Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geslacht 'blog'

Pagina: 1
Acties:

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Geachte redactie :)

Ik zie te pas en te onpas het blog opduiken in artikels op de frontpage. Zodanig veel zelfs dat ik aan mijn taalgevoel/-kennis ben beginnen twijfelen.

Ik heb daarom maar even de autoriteit geraadpleegd, en het woord blijkt mannelijk te zijn, in lijn met mijn vermoedens. De 'stam' waarop blog gebaseerd is (log, van weblog), is in het Nederlands eveneens mannelijk.

https://www.google.com/se...3Atweakers.net+"het+blog"

De bovenstaande Google query levert bijna 900 (!) hits op de frontpage op.

Ik weet niet of in Nederland 'het' gangbaar is, maar in Vlaanderen sowieso niet. Standaardtaal is het evenmin, getuige het Groene Boekje. Kunnen jullie dit aanpassen/hier rekening mee houden?

Dank :)

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 11-03-2014 19:30 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-11 15:40
In Nederland is "het blog" wel gangbaar, ook al gaat het eerlijk gezegd ook tegen mijn eigen taalgevoel in.

Ik ben helemaal geen stagiair

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het is volgens dezelfde regels "de topic" en niet "het topic", en dat weiger ik ook te zeggen. :+

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
http://vandale.nl/opzoeken?pattern=blog&lang=nn
nl-nl
Betekenis ' blog '

Je hebt gezocht op het woord: blog.

blog (het/de; o en m; meervoud: blogs) 1 weblog
Mag allebei van Van Dale, das autoriteit genoeg voor mij.

Volgens de Taalunie mag bij topic zowel de als het, dus je zit safe, NMe :)

[ Voor 24% gewijzigd door Bundin op 11-03-2014 20:28 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Die site die Borromini linkt lijkt trouwens zelf niet te weten wat ze willen, want voor "weblog" staan wel zowel het onzijdige als het mannelijke lidwoord genoteerd... 8)7
http://woordenlijst.org/zoek/?q=weblog&w=w

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Bah. Tot daar de logica.
Bundin schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 20:26:
http://vandale.nl/opzoeken?pattern=blog&lang=nn

[...]

Mag allebei van Van Dale, das autoriteit genoeg voor mij.

Volgens de Taalunie mag bij topic zowel de als het, dus je zit safe, NMe :)
De site woordenlijst.org is evenwel de site van de Taalunie en Van Dale is hoogstens een 'eigen mening'. Daarvoor is net het Groene boekje in het leven geroepen (ook van de Taalunie) - omdat elke woordenboekboer op de duur zijn eigen zegje begon te doen over spelling en geslacht.

Het is een beetje zoals naar je GPS luisteren als die 100 km/u zegt waar het bord 50 vraagt. Wat in je kraam past ;)

De Taalunie is 'normatiever' voor zover normatief nog in de mode is. Van Dale is geen officiële instelling, de Taalunie wel.

[ Voor 57% gewijzigd door Borromini op 11-03-2014 20:42 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat de Nederlandse taal aan het verloederen is was al langer bekend. Dat men in België sowieso vaak niet snapt hoe het nou precies zit en er zijn eigen insteek op na houdt, nog veel langer :P

Dat gezegd hebbende: blog is een samentrekking van weblog. Het is "het weblog", dus het is sowieso goed. Dat de ook mag en die gasten van de Taalunie vooral heel Nederlands willen omgaan met woorden die uit het engels over komen waaien omdat ze nogal chauvinistisch en puristisch ingesteld zijn, doet daar niks aan af :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Wel ik denk dat we officieel nu wel vastgesteld hebben dat het alletwee mag, als weblog zowel de als het krijgt ;).

offtopic:
En breek me de bek niet open over de taalverloedering in Nederland. En over Hollandse arrogantie :+

Pagina: 1