Vragen over Hybride HDD vervangen door SSD in laptop

Pagina: 1
Acties:

• vikt0r94
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-01 14:13
Hallo,

Ik krijg (als het goed is) deze week mijn nieuwe Dell 15 7000 binnen met een 5400 rpm 1TB hybride (8gb) harde schijf. Er zit geen mSata slot in de laptop en ook geen dvd-drive waar ik een SSD kan stoppen. Ik ben van plan een Samsung 840 evo 250gb SSD te kopen, die te vervangen met de 1TB harde schijf, en daar een clean install van Windows 8.1 op te doen. De oude HDD zal ik dan ombouwen naar een externe harde schijf.

Nu heb ik 3 vragen:

1. Als ik een clean install op mijn SSD doe, en dus niet ga clonen, heb ik dan die Notebook Kit versie nodig?
2. Gaat het problemen geven als ik die oude hybride harde schijf ombouw naar een externe?
3. Is het uberhaupt wel nodig om er een SSD in te zetten als er een hybride harde schijf inzit?

Alvast bedankt!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
1. nee, kit is handig als je een clone zou willen maken. Kabeltjes kunnen achteraf ook nog wel van pas zijn.
2. Nee
3. Alle data op de disk is sneller beschikbaar, niet enkel de 8GB blocks die de firmware van je disk vind dat die gecached moeten worden. Nodig? Dat bepaal je zelf.

Persoonlijk zou ik zelf de Crucial M500 aanraden.

[ Voor 8% gewijzigd door redfoxert op 10-03-2014 10:38 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

redfoxert schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:37:
1. nee, kit is handig als je een clone zou willen maken. Kabeltjes kunnen achteraf ook nog wel van pas zijn.
2. Nee
3. Alle data op de disk is sneller beschikbaar, niet enkel de 8GB blocks die de firmware van je disk vind dat die gecached moeten worden. Nodig? Dat bepaal je zelf.

Eens met de crucial.
stuk beter geprijst.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-02 16:05
redfoxert schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:37:
2. Nee

Voor een laptop is die Samsung meer dan prima. Aangezien de kans op stroom wegvallen in een laptop veel minder is. Voor een desktop zou ik zelf de M500 aanraden vanwege betrouwbaarheid maar in een laptop zou ik de snellere Samsung Evo adviseren.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• vikt0r94
Bedankt voor het advies iedereen! :-)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:21
Joenino schreef op maandag 10 maart 2014 @ 11:25:
[...]

Voor een laptop is die Samsung meer dan prima. Aangezien de kans op stroom wegvallen in een laptop veel minder is. Voor een desktop zou ik zelf de M500 aanraden vanwege betrouwbaarheid maar in een laptop zou ik de snellere Samsung Evo adviseren.
In een laptop de kans op stroom wegvallen veel kleiner is? :?
Ik zou juist zeggen dat die groter is bij een laptop, omdat je steeds met een batterij zit en die moet opladen... hoeveel mensen vergeten de laatste melding bij <5% van de batterij over?

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-02 16:05
Jolke schreef op maandag 10 maart 2014 @ 14:32:
[...]

In een laptop de kans op stroom wegvallen veel kleiner is? :?
Ik zou juist zeggen dat die groter is bij een laptop, omdat je steeds met een batterij zit en die moet opladen... hoeveel mensen vergeten de laatste melding bij <5% van de batterij over?
Bij mij gaat de laptop netjes afsluiten als zijn batterij te laag wordt. Ging er voor het gemak maar even van uit dat elke enigszins moderne laptop dit inmiddels wel doet. Dit was iig wel op mijn 4 jaar oude Dell studio 1557 met Windows 8.1 (misschien dat het meer besturingssysteem gebonden is dan laptop).

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Verwijderd

Het verschil is snelheid is vooral synthetisch en dat merk je dus niet bij dagelijks gebruik. Ik zou dus lekker kiezen voor de goedkopere Crucial M500 optie die zeker in de 240GB variant ook erg snel is.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:21
Ik zet dat soort automatisch afsluiten altijd uit ... en vergeet dan naar het stopcontact te lopen :)

• vikt0r94
Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:06:
Het verschil is snelheid is vooral synthetisch en dat merk je dus niet bij dagelijks gebruik. Ik zou dus lekker kiezen voor de goedkopere Crucial M500 optie die zeker in de 240GB variant ook erg snel is.
Ga ik doen. 91 euro voor een SSD is naar mijn mening een koopje. Ik vraag me alleen nog sterk af of die hybride harde schijf (SSHD) om te bouwen is naar een externe harde schijf.. Volgens mij is de vorm toch iets anders dan bij standaard HDD's?
Pagina: 1