Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Goede 17" inch laptop maar niet te duur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Internet, Office, lichte fotobewerking en opslag.

De laptop is bedoeld voor een persoon op leeftijd. Het lijkt me in dat kader belangrijk om te kiezen voor een Full HD scherm zodat alles lekker scherp is. Die scherpte komt verder van pas bij het bewerken en bekijken van foto's. Als de mensen daar anders over denken hoor ik dat graag :).

Qua processor zit ik te denken aan minimaal het niveau van een i3 4000M. Deze processor is met zijn 2 cores, 4 threads en krachtige GPU goed voorbereid op gebruik in de toekomst. Deze zit een beetje op het niveau van budget desktop processor.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Er is geen budget vastgesteld. Ik vind het aan de ene kant onzinnig om 700 euro uit te geven voor simpele taken, echter wil je een 1080p scherm hebben op 17" inch dan ben je dat minimaal kwijt. 17" inch is sowieso duurder en er lijkt een stuk minder aanbod te zijn. Ik wil dus om te beginnen enkele opties presenteren. Budget is dus aan de ene kant zo goedkoop mogelijk, maar wel met een kwalitatief goed product.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Primair gaat het hier om een desktop vervanger. De laptop moet echter soms mee worden genomen voor bijvoorbeeld het tonen van foto's.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen MSI dit schijnen slechte behuizingen te zijn. Ook geen Toshiba want daar heb ik nog nooit een goed toetsenbord op zien zitten bij consumenten laptops. Eigenlijk gewoon geen laptops die een toetsenbord hebben met te veel flex. De goedkope serie van Acer en ASUS vallen daarmee ook af. Verder liefste een model wat te bezichtigen is bij een Saturn, Mediamarkt, Dixons of Mycom. Dit laatste is echter bij een goede optie geen harde eis.

Een paar merken springen er dan voor mij wel bovenuit. Dat zijn modellen van Lenovo en de duurdere series van ASUS en Acer. Verder is HP ook een optie bij laptops die een goede behuizing hebben.

Opties:
pricewatch: Acer Aspire E1-771-33118G1 570 euro
+ 1TB
+ 8GB
+/- Vorige generatie i3 3110M (ondanks dat krachtig genoeg)
- Geen Full HD
? Kan zo niet zien of deze een goed toetsenbord heeft.

pricewatch: Lenovo IdeaPad G710-00277 599 euro
+ i5 4200M
+ Lenovo toetsenbord
- 500GB
- 4GB
- Geen Full HD

pricewatch: Acer Aspire V3-772G-54208G50Makk 699 euro
+ i5 4200M
+ 8GB
+ Geen Full HD
+/- GT750M (is niet nodig IGP is prima)
? Toetsenbord lijkt me van de goede serie.
- 500GB
(alternatief met 1TB pricewatch: Lenovo IdeaPad Z710-00228)

Kom je boven de 700 euro moet de laptop volgens mij minimaal een 1080p scherm hebben. Er zijn boven de 700 euro nog een aantal mooi gebouwde ASUS laptops te koop maar die zijn gezien de lage resolutie scherm dan te duur. Het ene 1080p scherm is het andere echter niet. Vanaf hier lopen de prijzen snel op richting de 800 euro, met de taken in het achterhoofd is dat een berg geld. De vraag moet dan ook worden gesteld is FHD eigenlijk wel zo nuttig? Ik hoor graag jullie meningen en optie(s).

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Zou voor full-hd gaan. 2 vensters naast elkaar kunnen openen is altijd handig, en later resolutie nog upgraden word lastig. Van de meeste acers ben ik verder nooit zo onder de indruk van de bouwkwaliteit (slechte scharnieren en buigend plastic). Zeker als je ermee gaat slepen niet onbelangrijk. Van dit rijtje lijkt de Lenovo Z710 me dan de beste keuze

[ Voor 15% gewijzigd door -36- op 10-03-2014 18:29 ]

• MusicAddict
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 22:56
Ik denk dat het verschil qua pixels met 1600x900 en 1080p verwaarloosbaar is, alleen de (vaak) kwaliteitsupgrade van het paneel zelf die je met een 1080p scherm krijgt (uiteraard niet bij elke laptop het geval!) is echt een enorme verbetering. Denk dan vooral aan de kijkhoeken, helderheid en kleurproductie.

Ik stond zelf voor de keuze 1080p of 900p en heb geen moment spijt gehad met de keuze voor 1080p, Enorm goed TN paneel met goede kijkhoeken en helderheid. (zoals in dit geval uit reviews al bleken) Alleen qua hardware verwachtte ik ook meer van de laptop dan basis taken dus misschien is het iets te veel, maar omdat je 2 mogelijkheden hebt is zelfs de goedkoopste variant zeer interessant!

Zelf heb ik de Dell 17R 5737 gekocht, i7 en 1080p kost op het moment 765€ met 10% kortingscode (die je zo aanvraagt)

Hetzelfde model hebben ze ook met een i5 en 900p resolutie, kost met korting maar 612€ en de kwaliteit op het scherm na uiteraard is precies hetzelfde als ik heb. Prima bouwkwaliteit, touchpad/toetsenbord en een flinke accuduur van 5 tot 7 uur.

Nadeel is alleen je kunt ze niet in de winkel bezichtigen, dus ook niet 'testen'. Het nadeel, maar ook de charme van Dell :P

Specswise:

i5 4200u (of i7 4500u met 1080p)
8870m
1TB harde schijf
17.3' 900p of 1080p scherm
8gb of 16gb ram

[ Voor 5% gewijzigd door MusicAddict op 10-03-2014 18:42 ]

Verwijderd

Ik kijk persoonlijk ook altijd naar de geboden garantie. 1 jaar garantie komt (bij bijv. Dell) altijd erg karig over. Bijbetalen weiger ik dan ook.
Verder zijn de U-cpu's low voltage. Over het algemeen is dat wel voldoende.

• MusicAddict
De garantie bij Dell is gewoon minimaal 2 jaar zoals gebruikelijk, wat ze aanbieden standaard is een 'service' die los staat van de garantie. Waarbij ze gewoon op een nog makkelijke manier het apparaat ophalen en maken.. Dat staat er alleen altijd enorm krom op de site, maar bij navraag bevestigen ze het wel altijd. (al zou ik het voor de gemoedsrust zelf even vragen voor aanschaf)

Extra jaren worden meteen nest day in home, dus de volgende dag thuis gemaakt door een monteur. Zelf heb ik het 4 jaar afgesloten, maar dat was de afweging omdat door de kortingen en persoonlijke situatie het voor mij aantrekkelijk was. As ik nu hier in Duitsland bel naar de support heb ik morgen ook een monteur op de stoep.

[ Voor 43% gewijzigd door MusicAddict op 11-03-2014 18:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de Dell eens wat beter bekijken. Bij het doorscannen van de notebookcheck review zag ik wel dat deze laptop een hitteafvoerprobleem zou hebben.

• MusicAddict
Ze zeggen dat de CPU en GPU 90+ graden worden als ze gestressed zijn en dat hebben ze getest met furmark + prime 95 tegelijk en is dat logisch, er zit nou eenmaal een flinke kaart in een (redelijk) dunne behuizing)

Zelf nooit enige problemen gehad, dus ik wilde de test wel aangaan. Zelf dus ook 30 minuten prime 95 + furmark gedaan zoals ze ook bij notebookcheck hebben gedaan:

Mijn test:
1080p
CPU: 1800Mhz
GPU: 575Mhz
CPU temp 75.6C (max 81C)
GPU temp: 80.2C (max 87C)

Notebookcheck:
900p
CPU: 800Mhz
GPU: 575Mhz
CPU temp: 93C (max 98C!)
GPU temp: 94C (max 95C!)

Conclusie: 100% gestressed op geen moment het dramatische punt gehad dat de CPU naar 800Mhz zou klokken, maar gezien het best wel grote temperatuurverschil ook wel logisch. Grappig ook dat ik er pas achterkwam dat ik hem op 1080p had staan toen ik klaar was met de test. :+

GPU en CPU downclock dat verwachtte ik ook wel, want zoals al eerder gezegd veel ruimte voor koeling is er niet. De ventilator deed prima zijn ding ging niet eens in stofzuigerstand. Daarnaast, hoe bruikbaar is een 100% stress test voor normaal gebruik, logisch dat ik voor die paar keer benchmarken iets lagere scores kan verwachten.

Daarom heb ik vervolgens een test case gedaan: 2 uur Just Cause 2 multiplayer. (wilde meer gaan testen maar op het moment heb ik niks anders geïnstalleerd)

1080p en alles maxed (very high) inclusief 16x anti-analysing. Acceptabele 40-45 fps, alleen de cpu is zijn turbo kwijt en blijft op 1.8Ghz hangen. Dit ook geconstateerd door Notebookcheck als beiden flink gebruikt worden.

En wat blijkt; CPU blijft gemiddeld gezien over die twee uur 70.1C, en de GPU 74.2C. GPU gemiddeld ook 81% geutiliseerd. Daarnaast geen downclock in GPU, zoals Notebookcheck ook ervaart.

Zet je vervolgens de settings op (high) en anti-analysing op 2x, meteen blijft de CPU gewoon op 2.7Ghz hangen zoals volgens de specificaties hoort te gebeuren. Fps hangt vervolgens rond de 45-50 fps. Even licht Tweaken en meteen is het CPU throttle waar Notebookcheck op hamert weg,

Het verschil in fps was in JC2 marginaal, de 2.7Ghz zal wel uiteraard meer voordeel hebben bij Battlefield en Arma, dus in die games zal je bijvoorbeeld de grafische settings iets lager moeten zetten om er voor te zorgen dat de CPU turbo niet gedeactiveerd word (en wie zegt dat Dell dat in een bios update niet fixet, want temperatuur-wise kan het prima!)

Conclusie; tijdens normaal gebruik geen problemen met temperatuur of CPU clocks. Onder 9 van de 10 games zal de CPU ook gewoon wel op 2.7Ghz lopen. Heb je een CPU intensieve game (of verlang je grafisch gewoon te veel van een laptop :+ ) , pas dan even de settings aan.
Maar om terug te komen op die test van notebookcheck; volledig gestressed, geen idee wat er bij notebookcheck fout is gegaan, misschien hebben ze een model ontvangen waar de assemblage er een kilo koelpasta op heeft gekwakt? Dat zou eventueel een deel van de temperatuurverschillen verklaren, maar toch is het raar en niet logisch gezien het best wel grote verschil :)

Om dus uiteindelijk terug te komen op de mogelijkheid met de goedkopere variant van de Inspiron 5737, met de i5 4200u ook hetzelfde zijn, alleen deze zal in de bovenstaande gevallen zonder turbo op 1.6Ghz staan en met turbo 2.5Ghz. Heb je dus alleen niet het (naar mijn mening) het goede 1080p scherm -> zie notebookcheck daarover! Verder is het apparaat tijdens normale taken geruisloos omdat de ventilator amper aanslaat, alleen het gepruttel van de harddisk is merkbaar. En de temperaturen zijn onder normaal gebruik ook gewoon lauw te noemen.

[ Voor 17% gewijzigd door MusicAddict op 11-03-2014 22:27 ]

• kanarchie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-11 14:41
MusicAddict schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 21:51:
...uitleg over Dell Inspiron 5737...
@MusicAddict en zonder dit topic te willen kapen (mijn excuses aan TS)

Ik overweeg zelf ook de aankoop van de Dell (FHD-versie). Heb je toevallig al geprobeerd om een SSD bij te plaatsen op de plaats van de optische drive? Ik ben niet zeker of dit lukt. Ik heb HDDcaddy al een mailtje gestuurd omdat voor deze laptop geen caddy beschikbaar was op hun site. Voorlopig nog geen antwoord ontvangen...

Update: zonet antwoord ontvangen:
"Helaas is het ons niet gelukt om een tweede harde schijf in dit model (goed) werkend te krijgen met HDD Caddy. Harde schijf wordt niet herkend of verbinding valt weg. Om die reden leveren wij dit model niet meer."
Dan zou de enige mogelijkheid dus zijn om de HD volledig te vervangen door een SSD...

[ Voor 22% gewijzigd door kanarchie op 13-03-2014 16:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een nieuwe opgedoken. De Lenovo Z710 i3 4000M met FHD scherm voor 650 euro. Dit zou best wel eens een winnaar kunnen zijn :). http://www.bcc.nl/lenovo-z710.html

@MusicAddict bedankt voor je uitgebreide ervaringen ;). Voor die prijs met 16GB en die i7 U-variant is het echt een mooie laptop. Die ga ik zeker ook bij het lijstje houden, maar is qua specs natuurlijk veel te veel. Had liever die laptop ook gezien met i5, 8GB of 4GB en dan rond de 650 euro :P.

• MusicAddict
kanarchie schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 15:34:
[...]

@MusicAddict en zonder dit topic te willen kapen (mijn excuses aan TS)

Ik overweeg zelf ook de aankoop van de Dell (FHD-versie). Heb je toevallig al geprobeerd om een SSD bij te plaatsen op de plaats van de optische drive? Ik ben niet zeker of dit lukt. Ik heb HDDcaddy al een mailtje gestuurd omdat voor deze laptop geen caddy beschikbaar was op hun site. Voorlopig nog geen antwoord ontvangen...

Update: zonet antwoord ontvangen:
"Helaas is het ons niet gelukt om een tweede harde schijf in dit model (goed) werkend te krijgen met HDD Caddy. Harde schijf wordt niet herkend of verbinding valt weg. Om die reden leveren wij dit model niet meer."
Dan zou de enige mogelijkheid dus zijn om de HD volledig te vervangen door een SSD...
Had ook al gezien dat HDDcaddy het spontaan ineens niet meer aanbood, waarom wist ik ook niet. Sowieso ben ik er nooit fan van geweest, geeft vaak toch problemen (zoals dus nu ook blijkt) Leuk detail is dat ze voor de 15R gewoon wel hetzelfde ding aanbieden, blijft toch dezelfde productreeks, apart dus.

Verder heb ik er ook niet naar gekeken, het wordt bij mij binnenkort een sdd only, alleen dan wil ik minimaal een 500 of 750GB sdd, waarvan ik de eerste met overprovisie en Windows etc ook al best krap vind worden. Tenzij ik uiteraard zon caddy aan de praat krijg, maar fan ben ik er niet helemaal van.
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 18:57:
Ik heb nog een nieuwe opgedoken. De Lenovo Z710 i3 4000M met FHD scherm voor 650 euro. Dit zou best wel eens een winnaar kunnen zijn :). http://www.bcc.nl/lenovo-z710.html

@MusicAddict bedankt voor je uitgebreide ervaringen ;). Voor die prijs met 16GB en die i7 U-variant is het echt een mooie laptop. Die ga ik zeker ook bij het lijstje houden, maar is qua specs natuurlijk veel te veel. Had liever die laptop ook gezien met i5, 8GB of 4GB en dan rond de 650 euro :P.
Je zult met de lenovo ook prima vooruitkunnen, zoals ik al zei de dell is qua specs natuurlijk een tandje hoger, neemt niet weg dat het heerlijk vertoeven is natuurlijk, zelfs met dagelijkse taken (aan ram geen gebrek ;)). Maar vooral prijs ik het 1080p paneel aan, dat echt goed is en dat is ook een van de belangrijkste dingen, want je kijkt er elke keer tegenaan. Dat je er vervolgens ook een mooie lijst specificaties bijkrijgt is mooi meegenomen :)

[ Voor 3% gewijzigd door MusicAddict op 13-03-2014 19:36 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb laatst van Dell Inspirion 17 inch met Intel i3 4010u cpu, 4 gb, intel 4400 hd videokaart, usb 3.0, Win8 voor niet lachen € 404 incl verzending en BTW gekocht. Prima laptop en voor dat geld tja ssd erin en lekker werken. Ok geen full hd maar met 1600x900 is het prima te doen. Dit was de lichtste 17 inch die ik zo kon vinden op de markt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
In nog geen maand is de prijs van pricewatch: Acer Aspire V3-772G-54208G50Makk met 100 euro gestegen :/.
itsalex schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 20:49:
Ik heb laatst van Dell Inspirion 17 inch met Intel i3 4010u cpu, 4 gb, intel 4400 hd videokaart, usb 3.0, Win8 voor niet lachen € 404 incl verzending en BTW gekocht. Prima laptop en voor dat geld tja ssd erin en lekker werken. Ok geen full hd maar met 1600x900 is het prima te doen. Dit was de lichtste 17 inch die ik zo kon vinden op de markt.
Bedankt voor de tip dat is geen geld :). Jammer alleen van die i3 U-versie processor. Zelf zet ik meer in op de M-versie, echter voor deze prijs is het wel erg netjes.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2014 19:25 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Een hoge resolutie heeft voor oudere mensen geen nut.
Als ik naar mijn oudere collega's kijk, dan hebben ze zelfs op een 24" scherm de scaling op 150% staan.

Verwijderd

Topicstarter
wappiewappie schreef op zondag 06 april 2014 @ 19:20:
Een hoge resolutie heeft voor oudere mensen geen nut.
Als ik naar mijn oudere collega's kijk, dan hebben ze zelfs op een 24" scherm de scaling op 150% staan.
Het gaat mij ook niet om meer informatie op het scherm maar wel dat het scherper is en dus beter leesbaar. Je hebt wel een punt hoor waar ik zelf ook nog over zit te denken. Het ligt er even een beetje aan hoe groot het prijsverschil gaat zijn. Het aantal kwalitatief goede laptops (dan bedoel ik inclusief goed toetsenbord) met een 17" inch scherm is niet bijzonder groot.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Maar dan moeten de ogen ook goed genoeg zijn om die extra scherpte waar te kunnen nemen.
Aan de andere kant zie je vaak dat hogere resolutie schermen ook beter scoren op andere punten. (contrast e.d.)

Verwijderd

Topicstarter
Het is vreemd dat de meeste Lenovo 17" inch latops niet goed meer te verkrijgen zijn. Ik ga maar weer even kijken naar een nieuwe lijst met opties. De Dell i3 4010U komt met stip binnen omdat deze met VIP korting natuurlijk erg leuk is geprijsd. Ik moet er wel even rekening mee houden dat een 4010U ongeveer gelijk presteert aan een Pentium 2020M.
Pagina: 1