• Pascal081
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-11-2024
Beste tweakers,

Al een tijdje loop ik met het idee om het hele huis te voorzien van mediastreaming. Hiermee bedoel ik dat ik elke TV in huis aangesloten wil hebben op 1 centrale opslagplaats met media om te streamen. Het is de bedoeling dat het netwerk bekabeld wordt aangesloten.

Ik weet tal er talrijke opties zijn zoals de Raspberry PI en allerlei andere kleine streamapparaatjes, maar wat mij een beetje weerhoudt van het doorhakken van de knoop, is het feit dat ik bang ben dat er betere alternatieven zijn waar ik nog niet eerder van gehoord heb. De enige twee eisen die ik heb is dat het streamapparaat niet veel groter mag zijn dan de Raspberry (streamers met een formaat van een leesboek vallen dus af). Tevens moet de software gewoon goed en vlot werken. Ik heb zelf namelijk een Xtreamer Prodigy gehad en dat ding is ronduit waardeloos.

Mijn budget is ongeveer €100 per streamapparaat.

• Gent32m
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-10-2025
Aan 100 euro / streamapparaat zul je (volgens mij) op bepaalde aspecten inboeten. Hetzij dat hij niet volledig stil is, geen HD audio kan afspelen (zoals een raspberry pi), al dan niet moeite met ondertitels heeft (DLNA), etc.

Mijn mediaspeler setup kost rond de 800 euro (zie topic hier)

Maar er zijn ook nog andere mogelijkheden. Zoals bv deze: DS Video

Hangt er allemaal beetje vanaf, hoe je dit zelf wilt en wat je precies verlangt.

Ik zelf heb graag een Windows als OS op zo een mediaspeler draaien. Kan ik allerhande eigen (windows) software of open source windows software hierop draaien.

Die andere besturingsystemen hebben ook wel software beschikbaar. Maar ik vind dit beperkter. Vaak geslotener.

Groetjes,
Gent32m

[ Voor 50% gewijzigd door Gent32m op 12-03-2014 15:48 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Gent32m schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 15:45:
Aan 100 euro / streamapparaat zul je (volgens mij) op bepaalde aspecten inboeten. Hetzij dat hij niet volledig stil is, geen HD audio kan afspelen (zoals een raspberry pi), al dan niet moeite met ondertitels heeft (DLNA), etc.

Mijn mediaspeler setup kost rond de 800 euro (zie topic hier)
Uhhhh, waarom zou je 800 euro moeten betalen voor zoeits?

pricewatch: WD TV Live (2011)

Doet alles wat je wilt, heeft goede mogelijkheden, is stil en compact en werkt met alles wat je er tegen aan kan gooien (en een active forum to boot: Thiago in "[Mediaplayer] WD TV Live (najaar 2011)" )

Xbox Live ID:Notna8310

• Gent32m
Deze setup zal juist mijn WD TV Live vervangen ;-)

WD TV Live is prima.

Maar voor mij voldeed het niet meer, omwille van deze redenen:
- Geen mogelijkheid om WOL naar NAS te zenden
- Geen mogelijkheid om bij te houden welke content reeds bekeken was (het werkte alvast niet goed samen met mijn Nas)
- Geen mogelijkheid om andere software op te draaien (zoals mijn eigen media center software).
- Geen mogelijkheid om audio/video codecs softwarematig bij te werken (je bent afhankelijk van WD voor firmware releases/support)

Die firmware releases van WD waren soms miserie (zie klachten erover op de forums)

WD TV Live is prima (budget).
Maar je kan altijd voor nog meer gaan (luxe edities)

Beetje zoals bij de behuizingen van een HTPC. Je hebt er al voor 100 euro, terwijl ander behuizingen 500 euro kosten. Hangt er vanaf hoeveel je daar zelf wilt aan geven en wat je precies belangrijk vindt.

Groetjes,
Gent32m

[ Voor 37% gewijzigd door Gent32m op 12-03-2014 15:54 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

De redenen die je aangeeft zijn dermate specifiek dat ze bijna uniek worden. De gemiddelde gebruiker zal van jouw punten geen last hebben. Het is dan ook maar hoeveel vrijheid je wilt hebben overigens ;)

Dat van welke content bekeken was is overigens niet helemaal waar; dit wordt gewoon aangegeven met een half bolletje of een heel bolletje indien je de Media Library functie gebruikt :)

Als ik af ga op de eisen van de TS dan heeft hij aan een WD TV meer dan zat.

Xbox Live ID:Notna8310

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 18:11

Hokkie

Hello

Windows georiënteerd?

Thuis heb ik een Apple server staan, met allerhande mediafiles (mkv het meest). Hierop staat "Air Video Server" geïnstalleerd, maar Plex gebruik ik ook regelmatig.

Vanaf een iOS device stream ik dus alles! naar de Apple TV3 1080p / AC3 / Ondertiteling.

[ Voor 86% gewijzigd door Hokkie op 12-03-2014 15:59 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• Gent32m
Het aanduiden van gezien/niet gezien werkte bij mij niet goed, doordat ik enkel lees rechten op de Nas heb ingesteld voor Guest (anonymous) accounts. De WD TV Live logt automatisch via guest in. Maar zelfs wanneer ik die via een andere user liet inloggen (met schrijf rechten), slaagde hij er nog niet in, zijn interne media bibliotheek te bewaren.

Ik moet zeggen, ik heb er niet verder op gezocht. Gezien ik toch naar andere oplossingen aan het uitkijken was.

Een WOL kun je eventueel met zo een WD TV Live verzenden, mits je 'vreemde' firmware (niet van WD zelf) erop zou installeren. Maar dit volledig op eigen risico, je apparaat daarmee naar de maan te helpen. Daar ben ik afgehaakt.

Maar idd, WD TV Live is zeker een prima instap toestel.
Die doet alles wat je nodig hebt. Voor weinig geld.

Ik ben niet zo met plex vertrouwd. Heb het even opgezocht:
Het is belangrijk dat je geen al te oude computer gebruikt, omdat Plex behoorlijk wat rekenkracht vereist. Vooral HD-films wegen zwaar door. Waarom is Plex zo belastend voor de computer waarop de Plex Media Server geïnstalleerd staat? Omdat het alle muziek, foto’s en films transformeert naar een universeel bestandsformaat dat elk toestel probleemloos kan ‘streamen’ over je thuisnetwerk.
Dit idee van Plex staat me iets minder aan. Lijkt me extra belasting op je server te creëren, die alles moet omrekenen (transcoden). In ruil krijg ervoor krijg je wel verhoogde 'client' compatibliteit.

Ik vind het idee van een 'slimme' client wel interessant. De server stuurt je data (onbehandeld) doorheen het netwerk. De client pikt dit op en zet de codecs om, naar beeld en geluid op je tv (en/of versterker).

Beetje zoals WD TV Live doet (met zijn ethernet streaming).
En ik met mijn Abel H2 nuc.

Zie ook dit bericht (mooi plaatje en verwoord van Morrar)

Hoe dan ook, er is voor ieder wat wils. Er zijn zoveel systemen. Bij het ene systeem heb je al wat meer inspraak dan bij het andere.

Als je bv weet dat je enkel mkv's wilt kunnen afspelen, vergemakkelijkt dat ook je keuze mogelijkheden.

Alvast veel succes ermee! (ik hoop dat je door het bos de bomen nog zult kunnen zien)

Die windows georienteerde systemen zijn zeker niet zaligmakend. De één eet graag een Apple, de ander niet. Is kwestie van persoonlijke voorkeur / smaak ;)

Groetjes,
Gent32m

[ Voor 50% gewijzigd door Gent32m op 12-03-2014 16:20 ]

• Pascal081
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-11-2024
Gent32m schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 15:57:

[...]

Alvast veel succes ermee! (ik hoop dat je door het bos de bomen nog zult kunnen zien)

[...]

Groetjes,
Gent32m
Haha, dat is het hele probleem eigenlijk. Ik ken een hoop apparaten die kunnen wat ik wil, maar ik wil liever niet weer een kat in de zak kopen. Die Xtreamer is een vreselijk apparaat. Dat ding is zo snel als een slak op een teerton en die verrekte features werken voor geen meter. Het liefst zou ik gewoon een HDMI stickje met ethernetaansluiting kopen die de meeste formaten in de hoogste kwaliteit gewoon vlekkeloos afspeelt, maar dat is volgens mij nog een utopie.

Die WD TV spreekt mij wel aan vanwege het feit dat 'ie niet al te groot is en vrij gunstig geprijsd is. Ik ben alleen bang dat ik straks weer met een apparaat zit dat in der loop der tijd enorm traag wordt. Ik ga eens wat reviews lezen over dit apparaat.

Bedankt alleen voor de input. _/-\o_

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:42
Ik zet zelf ook naar een soortgelijk apparaat te kijken hehe.

Mijn wensen zijn simpel.
Ik heb een 2013 LG smart tv (47LA6908) en tot nu toe kijk ik via de usb poorten maar ben het zat om steeds de stick eruit te halen om er contend op te zetten.
Mijn doel is dan ook als volgd.
Ik wil 1 device die ik vanaf mijn pc met redelijke snelheid kan benaderen (ongeveer usb 2.0 snelheid a 20MBps) om er contend op te gooien via USB of netwerk en die vervolgens ook of via het netwerk of via de usb kan laden in de tv.
Dit alles zonder dus stekkers te hoeven switchen en als het even kan met laag stroomverbruik.

Ik had hiervoor een TP-Link WDR4900 gehaald maar helaas die Media server is gewoon waardeloos en de tv kan deze niet lezen...

Het apparaat moet dus welke serie of film die ik er dus ook opgooi gewoon aan mijn tv kunnen leveren zonder te zeuren over codecs of containers.
Het apparaat moet dus niet zelf de film of serie decoden maar alleen aanleveren en er is dus geen HDMI nodig op het apparaat.
kortom downloaden > naar apparaat kopiëren > via tv menu bladeren en afspelen.

En het liefst zo goedkoop mogelijk aangezien ik al 75 euro lichter ben door de nutteloze router.

Is de wd tv hier geschikt voor of werkt dit apparaat echt als een mediaspeler?

• Gent32m
De WD TV is een 'smart' client. Die bepaalde codecs ondersteunt. Ondersteunt hij die niet, heb je een firmware update van Western Digital nodig. Zolang WD, daarin voorziet.

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:16
Een Android stick met XBMC? Ben je een stuk beperkter dan een volwaardige HTPC met XBMC, maar voldoet wel verder aan al jou eisen: XBMC wordt extreem goed onderhouden, kan alles afspelen van je NAS, houdt netjes een bibliotheek bij met wat je al gezien hebt, is niet duur, is lekker klein, enzovoorts ;)

• computerjunky
FabianNL schreef op maandag 24 maart 2014 @ 14:08:
Een Android stick met XBMC? Ben je een stuk beperkter dan een volwaardige HTPC met XBMC, maar voldoet wel verder aan al jou eisen: XBMC wordt extreem goed onderhouden, kan alles afspelen van je NAS, houdt netjes een bibliotheek bij met wat je al gezien hebt, is niet duur, is lekker klein, enzovoorts ;)
Mmaar je heb er dus een nas voor nodig?

Dan kan ik net zo goed een DLNA nas kopen aangezien ik nog geen nas heb en een android stickje ook al snel 80 euro is tenzij je importeerd uit china en dan is de firmware vaak slecht.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een NAS zou je inderdaad via DLNA kunnen benaderen maar dan ben je wel afhankelijk van de media speelmogelijkheden van je tv en doorgaans is die maar gebrekkig. Dit lijkt me geen handige oplossing want de ondersteuning van codecs/containters is brak en ondertitels kunnen ook een vraagteken zijn.

Goedkoopste oplossing blijft een simpele mediaspeler waarbij je content aanlevert met een USB-stick.

Beste oplossing is een mediaspeler/htpc in combinatie met een NAS.

• computerjunky
S1NN3D schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:14:
Een NAS zou je inderdaad via DLNA kunnen benaderen maar dan ben je wel afhankelijk van de media speelmogelijkheden van je tv en doorgaans is die maar gebrekkig. Dit lijkt me geen handige oplossing want de ondersteuning van codecs/containters is brak en ondertitels kunnen ook een vraagteken zijn.

Goedkoopste oplossing blijft een simpele mediaspeler waarbij je content aanlevert met een USB-stick.

Beste oplossing is een mediaspeler/htpc in combinatie met een NAS.
Ik heb juist nog nooit een probleem gehad met mijn nieuwe 2013 series tv.
Mijn 209 tv miste wel een hoop codecs en container ondersteuning maar bij deze tv wekt het altijd prima.
Dat is dan ook de rede dat ik het zo wil laten en niet nog een speler wil toevoegen.
Als series niet draaien komt dit door header compressie en dat kost minder dan 30 seconden om op te lossen via de pc.

En ik wil juist geen contend meer aanleveren met een usb stick omdat ik geen zin heb om steeds de stick te moeten swappen. ik wil gewoon via de pv de contend kopieren en via de tv afspelen zodat ik nergens meer aan hoef te zitten en ik alles kan wegwerken.

Denk dat ik maar op zoek moet naar een NAS die op afstand in en uit te schakelen is DLNA ondersteund.

[ Voor 10% gewijzigd door computerjunky op 25-03-2014 16:26 ]

• Olghur
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Misschien een OUYA of BoxeeBox?
Deze zijn 2dehands voor een leuke prijs te krijgen en voldoen ook aan je eisen.

• MissShadows
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-02-2023
computerjunky schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 16:24:
[...]

Ik heb juist nog nooit een probleem gehad met mijn nieuwe 2013 series tv.
Mijn 209 tv miste wel een hoop codecs en container ondersteuning maar bij deze tv wekt het altijd prima.
Dat is dan ook de rede dat ik het zo wil laten en niet nog een speler wil toevoegen.
Als series niet draaien komt dit door header compressie en dat kost minder dan 30 seconden om op te lossen via de pc.

En ik wil juist geen contend meer aanleveren met een usb stick omdat ik geen zin heb om steeds de stick te moeten swappen. ik wil gewoon via de pv de contend kopieren en via de tv afspelen zodat ik nergens meer aan hoef te zitten en ik alles kan wegwerken.

Denk dat ik maar op zoek moet naar een NAS die op afstand in en uit te schakelen is DLNA ondersteund.
Dus het enige wat je wilt is niet met een stick heen en weer lopen, dat zou dan betekenen dat hoe jouw tv de content afspeelt voor jouw geen problemen geeft. Je zou idd dan het beste voor een nas kunnen gaan.
Wat misschien ook een optie is, je kan je tv ook op je netwerk zetten en dan via dlna streamen vanaf je pc.
Een andere optie, wat ik zelf niet heb geprobeerd dus ik weet niet of dit werkt, je hangt je tv aan het netwerk, steekt een usb device erin en op je pc, in deze computer, tik je het ipadres van je tv in, terwijl de usb is aangesloten en alles aanstaat. Dan zou het als het goed is het usb apparaat kunnen benaderen en content ernaartoe kunnen kopiëren
Het zijn natuurlijk opties om te proberen totdat je iets heb gevonden wat perfect voor je werkt.
Zelf heb ik een Buffalo linkstation (netwerk hdd) en deze kun je via een schakelaartje aan en uitzetten.
Ik hoop dat je wat hebt aan dit advies.

• computerjunky
Mijn tv speelt alles idd correct af zelfs DTS.
Ik had ook al geprobeerd de USB stick in mijn tv te benaderen maar helaas werkte dit niet :)
Het had wel de makkelijkste optie geweest hehe.
Helaas zijn smart tv's niet zo smart als we zouden willen.

Het word dus ff zoeken naar een mooi goedkoop nas systeempje :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

computerjunky schreef op zondag 23 maart 2014 @ 23:48:
Ik heb een 2013 LG smart tv (47LA6908)
Geen apparaat nodig, daar zit een Plex client in.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Synology NAS kopen zou ik zeggen en daar Plex server op draaien.

Verwijderd

S1NN3D schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 05:51:
Synology NAS kopen zou ik zeggen en daar Plex server op draaien.
synology en plex gaat niet fijn samen, zou een i5 server ofzo bouwen. De meeste synology's kunnen niet encoderen op hd formaat.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De LG client vraagt ook niet om encoding, dus dat maakt niet uit. Je moet zorgen dat je media al in het goede formaat is. Gelukkig kan 'ie aardig wat aan.

• computerjunky
ik heb zojuist als test even de windows media dlna server geprobeerd mar helaas werkt dit juist zoals ik het NIET wil.
hij speeld namelijk alleen af wat hij zelf kan lezen (dus geen divx en mkv) en streamed dus niet puut de data naar mn tv om de player van mn telefoon het af te laten handelen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Euh, ik heb een 2012 serie LG TV en die speelt wel divx en mkv af. Dus jij doet iets niet goed, althans ik neem aan dat LG niet willekeurig features uit hun tv's sloopt.

Edit: oh wacht je bedoelt die windows media meuk. Installeer Plex Media Server. Seriously. Op je LG vind je dat terug als 'MediaLink' overigens.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 26-03-2014 23:29 ]

• computerjunky
Ondertussen heb ik ook plex geprobeerd maar wat een bagger server is dat.
voor 1 aflevering is dat ding in staat 21 mappen aan te maken met catagorieen en andere meuk die gewoon nuit uit te schakelen zijn om het nog maar niet te hebben over de media die hij van internet haald die zo incorrect is als het maar zijn kan.
Zo waren al mijn muziek clips omgedoopt tot Tosh.O en was deathrace 2010 de film omgedoopt tot een cartoon en werden al mijn series doodleuk door elkaar in 1 map gegooit wat compleet onacceptabel is.
Verder streamde Plex wel de media gewoon goed naar de tv toe en zelfs meerdere audio en videostreams en embedded en losse ondertiteling werkte en kon ik zelf aan of uit zetten.

Dus totdat ik plex naar mijn wensen in kan delen wat op het moment onmogelijk is is dit compleet geen optie en veel te veel werk om mijn media in mappen in te delen en toe te voegen aan de mediaserver.

Ga er nog een paar proberen maar zie het somber in.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je überhaubt mappen ziet, ben je via DLNA aan het browsen geweest. DLNA heb ik nog nooit niet kut zien zijn. Kijk via MediaLink.

Overigens, Plex leunt wel op metadata gedownload van het internet en de enige manier waarop het die kan krijgen is door de filename te matchen. Als je filenames kut zijn, gaat dat dus ook automatisch kut.

• computerjunky
Voor mij zijn de filenames simpel en overzichtelijk namelijk als volgd opgebouws op de schijf.

USB schijf > Map genaamd films series en overige > map met naam van film of naam van serie > dan voor series bijvoorbeeld mapnaam NCIS LA > en daarin season 1-10> en dan de 24 files met de naam S01E1.mkv enz.
Dus voor windows zeer overzichtelijk maar plex negeert map structuren en dus werkt het niet.

Maargoed plex is dus geen optie tot ze dat oplossen en dus terug naar de nas optie.

Zijn er mensen met een 2 bay nas die mij kunnen vertellen of de raid verplicht is of dat ik ook gewoon 2 losse schijven aan kan maken in de nas.
Ik heb namelijk compleet geen interesse in striping of mirroring.
Los zijn ze meer dan snel zat en en de data die erop staat is voor voor 1 schijf niet interessant om veilig te stellen (download wel weer opnieuw als nodig) en de andere helft (foto's en persoonlijk filmpjes) heb ik een losse backup schijf van dis heb ik geen mirroring voor nodig.
Ik heb echter wel de volledige 4TB die ik erin wil stoppen nodig dus striping en mirroring is zonde van m'n geld.

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-01 07:32
Dat hoeft inderdaad niet, is verre van verplicht. Je kan ook een 2 bay nas wegzetten met maar één HDD erin bijvoorbeeld. En bij twee HDD's kan je gewoon kiezen hoe ze staan.

[ Voor 18% gewijzigd door Joster op 28-03-2014 08:57 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

computerjunky schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 22:27:
Voor mij zijn de filenames simpel en overzichtelijk namelijk als volgd opgebouws op de schijf.

USB schijf > Map genaamd films series en overige > map met naam van film of naam van serie > dan voor series bijvoorbeeld mapnaam NCIS LA > en daarin season 1-10> en dan de 24 files met de naam S01E1.mkv enz.
Dus voor windows zeer overzichtelijk maar plex negeert map structuren en dus werkt het niet.
Precies, je moet wel de titel in de file naam hebben. Er is geen enkele oplossing waar ik van weet die op die manier werkt.
Zijn er mensen met een 2 bay nas die mij kunnen vertellen of de raid verplicht is of dat ik ook gewoon 2 losse schijven aan kan maken in de nas.
Ik heb namelijk compleet geen interesse in striping of mirroring.
Los zijn ze meer dan snel zat en en de data die erop staat is voor voor 1 schijf niet interessant om veilig te stellen (download wel weer opnieuw als nodig) en de andere helft (foto's en persoonlijk filmpjes) heb ik een losse backup schijf van dis heb ik geen mirroring voor nodig.
Ik heb echter wel de volledige 4TB die ik erin wil stoppen nodig dus striping en mirroring is zonde van m'n geld.
JBOD heet dat.

• computerjunky
Goed om te horen en ik dacht dat JBOD wel alle schijven linkte maar geen gebruik maakt van de functies van raid 1 of raid 0.
Dus een 2 en 3 tb schijf f zou volgens vele sites een 1 schijf worden van 5 tb.
Misschien dat ze bedoelen dat je 5tb heb maar vergeten te vermelden dat dit aparte schijven zijn?!

Ik zit om het moment te tobben tussen de volgende opties.

pricewatch: Zyxel NSA325 v2

pricewatch: Netgear ReadyNAS 102

Het nadeel van de netgear is wel dat je moet betalen voor apps in de store als ik reviews mag geloven..

Wel vraag ik me af vat voor mij de voordelen van een Qnap en synoligy is als we het over plug-ins hebben.

Als die interessant zouden zijn kom ik bij de volgende keuzes uit aangezien de rest echt veel te duur word als er ook nog voor 150 euro aan schijven in moet.

pricewatch: QNAP Turbo Station TS-212P
pricewatch: Synology DiskStation DS213j

Als iemand betere keuzes in gedachten heeft of me een goede rede weet te geven om 50 euro meer neer te tellen is alle advies natuurlijk welkom.
Ik weet dat ik een paar jaar geleden gekeken heb voor een nas systeem en toen waren er zo goed als geen keuzes voor de consument nu zijn het er met dlna support meer dan 360 en ben ik het spoor aardig kwijt hehe.
Pagina: 1