Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Hallo

Ik wist niet echt in welke sectie dit topic te posten, maar dit leek me ongeveer het beste.

Ik ben even aan het rondkijken voor een mogelijk thesisonderwerp als architectuurstudent voor komend jaar. Ik denk eraan 3D printing als thema op te geven. Gezien dit ieder architectenbureaus zeer veel tijd (en dus geld) kan besparen. Voor de duidelijkheid, ik ben mogelijke pistes aan het onderzoeken en weet buiten wat globale zaken van 3D printing eigenlijk (nog) niets van de materie.

Vandaar enkele basisvraagjes:
1) Wat is de beste software voor het modelleren (voornamelijk dus gebouwen, straten, groen, etc) en geen problemen geeft in filetypes als je in een willekeurige printerzaak je model wilt printen.
Vallen 3D modellen van Autocad3D of Revit te manipuleren zodat er een 3D print van kan gemaakt worden? Want een programma zoals Blender is natuurlijk handig voor 3D, maar minder interessant als het programma geen plannen of snedes kan interpreteren en je telkens opnieuw moet beginnen tekenen voor een nieuwe doorsnede of een ander gevelmateriaal (en dus textuur)

2) Waar kan je ergens printen in de omgeving van Kortrijk, Gent (of Belgie)?
Voorlopig gevonden in Gent:
Bedrijf minimaal: http://www.minimaal.eu/3dprinting.php
en de universiteit: http://www.architectuur.u.../faciliteiten/3d-printer/ (wel maar max 20x20cm modellen)
Rest van Belgie??
Brussel: http://www.zdnet.be/nieuw...umenten-opent-in-brussel/

3) Wat zijn ongeveer de maximale gangbare afmetingen dat (betaalbare) printers nu aankunnen, want die van de unief kan dus maar maximaal 20cm modellen printen, daar zit je snel boven op een wat grotere schaal als je torens ontwerpt, laat staan een 4km2 stedelijk weefsel wilt uitwerken.

4) Wat is ongeveer de prijs per cm3 geprint model? 25cent betaal je bij ons in de universiteit, maar geen idee of dat nu minder is door subsidies van overheid of net niet.

5) Zijn er al printers die elastische materialen kunnen printen. Ik denk maar aan een stoel die wat meeveert of kabels die rekbaar zijn

6) Er zijn dacht ik ook bedrijven die aan het kijken zijn voor echt 3D te printen in de constructiebouw (volledige I-profielen en dergelijke op schaal 1:1 in bijvoorbeeld roestvrij staal), maar ik vind die niet meer terug?

- Jullie moeten natuurlijk niet mijn thesis schrijven ;) , maar iemand die nog interessante topics kan aanreiken?

[ Voor 5% gewijzigd door dieter87 op 10-03-2014 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:11

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

*Titelfix

Een groot deel van de antwoorden op jouw vragen zijn eenvoudig op het net te vinden, in het bijzonder op het forum van Shapeways, dat is een bedrijf dat redelijk vooraan op de markt staat wat betreft 3D printen voor consumenten, zij printen in bijna alle op het moment gangbare materialen, ze zijn gevestigd in Eindhoven en New York en versturen modellen bijna de hele wereld over.
Als je op hun website gaat kijken zul je een mooi overzicht zien met beschikbare materialen, de voor en nadelen hiervan, de eisen wat betreft diktes en afmetingen en wat dit per cm3 kost.
Ook heeft hun website een erg eenvoudige interface, door simpelweg je model te uploaden krijg je direct te zien of het printbaar is of niet en wat de exacte kosten zijn per materiaal.

Qua software kun je eigenlijk elk gangbare 3D programma gebruiken, Maya, 3DsMax, Sketchup, Blender, Zbrush, Milkshape, AutoCAD, etc.
Let wel dat dit eigenlijk allemaal software is die je niet in een middagje onder de knie hebt, als je fatsoenlijke modellen wil maken zul je hier aardig wat tijd in moeten investeren.
Ik neem wel aan dat veel software die door architecten gebruikt wordt voor 3D visualisatie ook gewoon bestandsformaten kan exporteren die geprint kunnen worden.

Verder zou ik als ik jou was hun forum dus eens bekijken, ik denk dat je daar al je antwoorden zult vinden.

Wel moet je er rekening mee houden dat een maquette vaak groter is dan in één stuk geprint kan worden, en grote modellen zullen gewoonweg heel duur zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Spike_wolf op 10-03-2014 08:26 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Oke bedankt! Ik kijk wat ik er verder mee kan doen