[Win7] start niet op, recovery lukt niet. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 13:53
Ik heb een ASUS-notebook met Win7 die sinds kort niet meer opstart.
In plaats van normaal te booten in Win7, komt het bekende scherm van "Windows failed to boot," etc.
Bij elke optie die je kiest(Veilige modus met/ zonder, opstartherstel, laatst bekende config) gaat hij naar het bekende recoveryscherm("Bestanden laden"), vervolgens een Windows Vista achtig opstartscherm("Microsoft®" met schuifbalkje). Tenslotte kom ik in de ASUS recovery, waarbij ik niks meer kan doen.

Het is blijkbaar geen schijfprobleem want met Ubuntu kan ik wel in de schijf komen. SMART-status van de disk is healthy.

Ook herstellen met een Win7-installatiecd gaat niet. In plaats van de pc-reparatiewizard zegt hij dat "deze versie van Windows niet compatible is met de versie die ik wil herstellen". Dat terwijl ik toch echt een normale, 64bit Nederlandstalige Windows 7 home premium dvd gebruikt heb. :+ Herinstalleren werkt ook niet, op elke partitie geeft hij aan niet te kunnen installeren.

Helaas runt de repair-functie ook niet via Windows setup die ik open via Wine in Ubuntu :(

ASUS support geeft niet thuis, ik moet maar een recovery-dvd kopen à 45,00. En dan is het nog niet duidelijk of die wel iets positiefs gaat doen...

Tot zo ver de dingen die ik al geprobeerd heb. Wat zijn de mogelijkheden nog meer volgens jullie? Een of andere rescue-cd of andere herstelwizard? Schijf volledig formatteren en herinstallen(Ben ik wel mijn bestanden kwijt)?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om te beginnen zou ik als je met Ubuntu wel kan opstarten en je schijf benaderen je bestanden veiligstellen op dvd of USB-stick voordat je verder gaat proberen om W7 weer aan de praat te krijgen.

Een tijdje geleden weigerde mijn laptop nog op te starten en dezelfde procedure gevolgd. Uiteindelijk heb ik Ubuntu geïnstalleerd en daarna weer W7 en probleem was opgelost.

Enne, als je oplossing hebt gevonden waarom niet je hd in twee partities? Een voor programs en een voor data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-10 10:48
Wellicht dat er een manier is om je huidige WIndows weer aan de praat te krijgen, maar ondertussen ben je sneller klaar met de methode van Dummy1 :)

Dus wat Dummy1 zegt: bestanden veiligstellen middels een opstart medium en daarna Windows opnieuw installeren. Tijdens de installatie wel even de disk in 2 partities verdelen, dan kan je de volgende keer eenvoudiger installeren zonder je bestanden kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 14:50:
Om te beginnen zou ik als je met Ubuntu wel kan opstarten en je schijf benaderen je bestanden veiligstellen op dvd of USB-stick voordat je verder gaat proberen om W7 weer aan de praat te krijgen.

Een tijdje geleden weigerde mijn laptop nog op te starten en dezelfde procedure gevolgd. Uiteindelijk heb ik Ubuntu geïnstalleerd en daarna weer W7 en probleem was opgelost.

Enne, als je oplossing hebt gevonden waarom niet je hd in twee partities? Een voor programs en een voor data.
Ik heb inderdaad ook twee partities, alleen kan ik de bestanden van de D:\ nu niet meer terugvinden via Ubuntu. Backup maken van de bestanden gaat lastig worden, aangezien mijn notebook HDD 750GB is en ik geen andere schrijf met zo'n capaciteit heb(Tenzij het gecomprimeerd gebackupped gaat worden).

Ook moet ik dan weer een nieuwe WIN7-installatie + key gaan downloaden en branden, nu is dat wel gratis(studentlicensie) maar toch weer een hoop gedoe.

Ook ben ik bang dat die werkwijze erg veel tijd kost en ik moet het zo snel mogelijk weer werkend hebben.

Als er echt geen andere mogelijkheid is, zal ik het natuurlijk wel doen. Maar ik hoop ook dat er nog een andere werkwijze mogelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Als je bestanden op d: staan, dan verandert daar niets aan als je Windows opnieuw installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Jolke schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:15:
Als je bestanden op d: staan, dan verandert daar niets aan als je Windows opnieuw installeert.
Als ik nu een nieuwe partitie maak en die formatteer naar NTFS, kan ik daar dan Windows installen en de rest van de bestanden behouden? Dus dat ik de harddisk inricht als C:(oud-Windows), D:(Data) en bijv G:(nieuwe Windows)? Ik heb bijv. op mijn oude WInXP-notebook 3 Windows installaties naast elkaar staan, waarbij ik gewoon de gebruikersmappen, documenten etc kan bereiken en data kan verplaatsen naar de andere gebruiker. Misschien kan ik hier zoiets weer toepassen?

[ Voor 3% gewijzigd door timmie1 op 10-03-2014 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Waarm zou je dat willen? Als je nog data van de c-schijf wilt halen, kan je ook de disk eruit halen en extern aansluiten op een andere PC. Anders zou ik zeggen, gewoon over deze versie van Windows heen installeren. Hij deed het toch niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Heb zojuist gebeld met ASUS support, zij denken aan een hardwarefout omdat hij ook via hun herstelsoftware niet wil herstellen. Kan iemand zoiets onderbouwen / bevestigen? Zo ja, dan stuur ik hem zsm richting ASUS om het te laten repareren.

Ik had Ubuntu geinstalleerd maar hij blijft booten in Windows Boot Manager en lijkt Ubuntu dus niet te kunnen vinden?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je Ubuntu wel eerst de c;\ partitie laten formatteren of aangegeven dat de oude meuk eraf mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 18:01:
Heb je Ubuntu wel eerst de c;\ partitie laten formatteren of aangegeven dat de oude meuk eraf mag?
Ik heb de optie "Ubuntu naast Windows 7 installeren" aangeklikt en ben zo met de installatie doorgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timmie1 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 21:25:
[...]

Ik heb de optie "Ubuntu naast Windows 7 installeren" aangeklikt en ben zo met de installatie doorgegaan.
Dus is het logisch dat ook de windowsmanager nog actief is.

Ubuntu installeren en Windows laten verwijderen. Dan ben je de oude meuk kwijt. Updaten Ubuntu is echt niet nodig. Dan W7 downloaden en op USB-stick zetten of dvd-fikken en dan W7 installeren. Je data komt niet in gevaar want zowel Ubuntu als Windows blijven van je d: partitie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit klinkt raar, maar haal de batterij is uit je laptop, wacht 10sec, plaats de batterij terug, en start dan is je laptop!

Dit werkte voor mij ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 16:36:
Dit klinkt raar, maar haal de batterij is uit je laptop, wacht 10sec, plaats de batterij terug, en start dan is je laptop!

Dit werkte voor mij ook!
Ik geloofde er al niet in, heb het toch geprobeerd maar helaas, geen resultaat.

Maar nogmaals, kan iemand hier bevestigen of ontkennen dat het hier om een hardwarefout zou gaan?
Het enige waarvan ik momenteel denk dat het zou kunnen zijn, is een virus. Maar die tast toch niet de recovery aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virus kan ook je root zitten hoor. Gezien de problematiek die je schetst is het op afstand moeilijk te zeggen of het een hardware fout betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Een virus kan inderdaad in je mbr zitten, maar net zo goed in je recovery partitie. Dat deze partitie niet zichtbaar is in Windows en dus onschendbaar lijkt voor virusen is dus niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Jolke schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 20:31:
Een virus kan inderdaad in je mbr zitten, maar net zo goed in je recovery partitie. Dat deze partitie niet zichtbaar is in Windows en dus onschendbaar lijkt voor virusen is dus niet waar.
Indien het dus echt een virus betreft, wat kan ik dan doen?
Met ClamAV en Comodo in Ubuntu/linux de HDD scannen en gevonden virussen verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het virus in je mbr zit heeft verwijderen van virussen volgens jou voorgestelde werkwijze geen zin want dan is na een nieuwe installatie opnieuw (feitelijk) nog steeds besmet.

Installeer Linux en laat je hele c: partitie formateren en Linux zich laten installeren, dan wordt wel je mbr overschreven en ben je het virus definitie kwijt. Daarna kom je weer bij je recovery al. Alles wat op de d: partitie staat blijft zowel Linux als Windows vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kun je DBAN gebruiken. Hiermee kun je de hele harde schijf (full disk swipe) inclusief mbr overschrijven met data. Eerst je bestanden veiligstellen via Ubuntu LiveCD want DBAN overschrijft alles en je bent je data kwijt. http://www.dban.org/

Hiren's BootCD biedt verder ook veel tools: http://www.hiren.info/pages/bootcd onder meer op het gebied van mbr.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2014 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Maar dan moet je wel zeker weten dat je je virus niet meeneemt in je backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:04
Als je hem opstuurt naar Asus krijg je hem meestal ook met een schone installatie terug, linksom of rechtsom moet je dus toch een backup naar een ander medium maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jolke schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 19:15:
Maar dan moet je wel zeker weten dat je je virus niet meeneemt in je backup.
Inderdaad. Beter nog eerst een paar virusscans uitvoeren. Deze virusscanners booten voordat Windows wordt gestart dus hebben alle ruimte om te scannen. Mogelijkheden:
http://support.kaspersky.com/viruses/rescuedisk
http://forum.bitdefender.com/index.php?showtopic=36646
http://www.surfright.nl/en/kickstart
en op http://www.hiren.info/pages/bootcd staan ook verschillende scanners

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2014 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ik heb, om te beginnen Comodo Antivirus for Linux geinstalleerd, deze vond maar 4 virussen.
Nu draai ik echter al een paar uur ClamAV op Ubuntu 12.04.3. Die scant nu de hele C: schijf. Met die 36% die doorzocht is heb ik p moment van schrijven 715 gevonden bedreigingen. Ik denk dus dat we er vanuit kunnen gaan dat het een virusprobleem is en geen hardwareprobleem? :9

Jullie mening: Kan een OS met zoveel virussen nog herstellen of is het onbegonnen werk? :+

Ik zal de resultaten hier posten na beeindiging van de scan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de scan is afgerond backup maken van belangrijke bestanden. Vervolgens een format doen bijvoorbeeld met DBAN zodat ook de mbr wordt overschreven en vervolgens alles opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
timmie1 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 14:54:
[...]

Jullie mening: Kan een OS met zoveel virussen nog herstellen of is het onbegonnen werk? :+

Ik zal de resultaten hier posten na beeindiging van de scan...
De vraag is eerder of je zo'n systeem nog vertrouwt. Ik heb dan altijd zoiets van, dan maar opnieuw installeren en met een schone lei beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonder arrogant te willen zijn, had timmie Linux geïnstalleerd en daarna opnieuw Windows was hij al lang weer zonder problemen aan het werk gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Right, mijn idee ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:20:
zonder arrogant te willen zijn, had timmie Linux geïnstalleerd en daarna opnieuw Windows was hij al lang weer zonder problemen aan het werk gegaan.
Ik had Linux geinstalleerd maar geen spoor ervan te bekennen. Hij blijft booten in Windows, en via opstartdvd van Ubuntu kan ik ook geen enkel bijbehorend Ubuntu bestand vinden op de harddrive. Opnieuw installeren heeft ook geen effect, hij zegt dat installatie voltooid is maar na reboot nergens te bekennen.

UPDATE: Ik heb verschillende Windows 7 versie-dvd's gebrand en geboot. Geen enkele wil repairen of herinstallen. Na de laatste keer start Win7 opeens weer op, raar maar waar.

Nadat hij is opgestart, kan ik enkel paar 32bits programma's draaien, de rest doet hij niet onder vermelding van "Het subsysteem dat vereist is voor de ondersteuning van het type installatiekopie, is niet aanwezig". Ook bij chkdsk wat meldingen gehad van beschadigd bestandssysteem ofzo... Delen van configuratiescherm doen het niet, sommige stuurprogramma's lijken ook niet te werken(geen meldingen)

Ook blijkt mijn data-partitie op mijn disk verdwenen te zijn. Windows kan hem niet vinden en geeft in Disk Management een hoeveelheid "Niet-toegewezen schijfruimte" aan zonder partitie(ten grote van mijn verdwenen datapartitie). Letter aan toewijzen helpt niet("U moet station formatteren voordat u kunt gebruiken".) Geen enkel programma kan de data dan ook meer terugvinden. Recuva geeft wel een boel recent verwijderde items(lijkt systeem data) aan, maar bijna alles is overschreven met C:\pagefile.sys.

Systeemherstel geeft ook fout aan("Geen herstelpunten gevonden"). Ook werkt Windows Back-up niet meer.

Samenvatting: Ik kan dus wel in de C-schijf komen maar bijna geen programma's in Win7 runnen. Compatibility-mode helpt niet. De Data-schijfpartitie is op onverklaarbare wijze verdwenen. Linux booten doet hij niet. Back-up en herstel doen het ook niet.

Wat kan ik nu dus nog doen? :( |:(

[ Voor 4% gewijzigd door timmie1 op 22-03-2014 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:06

Quad

Doof

Mijn eerste ingeving is een corrupte harde schijf.
Het verbaast me dat nog niemand om een SMART heeft gevraagd dus bij deze: Wat is de SMART van je huidige harde schijf?

Kan je een tool gebruiken als www.hdtune.com

Screenshot maken en uploaden naar imgur of tinypic en .jpg tussen [img][/img] tags hier plaatsen.
Tevens, backup backup backup!

[ Voor 23% gewijzigd door Quad op 22-03-2014 02:14 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Quad schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 02:13:
Mijn eerste ingeving is een corrupte harde schijf.
Het verbaast me dat nog niemand om een SMART heeft gevraagd dus bij deze: Wat is de SMART van je huidige harde schijf?

Kan je een tool gebruiken als www.hdtune.com

Screenshot maken en uploaden naar imgur of tinypic en .jpg tussen [[url=""]afbeelding[/url]] tags hier plaatsen.
Tevens, backup backup backup!
Smartstatus heb ik in Ubuntu al getest, in alle 3 de tools zegt hij "healthy". Ook in Speedfan geeft hij 2 bijna volle balkjes aan met in het vak erboven paar groene OK's.

Ik zal morgenochtend screenshots maken, hoewel ik bijna zeker ben dat het niet dat probleem is...

En backup, ja, hoe doe je dan nu? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Update: Windows Backup aan het werk gekregen, hij maakt nu een backup van de bestanden op de C:\ schijf. D-Schijf is nog steeds onvindbaar, terwijl daar de belangrijkste data opstaat.

Zodra de gegevens van de D-schijf ook gebackupped zijn, kan ik nieuwe Win7 erop installeren. Nu rest dus alleen nog de vraag: Hoe krijg ik die data van D:\(DATA) te voorschijn en bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HD uit de laptop halen en aan andere PC hangen als externe of interne schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Nee, ook geen verschil. Ik krijg zoals de vorige keer alleen de C:(Windows) en E: (Recovery)-partities! |:( :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:55

Speedmaster

Make my day...

Er zijn recovery programma's die RAW data terug kunnen vinden, google er maar even op.
De meeste hebben wel een beperking bij free trail gebruik, maar als tweaker weet je vast wel hoe je dat soort problemen op kan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Speedmaster schreef op zondag 23 maart 2014 @ 20:22:
Er zijn recovery programma's die RAW data terug kunnen vinden, google er maar even op.
De meeste hebben wel een beperking bij free trail gebruik, maar als tweaker weet je vast wel hoe je dat soort problemen op kan lossen.
Bedankt voor de tip!

Kan ik evt. ook nu gewoon Windows 7 opnieuw installeren op de C: zonder die RAW data te deleten?
Ik heb namelijk morgenmiddag een werkende notebook met Windows 7 nodig en een backup van gebruikersgegevens op C:\ heb ik al gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eerst maar eens proberen de data terug te halen voordat je verder nog wat met die HD doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2014 @ 22:52:
Ik zou eerst maar eens proberen de data terug te halen voordat je verder nog wat met die HD doet.
Ja, ik zou wel willen maar het ziet er nu naar uit dat het scannen van die HD ruim 12 uur gaat duren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:06

Quad

Doof

Overschrijven van je harde schijf verkleint de kans op succesvolle datarecovery.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Groene balkjes, healthy en OK voor SMART geeft niet zoveel informatie, hè... post de echte waarden eens die je krijgt, die geven een beter beeld.

Op zich als je de partities zo laat, dan kan je Windows gewoon opnieuw installeren. Windows doet niets met andere schijven tijdens het installeren. Dat is ook het idee van gescheiden partities hebben... :)
Desalniettemin, beter voorkomen dan genezen, dus probeer zeker een raw-backup van je data te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Bij deze dus de SMART-status van desbetreffende HDD:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/iqx9up.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2i23f38.jpg

Voor zover ik weet ziet dit er normaal uit. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ok, eigenlijk wel ja... idd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Okee, een kleine update:

De D:\ partitie en data is gevonden en gebackupped, ik heb gelijk ook de RECOVERY-partitie recovered en met Windows Backup maken een backup gemaakt van de bibliotheken van "Mijn user"(Dus eig bijna alles van de C:\).

Is het nu mogelijk om de gehele schijf te formatteren, Windows 7 (standaardeditie, geen Asus powered OS)opnieuw te installeren en nieuwe partities te maken voor Data en Recovery?

Zit namelijk zo: Ik had een Asus customized Windows Installatie. Als ik nu alles wis, verloopt mijn garantie daar misschien door? En is het wel nodig om de ASUS-recovery er weer terug op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Wil je überhaupt nog wel gebruik maken van de recovery? Opnieuw installeren is voor mij persoonlijk altijd een beteren keuze als er iets met het systeem aan de hand is, ipv recovery.

Garantie heb je op de hardware, niet op de software. Als je voor zeker wilt gaan, maak je een 1:1 image van je harde schijf - inclusief partities - middel Acronis bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Nee, ik denk niet dat een 1:1 kopie hoeft. Ik heb de drivers en driverdvd, en de data. Daar waren we al 15 uur zoet mee. :P Hoe lang zou het dan nog duren voordat ik kan gaan herinstallen? :+

Ik heb natuurlijk wel even een .txt-tje gemaakt van geinstalleerde programma's, zodat ik niet alles hoef te onthouden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
*schopje*

Zojuist meerdere keren geprobeerd om Win7 opnieuw te installeren, helaas lukt dit steeds niet.
Ik mag blijkbaar geen Win7 op een GPT-schijf zetten, ook over de MBR-partitie doet hij moeilijk.
Is dit een bug of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is de foutmelding dan of wat gebeurd er (niet)? Aangezien je inhoudelijk niet verteld welke stappen je precies doorloopt, of aangeeft waar je nu exact tegenaan loopt kunnen we je vraag of het een bug is of dat je iets verkeerds doet niet beantwoorden.

Het enige dat je nu aangeeft is: "Lukt niet", maar daar kunnen we niet zoveel mee... Wees zo duidelijk mogelijk. Ook mis ik nog even wat je zelf geprobeerd hebt om dit laatste probleem op te lossen.

Windows 7 kan overigens prima op een GPT partitie geinstalleerd worden, mits UEFI maar aanstaat in je bios.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1