Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Kan een kapotte batterij de prestaties beïnvloeden?

Pagina: 1
Acties:

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Ik heb hier een HP Probook 5320m die regelmatig ondermaats en traag presteert, terwijl ik geen virussen of malware terugvind in Windows. De CPU load is dikwijls 100% terwijl er in taakbeheer geen processen zijn die veel verbuiken. Ook in perfmon of windows log vind ik geen fouten terug.

De batterij is al lang in slechte staat en zonder oplader valt de laptop binnen 1 minuut uit.

Ik heb even gegoogled om te weten te komen of dit de oorzaak kan zijn, maar de meningen lijken verdeeld.

De stelling die mij het meest logische leek was iets in de aard van 'een oplader levert meestal maar 60 watt terwijl een laptop bij vele processen meer stroom nodig heeft. In dat geval past de batterij de nodige stroom bij en laadt zichzelf terug op als het systeem minder dan 60 watt verbruikt'. Anderen beweren dan weer dat het niet uitmaakt omdat een laptop ook werkt zonder batterij, met enkel de oplader.

In mijn geval is dit niet zo, zonder de accu met enkel de oplader werkt de laptop helemaal niet.

Dus, denken jullie dat de batterij de oorzaak is?

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:34
Heb je al een keer de koeling uitgeblazen? Als de batterij kapot is, kan je er van uitgaan dat de laptop al wat ouder is - zou nog durven verwachten dat hij gaat throttelen.

Andere mogelijkheid: staat er HP batterijsoftware op de laptop?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou zelf neigen richting Speedstep technologie; een CPU die zichzelf terugklokt als ie merkt dat er minder power is.
Een accu KAN daar van invloed zijn, maar dat zou lijkt me van de software afhankelijk zijn.
Doet ie het ook als je de energy saving settings helemaal uit zet?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Het is een model van ongeveer een jaar oud, ik heb hem tweedehands gekocht met een nieuwe batterij (wss geen originele). Het is ook op vreemde momenten dat hij traag presteert, enkele torrents, VPN encryptie en een full HD film bekijken zijn bijvoorbeeld geen probleem, maar browsen met enkele tabs gaat dan weer vrij traag, zowel in Windows als Linux (met als verschil dat ik in Linux nooit 100% cpu load heb zodat het systeem onbruikbaar wordt, maar de vertraging is wel merkbaar). Heb reeds diverse browsers gebruikt dus daar ligt het probleem niet denk ik.

De koeling is een tijdje defect geweest, iets blokkeerde de fan, maar dat is intussen verholpen. Het is nadien dat de problemen begonnen zijn (maar rond die periode kreeg ik bij het opstarten ook meldingen dat de batterij capaciteit onvoldoende was). Batterij software zie ik nie meteen op m'n pc staan bij HP tools.
The Eagle schreef op maandag 10 maart 2014 @ 22:46:
Doet ie het ook als je de energy saving settings helemaal uit zet?
Als je de energiespaarstand in Windows bedoelt, ja, het maakt niet uit of ik HP aanbevolen, energiebesparend of een andere optie kies. Ook in Linux doet het probleem zich voor.

[ Voor 17% gewijzigd door freekdl op 10-03-2014 23:10 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Ik zou eerst die cpu load eens bekijken.

Als jij niks aan het doen ben zou de cpu load niet zo hoog moeten zijn