Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Is het niet gewoon de schijfkop die een beetje tikt?
Zand is onmogelijk namelijk. Zo hermetisch dicht als een HD heb je niets anders in huis...
Zand is onmogelijk namelijk. Zo hermetisch dicht als een HD heb je niets anders in huis...
𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑
Ik zou er niet mee gaan duiken :-) ... zit ook nog een overdruk gaatje in heh .. met een simpel filtertje ..The Milkman schreef op maandag 10 maart 2014 @ 23:46:
dus hermetisch dicht .. ja nee ja nee
een mooi filmpje om "visueel" te laten zien dat het gesloten laten van de HDD beter is:
YouTube: One reason to never take your hard drive apart
Wanneer je er data van wil redden is het aan te raden dit a.s.a.p. te back-uppen naar een andere schijf.
Repareren is dus geen optie maar wanneer een schijf toch kapot is en je wil weten wat er in je HDD zit: maak het open! Er zit o.a. een gave stappenmotor in en enkele zeer sterke magneten.
YouTube: One reason to never take your hard drive apart
Wanneer je er data van wil redden is het aan te raden dit a.s.a.p. te back-uppen naar een andere schijf.
Repareren is dus geen optie maar wanneer een schijf toch kapot is en je wil weten wat er in je HDD zit: maak het open! Er zit o.a. een gave stappenmotor in en enkele zeer sterke magneten.
Ik heb dat filmpje destijds ook gezien en voor waar aangenomen, maar nu ik het nog eens opnieuw bekijk heb ik er mijn vraagtekens bij. Volgens mij is de volgorde waarmee je de schroeven aandraait veel belangrijker dan het exacte moment waarop je de schroeven vastzet (mits gelijk). Bij oudere schijven komt het wel vrij krek, tegenwoordig minder.
http://forum.hddguru.com/viewtopic.php?f=1&t=26646
http://www.gefund-it.de/c...2WD%20Head%20Exchange.pdf
Desalniettemin is het een slecht idee om een HDD open te schroeven. De datadichtheid van de schijf in het filmpje (80GB) is vele malen kleiner dan de schijven die we nu hebben (4TB+). Mits je over een cleanroom beschikt is de kans groot dat er stof op de platters komt en je de data die erop staat niet meer kunt lezen. De hoogte van een vingerafdruk is al genoeg om de heads te laten crashen. Een schijf van een paar honderd MB kon je "gewoon" zonder deksel laten draaien, die had er door de lagere datadichtheid veel minder last van (tot in beperkte mate).
http://forum.hddguru.com/viewtopic.php?f=1&t=26646
http://www.gefund-it.de/c...2WD%20Head%20Exchange.pdf
Desalniettemin is het een slecht idee om een HDD open te schroeven. De datadichtheid van de schijf in het filmpje (80GB) is vele malen kleiner dan de schijven die we nu hebben (4TB+). Mits je over een cleanroom beschikt is de kans groot dat er stof op de platters komt en je de data die erop staat niet meer kunt lezen. De hoogte van een vingerafdruk is al genoeg om de heads te laten crashen. Een schijf van een paar honderd MB kon je "gewoon" zonder deksel laten draaien, die had er door de lagere datadichtheid veel minder last van (tot in beperkte mate).
My favorite programming language is solder.
Er zitten in hdd's ook vaak van die zakjes met vocht openemd spul dat kan het ook zijn.
Verwijderd
Dat is buiten de verpakking hoor.. niet erin.lani100 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 09:22:
Er zitten in hdd's ook vaak van die zakjes met vocht openemd spul dat kan het ook zijn.
Wat ik denk is dat het de lager is. Die geeft een zand achtig geluid als je heel zachtjes de schijf heen en weer beweegt in je hand. Dat is normaal. Daar ga je het probleem van een stukke harde schijf echt niet vinden.
Verwijderd
Nee hoor, vaak zit er een zakje in de behuizing zelf. Deze zorgt ervoor dat het vochtgehalte binnenin niet te hoog wordt wanneer de schijf in een vochtige omgeving wordt gebruikt (in de tropen bijvoorbeeld).Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 12:50:
[...]
Dat is buiten de verpakking hoor.. niet erin.

Zie rechtsonder.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2014 12:56 ]
Verwijderd
Ja, je hebt gelijk. Sommige schijven hebben dat inderdaad erin zitten. Maar in geval van TS een half werkende schijf is dat zakje echt niet de oorzaak. Als er zand over je platters ligt dan mag je je schijf gedag zeggen.
Verwijderd
Inderdaad, als er echt zand in zou zitten hoor je het wel, dan klinkt ie niet meer zo fris.
Soms zitten de bolletjes trouwens direct in dat vakje (soms met nog wat plastic er omheen, maar soms ook niet), dan kan het zeker wel zandachtig klinken.
Anders inderdaad de lagers, daar zitten ook allemaal balletjes in die een beetje kunnen bewegen.
Dus dat een hdd klinkt als zand als je ermee schud: Klopt, dat geeft niet aan dat er iets stuk is en is gewoon normaal.
Soms zitten de bolletjes trouwens direct in dat vakje (soms met nog wat plastic er omheen, maar soms ook niet), dan kan het zeker wel zandachtig klinken.
Anders inderdaad de lagers, daar zitten ook allemaal balletjes in die een beetje kunnen bewegen.
Dus dat een hdd klinkt als zand als je ermee schud: Klopt, dat geeft niet aan dat er iets stuk is en is gewoon normaal.
Pagina: 1