Asus P8Z77-M hard freezes (ook in MemTest86)

Pagina: 1
Acties:

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:52
Beste medetweakers,

Ik heb sinds ongeveer 1 jaar een nieuwe computer aangeschaft. Dit systeem heb ik zelf samengesteld en gebouwd (Net zoals mijn voorgaande 5 systemen).
Sinds het prille begin heeft het systeem al last van spontane hard freezes in Windows, de momenten waarop deze voortkomen zijn geheel willekeurig (zowel idle als onder zware last).

De systeemspecs:
4x Corsair Vengeance CM16GX3M4A1600C9 (4GB 1600mhz)
Intel Core i7-3770 LGA1155
Asus P8Z77-M
Nvidia Geforce GTX660
Seagate Barracuda 3TB / Samsung 840 250GB Basic

Wat heb ik tot dusver geprobeerd om dit probleem te tackelen:

Een schone installatie van windows:
-Windows 7 64bit (2 pogingen)
-Windows 8 64bit (2 pogingen)
-Windows 8.1 64bit (2 pogingen)

Onder elk van deze installaties blijft het systeem hard freezes geven.

Na vele fora te hebben doorgezocht op mogelijke oorzaken kwam ik uit bij een mogelijke incompatibility met de Samsung 840 SSD en mijn moederbord.
Om dit uit te sluiten heb ik daarom alle schijven behalve mijn Seagate Barracuda 3TB losgekoppeld en Windows 8.1 geinstalleerd. Opnieuw is het systeem al meerdere malen bevroren.
Nu ik de SSD en overige HDD's heb uitgesloten en een splinternieuwe Seagate schijf ook dit probleem geeft. Houden we nog het geheugen/moederbord/processor/videokaart over.

Ik heb mijn videokaart verwijderd en heb voor de vervolgtests alleen gebruik gemaakt van de interne GPU.

Na het maken van een opstartcd met MemTest86 V5.0 heb ik mijn geheugen getest in onderstaand volgorde met hierbij als CPU Selection "Round Robin (All CPU's)":

- 4x4GB Corsair Vengeance CM16GX3M4A1600C9, alle sloten bezet.
- MemTest bevriest op Pass: 2/4 bij Test 3

- 1x4GB Corsair Vengeance CM16GX3M4A1600C9, alleen slot A2 in gebruik. Deze test heb ik 4x uitgevoerd met elke keer een ander reepje.

- 1x4GB Corsair Vengeance CM16GX3M4A1600C9, alleen slot A1 in gebruik.

- 1x4GB Corsair Vengeance CM16GX3M4A1600C9, alleen slot B1 in gebruik. Met een ander reepje als bij voorgaande test.

- 1x4GB Corsair Vengeance CM16GX3M4A1600C9, alleen slot B2 in gebruik. Met een ander reepje als bij voorgaande test.

Heb in het bios het geheugen door XMP laten beheren op 1600mhz 9/9/9/24 met 1.5v, 1.55v en 1.6v zonder succes
Ook heb ik handmatig getest of het beter werkt op 1333mhz 7/7/7/20 bij 1.5v, 1.55v en 1.6 maar ook dit tevens zonder succes.

CPU temparaturen komen niet boven de 73 graden uit na 3 uur stresstesten met prime95.
Na het verwijderen van de Core i7 heb ik ook het socket 1155 gecontroleerd op mogelijk verbogen pinnen, niets aangetroffen, socket is schoon en alle pinnen zijn recht.

Als MemTest86 bevriest is dit het laatste wat ik zie:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/vzj255.jpg
Als ik alleen Test 3 laat uitvoeren door MemTest dan loopt deze alle 4 de passes zonder problemen door, pas zodra ik alle tests laat doorlopen en hij op pass:2/4 en test 3 staat crashed het systeem.

Het enigste wat ik nu nog kan bedenken dat overblijft is een defecte CPU of defect moederbord/geheugencontroller.

Weet iemand toevallig nog iets dat ik over het hoofd heb gezien en wat de mogelijke aanleiding kan zijn van deze freezes? :? Mijn vermoeden ligt bij het moederbord. In het verleden is enkele malen na een hard freeze het MAC adres verdwenen van mijn onboard NIC. pas na een cmos whipe kwam deze weer terug.

Alvast bedankt voor het meepuzzelen! _/-\o_

[update]
Heb zonet een MSI B75MA-P45 moederbord gekocht en alles even hierop ingeprikt, MemTest aangezet en op exact dezelfde test crashed het systeem weer met een hardfreeze.
PSU is ook al vervangen voor een nieuwe exemplaar (Corsair 800w) zonder verschil.
Ik ben op dit moment nog een MemTest aan het uitvoeren met het geheugen op 1.65v. Mocht hij hierop ook vastlopen dan verander ik de test van round robin mode naar single core en ga ik per core controleren of hij door de test heenkomt.

Het lijkt er dus op dit moment op dat het moederbord niet de boosdoener is van de hard freezes en ik opnieuw uitkom bij processor/geheugenkant :(
[/update]

[ Voor 8% gewijzigd door Bloodhoundje op 10-03-2014 16:32 . Reden: Extra informatie toegevoegd ]