Eindelijk een overstap naar Intel?

Pagina: 1
Acties:

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-02 15:04
Zit al jaren vast aan AMD - zo erg zelfs dat ik bij het samenstellen van een nieuwe pc, niet eens de Intel opties bekijk.

Zo was ik de afgelopen tijd weer aan het kijken om mijn PhenomII 965BE te vervangen door een 6- of 8-core van AMD. Per ongeluk kwam ik op een review site en schrok toch behoorlijk van het verschil (oke..noem het maar achterstand) met de Haswells / Ivy's.

De vraag is echter: ga ik het bij mijn normale gebruik merken?

Nu:
-AMD PhenomII 965BE met 10-15% OC
-Asrock extreme3 870
-12GB ram 1333mhz (2x4 + 2x2)
-128gb ssd sata600
-GTX660 oc
-Hydro H100i met SP120 fans

Wensen:
-CPU en mobo vervangen
-ja, ik wil overclocken, maar niet extreem

PC gebruik:
+++ Internetten
++ Gamen
++ Photoshop & 3D ontwerpen
+ Renderen
+ Videobewerking

Eigen idee:
-2e handse 3770K op de kop tikken
-moederbord in de €100 range erbij zoeken

De vraag is: ga ik dit wel merken/ is het de moeite en geld wel waard? In mijn normale gebruik zit ik nergens lang op te wachten en draait het probleemloos. Maar het verschil qua performance...
Als ik de reviews mag geloven, staat mijn 965BE gelijk aan een Pentium2...vergeleken bij een hoge i5 / i7.

Kiwi !

Verwijderd

Zeker voordeel:
+ Renderen
+ Videobewerking

Mogelijk voordeel:
++ Gamen (het kan ook zijn dat de grafische kaart namelijk de bottleneck vormt)

Geen voordeel:
+++ Internetten

Wil je overclocken dan heb je inderdaad een goed moederbord nodig en eentje met een Z-chip. Dan zit je wel al snel richting de 100 euro. Die 3770K presteert prima, maar is ook vrij duur :).

• X-Kiwi
Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:04:
Zeker voordeel:
+ Renderen
+ Videobewerking

Mogelijk voordeel:
++ Gamen (het kan ook zijn dat de grafische kaart namelijk de bottleneck vormt)

Geen voordeel:
+++ Internetten

Wil je overclocken dan heb je inderdaad een goed moederbord nodig en eentje met een Z-chip. Dan zit je wel al snel richting de 100 euro. Die 3770K presteert prima, maar is ook vrij duur :).
Vond de prijs van de 3770k nog wel meevallen, er lijken best veel mensen over te stappen naar de 4770k...en dan voor €220 de 'oude' te verkopen. Anders zou het een i5 moeten worrden.

Kiwi !

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-02 13:55
Een no brainer, die 3770k is niet te vergelijken met de 965. Je gaat het voor jou toepassingen echt merken, gooi er wel voldoende RAM bij!

• X-Kiwi
Wat versta je onder 'voldoende'? Heb nu dus 12gb, maar slechts op 1333mhz..

Kiwi !

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:05
De vraag is natuurlijk wel: wat bied een 3770k van 220 euro meer dan een fx8320 van 100 euro na het overklokken?
Naar mijn mening te weinig om de meerprijs te rechtvaardigen.
(en daarnaast is een AM3+ mobo ook 1-2 tientjes goedkoper)

En daar bovenop is eigenlijk nog een belangrijkere vraag: waarom upgraden als de phenom nog voldoet?

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 11-03-2014 12:58 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-02 23:13
Lastige afweging... ik ben het op zich wel eens met wat Mitsumark zegt, de FX cpu's met een overclock presteren best en in applicaties zoals photoshop en andere Adobe software blijven ze veel minder achter vergeleken met het gaming aspect. Het is ongeveer 100 euro goedkoper en je krijgt er met die 3770k wat mij betreft ook niet echt de extra prestatie bij die de 100 euro rechtvaardigt... of laat ik het anders zeggen, dat kan je volgens mij veel beter in een grotere SSD of meer geheugen oid investeren. Ik vind het ook een pittige prijs voor een 2e hands cpu die voor een paar tientjes meer nieuw te vinden is in de bekende webshops... tis 2e hands waar een ander met z'n tengels aan heeft gezeten, voor de helft is ook overdreven maar 2 a 3 tientjes onder de winkelprijs vind ik weer enthousiast. Zo +/- €175,- zou ik een redelijke prijs achten, als je de cpu voor die prijs kan krijgen dan zou ik het doen...
Pagina: 1