ga-j1900n-d3h moederbord boot ongevraagd naar EFI shell.

Pagina: 1
Acties:

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09-2025
Beste tweakers,

Ik zit met een voor mij onbekend probleem met mijn nieuwe moederbord. Als ik het systeem opstart boot het onmiddellijk naar een EFI shell. Eerst krijg ik een melding dat het moederbord "Startup.nsh" wil opstarten waarna het terecht komt in een EFI command line interface.

Als ik een moederbord opstart ga ik ervan uit dat je een boot priority instelt en verder kan met de installatie. Ik heb geen idee wat ik moet beginnen met een command line interface.

Heeft iemand een idee aan wat dit kan liggen en hoe je dit kan oplossen?

Bedankt alvast.

Verwijderd

Je kan het oplossen door de handleiding te lezen die bij je moederbord zit.

Daar staat in hoe je in de BIOS komt. En daar moet je zoeken naar device boot order oid.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2014 07:49 ]

• baxxie
Dat is het probleem. In plaats van te booten van de ingestelde boot disk, start hij de EFI shell op.

Verwijderd

Dan staat er vast nog iets niet goed ingesteld, je geeft zo weinig info en mijn glazen bol is stuk.
Alle kabels goed aangesloten? Wordt de schijf in de uefi gezien?

Verwijderd

Hier de handleiding http://download.gigabyte....anual_ga-j1900n-d3v_e.pdf

Vanaf pagina 18 lezen.

En het onderste gedeelte van pagina 27 gaat in op jouw probleem.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2014 12:00 ]

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-12-2025
Zet via csm legacy boot even aan. :)

Ik zit met een soort gelijk probleem. Dit loste bij mij iig het installeren van een OS op.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:12
Met een GA-J1800N-D2H board had een kennis vorige week iets soortgelijks? Ondanks alles op legacy wilde het board nergens van opstarten en kwam in die EFI shell terecht. Alleen windows 8/server 2012 kon geinstalleerd worden.
Met een nieuwe bios/fix (F3) sinds paar dagen werkt het nu dus wel normaal in legacy mode.

• biebelebons
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Inderdaad!!

De f3 BIOS (beta) heeft mijn bordje gered van zijn onder gang.

Werkelijk te bizar dat dit product zo op de markt is terecht gekomen.

Zelfs via de meest niet in de handleiding gedocumenteerde en hoogst ingewikkelde kunstgrepen vanuit de efi shell wilde het bord niet door starten.

• marigo
Ik heb zelf ook het mainbord van de TS en zit te prutsen met de BIOS/UEFI instellingen.

Wil er Proxmox op draaien, maar het systeem wil na installatie niet booten. De partities worden ingedeeld met GPT en zie heel even de GRUB loader, maar dan gaat het systeem rebooten en blijft in deze loop hangen. :(

Hopelijk gaat dit met een BIOS/UEFI fix opgeslost worden.

• baxxie
Ik ben er weer.

Bedankt voor de nuttige info.
Ik ben alvast blij dat ze het voor ga- j1800n-d2h hebben opgelost. Anders had ik het bord teruggestuurd.

Niet te snappen dat ze het op die manier op de markt brengen. Booten naar een windows 7 usb stick is toch wel een minimum. Ik kan zelfs mijn hhds niet instellen als boot disk.

Dan rest er mij geen andere optie dan te wachten op een bios update.

• biebelebons
  • Niet online
Mail me en ik stuur je de bios

• biebelebons
  • Niet online
Misschien ben je handig genoeg om een diff te draaien van de F2 versies van beide en deze f3 er naast te leggen.

• marigo
Heb jij een nieuwe bios voor de j1900?
Zo ja, kun je die ook naar mij mailen?

[ Voor 8% gewijzigd door marigo op 15-03-2014 12:45 ]

• baxxie
Ik heb net ontdekt dat de F2 bios is uitgebracht deze week. Ik heb hem nog niet kunnen flashen omdat ik niets geboot krijg, zelfs geen msdos boot usb stick.

Iemand die een alternatieve manier kent om de bios te installeren?
Ik ga nog wat testen of ik het aan het werk krijg.

• biebelebons
  • Niet online
Ik heb mijn BIOS kunnen flash en door alles op native first te zetten , de overige pci setting op uefi first (dus niet op native only!) en dit vanaf een minimal dos USB boot stick met alleen de 3 benodigde dos dingen (io.. command.. en nog iets)
Daarbij in de root de autoexec, de exe en de ROM...

• biebelebons
  • Niet online
Daarna was t pret..zelfs Windows XP bootte op!:)

• marigo
Ik heb de F2 bios ook gezien en gedownload. Echter, krijg ik totaal geen output meer op de VGA en DVI aansluitingen. Heb de CMOS al gecleared en tevens de batterij er even uitgehaald, maar het is een no go.

Bij het aanzetten gaat even het power en hdd ledje aan en hoor ik een kort piepje, maar that's it.

Iemand nog ideeën?

Edit: Heb een RMA aangevraagd.

[ Voor 4% gewijzigd door marigo op 16-03-2014 13:53 ]

• baxxie
@biebelebons:
Dankzij uw info is het gelukt om het bord werkende te krijgen. In de csm heb ik alles op uefi first gezet en dan de biosupdate kunnen uitvoeren via een msdos startup usb disk.

• baxxie
marigo schreef op zondag 16 maart 2014 @ 08:34:
Ik heb de F2 bios ook gezien en gedownload. Echter, krijg ik totaal geen output meer op de VGA en DVI aansluitingen. Heb de CMOS al gecleared en tevens de batterij er even uitgehaald, maar het is een no go.

Bij het aanzetten gaat even het power en hdd ledje aan en hoor ik een kort piepje, maar that's it.

Iemand nog ideeën?

Edit: Heb een RMA aangevraagd.
Als het aan het bios zou liggen volstaat het om een aantal keren herop te starten. De dual bios zet dan automatisch het oude bios terug in de main bios. Maar waarschijnlijk zal je wel al een aantal keren gereset hebben.
Pagina: 1