Welke auto zouden jullie kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenks1990
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04 17:31
Dag Tweakers

Na bijna twee jaar met mijn moeder haar auto rond te rijden ben ik nu aan het rondkijken voor een eigen auto, de noodzaak is er nu toch wel echt. Ik kies voor een break, want ik heb ruimte voor zowel mijn werk als bijberoep. Momenteel is mijn oog gevallen op drie auto's: Seat Leon ST, Volkswagen Golf VII Variant en de Peugeot 508 sw. Deze drie merken hebben ook alle opties die ik zou willen (panoramisch dak, inklapbare buitenspiegels, GPS, donkere achterruiten, cruise control en start/stop-knop). Verbruik en CO2-uitstoot vind ik toch ook twee belangrijke aspecten, ook weer iets waar de drie aan elkaar gewaagd zijn.

Wat ik iets "minder" vindt aan de VW is dat deze 5 versnellingen heeft, terwijl de overige twee merken 6 versnellingen hebben. Ik weet niet of dit veel uitmaakt? De Peugeot daarentegen vond ik iets minder fijn rijden dan de Seat en VW.

Welke van de drie zouden jullie aanraden? Iemand bevindingen met deze auto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Het aantal versnellingen zou ik me niet te druk om maken, dat zegt niet zoveel. Bij een 6-bak moet je altijd weer een keertje extra schakelen (of je slaat iets over) maar hij zal iets rustiger in z'n toeren zijn. Daarentegen is de 6e versnelling gaat niet echt een versnelling en zul je dan ook vaak weer even terug naar z'n 5 gaan, om te accelereren.

Ik zou zeggen koop de auto waar je je het beste in voelt qua zit, uiterlijk en rijgedrag.

Overigens zou ik zelf nooit een nieuwe auto kopen, maar eentje van een jaar of 5 tot 10 jaar oud. Dan heb je de meest afschrijving gehad en zit je al snel op een model dat een slag groter is, voor de helft van het geld van wat je nu gaat neerleggen. Ken verder je beweegredenen en financiële situatie niet natuurlijk, maar wellicht toch welkom als overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:30

-tom-562

Oliesjeik

Proefrijden

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrAcid schreef op maandag 10 maart 2014 @ 22:17:
[...]

Overigens zou ik zelf nooit een nieuwe auto kopen, maar eentje van een jaar of 5 tot 10 jaar oud. Dan heb je de meest afschrijving gehad en zit je al snel op een model dat een slag groter is, voor de helft van het geld van wat je nu gaat neerleggen. Ken verder je beweegredenen en financiële situatie niet natuurlijk, maar wellicht toch welkom als overweging.
Dit dus.

Ik zou het namelijk zo benaderen:
- stel je eisen vast
- zoek een zo goedkoop mogelijke auto die daaraan voldoet (let wel: betrouwbaarheid kan een eis zijn, 'looks' ook)

De vraag zou wmb dan ook moeten zijn wat een van deze auto's je geeft dat pakweg een 5 jaar oude occasion in zelfde categorie je niet zou geven. 10 jaar oud is met je eisenpakket lastiger, maar dan nog, anno 2004 waren ze allemaal wel te vinden op uitzonderlijke modellen.

En al stel dat je per se een nieuwe auto wilt kopen - waarom specifiek deze drie? Ik kan in dezelfde categorie meer dan genoeg andere auto's te bedenken zijn die voldoen aan die eisen. Allicht zijn er wel goede redenen om deze te shortlisten, maar als je zinnige antwoorden van ons wilt zul je die met ons moeten delen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 09:05
Het aantal versnellingen zou ik me niet te druk om maken, dat zegt niet zoveel. Bij een 6-bak moet je altijd weer een keertje extra schakelen (of je slaat iets over) maar hij zal iets rustiger in z'n toeren zijn. Daarentegen is de 6e versnelling gaat niet echt een versnelling en zul je dan ook vaak weer even terug naar z'n 5 gaan, om te accelereren.
Druk maken is inderdaad weer wat teveel van het goeie, maar persoonlijk vond ik de 6-bakken fijner dan de 5-bakken die ik heb gehad, toch weer een stukje rustiger op de snelweg (en in theorie zuiniger).
Gelukkig is het ook geen straf om de VAG 6-bak te bedienen en compenseert motorvermogen een boel :P

Maar zet ze op een rij en ga strepen. Zelf heb ik een Leon gekozen. De Golf is het bij mij niet geworden omdat hij duurder is voor technisch dezelfde auto en ik vond de Leon er beter uit zien. Wel is het interieur in de Golf mooier. Kwa rijden zit er weinig/geen verschil in. Als je de Peugeot al minder vond rijden dan lijkt me die al afvallen? (zou zelf niet kunnen wennen aan de touch bediening en die tellers denk ik, maar heb hem zelf niet gereden)
Als particuliere koper zal je echter andere eisen hebben (interieur belangrijker dan prijsverschil ivm VW restwaarde bv)

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy op 11-03-2014 07:16 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dat een 6-bak per definitie 'rustiger' (minder toeren) en zuiniger is, is onzin. Dat ligt er maar net aan hoe de versnellingsbakverhoudingen zijn gekozen (en dan voornamelijk de verhouding van de laatste versnelling).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-05 21:36
De Peugeot is toch niet te vergelijken met de andere twee? 508 SW vanaf 32k. De andere twee vanaf 21k. En welke uitvoeringen dan precies? Dat kan ook nog veel uitmaken in prijs.

Dus hoe kom je bij deze drie terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het aantal versnellingen zou ik me niet te druk om maken, dat zegt niet zoveel. Bij een 6-bak moet je altijd weer een keertje extra schakelen (of je slaat iets over) maar hij zal iets rustiger in z'n toeren zijn. Daarentegen is de 6e versnelling gaat niet echt een versnelling en zul je dan ook vaak weer even terug naar z'n 5 gaan, om te accelereren
Met dat laatste ben ik het pertinent oneens. Van de auto's waarin ik heb gereden met een 6-bak ben ik vrijwel nooit terug gegaan van de 5e naar de 6e versnelling.

Ja, op 80km wegen, maar dan kan je vaak beter nog verder terug schakelen :)

edit @ hieronder:
De auto met een 6 bak waar ik het vaakst in rij is een Renault Megane TCe 130. Dat is een 1.4 met benzinemotor en daar hoef je ook zelden van de 6 terug naar de 5 :)

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 11-03-2014 12:45 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Zoals gezegd: dat hangt helemaal van de versnellingsbakverhoudingen af en hoe de boel gemotoriseerd is.

Gezien de opmerking "Verbruik en CO2-uitstoot zijn belangrijk" ging ik er voor het gemak even vanuit dat we het niet over de 2.0TDI motoren hebben die bij 1000toeren hun maximale koppel hebben (gechargeerd, voordat je het weer pertinent oneens bent). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 13:18
Geen van allen maar dat is mijn persoonlijke smaak :P
Ik zou dan eerder naar de Mazda 6 / Insignia Of Volvo V60kijken.

Verbruik en CO2 uitstoot op papier zegt niets. Het gaat om de praktijk. Leuk die 14% auto's maar als je niet zuinig rijdt zijn ze ook echt niet zuinig. Daarnaast kun je met een 2.0 liter motor ook heel zuinig rijden. Het ligt vooral aan je rechtervoet.

Maar als je dat interessant vind moet je ook eens naar de Volvo V60 D4 kijken. Ik weet niet of de nieuwe motor al beschikbaar is voor de V60. Maar in de V40 doet die 2.0 liter 190 PK slechts 85g co2.
Kan me voorstellen dat hij wat duurder is als de 508 SW. Maar imo heb je dan ook een veel mooiere wagen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De 508 is een klasse groter dan die andere twee, hoe komt die in dit rijtje terecht? Het 5/6 versnellingen verhaal is een kwestie van proefrijden, het verschilt per auto hoeveel voordeel die zesde versnelling biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Astennu schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:32:
Geen van allen maar dat is mijn persoonlijke smaak :P
Ik zou dan eerder naar de Mazda 6 / Insignia Of Volvo V60kijken.

Verbruik en CO2 uitstoot op papier zegt niets. Het gaat om de praktijk. Leuk die 14% auto's maar als je niet zuinig rijdt zijn ze ook echt niet zuinig. Daarnaast kun je met een 2.0 liter motor ook heel zuinig rijden. Het ligt vooral aan je rechtervoet.

Maar als je dat interessant vind moet je ook eens naar de Volvo V60 D4 kijken. Ik weet niet of de nieuwe motor al beschikbaar is voor de V60. Maar in de V40 doet die 2.0 liter 190 PK slechts 85g co2.
Kan me voorstellen dat hij wat duurder is als de 508 SW. Maar imo heb je dan ook een veel mooiere wagen.
8)
Een van de mooiste grote middenklassers die op het moment te koop is, plus heb ik meer vertrouwen in zo'n atmosferisch Mazda blok dan een gedownsized blokje

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-05 12:55
Ipv de 508SW zou de 308SW beter in dit rijtje passen wat mij betreft :P

http://specs.tweak.to/18230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenks1990
Om sommige vragen te beantwoorden :)

- De Peugeot 508 sw is in het lijstje gekomen door een collega van me die zelf ene heeft en er heel erg content van is. Met de Active uitvoering en de geselecteerde opties kom ik op dezelfde prijsklasse uit;
- De auto gaat genomen worden via mijn eenmanszaakje met een leasing of renting formule (moet nog juist met de boekhouder besproken worden eind dit kwartaal);
- Naar de Insignia en de Volvo V60 heb ik ook gekeken, maar het interieur spreekt mij niet helemaal aan. De Volvo V60 kwam ook een stukje duurder uit;
- Ik ga inderdaad geen 2.0 motor of hoger nemen, maar eerder een 1.6;
- Met alle drie de modellen heb ik een proefrit gemaakt, en zoals ik al eerder zei vond ik de Peugeot iets minder fijn rijden. Maar dat is moeilijk te beoordelen binnen een half uur :)

Als iemand nog een voorstel van auto heeft die aan de vernoemde opties voldoet en <30k kost, voel je vrij om deze te melden! :) Als er nog vragen zijn die ik moet beantwoorden, stel ze gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-02 22:00

Jasperlamers

Carpe Diem!

Ignis all the wayy :X

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:29

vhal

ಠ_ಠ

Astennu schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:32:
. Maar in de V40 doet die 2.0 liter 190 PK slechts 85g co2.
Mooier welicht maar je kan er geen reet in kwijt. De V40 en met name de kofferruimte is nogal krapjes bemeten voor zijn klasse. Overigens TS, al eens gekeken naar de Renault Megane (Estate) dCi ?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 13:18
vhal schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 12:25:
[...]

Mooier welicht maar je kan er geen reet in kwijt. De V40 en met name de kofferruimte is nogal krapjes bemeten voor zijn klasse. Overigens TS, al eens gekeken naar de Renault Megane (Estate) dCi ?
Wel goed lezen..... Daarom zeg ik de V60 met dat D4 blok er in.
Ik weet dat dat blok nu in de V40 ligt die vanaf april gemaakt gaat worden. Op dat zelfde blok ook meteen in de V60 komt weet ik niet.

Die heeft nu nog een D4 5 cilinder. Lang niet zo zuinig als het nieuwe 4 cilinder blok met i-ART.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:19

_Apache_

For life.

Gebruik cijfers van gebruikers, fabrieksopgaaf/co2 uitstoot heeft te weinig waarde. Gebruik bijvoorbeeld spritmonitor.de om door te rekenen wat je verbruikslasten zijn (vast + variabel). Weeg dit af met je wensen/eisen en dan zou je toch al gauw een korte shortlist moeten hebben.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 09:05
-tom-562 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 08:26:
Dat een 6-bak per definitie 'rustiger' (minder toeren) en zuiniger is, is onzin. Dat ligt er maar net aan hoe de versnellingsbakverhoudingen zijn gekozen (en dan voornamelijk de verhouding van de laatste versnelling).
Dat zal idd, ging bij mij op bij gelijke auto's (de 5 bak vs de 6 bak in de MQB wagens), met de Peugot kan het vast anders liggen.

En je kan idd moeilijk oordelen in een half uur, ik zou echt langer gaan rijden. Gaat om veel geld en soms heb ik het gevoel dat je bij zo'n autoverkoper sneller moet beslissen dan dat je een keuze maakt uit de belegde broodjes op een gemiddeld terras :P maar het kan ook anders. Mijn huidige wagen mocht ik ook voor een middag mee hebben (lukt je niet op zaterdag lijkt me, maar doordeweeks moet dat te regelen zijn).

[ Voor 47% gewijzigd door Speedy op 11-03-2014 16:53 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:55
Gotenks1990 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 11:52:
Om sommige vragen te beantwoorden :)

- De auto gaat genomen worden via mijn eenmanszaakje met een leasing of renting formule (moet nog juist met de boekhouder besproken worden eind dit kwartaal);

Als iemand nog een voorstel van auto heeft die aan de vernoemde opties voldoet en <30k kost, voel je vrij om deze te melden! :) Als er nog vragen zijn die ik moet beantwoorden, stel ze gerust.
Waarom kijk jij naar aanschafwaarde als je gaat leasen? Je kan dan toch veel beter naar de leaseprijs en bijtelling kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Heb het vermoeden dat dit België is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Als je voor renting gaat, zou ik je merk veranderen in audi, mercedes, bmw of lexus... Restwaarde is dan vooral belangrijk (vraag maar aan je boekhouder). Bij leasen heeft dat minder effect. Van de 3 die je opnoemt denk ik dat de golf het meest "waardevast" is.

Daarnaast een keer kijken of het geen voordeel is om een hybriede te nemen (100% aftrekbaar?) of een ampera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenks1990
Na veel wikken en wegen ga ik toch kiezen voor de Seat Leon ST. Niet alleen vanwege zijn fraai design en fijn rijgedrag, maar is fiscaal ook interessanter dan de overige opties. De boekhouder raadde mij aan om gewoon een simpele afbetaling bij de garage te nemen en deze op te zaak te zetten, waardoor ik aan 434 euro incl. BTW zit.

Bedankt aan alle reacties!
Pagina: 1