Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Notebook of Utrabook

Pagina: 1
Acties:

• nemesls
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-11 19:01
Beste tweakers,

Mijn vriendin's haar laptop is deze week gestorven en is opzoek naar een nieuwe. Ik heb al paar dagen goed aan het zoeken op tweakers.net en op andere site maar ik kom er gewoon niet uit. Heb de LGGB gekeken, maar dat zijn eigenlijk alleen notebooks te vinden. Wat is nou echt grote verschil tussen notebooks and utrabooks. Kwa prijs zijn notebooks voordeliger als ik het zo bekijk.

Mijn vriendin gebruikt het voornamelijk voor school maar als ze thuis is vind ze ook wel fijn om op de bank met laptop te hangen. Ik had zelf na veel zoeken Sony vaio 13 inch met studentenkorting rond de 1000 euro voor haar aangeraden. Maarja op het allemaal zeker te weten, wat zouden jullie doen? Met laptops heb ik niet super veel ervaring.

• Z500
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-10 11:27
Wat wil ze er allemaal mee gaan doen?

• nemesls
Ze gebruikt het vooral voor school, veel verslagen en thuis is het vooral gewoon internet sites bezoeken. Het moet vooral snel werken en liefst zo lang mee kunnen doen. Haar studie duurt nog minste 4 jaar en zolang wil ze er ook zeker mee doen. Ze doet sociale studies dus verwacht geen hele zware programma' s

[ Voor 11% gewijzigd door nemesls op 11-03-2014 12:35 ]

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 21:28
Voor 1250 heb je een retina Macbook Pro 13'', perfecte laptop voor studenten en gaat heel lang mee. Ik typ dit op een Macbook Pro uit midden 2009 en hij doet het na 4,5 jaar van kamer naar universiteit reizen nog perfect. Licht, snel, heel fijn toetsenbord en touchpad. De nieuwe gaat zo'n 9 uur mee op batterij bij normaal verbruik, en mocht je toch een adapter mee willen nemen dan is dat een mooi klein ding, wat ook een groot voordeel is, plus dat het retina scherm lekker leest. En in deze studierichting heb je geen ingewikkelde programma's dus OSX is geen enkel probleem.

Geen wonder dat je ze zoveel ziet, ideale laptops voor studenten.

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:56
Ben het eens met bovenstaande en heb zelf ook de rMBP. Kost wat maar dan heb je ook wat. Ultrabook (betekent licht, klein, mobiel, etc.) met goede behuizing die prima 5 jaar mee gaten zonder gaten en kieren. Daarnaast is OSX erg eenvoudig en relaxed als je simpele taakjes doet (zoals je vriendin).

Ik denk dat je overigens niet de retina hoeft te nemen, die is maybe wat overkill. De non-retina is cheaper en voldoet met gemak aan haar eisen.

• Mr Ton
WWAS schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 13:25:
Ben het eens met bovenstaande en heb zelf ook de rMBP. Kost wat maar dan heb je ook wat. Ultrabook (betekent licht, klein, mobiel, etc.) met goede behuizing die prima 5 jaar mee gaten zonder gaten en kieren. Daarnaast is OSX erg eenvoudig en relaxed als je simpele taakjes doet (zoals je vriendin).

Ik denk dat je overigens niet de retina hoeft te nemen, die is maybe wat overkill. De non-retina is cheaper en voldoet met gemak aan haar eisen.
Voor die 100 euro krijg je wel een PCIe SSD en Retina scherm. Daarmee is hij en meer toekomstbestendig en het scherm is ook nog eens veel fijner, plus hij is dunner en lichter en gaat langer mee op accu. Ik zou dan altijd voor de retina gaan maar dit moet je zelf even afwegen. Ik ken genoeg vrouwen die echt niet tegen een trage laptop kunnen, en bij wie het scherm bijna het belangrijkst is omdat ze veel foto's kijken en dergelijke.

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

De mensen die ik ken hebben het omdat ze denken hipster te zijn. Maar dat terzijde :p

De sony vaio bied veel meer voor minder geld.
1000 euro voor een i7, 8gb ram, 256gb ssd, etc.

Terwijl de mpro retina, maar een i5, 4gb en 128gb ssd biedt voor 1300

[ Voor 4% gewijzigd door Chris Smoove op 11-03-2014 13:30 ]

• Mr Ton
Chris Smoove schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 13:29:
De mensen die ik ken hebben het omdat ze denken hipster te zijn. Maar dat terzijde :p

Er lopen zoveel mensen met MacBooks rond dat het niet echt 'hip' meer is, maar het zijn wel laptops met een prachtige feel en uitstraling ja. Duur maar je krijgt wel waar voor je geld.

En die specs, tja, de SSD van de Macbook is sneller maar wel kleiner, of dat een probleem is moet de TS maar bepalen. De rest van de specs daar zal zn vriendin nooit iets van merken, ik denk dat ze het fantastische scherm en touchpad veel belangrijker vind dan dat.

• nemesls
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal vanavond aan mijn vriendin de opties laten zien en kan ze zelf beslissen. Voor mij is 128gb veel te klein, maar misschien niet voor mijn vriendin. Ik vind 250 voor laptop al vaak krap aan. Maar ik ben ook een ander soort gebruiker. Maar is een Retina scherm zo veel beter dan bijvoorbeeld vaio beeldscherm?

Of dat ze iets van de snelheid gaat merken dat weet ik niet, maar zal dat over paar jaar niet anders zijn? Is vaio dan niet meer feature prove?

En als ze 256 gb wilt vind ik 1500euro wel erg veel.

[ Voor 7% gewijzigd door nemesls op 11-03-2014 13:46 ]

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Mr Ton schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 13:39:
[...]

Er lopen zoveel mensen met MacBooks rond dat het niet echt 'hip' meer is, maar het zijn wel laptops met een prachtige feel en uitstraling ja. Duur maar je krijgt wel waar voor je geld.

En die specs, tja, de SSD van de Macbook is sneller maar wel kleiner, of dat een probleem is moet de TS maar bepalen. De rest van de specs daar zal zn vriendin nooit iets van merken, ik denk dat ze het fantastische scherm en touchpad veel belangrijker vind dan dat.
De ssd van de vaio is sneller, tja... En verder is het verschil van resolutie niet zo'n groot verschil, ook scaled de mbpro. Ja, touchpad die van de Vaio is ook aardig goed, maar dat ligt meer aan hoe windows 8 het aanpakt.

Plus de vaio is een halve kilo lichter.

• nemesls
Mijn vriendin wou eigenlijk rond de 1000 euro maximaal uitgeven. Dus macbook van sowieso af. Viao komt er in de buurt met korting zou het dan er iets boven komen. Dat op zich niet zo erg. De enige waar ik een beetje bang voor ben als reviews lees. Dat ventilators erg veel lawaai maken of dat behuizing snel kapot gaat door dat je hem makkelijk kan in drukken. Wat is jullie hier mening over? Zijn er nog andere alternatieve?

Ik zie bijvoorbeeld Asus N550JV-CN270H, Acer Aspire V5-573G-54208G50aii en Lenovo IdeaPad Y510p (00303NL) bijvoorbeeld in LBBG staan. Zou dat ook evt een optie kunnen zijn? Of hebben die andere problemen?

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:15

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Chris Smoove schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 13:29:

De rMBP heeft een full-voltage i5, de Vaio een low-voltage i7. Het scheelt niet veel, alleen is de Core i5 uit de rMBP sneller.
nemesls schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:54:
Mijn vriendin wou eigenlijk rond de 1000 euro maximaal uitgeven. Dus macbook van sowieso af. Viao komt er in de buurt met korting zou het dan er iets boven komen. Dat op zich niet zo erg. De enige waar ik een beetje bang voor ben als reviews lees. Dat ventilators erg veel lawaai maken of dat behuizing snel kapot gaat door dat je hem makkelijk kan in drukken. Wat is jullie hier mening over? Zijn er nog andere alternatieve?

Ik zie bijvoorbeeld Asus N550JV-CN270H, Acer Aspire V5-573G-54208G50aii en Lenovo IdeaPad Y510p (00303NL) bijvoorbeeld in LBBG staan. Zou dat ook evt een optie kunnen zijn? Of hebben die andere problemen?
De Asus zou ik links laten liggen omdat deze een 'orangegate'-paneel heeft; dit houdt in dat rood als oranje wordt weergegeven. Zover ik kan opmaken uit je post zal dat niet erg zijn. Aan de andere kant, als je toch een dergelijk bedrag uitgeeft, dan mag je ook kwaliteit verwachten. Ik denk dat je met de Asus N56VV een betere keuze maakt; dit omdat deze een beter scherm en een beter koeling heeft dan de Asus N550JV

• peakrever
  • Laatst online: 02-05 15:00
Als het budget tot 1000,- is, zal ik ook voor de Vaio Pro gaan. Echter, als ze een Apple wil; de MacBook Air zou ook nog een optie kunnen zijn, die is 1050 euro te koop.

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Dat is al helemaal niets. De specs zijn veel minder, vooral de scherm is om te janken.

• --_--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-12-2022
Ik heb de vaio pro gehad en dat vond ik dus helemaal niks. Nu heb ik een macbook air die ondanks het mindere scherm veel beter bevalt. Waarschijnlijk maakt die resolutie voor zijn vriendin ook helemaal niet zo veel uit. Dus om te zeggen dat de macbook air niks is, misschien een beetje voorbarig?

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:59
Heb sinds kort een Macbook Air 13,3", erg tevreden mee. Lekker licht en je hoeft nooit een lader mee te nemen.

• nemesls
Na veel denken wil ze toch graag een Macbook. Ze zit nu alleen nog te twijfelen of dat ze air of pro neemt. Ze is toch beetje bang dat ze spijt gaat krijgen als ze de Vaio neemt. Ze had bij de mediamark getest en vond de behuizing toch behoorlijk meeliften. Macbook was dan een veiligere keus

[ Voor 32% gewijzigd door nemesls op 13-03-2014 22:49 ]

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 00:25
SVP ervaring hier. Nog de oude met vermeende issues op gebied van Wifi (waar hier geen last van overigens, modellen die nu worden uitgeleverd is dit opgelost!). het blazen van de fan.. tja, er zijn stillere laptops. Ik vind het niet heel storend. bij normaal gebruik hoor ik hem eigelijk niet echt, althans niet heel storend. tis voor mij absoluut geen dealbreaker.

mocht het de svp worden: absoluut 8GB ram bestellen, en als het kan een 256GB drive (en dan ook direct de PCI schijf!)
ik vind het een topding!!. de i3 variant is meer dan snel!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:47
Ik heb zelf ook een Vaio Pro en ik zou zeggen, als ze twijfelt over bijvoorbeeld het toetsenbord: ga het ding eens in de winkel bekijken. Vooraf deden er ook heel wat horrorverhalen de ronde over het "verschrikkelijk doorbuigende toetsenbord" en ook ik begon eraan te twijfelen. Ik ben het toen zelf gaan bekijken bij de Mediamarkt en mij viel het heel erg mee. Zit er wat flex in de bovenkant? Ja, dat zeker. Is dit naar mijn idee dusdanig dat het aanvoelt als een budget laptop van 400 euro? Nee absoluut niet.

Het toetsenbord is niet zo fijn als dat van de Asus Transformer tablet welke ik daarvoor gebruikte (wiens toetsenbord absoluut 0 flex had), maar voor mijn gevoel typt het prima. Het keyboard en het touchpad zijn twee dingen die qua beleving voor iedereen verschillen. Kortom, je zult het zelf moeten uitproberen om er een oordeel over te vellen.

Of jouw vriendin uiteindelijk gaat voor een Macbook of iets als een Vaio Pro, al die devices zijn erg goed en hebben hun voor- en nadelen. Als ik mijn non-touch Vaio Pro vergelijk met de Macbook Air van een collega van mij vergelijk dan zijn mijn bevindingen (ik heb de Macbook Air niet echt gebruikt):
  • de Vaio Pro is veel lichter (een non-touch Vaio Pro met PCIe SSD weegt slechts 918 gram t.o.v. de 1.35kg van de Macbook Air, oftewel de Macbook is 50% zwaarder)
  • de Macbook Air voelt iets meer rigide aan
  • het matte scherm van de (non-touch) Vaio Pro is vele malen beter (betere resolutie, kleurweergave, kijkhoeken en veel beter af te lezen in direct zonlicht)
  • het toetsenbord en het touchpad van de Macbook Air zijn, doordat de hele body wat meer rigide is, een stuk(je) fijner
Hetgeen wat je aanhaalde betreffende de opslag, daar heeft de Vaio Pro ook wel klein een puntje voor. Sowieso wisselt Sony steeds van aanbiedingen, een daarvan is de gratis SSD upgrade van 128 naar 256GB (op dit moment is het een gratis Core i5 > Core i7 upgrade). Als je even wacht op zo'n aanbieding scheelt het ook redelijk wat.
Wat ik verder doe, kan bij de Macbook natuurlijk ook, is een SD kaart gebruiken voor extra opslag. Ik heb in mijn Vaio Pro nu een 64GB SD kaart gestoken die er altijd in zit en waar ik wat files op opsla die ik niet continue nodig heb (images van programma's, wat muziek etc.). Het is geen honderd procent vervanging van extra harddisk ruimte (daar is het veel te traag voor), maar een 64GB kaart heb je tegenwoordig al voor minder dan 30 euro.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• --_--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-12-2022
Moi_in_actie schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 23:10:

Of jouw vriendin uiteindelijk gaat voor een Macbook of iets als een Vaio Pro, al die devices zijn erg goed en hebben hun voor- en nadelen. Als ik mijn non-touch Vaio Pro vergelijk met de Macbook Air van een collega van mij vergelijk dan zijn mijn bevindingen (ik heb de Macbook Air niet echt gebruikt):
  • de Vaio Pro is veel lichter (een non-touch Vaio Pro met PCIe SSD weegt slechts 918 gram t.o.v. de 1.35kg van de Macbook Air, oftewel de Macbook is 50% zwaarder)
  • de Macbook Air voelt iets meer rigide aan
  • het matte scherm van de (non-touch) Vaio Pro is vele malen beter (betere resolutie, kleurweergave, kijkhoeken en veel beter af te lezen in direct zonlicht)
  • het toetsenbord en het touchpad van de Macbook Air zijn, doordat de hele body wat meer rigide is, een stuk(je) fijner
Je vergelijkt hier wel de 11 inch Vaio met de 13 inch macbook. De vaio 13 inch non-touch weegt 1,04 kg. Nog steeds lichter maar al iets minder ;) . Op de sony website is alleen de 13 inch touch versie nog te bestellen dus of je nog steeds van die goede deals als voorheen kunt krijgen weet ik niet hoor...

Verwijderd

Macbook Air heeft een ruk scherm helemaal voor de prijs en valt om die reden toch gewoon al af?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:47
--_-- schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 13:11:
[...]
Je vergelijkt hier wel de 11 inch Vaio met de 13 inch macbook. De vaio 13 inch non-touch weegt 1,04 kg. Nog steeds lichter maar al iets minder ;) . Op de sony website is alleen de 13 inch touch versie nog te bestellen dus of je nog steeds van die goede deals als voorheen kunt krijgen weet ik niet hoor...
Nee hoor, de non-touch 13 inch Vaio Pro weegt maar iets meer dan 900 gram (922gram was het, niet 918), de versie met touch is 1.04kg :). Zie onderstaande screenshots waar hij op de weegschaal ligt. En ja het is de 13 inch versie welke 322mm breed is, de 11 inch is 264mm breed.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vHlGiOC.jpgAfbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/x7CpkI1.jpg

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als je voor een macbook aan het shoppen bent, denk dan ook aan studentenkortingen en winkels die zich op studenten richten. Goedkoopste die ik tot nog toe heb gezien is studywise (1330 euro voor de rMBP met 256gb en 8gb ram, of 1156 voor de 128 / 4gb versie), of als je nog een paar maanden geduld hebt: mediamarkt vakantiegeld actie (16% korting waarschijnlijk).

Verder kun je via apple zelf en via surfspot nog korting krijgen, maar dat is iets minder dan bovenstaande.

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11 12:42
Even tussendoor. Ikzelf heb een Macbook Air 11" en het scherm is erg goed, als je het geld niet hebt voor een macbook pro, is de macbook air een zeer goede keus. Misschien de SSD later uitbreiden en meer geheugen als dat later echt nodig is, en je kan er heel wat jaartjes mee verder. Ook vind ik macbooks in het algemeen veel steviger qua bouwkwaliteit.

• nemesls
Me vriendin heeft uiteindelijk toch gekozen. Ze gaat voor MacBook Pro. Thanks allemaal voor feedback!
defusion schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 21:33:
Als je voor een macbook aan het shoppen bent, denk dan ook aan studentenkortingen en winkels die zich op studenten richten. Goedkoopste die ik tot nog toe heb gezien is studywise (1330 euro voor de rMBP met 256gb en 8gb ram, of 1156 voor de 128 / 4gb versie), of als je nog een paar maanden geduld hebt: mediamarkt vakantiegeld actie (16% korting waarschijnlijk).

Verder kun je via apple zelf en via surfspot nog korting krijgen, maar dat is iets minder dan bovenstaande.
Is studywise een beetje betrouwbare site? Wat word er gedaan als iets kapot gaat? Is zelf goedkopen dan bij suftspot. Liefst hadden we met paypal betaald(staat nog 1500 euro op) maar zijn niet veel site die dat gebruiken. Dus dat word maar even wachten;) Thanks allemaal voor jullie hulp!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

kazuyakevin schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 22:00:
Misschien de SSD later uitbreiden en meer geheugen als dat later echt nodig is
Volgens mij is dit niet zo 1,2,3 realiseerbaar aangezien, in ieder geval het geheugen, door apple is gesoldeerd op het mobo.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Oke mooi. Veel plezier ermee.
Pagina: 1