijn kennende xD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Dat percentage ligt inderdaad op de 15-20% standaard heeft een ssd geloof ik al 7% ongepartitioneerde ruimte.
(ik zelf houdt gemiddeld 30GB vrij op mijn 128GB Ssd doordat ik o.a. Mijn documenten maar de hdd heb laten verwijzen, zodoende heb ik op dit moment niet meer nodig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
Ik heb nu een probleem :O
Ik heb de ssd ingebouwed en nou had ik eerst de ssd alleen in gedaan en windows geinstalleerd en daarna de hdd in de hddcaddy gestopt en ook ingeplugd.

Maar het probleem is dat hij nu niet meer opstart. Hij blijft hangen bij de bios checkup StrongROM version3.80. Ik heb zo'n gevoel dat hij het niet begrijpt omdat de hdd in de hddcaddy in de bios (wanneer ik hem alleen via de caddy opstart) hem ook ziet als ide hdd en niet als ide cd.

Wie heeft dit probleem ook gehad en kan me helpen of wie heeft dit niet gehad maar weet wel hoe dit opgelost moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien makkelijker om de ssd in de plaats te zetten van de huidige hd ,windows werkend maken
en dan die hd verplaatsen naar caddy .

edit te vroeg laat maar :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2014 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
Dat heb ik ook gedaan maar als dan wil hij niet meer booten. Hij loopt dan vast bij de bios checkup..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Wellicht even een nieuw topic aanmaken in het opslagtechnologie forum? Een heldere titel met probleem omschrijving trekt waarschijnlijk eerder de aandacht van iemand met een oplossing.
Pagina: 1