wine: hoe goed werkend te krijgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Naar aanleiding van wat sommigen allemaal al met wine hebben wete te draaien ( [topic=158042] ) maar even een nieuw topic over hoe je wine nu precies moet installeren en configureren. Het probleem bij mij is steeds dat als ik bijv. Word '97 of winamp via wine opstart, deze na enkele seconden de computer volledig laat crashen :'(

Nu wil ik graag even wat weten over hoe jullie dat nou met wine doen. Misschien dat ik dan ontdek wat ik fout doe.

Wat ik heb geprobeerd is: de unstripped rpm van http://wine.dataparty.no/ (alleen dat wat ouder dan de huidige build...) Maar misschien dat je het beter zelf kunt compileren? :? Vervolgens alleen in de /etc/wine.conf (o.i.d.) de schijven ingesteld (dus c: is hda0 enzo), verder niets.

Doen jullie het ook zo? Of moet je nog meer instellen?, en niet de rpm nemen, maar de source? :?

• Johannes Verelst
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik heb de laatste CVS versie van WineX (de fork die door transgaming gedaan wordt, met meer DirectX ondersteuning).

Wat je moet doen:

cvs -d:pserver:anonymous@cvs.winex.sourceforge.net:/cvsroot/winex login

cvs -z3 -d:pserver:anonymous@cvs.winex.sourceforge.net:/cvsroot/winex co wine

Even wat source binnen laten komen (is best behoorlijk wat ...)

Daarna:
cd wine
./configure
(let op: als hier OpenGL dingen mis gaan moet je die eerst fixen, anders kan je Direct3D op je buik schrijven!!)
make depend
make
make install

dan in je homedir de directory '.wine' aanmaken en daarin een file 'config'. Daar staat bij mij grotendeels de inhoud van de voorbeeld-config in, plus een stukje voor m'n disks.

Hiermee kan ik best een hoop (bijvoorbeeld Startrek Elite Force) doen ...

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

• banaan-X
  • Niet online
oke, en die "cvs", waar heb je die vandaan?

En waarom is er eigenlijk elke dag(!) een nieuwe build? :? Ik wil gewoon een stabiele. Maar ik ga dus nu ff die manier van Wizard_of_OS proberen. :)

edit:
oh ja, moet ik eerst nog weten waar die cvs vandaan komt.. |:(

• Johannes Verelst
  • Laatst online: 14-11-2022
CVS staat voor 'concurrent versioning system'. Als het goed is staat er een rpm voor op je Mandrake CD's, anders moet je eerst even op freshmeat zoeken.

Met CVS kunnen ontwikkelaars tegelijkertijd aan de zelfde code werken en het resultaat centraal opslaan.

Als je de CVS versie van de sourcecode neemt weet je zeker dat je de _allerlaatste_ versie hebt. Of die stabiel is is meestal wel de vraag, maar vaak worden wel de nieuwste dingen ondersteund. De CVS versie die ik zonet binnengehaald heb doet het behoorlijk goed dus.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

• banaan-X
  • Niet online
Oke. Ik bedoelde trouwens dag wine elke dag een nieuwe build heeft. Ik gaat eens ff proberen...

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Wine kan je computer niet crashen als het goed is (als je als user draait iig). Tenzij je als ROOT draait. Maar dat doe je natuurlijk niet, want dat is gevaarlijk.

De standaardinstallatie moet eigenlijk al meteen werken met simpele programma's, en Word 97 werkt al out-of-the-box. Het enige wat je nog goed hoeft te zetten is Drive-mapping enzo... Stel alles gewoon eens in op failsafe. Dus geen printer, geen CDrom, geen Linux-drive access, geen audio.....niets. Gewoon wine op de windows schijf. Je hebt echt geen CVS-WineX nodig daarvoor. Ruim anderhalf jaar geleden heb ik al Word 97 gedraait met de wine van toen en dat draaide prima. Dus het ligt niet aan de nieuwste ontwikkelingen op wine-gebied. Is je systeem wel stabiel? Daar zou ik eerder naar kijken. Werken andere programma's die veel geheugen / CPU kosten wel goed? Soms werken progs als Wine / Kylix / StarOffice e.d. niet goed als je el-brakko geheugen hebt (zoals ik had :( )

• banaan-X
  • Niet online
Op zaterdag 09 juni 2001 00:03 schreef Valium het volgende:
Wine kan je computer niet crashen als het goed is (als je als user draait iig). Tenzij je als ROOT draait. Maar dat doe je natuurlijk niet, want dat is gevaarlijk.

De standaardinstallatie moet eigenlijk al meteen werken met simpele programma's, en Word 97 werkt al out-of-the-box. Het enige wat je nog goed hoeft te zetten is Drive-mapping enzo... Stel alles gewoon eens in op failsafe. Dus geen printer, geen CDrom, geen Linux-drive access, geen audio.....niets. Gewoon wine op de windows schijf. Je hebt echt geen CVS-WineX nodig daarvoor. Ruim anderhalf jaar geleden heb ik al Word 97 gedraait met de wine van toen en dat draaide prima. Dus het ligt niet aan de nieuwste ontwikkelingen op wine-gebied. Is je systeem wel stabiel? Daar zou ik eerder naar kijken. Werken andere programma's die veel geheugen / CPU kosten wel goed? Soms werken progs als Wine / Kylix / StarOffice e.d. niet goed als je el-brakko geheugen hebt (zoals ik had :( )
Ik ben er net vandaag ook achter gekomen dat mijn geheugen misschien niet helemaal lekker stabiel draaide (had er een keer 64MB bijgezet), heb het nu teruggezet op cas3-3-3, gaat nu stuk beter.

Had inmiddels wine alweer gedeinstalleerd, maar wil het nu opnieuw proberen. Welke download-file kan ik nu het beste nemen?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Om eerst te testen neem je een officiele release van Wine HQ zelf. Of als je houdt van pointy-clicky, dan gebruik je de codeweaver-release (Wine 1.0 preview heette dat toch?). Daar zit een leuk grafisch config-tooltje bij.
Pagina: 1