Toon posts:

Geluid optimaliseren voor analoge versterkers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Deze situatie komt steeds vaker voor denk ik en ik ben benieuwd wat jullie voor mooie oplossingen zien.

Veel middenklasse TV's hebben tegenwoordig geen analoge audio out meer. Misschien ook niet zo'n gemis omdat de DAC van de TV meestal niet super is. Maar goed, mensen hebben soms ook nog een zeer goede maar gedateerde analoge versterker of zoals ik, een nieuw apparaat dat geen digitaal eet (in mijn geval een gemodde Sonos).

Ik zie een aantal opties voor een goed geluid:
  1. Aansluiten via de hoofdtelefoon-aansluiting. Voordeel: één draadje, relatief lage kosten. Je kunt het niveau van het geluid met de AB van de TV bepalen. Nadeel: je leunt op de DAC van de TV
  2. Aansluiten op de scart (via een verloopstekker). Voordeel: relatief lage kosten. Nadeel: je leunt op de DAC van de TV, je kunt het niveau van het geluid niet met de AB van de TV bepalen
  3. Aansluiten via een HDMI -> Audio mini-DAC (bv de Cyp AU-1HARC). Voordeel: je gebruikt een andere DAC dan die van de TV met hopelijk een goede DAC, je kunt het niveau van het geluid met de AB van de TV bepalen. Nadeel: veel componenten. Is zo'n mini DAC wel beter dan die van de TV?
  4. Aansluiten via een Optical -> Audio mini-DAC . Voordeel: je gebruikt een andere DAC dan die van de TV met hopelijk een goede DAC. Nadeel: veel componenten, je kunt het niveau van het geluid niet met de AB van de TV bepalen. Is zo'n mini DAC wel beter dan die van de TV?
  5. Je zet er een goede DAC tussen.
Benieuwd wat jullie hier van vinden en wat jullie keuze (uit deze of nog andere opties) zou zijn.

Bedankt alvast, Jeroen

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:20
Tv geluid is sowieso niet tha bomb, dus welke uitgang je kiest is imho niet zo spannend. Ik heb een toslink tussen mijn upc kastje en mijn digitale versterker.

Homo sapiens non urinat in ventum