Toon posts:

[MS Access] Log bestand van gewijzigde velden bijhouden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Voor het toevoegen/bewerken van data heb ik een formulier waarin 4 subformulieren zitten, per tabel één subformulier.

Van één van deze subformulieren wil ik van 3 velden de wijzigingen bijhouden in een logbestand, d.w.z. wanneer bij één of meerdere van deze velden iets gewijzigd wordt, moeten alle 3 de velden in een nieuw record van een logboektabel gekopieerd worden. Naast deze 3 velden moet dan ook de sleutel uit de tabel van het subformulier meegenomen worden (zodat de log entry te herleiden valt) en als laatste wil ik in de logboektabel een veld met als standaardwaarde =Now().

Ik heb geprobeerd een Append query te maken en die te laten uitvoeren bij een gebeurtenis, maar die kopieert niet altijd de waarden van het juiste record. Ik weet niet wat de logica is die deze query gebruikt maar iig pakt ie niet altijd het record dat het laatst gewijzigd/toegevoegd is, en daarmee lijkt dit dus niet betrouwbaar voor mijn doel.

Is het een optie om een macro te maken, iets in de richting van als wijziging in [tblOnderdelen]![TypeOnderdeel], dan kopieer [tblOnderdelen]![TypeOnderdeel] naar nieuw record in [tblLogboek]![TypeOnderdeel]? En dan deze macro uitvoeren bij het sluiten van het formulier of zo..

Ik hoor graag jullie hulp en ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 13:19
Zo te lezen wil je een soort audit trail mee laten lopen.
De volgende link beschrijft stap voor stap hoe je dit kunt toepasen:
http://www.fontstuff.com/access/acctut21.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga er nu naar kijken!

EDIT: Het zal ongetwijfeld goed functioneren maar ik zie mij dit nog niet verwerken in mijn database. Ik heb verder geen kennis van programmeren en tracht vooral de zaken te doen met de knopjes en wizardjes van Access..

Is er geen eenvoudiger manier, al is ie dan ietwat minder uitgebreid?

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2014 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 13:19
Google even op audit trails met access. Daar zullen vast wel wat nuttige resultaten voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd dit hele verhaal (en andere) te begrijpen maar zo'n audit trial is veel te gecompliceerd voor mij... Ik weet geen drol van VBA af en zie dit ook niet snel veranderen aangezien ik geen ervaring met programmeren in het algemeen heb.

Ik zal proberen nog een keer de situatie uit te leggen. Hopelijk kan iemand me verder helpen..

Een formulier frmKlant heeft een selectie drop down die op KlantID selecteert. In dit formulier zit subformulier frmKlantRelatie dat KlantID als FK heeft. Wanneer ik dus een klant selecteer in het hoofdformulier, krijg ik zijn relatiegegevens in het subformulier te zien.

Het enige dat ik nodig heb is een macro die een 3-tal velden uit frmKlantRelatie kopieert in een nieuw record in tabel tblLogBoek. Maar wél de velden corresponderend met de klant die geselecteerd is in het hoofdformulier. Om welke reden dan ook blijft een append query maar steeds de velden kopieren van de klant die ik na het openen van Access als éérste heb geselecteerd. Als ik daarna een andere klant selecteer schijnt de append query dit niet te zien... tblLogBoek heeft verder geen enkele relatie met andere tabellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2014 14:45 ]