Krachtige Game PC

Pagina: 1
Acties:

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-04 18:03
Hey Tweakers!

Ik wil graag een nieuwe game PC kopen. Mijn oude pc is namelijk nogal verouderd en ik wil weer eens lekker kunnen maxen op games ;).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga de pc gebruiken voor games, multimedia (films,muziek). 1 monitor en 1 tv. De tv voor console port achtige games zoals AC/Fifa en de Monitor voor dagelijks gebruikt en 1st person / rpg games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht zelf aan een systeem rond de €1400,- iets meer/minder maakt niet uit maar dat heb ik een beetje in gedachte. Zolang het maar wel worth the money is. Als het goedkoper kan voor een kleine vermindering dan graag. Als het iets duurder moet voor een vrij grote verbetering dan maar iets duurder. Ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Bijna niks alleen een paar randapparaten zoals: Speakers Creative Inspire 7.1, Headset Logitech G35 en een Logitech Rumblepad 2

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vrijwel alle componenten dus vanaf nul beginnen en een compleet systeem inclusief randapparatuur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel Chip / Nvidia GPU. Goede ervaring mee / Digital Vibrance

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Geluidsniveau zo min mogelijk! het liefst heel erg stil zelfs. Energieverbruik maakt niet zo heel veel uit. Beeldschem inch ben ik nog niet over uit. Ik geloof dat 1080p op een 24" inch monitor het meest effectief gamen is maar ik weet niet of groter dan 24" ook wel fijn is. Buiten dat zou ik dan naar een nog hogere resolutie moeten en ik weet niet in hoe verre de pc dat aankan (ook voor lange termijn).

Ga je overklokken?
Ik ben geen expert in overklokken. Mijn huidige pc was een tijdje overclockt maar erg instabiel dus ik ben er geen voorstander van. Ik zal het vast ooit weer gaan proberen dus die optie laat ik open.

Extra info
Nu de standaardvragen beäntwoord zijn wil ik graag mededelen dat het dus gaat om een game pc waarbij ik voorlopig weer even vooruit kan. Ik speel gevarierend van multiplayer games zoals BF3/4 of RPG's tot Single Player games zoals Assassin's creed(ook MP ja...) op mijn 40" inch Led TV.

Ik heb al een soort lijstje samengesteld maar ik ben niet meer op de hoogte van de prijs/kwaliteit verhoudingen en de prestatites. Ik heb even wat gegoogled en mezelf enigszins geupdate maar ik zou graag wat advies willen mbt dit systeem. Voel je vrij om het systeem helemaal om te gooien of dingen aan te passen en graag ook een korte verklaring waarom aub :).

Alvast bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 284,-€ 284,-
1ASRock Z87 Extreme4€ 115,30€ 115,30
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 434,-€ 434,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 93,85€ 93,85
1Corsair Carbide 500R Black€ 93,12€ 93,12
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Logitech G500s Gaming Mouse€ 57,90€ 57,90
1Steelseries Qck€ 6,90€ 6,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,50€ 62,50
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,94€ 46,94
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 92,03€ 92,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.323,04

EDIT: Voeding, CPU koeler, HDD, SSD, Videokaart & Geheugen aangepast

[ Voor 8% gewijzigd door thisisjazz op 11-03-2014 13:25 ]

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:44
De WD red schijf is bedoeld voor gebruik in een NAS, hier zou je beter de blue of green(5400RPM) kunnen invullen.

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

• duqu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06-2025
Met deze configuratie heb je iig de optie om te overklokken, ik zou er dan nog wel een aftermarket CPU koeler bij nemen.
Wellicht is de i7 een beetje overkill voor gamen.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:29
Processor; pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed
Voeding; pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 620W
SSD; pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB
CPU Koeler; pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Indien nodig;
OS; pricewatch: Microsoft Windows 8.1 NL Retail

Het geheugen zou je eventueel een 8GiB kit kunnen nemen, dat is meer dan voldoende voor de meeste spellen, scheelt je wat geld. pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• thisisjazz
homemix25 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:33:
De WD red schijf is bedoeld voor gebruik in een NAS, hier zou je beter de blue of green(5400RPM) kunnen invullen.
Prijs per gb kwam deze het best eruit vandaar mijn keuze maar ik zal daar ook even naar kijken thanks!
Edit: Geupdate naar een andere schijf!
duqu schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:33:
Met deze configuratie heb je iig de optie om te overklokken, ik zou er dan nog wel een aftermarket CPU koeler bij nemen.
Wellicht is de i7 een beetje overkill voor gamen.
CPU koeler geupdate. Blijft de i7 niet 'beter' op lange termijn?
Thanks, ik zal er even naar kijken. i5 dus beter voor gaming dan een i7 of is de i7 een 'overbodige' luxe voor gamers.. en vanwaar de andere SSD en 600+ watt?

[ Voor 24% gewijzigd door thisisjazz op 10-03-2014 16:48 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-04 19:03

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

thisisjazz schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:42:
[...]
Thanks, ik zal er even naar kijken. i5 dus beter voor gaming dan een i7 of is de i7 een 'overbodige' luxe voor gamers.. en vanwaar de andere SSD en 600+ watt?
Overbodige luxe :p.

• duqu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06-2025
thisisjazz schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:42:
Crucial SSD vs. die van Samsung: De Samsung is volgens mij (net) iets sneller, maar de Crucial is goedkoper en heeft bescherming tegen stroomonderbreking. Het snelheidsverschil zal ook niet opvallen.

*edit*

Ik zag dat je waarde legt op een stille PC. Het is zo dat veruit het meeste geluid wordt geproduceerd door de videokaart. Het geluid van de cpu koeler wordt al redelijk opgevangen door de koeler die je nu hebt geselecteerd. Dus echt fluisterstil zal het (ook met een "stille" kast) onder belasting nooit worden. Tenzij je kiest voor een passief gekoelde kaart. Daar kan ik echter op dit moment geen suggestie doen.

[ Voor 31% gewijzigd door duqu op 10-03-2014 17:15 ]

• martji
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-11-2022
Moederbord is veel te duur, met pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3 kan je later ook overklokken. Erg goed moederbord als je geen grote overklokplannen hebt.

pricewatch: Asus GTX780-DC2OC-3GD5 komt hier beter uit de bus.

pricewatch: Logitech G400s Gaming Mouse en pricewatch: Razer Deathadder 2013 zijn ongeveer even duur, maar hebben een betere sensor (geen postieve acceleratie)

En 8GB RAM geheugen is voor jouw eisen denk ik meer dan genoeg. Je kan altijd later nog wat bijprikken.

[ Voor 10% gewijzigd door martji op 10-03-2014 17:04 ]

• thisisjazz
duqu schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:57:
[...]

Crucial SSD vs. die van Samsung: De Samsung is volgens mij (net) iets sneller, maar de Crucial is goedkoper en heeft bescherming tegen stroomonderbreking. Het snelheidsverschil zal ook niet opvallen.

*edit*

Ik zag dat je waarde legt op een stille PC. Het is zo dat veruit het meeste geluid wordt geproduceerd door de videokaart. Het geluid van de cpu koeler wordt al redelijk opgevangen door de koeler die je nu hebt geselecteerd. Dus echt fluisterstil zal het (ook met een "stille" kast) onder belasting nooit worden. Tenzij je kiest voor een passief gekoelde kaart. Daar kan ik echter op dit moment geen suggestie doen.
Ik ben voor de ASUS GTX 780 gegaan die onder stress redelijk goed uit de test komt mbt geluid/koeling, met dank aan martji.

De SSD van samsung vervangen voor Crucial. Mobo van de asus Pro naar de Asrock extreme gegaan. Geheugen aangepast van 16 naar 8 gb(blijkbaar geen merkbaar verschil?). de i7 heb ik nog even laten staan totdat ik echt overtuigd ben voor een i5 :D.

Enige suggesties voor een goede monitor (budget was geschreven voor de kast excl monitor)?

Ik heb nu een 24" samsung bx2450 LED die qua design bijna elke monitor verslaat. Hoogstwaarschijnlijk komen jullie uit op een Dell monitor maar kan iemand mij uitleggen waarom het design zo ongelooflijke office feel heeft(lelijk). Die monitoren van dell lijken echt op kantoor monitoren... desalniettemin is volgens mij de beeldkwaliteit wel super. Suggesties zijn welkom :).

Ik ben trouwens niet perse opzoek naar meer dan 1080p gamen tenzij er hier ervaren gamers zijn die een hogere resolutie dan 1920x1080 aanraden voor gaming? en of hoger dan 24" fijn is voor 1st person shooters. Onthoud dat ik mijn LED tv gebruik voor console achtige games. Thanks!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:29
Vergeet je overigens geen toetsenbord?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• thisisjazz
NitroX infinity schreef op maandag 10 maart 2014 @ 19:33:
Vergeet je overigens geen toetsenbord?
Ik heb momenteel een pricewatch: Logitech Illuminated Keyboard deze doet het nog prima en ziet er ook wel fraai uit.

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Ik zou gaan voor een iets efficiëntere voeding. De kwaliteit van de Seasonic die je nu hebt is prima, daar niet van, maar als je van de eerste keer investeert in een efficiënte(re) voeding, betaalt dit zich in op langere termijn terug en bovendien heb je op die manier minder verlies van vermogen == minder warmte == minder geluid. Verder zou ik voor een "heel erg stil systeem" ook kijken naar een behuizing die gericht is op stilte, zoals de Fractal Design Define R4 of de Cooler Master Silencio-reeks.

Over de monitor; als je veel waarde hecht aan het uitzicht van je monitor, raad ik je aan om eens aan de slag te gaan met de pricewatch, want dat gaan wij moeilijk voor je kunnen bepalen ;) Je kan bijvoorbeeld dit lijstje eens bekijken, met kwalitatief goede Full HD monitoren met een mooi beeld (IPS/AH-IPS/A-MVA/PLS) die in de hoogte verstelbaar en verticaal kantelbaar zijn. Die laatste twee eigenschappen komen nog verrassend vaak van pas en horen imho dan ook bij een degelijk scherm.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• thisisjazz
Aertsvijand schreef op maandag 10 maart 2014 @ 23:48:
Ik zou gaan voor een iets efficiëntere voeding. De kwaliteit van de Seasonic die je nu hebt is prima, daar niet van, maar als je van de eerste keer investeert in een efficiënte(re) voeding, betaalt dit zich in op langere termijn terug en bovendien heb je op die manier minder verlies van vermogen == minder warmte == minder geluid. Verder zou ik voor een "heel erg stil systeem" ook kijken naar een behuizing die gericht is op stilte, zoals de Fractal Design Define R4 of de Cooler Master Silencio-reeks.

Over de monitor; als je veel waarde hecht aan het uitzicht van je monitor, raad ik je aan om eens aan de slag te gaan met de pricewatch, want dat gaan wij moeilijk voor je kunnen bepalen ;) Je kan bijvoorbeeld dit lijstje eens bekijken, met kwalitatief goede Full HD monitoren met een mooi beeld (IPS/AH-IPS/A-MVA/PLS) die in de hoogte verstelbaar en verticaal kantelbaar zijn. Die laatste twee eigenschappen komen nog verrassend vaak van pas en horen imho dan ook bij een degelijk scherm.
Ik liet mij misschien wat gaan over de monitoren mbt design. Uiteraard vind ik de beeldkwaliteit belangrijker maar vond ik het best apart dat het design eromheen er zo gedateerd uitziet van veel recente monitoren. De dell staat volgens mij als het gaat om kwaliteit nog steeds aan top. Al moet ik zeggen dat de ips schermen van LG toch wel heel erg mooi zijn...

Ik twijfel dus eigenlijk tussen de pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M of de pricewatch: LG IPS277L-BN. Al is de LG wel 27 inch met een 1080p resolutie weet ik niet of ik dan gelijk voor een monitor moet gaan met een hogere resolutie.... 4k is dan denk ik weer net te hoog gegrepen en heeft ook weer hogere eisen. Ik geloof ook niet dat het heel lekker gamen wordt op hoger dan 27" Inch als het gaat om 1st person shooters.

[ Voor 5% gewijzigd door thisisjazz op 11-03-2014 01:19 ]

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-03 14:31
@Aertsvijand: Ligt heel erg aan de meerprijs van een gold voeding. Vaak betaald het zich het helemaal niet terug en is er alleen sprake van een omslagpunt (binnen de levensduur) als je echt een genadeloze gamer bent.

--

Ik denk dat je op zoek bent naar een systeem wat zo stil mogelijk is tijdens normaal gebruik en neem aan dat je tijdens het gamen je headset opzet? In dat geval zou ik gaan voor een kast met goede demping zoals de CM Silencio 652 of Corsair Carbide 330R.

Qua monitor en resolutie zit je helemaal prima met 1080p. In tegenstelling tot wat je denkt is 23 inch de meest gangbare resolutie voor 1080p schermen. 24 inch schermen zijn er tegenwoordig vooral voor 1920x1200 schermen die volgens mij ook best populair zijn onder de gamers.

Het design van de Dell monitoren heeft inderdaad een behoorlijke robuuste uitstraling, ik denk dat ze daar expres voor zijn gegaan om de degelijke bouwkwaliteit een gelijkwaardige frontje te geven. Echter wat dacht je van de Ultrasharp U4214H? Is een redelijk nieuwe van Dell met toch een erg strak uiterlijk. Bovendien huisvest die de AH-IPS techniek die garant staat voor een prachtige kleurweergave en uitstekend contrast.

Beetje gesleuteld aan je setup:
  • Moederbord Prima plank voor een uitstekende prijs. Verschil in prestaties ga je niet merken.
  • GPU Gekozen voor de R9 290 omdat die qua prestaties vergelijkbaar is met de GTX 780, maar wel als voordeel heeft dat hij 4GB heeft i.p.v. 3 en hij hierdoor in theorie wat langer mee zou moeten gaan.
  • HDD Aangepast naar een 5400 schijf die een stuk duurzamer is. Voor pure snelheid heb je een SSD en wat betreft koelheid, geluid en dus duurzaamheid lijkt dit een meer logische keus. (De WD Green 3TB is wat goedkoper, maar daar heb je een review waar wat vraagtekens worden gezet bij de kwaliteit van het ding).
  • Behuizing De Carbide 330R is een kast die speciaal is gebouwd om zo stil mogelijk te zijn. Dat heeft wel als nadeel dat warmte ook iets beter binnen blijft en je hardware onder load dus mogelijk iets harder moet werken (lees meer geluid maakt) om de boel even koel te houden.
  • CPU koeling Niet aangepast, maar als je niet van plan bent (direct) te overklokken denk ik dat je ook prima tevreden zult zijn met een iets goedkopere koeling. Dat gezegd is het verschil naar een Rev.2 momenteel maar een tientje en kun je je afvragen of het zin heeft om dat op dit budget te besparen.
Kom op dit uit. Zelfs inclusief monitor zit je dan niet ver boven je exclusief monitor budget.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 283,50€ 283,50
1MSI Z87-G41 PC Mate€ 79,20€ 79,20
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 390,-€ 390,-
1WD AV GP WD30EURS, 3TB€ 105,-€ 105,-
1Corsair Carbide 330R€ 70,03€ 70,03
1Dell Ultrasharp U2414H Zilver, Zwart€ 219,95€ 219,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,94€ 46,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.450,45

Edit: Meneer onder mij is het eens met het beeldscherm.

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-02 18:24

Achilles

Koning van de Myrmidonen

thisisjazz schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 01:16:
[...]Ik liet mij misschien wat gaan over de monitoren mbt design. Uiteraard vind ik de beeldkwaliteit belangrijker maar vond ik het best apart dat het design eromheen er zo gedateerd uitziet van veel recente monitoren. De dell staat volgens mij als het gaat om kwaliteit nog steeds aan top. Al moet ik zeggen dat de ips schermen van LG toch wel heel erg mooi zijn...
pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H Zilver, Zwart
Een van de mooiste monitoren die ik ken, ik denk ook precies wat je zoekt :9

Mocht je dat willen kun je ook makkelijk in eyefinity/surround uitbreiden met dit scherm, vanwege de dunne bezels

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• thisisjazz
f3cuk schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 01:27:

Ik denk dat je op zoek bent naar een systeem wat zo stil mogelijk is tijdens normaal gebruik en neem aan dat je tijdens het gamen je headset opzet? In dat geval zou ik gaan voor een kast met goede demping zoals de CM Silencio 652 of Corsair Carbide 330R.

.....Echter wat dacht je van de Ultrasharp U4214H? Is een redelijk nieuwe van Dell met toch een erg strak uiterlijk. Bovendien huisvest die de AH-IPS techniek die garant staat voor een prachtige kleurweergave en uitstekend contrast.

Beetje gesleuteld aan je setup:
  • Moederbord Prima plank voor een uitstekende prijs. Verschil in prestaties ga je niet merken.
  • GPU Gekozen voor de R9 290 omdat die qua prestaties vergelijkbaar is met de GTX 780, maar wel als voordeel heeft dat hij 4GB heeft i.p.v. 3 en hij hierdoor in theorie wat langer mee zou moeten gaan.
  • HDD Aangepast naar een 5400 schijf die een stuk duurzamer is. Voor pure snelheid heb je een SSD en wat betreft koelheid, geluid en dus duurzaamheid lijkt dit een meer logische keus. (De WD Green 3TB is wat goedkoper, maar daar heb je een review waar wat vraagtekens worden gezet bij de kwaliteit van het ding).
  • Behuizing De Carbide 330R is een kast die speciaal is gebouwd om zo stil mogelijk te zijn. Dat heeft wel als nadeel dat warmte ook iets beter binnen blijft en je hardware onder load dus mogelijk iets harder moet werken (lees meer geluid maakt) om de boel even koel te houden.
  • CPU koeling Niet aangepast, maar als je niet van plan bent (direct) te overklokken denk ik dat je ook prima tevreden zult zijn met een iets goedkopere koeling. Dat gezegd is het verschil naar een Rev.2 momenteel maar een tientje en kun je je afvragen of het zin heeft om dat op dit budget te besparen.
Zelfs inclusief monitor zit je dan niet ver boven je exclusief monitor budget.
Erg mooi lijstje bedankt!
  • Moederbord Het moederbord ben ik nog niet over uit. Er werd eerder al een alternatief aangeboden en ik vraag me af of deze relatief 'goedkope' moederborden niet tekort schieten ten op zichte van de moederborden die ik had staan. De Asus 87 pro kwam ik al achter dat deze inderdaad een overkill is. Maar is de extreme4 die ik nu heb niet aanzienlijk beter dan de MSI PC mate. Zou ik dus voldoende hebben aan bijvoorbeeld een eerder aangegeven pricewatch: Gigabyte GA-787-HD3? Wat zijn de voor- en nadelen van een iets minder geävanceerde moederbord?
  • GPU als GPU kwam de 780 GTX van Asus toch erg goed uit de test bij hwinfo. Geluid/koelprestaties waren erg interessant en bij het overklokken waren de prestaties erg interessant. Ik ben nooit een voorstander van AMD geweest maar de R9 is mbt prijs kwaliteit wel uiteraard een stuk beter en ben het wel eens dat 4GB op lange termijn wel beter is alleen dan praten we denk ik over zeer lange termijn. Hoger dan 1080p interesseert mij nog niet echt... en eerder dat 4k echt soepel loopt zijn we alweer een systeempje verder. Ik denk er nog even over na over het GPU zaakje!
  • HDD De HDD heb ik even doorgenomen en bedankt voor de tip. de huidige schijf die ik had vervangen i.v.m. betrouwbaardheid.
  • Behuizing De corsair 500r vind ik er qua looks wat robuuster uit zien, maar ook wel heel erg dik. De 330r die je aanraadt heeft wel weer een hele strakke look en is stiller. qua ruimte schiet ik er ook niks in te kort. De vraag is wel: Als de kast dan te warm wordt en hij harder moet presteren is dat dan wel goed voor de langdurigheid van je pc en de prestaties daarvan. Bovendien komt het geluid dan nog niet overeen met die van een 500r als de fans meer moeten blazen?
  • CPU koeling De mugen 4 leek mij een prima keus. Een tientje ga ik niet op besparen en de mugen is al erg goedkoop vind ik. Waterkoeling nog overwogen maar ik hoor dat het verschil veel te klein is maar de prijs onwijs groot en de verhouding daarin dus veel te slecht. En dan nog niet eens over risico's gesproken...
De Dell Ultrasharp U2414H was ik al eerder tegengekomen en deze ziet er inderdaad gelikt uit. Mooi scherm en een ips Paneel. Waar ik dan wel mij zorgen over maak is de 8 ms. Ik heb altijd op 2 ms gespeeld en ik vraag mij af of deze latency merkbaar/zichtbaar is en of dan de beeldkwaliteit van het ips-paneel zwaarder weegt dan de latency.

• thisisjazz
Mijn huidige topic ga ik nu alleen aanpassen voor als ik redelijk definitief ben over m'n lijstje.

De huidige situatie is dus zo. Ander MB, HDD, behuizing en de Voeding heb ik ook aangepast. Of dit echt zo nodig is ben ik nog niet over uit. Aertsvijand gaf aan om toch iets te investeren in een wat efficiëntere voeding.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 282,-€ 282,-
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 89,90€ 89,90
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 434,-€ 434,-
1WD AV GP WD30EURS, 3TB€ 105,-€ 105,-
1Cooler Master VS V550S€ 74,54€ 74,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.311,30

• martji
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-11-2022
thisisjazz schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 14:03:
[...]
  • Moederbord Het moederbord ben ik nog niet over uit. Er werd eerder al een alternatief aangeboden en ik vraag me af of deze relatief 'goedkope' moederborden niet tekort schieten ten op zichte van de moederborden die ik had staan. De Asus 87 pro kwam ik al achter dat deze inderdaad een overkill is. Maar is de extreme4 die ik nu heb niet aanzienlijk beter dan de MSI PC mate. Zou ik dus voldoende hebben aan bijvoorbeeld een eerder aangegeven pricewatch: Gigabyte GA-787-HD3? Wat zijn de voor- en nadelen van een iets minder geävanceerde moederbord?
De Extreme4 heeft betere stroomvoorziening voor de processor, wat belangrijk is voor overklokken. Daarnaast heeft het een betere geluidschip en is het meer geschikt voor meerdere gpu's, maar als je SLI/Crossfire wilt heb je ook een betere voeding nodig. Aansluitingen verschillen ook.

En pricewatch: WD Green WD30EZRX, 3TB is wat goedkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door martji op 11-03-2014 16:18 ]

• thisisjazz
martji schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 16:17:

De Extreme4 heeft betere stroomvoorziening voor de processor, wat belangrijk is voor overklokken. Daarnaast heeft het een betere geluidschip en is het meer geschikt voor meerdere gpu's, maar als je SLI/Crossfire wilt heb je ook een betere voeding nodig. Aansluitingen verschillen ook.

En pricewatch: WD Green WD30EZRX, 3TB is wat goedkoper.
Oke helder. Dan zit ik met mijn huidige moederbord dus wel goed. Heftig overklokken ben ik niet van plan en al helemaal niet het eerste jaar.
f3cuk schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 01:27:
De WD green is inderdaad goedkoper maar f3cuk zegt dat er een slechte review is als het gaat om de kwaliteit van het ding. Ik heb zelf deze gelezen. Toch een vrij opmerkelijke review, ook na de update.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-04 19:10
De is WD Green WD30EZRX, 3TB is ook minder snel, maar is ook stiller en verbruikt minder energie; aan jou de keuze of wat jij het belangrijkst vindt.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

pricewatch: WD AV GP WD30EURS, 3TB en pricewatch: WD Green WD30EZRX, 3TB zijn ongeveer even snel, ik zou gewoon voor de goedkoopste gaan. Merendeel van de mensen hebben geen problemen met de Green, het kan wel eens voorkomen dat je pech hebt, maar dat kan net zo goed bij de pricewatch: WD AV GP WD30EURS, 3TB gebeuren.

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-04 21:18
Voor de videokaart zou ik een tientje extra uitgeven.
pricewatch: Gigabyte GV-N780OC-3GD (rev. 2.0)
Deze Windforce is meteen voorzien van een nette OC.

[ Voor 8% gewijzigd door Von Henkel op 11-03-2014 18:01 ]

• thisisjazz
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 17:50:
pricewatch: WD AV GP WD30EURS, 3TB en pricewatch: WD Green WD30EZRX, 3TB zijn ongeveer even snel, ik zou gewoon voor de goedkoopste gaan. Merendeel van de mensen hebben geen problemen met de Green, het kan wel eens voorkomen dat je pech hebt, maar dat kan net zo goed bij de pricewatch: WD AV GP WD30EURS, 3TB gebeuren.
Ja, ik snap je punt. Alhoewel hij nu weer in prijs is gedaald weet ik niet of ik een tientje moet besparen op snelheid/betrouwbaarheid. Dat hij stiller is, is wel een goede wegingsfactor dus in dat geval ga ik dan waarschijnlijk toch wel liever voor de green.

• f3cuk
Moederbord
De Gigabyte die je nu hebt gekozen is ook een prima plankje. Net als de MSI niet de beste plank voor CrossFire / SLI omdat hij terugschakelt naar x4 in een dergelijke setup. Verder is er inderdaad een klein verschil qua OC potentieel, maar zowel de MSI als de Gigabyte hebben goede mosfet koeling, waarmee je een prima overclock kunt neerzetten.

HDD
Ik vind het altijd lastig om dingen aan te raden die ik zelf niet heb gehad en waar dus wel wat negatieve reacties op zijn gekomen. De WD Green 3TB is ongetwijfeld een prima keus, maar persoonlijk zou ik het er denk ik voor over hebben om een paar euro extra uit te geven als ik denk dat me dat wat meer duurzaamheid oplevert.

Behuizing
Tsja dat is een beetje het lastige hè, geen idee, ook geen zinnig antwoord op te bedenken. Een eventueel temperatuurverschil zal minimaal zijn en zolang je je kaart en processor niet naar onmogelijke clocks knalt zou ik me geen zorgen maken om een kortere levensduur.

De theorie die ik erop los wil laten is dat geluidsproductie onder load niet zoveel uitmaakt, in beide gevallen zal hij behoorlijk wat geluid produceren. Echter de vraag is of je daar ook echt last van hebt gezien je gaming-headset. Als je een setup wil die tijdens het huis-, tuin- en keukenwerk zo stil mogelijk is, dan is de Carbide stiller.

Edit:

Scherm
Weet ik niet. Kan ik je dus geen nuttig antwoord opgeven. Je zou kunnen kijken wat je huidige scherm heeft en op basis daarvan beslissen of je ooit hebt gemerkt er last van te hebben.

[ Voor 56% gewijzigd door f3cuk op 11-03-2014 20:07 ]

• thisisjazz
Von Henkel schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 17:59:
Voor de videokaart zou ik een tientje extra uitgeven.
pricewatch: Gigabyte GV-N780OC-3GD (rev. 2.0)
Deze Windforce is meteen voorzien van een nette OC.
Klopt, alleen heeft de asus wel hele goede koeling en biedt deze meer overclock mogelijkheden. Buiten dat zijn de temperatuur en geluidsprestaties uitermate goed van deze kaart. Ik ben zelf altijd bij NVIDIA gebleven omdat ik het over het algemeen goede kaarten vindt maar ik zit nog wel met pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X deze in mijn achterhoofd. Goedkoper en misschien iets minder in prestaties maar gaat waarschijnlijk wel langer mee... Al denk ik dat de 780 ook zeker minimaal 2 jaar mee kan...

• f3cuk
Voor wat betreft videokaart maakt het denk ik niet zoveel uit. Beiden zijn goede keuzes, kijk je niet scheef op prestaties. De kaarten verschillen elkaar in de benchmarks al bijzonder weinig en op je scherm ga je daar zelf echt geen verschil in merken. Van beide ga je nog jaren plezier hebben en het blijft toch een beetje koffiedik kijken welke kaart uiteindelijk het langst mee kan.

• thisisjazz
f3cuk schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 20:05:
Moederbord
De Gigabyte die je nu hebt gekozen is ook een prima plankje. Net als de MSI niet de beste plank voor CrossFire / SLI omdat hij terugschakelt naar x4 in een dergelijke setup. Verder is er inderdaad een klein verschil qua OC potentieel, maar zowel de MSI als de Gigabyte hebben goede mosfet koeling, waarmee je een prima overclock kunt neerzetten.

HDD
Ik vind het altijd lastig om dingen aan te raden die ik zelf niet heb gehad en waar dus wel wat negatieve reacties op zijn gekomen. De WD Green 3TB is ongetwijfeld een prima keus, maar persoonlijk zou ik het er denk ik voor over hebben om een paar euro extra uit te geven als ik denk dat me dat wat meer duurzaamheid oplevert.

Behuizing
Tsja dat is een beetje het lastige hè, geen idee, ook geen zinnig antwoord op te bedenken. Een eventueel temperatuurverschil zal minimaal zijn en zolang je je kaart en processor niet naar onmogelijke clocks knalt zou ik me geen zorgen maken om een kortere levensduur.

De theorie die ik erop los wil laten is dat geluidsproductie onder load niet zoveel uitmaakt, in beide gevallen zal hij behoorlijk wat geluid produceren. Echter de vraag is of je daar ook echt last van hebt gezien je gaming-headset. Als je een setup wil die tijdens het huis-, tuin- en keukenwerk zo stil mogelijk is, dan is de Carbide stiller.

Edit:

Scherm
Weet ik niet. Kan ik je dus geen nuttig antwoord opgeven. Je zou kunnen kijken wat je huidige scherm heeft en op basis daarvan beslissen of je ooit hebt gemerkt er last van te hebben.
Oke de moederbord is dus een vrij duidelijk. Over de HDD ben ik het inderdaad ook met je eens. Als er toch hier en daar wat problemen mee kunnen ontstaan(buiten dat elk product wel eens problemen kan opleveren) en een tientje voor iets minder kopzorgen kan zorgen dan liever dat.

Bij de behuizing denk ik dat de 330R van Corsair een prima kast is naar mijn wensen. Het enige minpunt is de kabelmanagement maar daar is vast wel wat op te verzinnen. Dit probleem zou ik bij de 500R dan weer niet hebben maar goed dat is een vrij grote kast die aanzienlijk meer geluid zou produceren en daarvoor offer ik een beetje kabels in de weg wel voor op. Uitraard onder load / Als ik aan het gamen ben maakt het niet uit hoeveel geluid hij produceert. Stilte is voor mij belangrijk als ik bijvoorbeeld gewoon aan het browsen of een film aan het kijken ben en dat je bij 'stille' momenten geen stofzuiger hoort blazen bij wijze van.

Scherm blijft nog een lastig punt. Ik heb nu ook een 2ms en dat vind ik prima werken. Een 5ms heb ik ook wel eens gezien en ook dit was zeker niet storend. Ik zag het verschil eigenlijk ook gewoon helemaal niet. Of je dit bij 8ms ten opzichte van 2ms zult merken durf ik dus niet te zeggen.
Als mensen hier meer licht op kunnen schijnen of ervaring mee hebben hoor ik dat graag! :*)

• thisisjazz
f3cuk schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 20:12:
Voor wat betreft videokaart maakt het denk ik niet zoveel uit. Beiden zijn goede keuzes, kijk je niet scheef op prestaties. De kaarten verschillen elkaar in de benchmarks al bijzonder weinig en op je scherm ga je daar zelf echt geen verschil in merken. Van beide ga je nog jaren plezier hebben en het blijft toch een beetje koffiedik kijken welke kaart uiteindelijk het langst mee kan.
Ja precies... Het verschil is wel dik minimaal €40,- dus misschien is een overstap naar AMD niet een slechte keuze. Digital vibrance verliezen hmm ;)... Bovendien doet nvidia het toch meestal beter mbt customer support en drivers. Ook zij kiezen liever voor nvidia!

[ Voor 12% gewijzigd door thisisjazz op 11-03-2014 20:32 ]

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

thisisjazz schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 20:17:
[...] Ook zij kiezen liever voor nvidia!
Nou met 28 stemmen heb je nou niet echt een geweldig wetenschappelijk onderzoek te pakken.

Desalniettemin is het natuurlijk je eigen keuze ;)
Ze verschillen niet zoveel van elkaar

[ Voor 4% gewijzigd door Achilles op 11-03-2014 23:01 ]

• Thomg
  • Laatst online: 18:47

Thomg

Aww yiss

Tomshardware staat er om bekend om een sterke bias naar Nvidia te hebben.
Ik negeer advies van tomshardware sinds ik wat reviews opzocht en mijn eigen conclusies trok.

• thisisjazz
Haha ik geloof jullie van harte. De verschillen zullen op benchmarks misschien iets laten zien maar in de praktijk lijkt me dat je nauwelijks verschil merkt tussen deze 2 kaarten dus kies ik voor wat je wel merkt. Geluid/Temperatuur. De R9 290 kaart schijnt erg warm te worden, slecht koelbaar en dus vrij luid ook... dit zijn wel nadelige effecten maar of het dan waard is 40 euro meer te leggen voor een kleine prestatie boost maar dan wel weer 3gb ipv 4gb weet ik nog niet.... Ik vond het wel mooi dat de 290 vs 780 de BBQ vs Graphic Card wordt genoemd ;).

Anyways ik ga daar nog even over nadenken. Beeldscherm ben ik nog niet overuit aangezien ik via internet ook weer achter 120hz monitoren kwam... hmmm maar die zijn dan wel weer minder scherp als een ips paneeltje... teveel keuze damned ;)

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Of je nu 3 of 4GB hebt op je GPU maakt niet uit voor een game PC. De temperatuur zou ik ook niet teveel rekening mee houden, de kaart zou daar immers tegen moeten kunnen.
Wat overblijft is geluid, prestatie (afhankelijk van het spel) en de prijs.

• thisisjazz
Robbedem schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 02:27:
Of je nu 3 of 4GB hebt op je GPU maakt niet uit voor een game PC. De temperatuur zou ik ook niet teveel rekening mee houden, de kaart zou daar immers tegen moeten kunnen.
Wat overblijft is geluid, prestatie (afhankelijk van het spel) en de prijs.
Ik denk persoonlijk ook dat eerder dat de 780 3gb het niet meer 'trekt' de 4gb van AMD dan niet ineens wel nog steeds top is omdat zij nu 4gb ipv 3 hebben gemaakt.

Uiteraard geluid en prestatie scoort de 780 wat beter, of het het prijsverschil waard is weet ik niet zeker. Vooralsnog heb ik nu nvidia staan.

Bedankt voor de tips tot nu toe!

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Kwa geluid en prestaties ben je natuurlijk ook afhankelijk van welke cooler er op staat, er zijn genoeg stille AMDs, maar die zullen weer duurder zijn dan de niet zo stille variant, ik zou er even wat reviews op na slaan ;)

Verschil tussen de kaarten is nihil en 3gb vs 4gb is niet iets waar je wat aan hebt. Ik lees zo af en toe wel ns een folder van een niet-zo-op-tweakers-gerichte electronicawinkel en daar zie je een of andere 8550 met 2gb of 3gb ram staan 8)7

• thisisjazz
Nee precies. Na wat reviews gelezen te hebben biedt de 780 toch wat meer mogelijkheden en iets betrouwbaarder. Maar daar betaal je uiteraard ook naar. De goed gekoelde, minder lawaaimakende R9 290's komen bijna overeen met de 780. Nvidia biedt net iets meer en als vaste klant houd ik dat dus waarschijnlijk nog even zo. Nooit een fan geweest van AMD maar prijs kwalitatief doen ze het deze generatie stukken beter... Wie weet ga ik er toch ooit in geloven ;).

Intussen zit ik op dit lijstje.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 283,-€ 283,-
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 89,90€ 89,90
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 429,-€ 429,-
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 94,44€ 94,44
1Cooler Master VS V550S€ 74,54€ 74,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.296,74

Mis dus nog wel een goede monitor...
De prijzen veranderen met de dag volgens mij want dit lijstje was eergisteren ongeveer 1315 euro en gisteren 1305 en nu alweer 1299 euro. Ik weet niet wat zo erg in prijs daalt of dat het een reeks van producten zijn die gewoon ineens dalen.

Btw over een weekje (20 maart) released microsoft de direct x 12... de huidige kaarten ondersteunen dit dan waarschijnlijk niet. (toch?) Ik ga er zomaar vanuit dat het nog wel even duurt voordat dat wordt toegepast en niet op korte termijn? Dat kan natuurlijk wel invloed hebben op de aankoop :P.
Je kan natuurlijk elke keer wel wachten op een nieuwe generatie maar direct x is niet iets wat elk kwartaal veranderd.

edit: €1296,-.... iemand enig idee of je kan zien welke producten in het lijstjes steeds in prijs dalen? Niet dat ik er problemen mee heb maar best leuk om te tracken :9

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Je kan bij je wenslijsten prijsalerts instellen zodat je een bericht krijgt als een product in prijs daalt.
Pagina: 1