Solaris thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hallo,

Ik wil graag Solaris 10 of Solaris 11 op mijn desktop proberen. Maar mag dit wel? Want ik las op internet dat het gratis gedownload mag worden, maar dat het dan gebruikt moet worden voor demonstratie of ontwikkeling. Maar is er ook nog een optie om Solaris 10 of Solaris 11 voor thuis te gebruiken? Of een op Solaris gebaseerd OS? OpenIndiana is een fork van OpenSolaris, zou dat wel een optie zijn, als bovenstaande niet kan? En ik las ook nog iets over Solaris 11 Express?

Alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Stefan22 op 09-03-2014 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het kan ze alleen wat schelen als je er bedrijfsmatig iets mee doet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
@CyBeR: kan ik dan gewoon Solaris 10 installeren zonder dat het bijvoorbeeld een trial versie is? En weet iemand toevallig ook het verschil tussen Solaris 11 en Solaris 11 Express? Want ik las ook dat dat de opvolger was van OpenSolaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magistus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 11:57
Solaris 11 Express is niet meer, van http://www.oracle.com/tec...gstarteds11ex-405412.html:
Note: This article has been replaced by a Solaris 11 version. Oracle Solaris 11 Express is no longer supported by Oracle.
Van de daar gelinkte pagina http://www.oracle.com/tec...1-first-steps-524819.html:
Besides the default release repository at pkg.oracle.com, Oracle makes available a support repository to those who purchase an Oracle support contract. The support repository is updated, on average, once per month with bug fixes and security patches for Oracle Solaris 11. For more information on support, see Oracle Premier Support for Operating Systems.
Oftewel, meneer Oracle heeft Solaris vakkundig genekt door veilig vrij gebruik dermate in te perken dat het niet leuk meer is. Misschien leuk om eens mee te rommelen als test, maar serieus thuis draaien (en op werk pushen/supporten), neuh. :( Maar goed, voor dev-werk waarschijnlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als je een vrij te gebruiken open solaris variant wilt, zou ik eens kijken naar OmniOS. (OpenIndiana is volgens mij niet zo actief meer) , of naar SmartOS.

De vraag is een beetje wat je ermee wilt, wil je met ZFS aan de gang, dan is OmniOS een goed startpunt. Wil je met zones. dtrace en dat soort dingen spelen, dan SmartOS.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties. Komen SmartOS en OmniOS wel met een desktop zoals GNOME?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Stefan22 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 18:04:
Bedankt voor jullie reacties. Komen SmartOS en OmniOS wel met een desktop zoals GNOME?
Niet standaard. En ik weet ook niet of ze daar packages voor hebben. Als je een dektop wilt, kun je misschien toch beter OpenIndiana desktop versie pakken.

@ hieronder .... wat heeft een ubuntu-based linux distro voor relevantie hier ? Of heb je perongeluk in het verkeerde topic gepost ?

[ Voor 16% gewijzigd door u_nix_we_all op 10-03-2014 18:28 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarrichvdv
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-01-2022
elementary OS \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 17:09
Wat heeft dat met Solaris van doen?

ach...in een volgend leven lach je er om!

Pagina: 1