Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrossYY
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 16:40
Beste Tweakers,

Al jaar en dag gebruik ik een Acer P223w monitor, nooit problemen mee gehad en altijd fijn beeldscherm gevonden. Recentelijk ben ik begonnen met wat webdesign, en hierin merk ik dat ik op andere monitors (of tablet/telefoon) een veel groter contrast zie tussen wit/grijs en andere hele lichte kleuren.

Zo zie ik tijdens het typen van deze post nauwelijks dat er een lichtgrijs vlak achter dit type-veld zit, maar zie ik dat op andere monitors juist vrij duidelijk.

Op zich was dit nooit een probleem, tot ik wat meer ging webdesignen. Ik begrijp dat ieder beeldscherm uniek is, en dat niemand een website hetzelfde ziet, maar soms denk ik een hele subtiele tint lichtgrijs/blauw te gebruiken, en lijkt het op een andere monitor opeens bijna babyblauw. Subtiele grijze lijntjes etc. zijn ook lastig toe te passen op deze manier.

Nu is de vraag: ligt het aan mijn monitor, en zo ja, hebben jullie enig advies voor een nieuwe monitor? Of ligt het aan mijn settings, en zo ja, waar kan ik hierin wat aanpassingen maken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:30
Simpel. Je gebruikt een TN scherm.
Waarbij je het verschil ziet zijn IPS schermen.
Deze zijn langzamer met gamen (nagenoeg verwaarloosbaar) en hebben een bredere kijkhoek dan TN schermen.
Ga je namelijk iets schuin op jouw scherm kijken, dan zie je dat de kleuren weg vallen.
Dit is bij IPS schermen als je er erg schuin op kijkt pas zo.
Wel is het zo dat IPS schermen duurder zijn voor dezelfde maat etc dan TN schermen.
Het is maar waar je je prioriteit legt zeg maar.

Als je echt voor je werk of voor geld websites maakt, dan zou ik zeker kijken om in een IPS scherm te investeren. Je kunt ze ook voor een redelijke prijs krijgen.

Binnen de IPS schermen zitten er ook betere en minder goede tussen (bijvoorbeeld waarbij je wat kleuren mist, maar dat gaat dan om kleine hoeveelheden tegenover miljoenen die je wel ziet), maar ik zou zeggen dat dat voor jou niet zo heel veel uit zal maken. Dan kom je meer richting het bewerken van foto's etc.

als je een fotobewerkingsprogramma pakt en dan een verloop van zwart naar wit doet, zul je zien dat er banden ontstaan op sommige plekken. Dit zijn kleuren die je niet kan weergeven op je scherm (voor zwart naar wit that is in het grijs segment).
Meer om te testen voor je huidige scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 22:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Beetje meer Digital Vibrance (nvidia) of Saturation (AMD) in je desktop color settings van je drivers doet wonderen.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrossYY
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 16:40
Dank voor beide reacties!

Ik heb even naar AMD settings zitten kijken maar kon daar vrijwel niets aanpassen (Catalyst Control Center). Wel net nog even in mijn monitor wat settings doorgelopen, en daar contrast iets verlaagd, dat geeft al een wereld van verschil!

Wel blijft het verschil tussen lichtgrijs/lichtblauw wat verwarring te geven op verschillende displays. Mijn telefoonscherm geeft het grijs weer, en mijn monitor blauw-achtig...

Wellicht in de nabije toekomst toch eens kijken naar een IPS beeldscherm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:30
Blauwig? Dan zou het de kleurtemperatuur moeten zijn (aangegeven in Kelvin)
Als je die veranderd, dan zou de kleur minder blauw moeten worden. Volgens mij verlagen.
Mits je die optie hebt overigens.
Anders met de RGB settings kijken of je daar het blauw iets aan kunt passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
Voordat je begint aan een IPS monitor zou ik eerst eens beginnen met het kalibreren van je monitor. Daar zijn speciale apparaatjes voor te koop. Rond de 100 euro ben je wel klaar en zijn je kleuren goed genoeg om wat design dingetjes te doen. Mocht dat niet goed genoeg bevallen, dan kun je altijd nog overwegen om een IPS monitor te kopen (die je overigens ook moet kalibreren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Het probleem hier heeft niks te maken met IPS vs. TN of met het contrast van het scherm (waar TN overigens vaak juist iets beter in is dan IPS). Het probleem van CrossYY komt vooral door een foute gamma curve (slecht onderscheid tussen lichte tinten).

Verder kan het zijn dat het kleurbereik vrij klein is, al hebben losse monitoren vrijwel altijd een kleurbereik dat min of meer gelijk is aan sRGB of groter. Mocht het kleurbereik kleiner zijn dan sRGB, dan worden de kleuren gecomprimeerd: het kleurverschil tussen verschillende kleuren wordt kleiner.

Verkeerde tinten komen vooral door een foute witbalans. Standaard witpunt voor beeldschermen en ook de meeste kleurruimtes is D65, met kleurtemperatuur van 6503.6 K en iets groener dan black body radiator.

De witbalans en gamma curve kan je goed krijgen met kalibratie, wat Ossi hier boven mij ook al zegt. Mocht je scherm een klein kleurbereik hebben dan worden na kalibratie alle kleuren in een kleurruimte die overlappen met het kleurbereik van je scherm correct weergegeven. De kleuren die er buiten vallen clippen naar de dichtstbijzijnde kleur op de rand van het kleurbereik van je scherm.

Nou is het alleen de vraag of het het geld waard is om een colorimeter te kopen, waar je minimaal €80 aan kwijt bent, voor een ruim 6 jaar oud TN-scherm (het model dan, weet natuurlijk niet hoe oud jouw exemplaar is) van nog geen €200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Daarom zei ik dus, in het geval van AMD, Bureaubladkleur instellingen - Saturatie omhoog gooien.

Mag dan wel niet de meest correcte kleurweergave zijn, op zo'n gelimiteerd scherm verbeterd het zeker.
Al clippen de kleuren dan ook zoals hierboven uitgelegd, soms vrij merkbaar.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Maar daar los je het gamma probleem niet mee op en dat is waarschijnlijk grootste probleem voor CrossYY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Tsja, de vraag is, hoe correct kun je de gamma krijgen op zo'n ''oud'' scherm.

Zo'n calibratie is het ook niet waard.

Je kunt natuurlijk proberen met de gamma van de driver / het scherm zelf aan de slag te gaan maar echt geweldig zal dat ook niet werken denk ik.

Mijn oude Iiyama E2410 was ook een ramp qua contrast / gamma. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
Imprezzion schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 15:24:
Tsja, de vraag is, hoe correct kun je de gamma krijgen op zo'n ''oud'' scherm.

Zo'n calibratie is het ook niet waard.

Je kunt natuurlijk proberen met de gamma van de driver / het scherm zelf aan de slag te gaan maar echt geweldig zal dat ook niet werken denk ik.

Mijn oude Iiyama E2410 was ook een ramp qua contrast / gamma. :(
Dan nog, op het moment dat je aan het designen bent, dan wil je een gekalibreerd scherm. Zo'n kalibratieapparaatje kun je ook gebruiken op toekomstige schermen, dus weggegooid geld is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Andere oplossing is een fabrieksgekalibreerd scherm. De Dell UltraSharp serie heeft dat. Voor zover ik weet hebben alle modellen in de huidige line-up een gekalibreerde sRGB modus. De duurdere modellen met wide gamut panelen hebben ook een gekalibreerde Adobe RGB modus.

Overigens zijn die over het algemeen nog steeds niet perfect afgesteld, maar het is in ieder geval een hele verbetering en maakt het hebben van een colorimeter wat minder noodzakelijk.
Pagina: 1