Eind vorige week had kreeg ik de kaart in huis. De nieuwe Asus GTX 780 Ti Matrix. Dit is de nieuwste en meest uitgebreide GTX 780 Ti videokaart van Asus die speciaal gemaakt is voor Gamers en Overclockers. Ik zal een aantal nieuwe features kort beschrijven, maar het gaat natuurlijk voornamelijk om de kaart zelf en wat de kaart kan qua overclocken. Uiteindelijke doel is om de max van de kaart te bereiken met behulp van LN2, maar ik zal de kaart stapje voor stapje gaan overclocken. Beginnend met lucht en dan langzaam opbouwen.
Specificaties :
Nieuwe ontwikkelde Hybrid koeler :
De koeler is volledig opnieuw ontwikkeld en geeft een nog betere performance als de huidige DC2 koeler van Asus. Het is een Hybrid design die ervoor zorgt dat de verse koele lucht van verschillende kanten wordt aangezogen en de warme lucht ook in meerdere richtingen wordt afgevoerd.
Memory defroster :
Dit is een van de nieuwste features van Asus.
De memory defroster is een nieuw technologie die ervoor zorgt dat tijdens een LN2 sessie (temperaturen ver onder 0) de temperatuur van het geheugen niet te koud wordt, wat instabiliteit kan veroorzaken en cold bugs (kaart stopt dan met werken en slaat vast). Door deze switch word een bepaalde area (rondom het geheugen) onmiddellijk opgewarmd.
Hierdoor is het mogelijk om de kaart in zijn geheel nog verder te kunnen overklokken.
Het is een op zich staande power circuit (4 pins molex) en er zit een automatische aan/uit schakelaar op. Boven de 10 gr gaat de schakelt hij de defroster uit en onder de 0 gr schakelt hij hem weer aan.
Om de memory defroster te gebruiken moet :
- Onderstaande soldeer puntjes met elkaar verbonden worden.
- Een 4 pins molex worden aangesloten
Safe Mode Button :
De Safe Mode button stelt je in staat om de kaart te herstellen naar de default waardes.
Je kan dus met een gerust hart gaan overclocken zo ver je wilt, als het fout gaat, zorgt deze button dat alles weer terug gaat naar de standaard waardes.
Load indicator :
En bekende feature van Asus is de kleur-code load indicator en ook op deze Matrix is deze te vinden.
Deze load indicator geeft aan hoe zwaar de videokaart wordt belast.
LN2 Bios Switch :
Laatste en voor de overclockers een van de balangrijkste features is de LN2 switch.
Met deze switch zorg je ervoor dat alle voltages ge-unlocked worden, zodat je via GPU-Tweak of via Asus Hotwire de beschikking hebt over de volledige range van voltages.
Om dit te realiseren moet er wel eerst (zelfde als bij de memory defroster) twee soldeerpunten met elkaar worden verbonden.
GPU Tweak Software :
Er is ook een nieuwe GPU Tweak gemaakt waarmee nu nog meer voltages aan te passen zijn die ervoor zorgen moeten dat dat de kaart nog meer in staat is om een betere en stabielere overclock te halen. De limieten binnen de software zijn verhoogd en deze zijn zelfs volledig unlocked als de soldeer puntjes op de kaart zijn verbonden.
Hoe getest :
Nadat ik de kaart vorige week had ontvangen, ben ik meteen aan de slag gegaan met het testen van de kaart op stock speed. Normaal gesproken plaats ik de videokaart meteen in mijn benchsetup om te kijken wat de kaart maximal kan halen, maar deze keer heb ik het anders aangepakt. Deze keer heb ik de videokaart geplaats in een “normale” huis, tuin en keuken PC. Hiermee hoop ik jullie te kunnen laten zien wat deze kaart in zijn mars heeft, zonder dat je een high-end PC nodig hebt. Ik heb alle benchmarks en games benchmarks gedraaid met 3 verschillende snelheiden.
1. Stock speed volgens de specificatie hierboven
2. Overclocked tot 1250Mhz Core (turbo) en 1950Mhz geheugen (is haalbaar voor bijna iedereen).
Opmerking : Bij de game benchmarks is de max. overclock van de kaart verschillend. De core snelheid is namelijk verlaagd naar 1220Mhz (turbo).
3. Max. overclock wat er gehaald kan worden met deze kaart (1275Mhz core en 1975Mhz geheugen)
Opmerking 1 : Deze snelheden zullen gehaald worden door meerdere gebruikers, maar zeker niet voor iedereen. Dat is sterk afhankelijk van de kaart. Mijn kaart was zelfs in staat om nog hoger geclocked te worden. Dus is denk dat dit een representatieve max. snelheid zou zijn voor de kaart.
Opmerking 2 : Bij de game benchmarks is de max. overclock van de kaart verschillend. De core snelheid is verlaagd naar 1250 tot 1265Mhz (turbo) en het geheugen is verhoogd naar 1987Mhz.
Opmerking 3 : Fanspeed is bij deze clocks manueel op 100% gezet.
Stock speed volgens de specificatie van de kaart (1137Mhz core (turbo) en 1750Mhz geheugen)
Deze testen zijn allemaal gedaan zonder wijzigingen in voltages en snelheden.
In Windows booten, benchmark opstarten en draaien.
Screenshot maken van de behaalde scores incl. alle relevante informatie.
Kaart overclocked tot 1250Mhz Core (turbo) en 1950Mhz geheugen bij de benchmarks en 1220Mhz Core (turbo) en 1950Mhz geheugen bij de Games benchmarks.
Deze overclock snelheden zijn behaald met stock voltage van de core.
Niet iedereen zal deze snelheden kunnen halen met stockvoltage, maar bijna iedereen zou deze snelheden moeten kunnen halen met een kleine voltage verhoging. Vandaar dat ik ook zeg, dat bijna iedereen deze snelheid zou moeten kunnen halen met deze kaart in zowel games als met benchmarks.
Booten naar Windows, core en geheugen snelheden instellen met GPU-tweak software en de benchmarks draaien. Screenshots maken van de behaalde scores incl. alle relevante informative.
Max overclock met deze kaart (1275Mhz core (turbo) en 1975Mhz geheugen) bij de benchmarks en 1250-1265Mhz Core (turbo) en 1987Mhz geheugen bij de Games benchmarks.
Ook deze overclock snelheden zijn behaald met stock voltage van de core.
Om deze snelheid te kunnen bereiken zullen vele software matig de voltage moeten verhogen.
Zoals ik al zei, zal deze snelheid zeker niet door iedereen gehaald worden en zullen de meeste gebruiker voor een volledige stabiliteit wat voltage moeten verhogen van de core.
Ook hier booten naar Windows, core en geheugen snelheden instellen met GPU-tweak software en de benchmarks draaien. Screenshots maken van de behaalde scores incl. alle relevante informative.
Test setup :
Alle testen zijn uitgevoerd met :
- Asus Maximus IV Gene – Z
- Intel core-I5 2500K @ 4415Mhz
- 2 x 4GB G.Skill PC1600 CL9
- 60 GB OCZ Agility 3
- 1 TB Samsung HDD
- Corsair H60 watercooling
- Asus ROG GTX 780 Ti Matrix videokaart
- Cooler Master M2 Pro 1500Watt
- Windows 7 64 bits premium nederland
- Nvidia driver 335.23 driver voor Windows 7 64 bits.
Enkele foto's van de opstelling :
Geteste Benchmarks en Games benchmarks :
- 3DMARK VANTAGE
- 3DMARK 11
- 3DMARK 11 EXTREME
- FIRESTRIKE
- FIRESTRIKE EXTREME
- CATZILLA 720P
- SLEEPING DOGS -> EXTREME MODE
- TOMB RAIDER 2013 -> EXTREME MODE
- BIOSHOCK INVINITE -> EXTREME MODE
Scores incl. screens van de max scores per benchmark.
3DMARK VANTAGE :
Scores @ Stock clocks: 37969 Marks
Scores @ 1250/1950Mhz : 38762 Marks
Scores @ 1275/1975Mhz : 38977 Marks
Screenshot max clocks :
3DMARK 11 :
Scores @ Stock clocks: 13132
Scores @ 1250/1950Mhz : 13779
Scores @ 1275/1975Mhz : 13909
Screenshot max clocks :
3DMARK 11 EXTREME :
Scores @ Stock clocks: X5642
Scores @ 1250/1950Mhz : X6137
Scores @ 1275/1975Mhz : X6244
Screenshot max clocks :
FIRESTRIKE :
Scores @ Stock clocks: 10025
Scores @ 1250/1950Mhz : 10804
Scores @ 1275/1975Mhz : 10928
Screenshot max clocks :
FIRESTRIKE EXTREME :
Scores @ Stock clocks: 5265
Scores @ 1250/1950Mhz : 5723
Scores @ 1275/1975Mhz : 5806
Screenshot max clocks :
CATZILLA 720P :
Scores @ Stock clocks: 23109
Scores @ 1250/1950Mhz : 25647
Scores @ 1275/1975Mhz : 26036
Screenshot max clocks :
SLEEPING DOGS -> EXTREME MODE : (gemiddelde van 3 runs)
Scores @ Stock clocks: 76,4 FPS
Scores @ 1220/1950Mhz : 81,7 FPS
Scores @ 1250/1988Mhz : 82,8 FPS
Screenshot max clocks :
TOMB RAIDER 2013 -> EXTREME MODE : (gemiddelde van 3 runs)
Scores @ Stock clocks: 96,9 FPS
Scores @ 1220/1950Mhz : 113,2 FPS
Scores @ 1258/1988Mhz : 114,7 FPS
Screenshot max clocks :
BIOSHOCK INVINITE -> EXTREME MODE : (gemiddelde van 3 runs)
Scores @ Stock clocks: 127,0 FPS
Scores @ 1220/1950Mhz : 134,5 FPS
Scores @ 1265/1975Mhz : 138,4 FPS
Screenshot max clocks :
Conclusie :
Zoals je ziet, is de potentieel van deze kaart erg hoog. Zelfs als de kaart op default voltage draaid is het mogelijk de kaart nog zeker een 100-150 mhz verder te overclocken, wat resulteerd in hogere framerates bij games en betere scores in benchmarks. Ik was in staat om deze kaart makkelijk te overclocken naar een core snelheid van 1275Mhz (boost) en een memory snelheid van 1987Mhz. Mijn core snelheid ligt 347Mhz hoger dan die van de reference GTX 780 Ti en het geheugen snelheid ligt 237Mhz hoger dan die van de referentie GTX 780 Ti.
Conclusie : De kaart heeft een strakke uitstraling, is voorzien van enkele mooie nieuwe features en zoals we gewend zijn van de Matrix reeks van Asus is de kaart in staat om goed te worden overclocked wat resulteert in zeer goede prestaties.
Vervolg stappen :
De volgende stap is om te zien wat de uiteindelijk max is van de kaart op lucht.
Om dit te bereiken moet ik de voltages op de kaart unlocked (solderen) en zal ik de kaart uit de „normale“ huis, tuin en keuken PC halen om hem te plaatsen op mijn bench PC.
Final stap is om de Asus ROG GTX 780 Ti Matrix onder nul te brengen.
Ik zal beginnen om hem te plaatsen onder mijn nieuwe Cascade (speciaal voor Videokaarten) en daarna zal hij getest worden onder LN2. Wordt vervolgt ……