Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 00:10:
Thanks voor de snelle reactie....
T maakt me eigenlijk niet zoveel uit, ik heb er nul, nul verstand van, als ze er maar
filmpjes op kan kijken, internet (facebook) spelletjes spelen en e mails kan versturen....
Dit zijn voor een netbook redelijk stevige eisen
Ik heb een Acer D522 netbook (10") met AMD C-50 (Fusion) CPU. Ding heb ik puur voor internet onderweg gekocht, eisen waren destijds een scherm met minimaal 720 pix hoogte en accuduur van minimaal 6 uur. Meer dan internetten hoefde niet. Bij aanschaf anno 2011 ging dat allemaal wel, maar de toename in interactieve content op websites maken dat dat ding anno 2013 bijna onbruikbaar werd, ondanks upgrade naar SSD en 4GB RAM (en dat is meer dan jij binnen budget voor je dochter gaat krijgen

). En films... als de codec toevallig door de AMD Fusion driver ondersteund was *en* de player ondersteunde het, werkte het prima. Helaas was zelfs Youtube 480p te hoog gegrepen.
Nu was dit m'n eigen laptop dus had ik iets meer budget om het te vervangen, dus ik loop nu rond met een Lenovo subnotebook (12" ultrabook). Maar dat gaat zelfs 2e hands een veelvoud van jouw budget kosten.
Een tablet heeft ze al, maar ze is binnenkort jarig, en haar vriendinnetje heeft ook een mini laptop...
Zucht... mijn dochter wordt ook over twee weken 11. Desktop computer heeft ze al (dat was haar cadeau twee jaar terug), nu vroeg ze om skivakantie

Dat gaat hem dus niet worden. Wat ze iig krijgt is een boek. Wereld van Sophie. Of daar nog iets groters krijgt zien we nog wel.
Maar even on-topic: als zij beetje lekker Facebook games wil doen, ga je met een 2e hands netbook gezeik aan je hoofd krijgen dat het te traag is en mogelijk dat schermresolutie te laag is waardoor z eniet alles kan zien. Met dit budget zou ik eerder aanraden om een slag groter, rond de 14"/15" te kijken, dus naar een volwaardig laptop, en dan eentje met Core2Duo CPU. Dat is prima haalbaar en kan nog perfect mee met de websites (!) en filmpjes van vandaag. Wel aandachtspunt: oudere laptops hebben vaak te weinig RAM. Zorg voor minimaal 2GB, maar liefst 3 of 4GB anders zal het niet vooruit te branden zijn. Ook dat is binnen budget haalbaar
Zorg tenslotte voor een clean install van een modern OS dat zonder touchscreen goed werkt, dus ofwel Windows 7 (NIET

danwel Ubuntu (tip: Linux Mint is net iets makkelijker qua multimedia dan Ubuntu zelf).
Beetje werk, maar voor EUR 100 heb je zo een laptop waar ze prima mee vooruit kan. Enige wat je mist tov een netbook is draagbaarheid en accuduur (voor dit bedrag bij deze leeftijd mag je blij zijn als het een halfuur zonder netspanning doet), maar goed, als ik hoor dat ze blij is met jouw 17.3" kolos, dan zou dat geen bezwaar mogen zijn