Advies benodigd m.b.t. retourneren iPhone scherm DOA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 16:24
Beste mede Tweakers,

Ik heb wat informatie nodig wat gaat om een iPhone scherm van mijn iPhone 5 die ik vorige week heb besteld bij een webshop.
Na aansluiten e.d. kom ik erachter dat het scherm regelmatig bijna helemaal grijs wordt waardoor je dingen nog moeilijk kan zien, en als je de telefoon dan schuin houd, zie je het helemaal niet meer.
Dit is na een tijdje ineens weer helder, en even later weer helemaal vaag.

Mijn vriendin heeft de webshop gemailt, en zag achteraf in de garantie voorwaarden dat het niet omgeruild kan worden mits deze al is geïnstalleerd is in een telefoon, terwijl dit toch echt een DOA is.
We wachten nog op een reactie, echter kan ik alvast raden wat de uitkomst zal zijn gezien hun voorwaarden.
Hoe kan ik een scherm testen of het werkt zonder deze aan te sluiten ..
Dit kan toch niet zomaar? Het gaat om een schermpje van 80 euro ..

Zijn hier specifieke regelingen over die de consument moet beschermen tegen dit soort zaken?

Betaling gebeurt achteraf, kan ik dit aanvechten voor ik het ga betalen, mits de uitkomst voor mij negatief is?

Dit betreft trouwens de webshop: *knip*

[ Voor 2% gewijzigd door gambieter op 10-03-2014 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CRXDelSol schreef op maandag 10 maart 2014 @ 12:29:
Dit betreft trouwens de webshop: *knip*
Gedeeltelijk oftopic, maar het lijkt erop alsof dit topic als een pressiemiddel wordt gebruik.

OT: Waarom geef je het niet terug on de de noemer Wet Koop Op Afstand? Issue resolved lijkt mij daarmee toch?

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 10-03-2014 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Het is zeker geen pressie middel, ik wil enkel weten wat mijn rechten zijn aangezien hun voorwaarden in mijn nadeel zijn bij een situatie waar ik zelf geen grip op heb, en weet niet hoe dit wettelijk gesteld is.

Bij de 'Wet Koop op Afstand' zie ik enkel informatie over bedenktijd e.d. is dat in dit geval van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:55

paQ

in hun AV staat niets waaruit blijkt dat je je niet kunt beroepen op de WKOA. Daarnaast is het een duidelijke copy paste AV. Ze hebben het over logies en kranten / tijdschriften... die ze niet aanbieden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb de naam van de webshop weggehaald want die is niet noodzakelijk, de wet gaat boven Algemene Voorwaarden.

Je zult specifieker moeten zijn. "Vorige week" = hoeveel dagen? Verder lijkt het me niet dat je al DOA kunt claimen, hoe weet je dat het niet een incorrect geinstalleerd scherm is?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:58
CRXDelSol schreef op maandag 10 maart 2014 @ 12:38:
Het is zeker geen pressie middel, ik wil enkel weten wat mijn rechten zijn aangezien hun voorwaarden in mijn nadeel zijn bij een situatie waar ik zelf geen grip op heb, en weet niet hoe dit wettelijk gesteld is.

Bij de 'Wet Koop op Afstand' zie ik enkel informatie over bedenktijd e.d. is dat in dit geval van toepassing?
Ja, want je hebt 7 werkdagen bedenktijd.

Retourneer je toestel dus in mogelijk originele staat aan de verkoper. Doe dit aangetekend en verzekerd. Je moet dan binnen 30 dagen van de verkoper je aankoopbedrag terug krijgen.

Retourneer de telefoon zo, dat de verkoper deze opnieuw zou kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:37
Draakje5 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 12:47:
[...]

Ja, want je hebt 7 werkdagen bedenktijd.

Retourneer je toestel dus in mogelijk originele staat aan de verkoper. Doe dit aangetekend en verzekerd. Je moet dan binnen 30 dagen van de verkoper je aankoopbedrag terug krijgen.

Retourneer de telefoon zo, dat de verkoper deze opnieuw zou kunnen verkopen.
Het gaat hier niet om de telefoon, maar enkel om een onderdeel hiervan.

Ik zou hier inderdaad uitgaan van een DOA, hier moet de webshop dan maar bewijzen dat dit door jou komt of dat dit er vooraf al ingezeten heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Nirrilith op 10-03-2014 12:52 ]

Battle.net ID: Nirrilith#2845

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik lees overigens bij de webshop:

´´Het gaat hier om een origineel product en een compleet product.´´

De prijs van het product, 27 euro. Dit kan natuurlijk nooit een origineel product zijn. Deze prijzen van originele Apple producten liggen vele malen hoger. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat het een goedkoop namaak artikel betreft.

Je kan dus evt ook nog melden dat het artikel niet voldoet aan de overeenkomst en dat je op die grond de overeenkomst wenst te ontbinden, of nakoming eist van het beloofde (een origineel scherm). Dit los van de bedenktermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Dit onderdeel hebben we afgelopen donderdag binnen gekregen, en vrijdag avond (na installatie in de avond) het probleem geconstateerd.

@gambieter, ik heb al diverse schermen ingebouwd, voor mezelf en voor anderen, dus heb hier de handigheid wel in en weet dat ik geen fout heb gemaakt. Sowieso is de installatie van een scherm recht toe, recht aan, het doet het, of het doet het niet na installatie, maar dit soort vage zaken zijn gewoon vrijwel niet mogelijk bij normaal aansluiten, het zijn eenvoudige stekkers die je op 1 manier kunt vast drukken, en dan doet het scherm het, of het doet het niet. (Overige stekkers zijn voor de touch paneel, en camera module, en die functioneren naar behoren, enkel het LCD scherm trekt constant een hele vreemde (lijkt wel opeen extreem hoog contrast) waas overheen. Als het scherm niet goed aangesloten zou zijn, zou het heel anders zijn, dan had je niet af en toe gewoon een helder scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
En als je ontbinding eist, laat desbetreffende webshop dan weten dat het volgende beding onredelijk bezwarend is:
Kosten in geval van herroeping:
Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen de kosten van terugzending voor zijn rekening. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal er namens xxlshop over worden gegaan tot terugbetaling met aftrek van 10% administratie kosten met een maximum van 10,- euro. xxlshop zal dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending retour overmaken.
En dat jij dus 100% van het betaalde bedrag terug dient te krijgen in plaats van -10%. Dat is tegenstrijdig met de wetgeving. (wat kan ik me toch ergeren aan dit soort beunhazen die geen verstand van zaken hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
En hoe zit dat met het feit dat je kiest voor het zogeheten 'Afterpay'?

Dank jullie allen voor de informatie, zo te zien aan de reacties is de hele A.V. nogal dubieus in bepaalde delen.

Ik heb nu in ieder geval wat informatie waar ik wat mee kan. En dan gaat het nog niet eens specifiek om deze situatie, maar ook het feit dat ik nu wat heb bijgeleerd waar ik wellicht in de toekomst anderen mee kan helpen die in benauwde situaties komen met kopen op afstand. Heb meer mensen gezien die met zulke situaties zitten, en de webshop begint te dreigen met dwangsommen en die mensen het dan zo laten, waar ik dus echt niet tegen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
CRXDelSol schreef op maandag 10 maart 2014 @ 13:20:
En hoe zit dat met het feit dat je kiest voor het zogeheten 'Afterpay'?
Wat wil je weten mbt Afterpay?

Afterpay is een organisatie die voor de webshop het achteraf betaal proces beheert. De webshop betaald Afterpay een vast bedrag + een %, zodat zij geen risico lopen op wanbetalers. Jij moet dan ook als klant aan Afterpay betalen via digitale acceptgiro (dus niet aan webshop betalen). Afterpay betaal de webshop uit.

Wanneer je via Afterpay zou betalen, maar de bestelling retourneerd hoef je in principe dus niet te betalen. De webshop zal dan nog wel geld aan Afterpay moeten betalen (vast bedrag) maar daar heb jij verder niks mee te maken.

Ze mogen je wel een euro in rekening brengen voor betalen met AfterPay. Die euro moet je gewoon weer terug krijgen bij annuleren (mocht je al betaald hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-10 16:46
heb je getest of het echt aan het scherm ligt, en niet aan het toestel?
ik bedoel maar een scherm gaat niet zomaar stuk. toestel zal dus wel gevallen zijn ofzo.
mogelijk hierbij toch iets meer stuk gegaan?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp een aantal dingen niet aan dit topic:

Waarom heb je in de eerste plaats een nieuw iPhonescherm besteld?
CRXDelSol schreef op maandag 10 maart 2014 @ 12:29:
Mijn vriendin heeft de webshop gemailt, en zag achteraf in de garantie voorwaarden dat het niet omgeruild kan worden mits deze al is geïnstalleerd is in een telefoon, terwijl dit toch echt een DOA is.
Wat? :S

Wat staat er nu precies in die voorwaarden over de garantie? Zou je dat hier kunnen quoten?

De koop herroepen op basis van de WKOA is inderdaad een optie (als je nog binnen de zichttermijn zou zitten), en misschien wel het makkelijkst om alles z.s.m. te regelen, maar het is eigenlijk niet wat je wil. Als het scherm echt niet goed werkt (en het is niet je eigen schuld) dan gaat het om een nonconform product en dan is het aan de verkoper om dit op te lossen zonder verdere kosten en zo min mogelijk overlast voor de koper.

Zie ook http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
Draakje5 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 12:56:
Ik lees overigens bij de webshop:

´´Het gaat hier om een origineel product en een compleet product.´´

De prijs van het product, 27 euro. Dit kan natuurlijk nooit een origineel product zijn. Deze prijzen van originele Apple producten liggen vele malen hoger. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat het een goedkoop namaak artikel betreft.

Je kan dus evt ook nog melden dat het artikel niet voldoet aan de overeenkomst en dat je op die grond de overeenkomst wenst te ontbinden, of nakoming eist van het beloofde (een origineel scherm). Dit los van de bedenktermijn.
De TS had het over een scherm van 80 euro.
Bovendien betwijfel ik of je op basis van die tekst de koop kunt ontbinden. Er staat "origineel product", maar er staat geen merknaam bij. Als er nou stond "origineel Apple product" en het blijkt dat het niet om een Apple product (of onderdeel) gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Er bestaat maar 1 origineel iPhone scherm en dat is die van Apple zelf.

Als je een scherm voor een iPhone of iPad verkoopt en dat origineel noemt, mag je er als koper van uit gaan dat het een scherm van Apple is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 08:48
Draakje5 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 13:31:
[...]

Wat wil je weten mbt Afterpay?

Afterpay is een organisatie die voor de webshop het achteraf betaal proces beheert. De webshop betaald Afterpay een vast bedrag + een %, zodat zij geen risico lopen op wanbetalers. Jij moet dan ook als klant aan Afterpay betalen via digitale acceptgiro (dus niet aan webshop betalen). Afterpay betaal de webshop uit.

Wanneer je via Afterpay zou betalen, maar de bestelling retourneerd hoef je in principe dus niet te betalen. De webshop zal dan nog wel geld aan Afterpay moeten betalen (vast bedrag) maar daar heb jij verder niks mee te maken.

Ze mogen je wel een euro in rekening brengen voor betalen met AfterPay. Die euro moet je gewoon weer terug krijgen bij annuleren (mocht je al betaald hebben).
Zou je een bron kunnen vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Gadgeteer schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:25:
[...]

Zou je een bron kunnen vermelden?
Voor welk deel. AfterPay of het juridische deel.

AfterPay, zelfkennis.
Juridische deel, koper mag geen kosten in rekening gebracht worden bij annulering (BW 7...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik zou het product gewoon terug sturen. De verkoper dient te bewijzen dat jij het 'stuk' gemaakt hebt en niet andersom.

[ Voor 29% gewijzigd door SquareOne op 20-03-2014 21:44 ]

Pagina: 1