Stille pc voor met name videobewerking

Pagina: 1
Acties:

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:18
Hallo tweakers,

Ik ben van plan om binnen een aantal dagen een nieuw systeem aan te schaffen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat gaat er wel mee gebeuren? Behalve de normale internet en office taken met name video bewerking. We hebben een een digitale HD camera en nog een oude (Sony) DV videocamera met veel nog te bewerken Mini DV bandjes, vandaar dat dat we kiezen voor een firewire aansluiting. En dus ook de keuze voor een snelle i7 Quadcore.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht zelf aan een systeem rond de € 1.000 tot € 1.200,-. Mocht het iets meer worden dan maakt het niet uit maar als het voor minder kan is dat fijn. Dus mocht het € 100 a € 200 duurder worden voor een vrij grote verbetering dan maar wat duurder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
We houden het toetsenbord (Logitec Media Keyboard 600) en het beeldscherm (LG W2253V-PF). Ook hebben we een speakerset van Logitec waar we nog erg tevreden mee zijn. Ook heb ik via iBood al een Logitec M600 Touch muis aangeschaft.
In de huidige pc zitten nog 2 stuks 1TB harde schijven (waarvan ik er eentje (een Samsung van 1 jaar oud) er misschien nog bij in wil zetten als alles naar tevredenheid draait)
Ook heb ik laatst een Synology NAS aangeschaft, maar deze moet nog worden ingericht (dit ging erg lastig omdat onze huidige pc erg instabiel is .. we hebben dus dringen een nieuwe nodig).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De rest dus eigenlijk. Ik denk dat een grotere SSD (van ca. 240/250 GB) erg handig is en dat we voor de oude mini DV bandjes er een Firewire kaartje in willen hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel chipset en nVidia GPU (met name vanwege dat ons huidige programma Pinnacle dat aanraad; veel videobewerkingsprogramma's schijnen baat te hebben bij nVidia grafische kaarten.
Ook ben ik erg gecharmeerd van CoolerMaster behuizingen. De Silencio serie spreekt me aan en heeft als voordeel dat er al een SD reader aan de voor- of bovenkant zit. Daarmee lijkt een cardreader me overbodig.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Geluidsniveau liefst zo min mogelijk! Vandaar ook de Silencio behuizing. Ook voor energiegebruik geldt: graag niet teveel.

Ga je overklokken?
Overklokken ben ik niet echt van plan. Mijn huidige pc was erg instabiel :-( en dat leverde veel frustaties op, dus ik ben er geen voorstander van.

Extra:
Vanwege de grote instabiliteit van onze huidige pc willen we nu ook snel doorpakken. Mijn vrouw doet nl. ook (een deel) van de administratieve taken van haar Praktijk op deze pc. Dat gebeurt in een specifiek webbased programma en in MS Office.

De afgelopen weken heb ik me wat ingelezen en naar aanleiding daarvan een lijstje samengesteld maar ik vraag me af of ik hier een aantal (4 tot 6) jaren vooruit kan. Vooral vraag ik me af of de diverse onderdelen gaan zorgen voor een stil en met name stabiel systeem.
Voel je vrij om het systeem helemaal om te gooien of dingen aan te passen, het liefste met een korte verklaring waarom. Daar leer ik dan weer van. ;)
Ik ben met name onzeker over de voeding (is een Bronze voldoende of kan ik beter voor Gold gaan?), zit er verschil in de harde schijven van tegenwoordig, is het moederbord dat ik gekozen heb verstandig en is de GPU overkill voor videobewerking.

Heeft iemand nog tips voor een goed en niet te duur videobewerkingsprogramma? We zijn nu gewend aan Pinnacle (14). Inmiddels is Pinnacle al toe aan versie 17, deze schijnt behoorlijk af te wijken van versie 14 die wij hebben, maar deze nieuwe versie is wel weer beter in bewerken van HD beelden. Heeft iemand hier nog een goede tip voor mij?

Daarnaast wil het liefste het systeem bij een shop bestellen die een fysieke winkel in de buurt van Rotterdam/Breda heeft. Dat geeft in ieder geval de mogelijkheid om met het systeem naar een zaak toe te gaan als het systeem weer erg instabiel zou zijn ...

Anyway, hier is mijn lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 254,60€ 254,60
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 69,83€ 69,83
1MSI GeForce GTX 750Ti 2GB GAMING€ 132,03€ 132,03
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 70,49€ 70,49
1Cooler Master Silencio 452€ 57,-€ 57,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,55€ 81,55
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,-€ 60,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,50€ 14,50
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 43,04€ 43,04
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 92,03€ 92,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 898,02

Processor
Bewust Intel Core i7 4770 Boxed gekozen voor deze vanwege de videobewerking. En overklokken ga ik niet.

Moederbord
In principe lijkt de Gigabyte G1.Sniper B5 me voldoende. Alleen zitten er minder Sata 600 aansluitingen op en minder USB3 poorten. In hoeverre ga ik dit merken?
Andere optie zouden kunnen zijn de Gigabyte GA-H87M-D3H of de Gigabyte GA-Z87-HD3. Wat vinden jullie?

Videokaart
Gekozen voor een nieuwe nVidia kaart: MSI GeForce GTX 750Ti 2GB GAMING. Bij de buren waren ze hier vol lof over en ik heb laatst een artikel gelezen dat videobewerking profiteert van kaarten boven de GTX 650. Deze gekozen vanwege het energieverbruik en de lage temperaturen.

Processorkoeling
Hier heb ik absoluut geen verstand van maar ik heb gemerkt dat deze vaak wordt aangeraden voor een stille pc. En deze schijnt beduidend beter te zijn dan de standaard koeler.

Behuizing
Gekozen voor de Cooler Master Silencio 452. Deze serie vind ik mooi en praktisch (vanwege de standaard SD kaart). Evt. zou de 352 een optie kunnen zijn, maar dan moet ik blijkbaar een mATX moederbord nemen. Ik vraag me wel af of ik dan nog wel de mogelijkheid heb (qua ruimte en aansluitingen) om een of beide harde schijven van mijn huidige pc in te bouwen. Wat adviseren jullie?

Intern geheugen
Gekozen omdat deze bijna altijd wordt aangeraden. Is de iets duurdere Tactical een betere keus vanwege de hoogte van het geheugen of is dat niet nodig?

Voeding
Deze wordt vaak aangeraden. Zou een Gold voeding of juist een modulaire nog een optie kunnen zijn vanwege de relatief kleine behuizingen (heb nu een CM690).

CD-brander
Vooral mijn vrouw maakt nog regelmatig gebruik van de brander. Gekozen voor eentje die ik regelmatig in systemen voorbij zie komen.

SSD
Gekozen voor de Crucial 2.5" M500 240GB. Relatief goedkoop, betrouwbaar en snel genoeg.

Besturingssysteem
Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit. Nog geen ervaring met W8, maar ik ben benieuwd.

Harde schijf
Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB gekozen omdat ik toch een nieuwe harde schijf al inmijn systeem wil hebben, ook al komt er later misschien een oude schijf uit mijn huidige pc bij. Deze lijkt me groot genoeg, en voor de rest heb ik er geen specifieke redenen voor.

Ik hoop dat ik feedback krijg van Tweakers die meer in deze materie zitten dan ik. Alvast bedankt. _/-\o_

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Je lijst ziet er goed uit, maar ik zou toch een paar dingetjes veranderen.
Omdat je geen zware grafische eisen hebt, kan je zonder problemen een iets kleiner m-ATX systeem nemen. Het nadeel is dat je minder uibreidingskaarten gaat kunnen insteken, maar ik denk dat je naast de GPU en Firewire toch niets nodig gaat hebben.
moederbord => Gigabyte GA-B85M-D3H

Een goede stille m-ATX behuizing met SD kaartlezer => Cooler Master Silencio 352

Firewire kaartje: Dawicontrol DawiControl DC-FW800
Als je geen FW 800 nodig hebt, kan je goedkoper: Ultron UF-330 PCI Firewire A(2x6Pin,1x4Pin) (deze heeft een mini firewire of zoiets, ik ken het niet) of zelfs Sweex 3 + 1 Poort FireWire Card

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:02
Je configuratie ziet er goed uit, ik zou alleen de volgende punten wijzijgen:

Hardeschijf: vervang de Seagate voor een Western Digital of Hitachi. Misschien wel wat duurder maar ook betrouwbaarder, zie nieuws: Onderzoek: harde schijven van Hitachi zijn het betrouwbaarst.

Geheugen: neem een moederbord met vier geheugenslots (heb je al) zodat je altijd nog de mogelijkheid hebt om geheugen bij te plaatsen mocht dat nodig zijn. Denk overigens dat 8GB wel voldoende is voor Pinnacle Studio.

Voeding: an sich is je voeding prima, maar een efficiënter exemplaar die niet idioot veel duurder is lijkt mij ook het overwegen waard:pricewatch: Seasonic S12G 450W. Bespaart je stroom en warmte en op de langere termijn, afhankelijk van de belasting, kan het je zelfs geld besparen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jorick op 12-03-2014 12:09 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
nieuws: Onderzoek: harde schijven van Hitachi zijn het betrouwbaarst moet je niet gebruiken als betrouwbaarheid van het ene merk tov het andere.
http://www.tweaktown.com/...-story-covered/index.html

Deze cijfers zijn beter van toepassing (niet ideaal, en je moet je er ook niet te sterk door laten leiden):
Seagate 0.95%
Hitachi 1.16%
Western Digital 1.19%
Toshiba 1.54%
(http://www.hardware-revol...014/#sthash.HccBpy86.dpuf)

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:02
Akkoord, nu ik het artikel gelezen heb zijn de resultaten inderdaad niet echt bruikbaar omdat Backblaze de schijven op een 'iets' (understatement) andere manier gebruikt dan de gemiddelde consument dat doet. Misschien dat ik het ook wat te graag wilde geloven en lichtelijk bevooroordeeld ben omdat ik in het verleden slechte ervaringen had met Maxtor (overgenomen door Seagate) en een aantal kapotte laptop schijven van Seagate :|. Ironisch genoeg heb ik altijd goede ervaringen gehad met schijven van Samsung, maar nu dat ook verkocht is aan Seagate zou ik vreemd genoeg toch voor een WD of Hitachi kiezen. Ik zal i.i.g. het deel van mijn post over de hardeschijf even doorstrepen.

[ Voor 15% gewijzigd door Jorick op 12-03-2014 12:28 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
i7 4771 is net even ietsje sneller dan de 4770 onder complete belasting.

specs

• nocalimero
Robbedem schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 00:31:
Je lijst ziet er goed uit, maar ik zou toch een paar dingetjes veranderen.
Omdat je geen zware grafische eisen hebt, kan je zonder problemen een iets kleiner m-ATX systeem nemen. Het nadeel is dat je minder uibreidingskaarten gaat kunnen insteken, maar ik denk dat je naast de GPU en Firewire toch niets nodig gaat hebben.
moederbord => Gigabyte GA-B85M-D3H

Een goede stille m-ATX behuizing met SD kaartlezer => Cooler Master Silencio 352
Dank je voor je suggesties.
Een m-ATX systeem heb ook nog overwogen, maar heb ik dan wel voldoende ruimte als ik later ook nog 1 (of misschien zelfs beide) harde schijven uit mijn huidige pc in de Silencio 352 wil zetten?

En natuurlijk had je gelijk dat ik helemaal vergeten was om een Firewire kaartje in mijn systeem op te nemen, terwijl ik 'em in de tekst wel had genoemd ... 8)7

Het wordt dan waarschijnlijk de goedkooptste optie, de Sweex:

• nocalimero
Jorick schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 00:58:
Je configuratie ziet er goed uit, ik zou alleen de volgende punten wijzijgen:

Voeding: an sich is je voeding prima, maar een efficiënter exemplaar die niet idioot veel duurder is lijkt mij ook het overwegen waard:pricewatch: Seasonic S12G 450W. Bespaart je stroom en warmte en op de langere termijn, afhankelijk van de belasting, kan het je zelfs geld besparen.
Een Gold voeding is toch iets degelijker begrijp ik? Dat lijkt me voor een relatief kleine meerprijs t.o.v. de totale kosten een goede suggestie. Die nemen we mee ..

Dan kom ik tot nu toe op het volgende systeem uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 254,60€ 254,60
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 69,61€ 69,61
1MSI GeForce GTX 750Ti 2GB GAMING€ 131,95€ 131,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 70,49€ 70,49
1Sweex 3 + 1 Poort FireWire Card€ 5,72€ 5,72
1Cooler Master Silencio 452€ 62,50€ 62,50
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,55€ 81,55
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 57,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,30€ 13,30
1Seasonic S12G 450W€ 59,-€ 59,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 921,57

Heb ik hier een goed, stil en vooral stabiel systeem mee gekozen?

En heeft er iemand misschien nog tips voor een programma voor het bewerken van HD video bestanden? Of is de nieuwste Pinnacle versie een goede keuze?

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-04 01:23
Gold en Bronze scheelt 5% als ik het goed heb. In elk geval scheelt het vrij weinig. €15,- meer uitgeven alleen omdat het gold is onzin. Gold is wel beter dan bronze maar het is geen €15,- waard. Die 15,- kan je dan beter investeren in een Samsung 840 EVO 250GB Het is dan wel wat euro's meer maar de Samsung is in het algemeen wat sneller en iets betrouwbaarder (ik zeg niet dat Crucial onbetrouwbaar is maar Samsung is dat iets meer)

Edit verkeerde pagina's vergelijkt, ik had perongeluk een Corsair vergeleken :F

Wat dingen die je zou kunnen doen, Lite-On IHAS124 Zwart kan je nemen, ligt eraan waar je besteld. Bij Azerty is ie iets goedkoper dan de Samsung bijvoorbeeld. Kan je weer een keer naar McDonnalds :P

En je zou kunnen overwegen om die Samsung te nemen die ik weggestreept heb. Die crucial is ook goed daar niet van maar die Samsung is wat sneller.

Verder perfecte build lijkt me zo.

[ Voor 36% gewijzigd door rickboy333 op 13-03-2014 22:25 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Pagina: 1