DIY NAS: howto connect 3,5 hdd to laptop?

Pagina: 1
Acties:

• TtheGreat
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-11 11:58
Hallo iedereen,

ik heb hier een tijdje terug met hulp van forummembers mijn oude laptop (van de welke de grafische kaart verneukt is) terug aan de praat gekregen met ubuntu.

Ik kan er dus enkel aan via het netwerk. Nu gebruik ik die al een tijdje als NAS. Het vervelende is dat die enkel twee SATA 2,5" hdd internal slots heeft en zoals jullie weten kosten grote interne 2,5" hdd redelijk veel geld.

Ik heb echter nog mijn 2 terra 3,5 interne harde schijf die nu verbonden is met een mega basic externe behuizingsysteem (zoals dit).

Ik heb ook dit geprobeerd maar dat werkt niet, waarschijnlijk niet genoeg power.

De bedoeling is eigenlijk die externe 'interne' schijf te kunnen booten als de laptop opstart (dus niet via een aparte voeding) via WOL vanuit mijn RasPI Xbian. Die laptop staat in de garage dus ik wil die gerust open laten liggen met een soort SATA to SATA verlengstuk (Ik weet niet hoeveel volt er om een SATA voeding van een laptop zit). Of als er iets bestaat via usb dat genoeg power biedt is dat ook altijd welkom.

Alvast dank bij voorbaat,

T.

Verwijderd

3,5" hardeschijf via USB voeden gaat niet; je hebt tot 30W spinup power nodig en USB2 kan 2,5W leveren en USB3 kan 4,5W leveren. Gaat niet lukken dus.

Een externe behuizing kan wel; dan krijgt de hardeschijf apart voeding via een aparte netvoeding. Dat is wellicht de makkelijkste oplossing voor je. Een laptop is natuurlijk niet gebouwd voor 3,5" hardeschijven; niet alleen is er geen plek maar ik vraag me af of de stroomvoorziening van jouw laptop genoeg marge heeft om even 30W tot 50W extra spinup power paraat te hebben. Ik denk dat je dit plan beter kunt laten varen.

Of gewoon twee notebookschijfjes van 1TB die zijn redelijk betaalbaar:
pricewatch: Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sowieso hoeft een 2.5 inch disk al geen 12V voeding, een 3,5 inch disk wil wel 12V... de aansluitingen in de notebook hebben waarschijnlijk alleen 5V (en mischien 3.3V) ter beschikking..

idem voor usb buspowered, daar mis je gewoon de 12V

404 Signature not found

• TtheGreat
hmmm shit,

ik ga eens zien of er behuizingen bestaan die je remote kan aan en af zetten, maar dan vrees ik dat dat weer (veel) geld gaat kosten.

bedankt voor de uitleg!

T

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-12 21:34
Misschien gewoon een externe HDD behuizing met esata? Dan wel eentje met een losse voeding.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:13
Pak gewoon een externe behuizing met de juiste stekker erbij.

• TtheGreat
Gents,

ik heb geen esata op die laptop. Booten en shutdown met laptop vind ik wel belangrijk omdat ik dat machien maar opzet als ik het nodig heb (en dat doe ik meestal remote: raspi overnemen via internet en dan wol naar dat machien sturen). Er staat hoofdzakelijk sabnzbd op.
Ik vond het idee Cipher nog het best (1 terra schijfke inpompen). Ik ben nog even aan het googlen naar externe behuizing die je ook remote kan opzetten (maar ik vermoed dat je dan bijna een NAS hebt).

Jolke, wat bedoel je met juiste stekker? Kan je me eens een link sturen?

grtz,

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-12 19:17
De beunhaas oplossing (volgens mij wat Kolke bedoelt):

Koop twee verlengkabeltjes: 1 voor SATA power en de andere voor SATA data.
Voed de HDD vanuit de sata aansluiting in de externe behuizing en plug de datakabel direct in je laptop.

Nadeel: Je moet zowel de USB behuizing als je laptop openwerken.

• Mezz0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 16:04

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

zo duur is een 2.5" schijfje toch ook niet meer? Ik ben juist om van 3,5 naar 2,5 omdat ze stiller,zuiniger,mooier :) zijn.

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mezz0 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 16:34:
zo duur is een 2.5" schijfje toch ook niet meer? Ik ben juist om van 3,5 naar 2,5 omdat ze stiller,zuiniger,mooier :) zijn.
als ik de schijven in mijn NAS zou vervangen is over op 2.5 inch wel een reelere optie denk ik.. nu nog op WD Greens :)

404 Signature not found

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

Pak een simpele usb stick, gebruik die als boot hd voor je NAS-OS
En dan een simpele usb behuizing voor je hd's.
Dat lijkt me de goedkoopste oplossing !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-12 16:21

xAn52

Whatever...

Als je de DVD brander verwijderd hebt, en dit is een SATA variant:
Afbeeldingslocatie: http://image.allekabels.nl/image/1082727-0/sata-naar-slimsata-adapter-kleur-zwart.jpg
http://www.allekabels.nl/...-sata-verloopstekker.html

Daarna deze in de 3.5" HDD en verloopje prikken. Of gebruiken op de SATA aansluiting van de laptop HDD. Scheelt je de bovenstaande adapter.
Afbeeldingslocatie: http://image.allekabels.nl/image/1083918-0/sata-kabel-met-voeding-lengte-50-cm.jpg
http://www.allekabels.nl/...ge-sata-verlengkabel.html
Pagina: 1