Als het echt alleen om brandstofkosten te doen is en de rest er niet toe doet, is het vrij eenvoudig:
Zuinigste diesel op de weg: Audi A2 3L 1.2TDI. Doet gemiddeld 1:28.24
Zuinigste LPG op de weg: Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo 1.0. Gemiddeld 1:17.45
Dit zijn weliswaar gemiddeldes van Spritmonitor.de, maar wegens wet grote getallen kun je ervan uitgaan dat de cijfers onderling te vergelijken zijn (geen reden om aan te nemen dat de A2 vaker 130km/u op snelweg doet dan de C1). Aangezien dit praktijkcijfers zijn zit hier absoluut een component trager dan 130km/u in, maar dus ook stadsverkeer en andere zooi wat nog onzuiniger is. Uiteindelijk zul je dus met een stabiele 130km/u allicht anders scoren dan deze cijfers, maar het onderlinge verschil tussen de auto's zal niet noemenswaardig veranderen.
Dan de vraag wat het per km kost. Als je enkel naar brandstofkosten kijkt, en de actuele gemiddelde brandstofkosten neemt, levert dat EUR 1.495/l diesel en EUR 0.903/l LPG. Natuurlijk kun je hier flink onder gaan als je slim tankt, maar ook hier maakt dat voor de vergelijking weing uit.
Dus:
A2 3L: 1:28.24, dus 0.0354l per km. Dat kost dan 5.29c/km
C1 LPG: 1:17.45, dus 0.057l per km. Dat kost dan 5.17c/km
Met andere woorden, deze twee ontlopen elkaar qua kosten geen steek, maar als je echt een winnaar moet uitroepen is het wel de C1/107/Aygo op LPG.
Maar goed, dan komen nog twee factoren om de hoek kijken:
1) Hoe zit het met overige kosten? Diesel kost meer in de wegenbelasting. Komt bij dat onderhoud vrijwel zeker duurder gaat zijn met de Audi, omdat het a) een Audi is dus sowieso duur, b) de A2 relatief weinig verkocht is dus onderdelen zijn schaars en c) de halfautomaat versnellingsbak een noitoire dure probleemgeval is. Kortom, op overige kosten wint de C1/107/Aygo makkelijk.
2) Wil je wel regelmatig lange afstanden 130km/u rijden in zo'n bak? Dat gaat gelijk de andere kant op. Het zijn beide kleine, lichte onderdeurtjes, maar de A2 is veel 'meer auto' dan de C1, met betere isolatie, rustigere wegligging en comfortabelere stoelen. Dan nog is de C1 helemaal niet slecht in z'n klasse, maar dat is die van de absolute onderdeurtjes.
Tenslotte blijft dit zonder budget een onzinnige discussie. Al gaat het alleen maar over geld (en dus niet comfort etc), dan nog moet het rationeel om TCO (total cost of ownership) gaan. Dus incl aanschaf, afschrijving, onderhoud, verzekering en belasting - kortom alles behalve verbruik waar ook een prijskaartje aan hangt. Dat er vervolgens een klein onderdeurtje altijd als goedkoopste uit komt rollen ligt voor de hand, maar het zou evengoed een significant oudere kunnen zijn die niet alleen (bijna even) zuinig is maar ook geen drol kost in de aanschaf. Zo zou het me niet verbazen als bijv een Citroen AX 1.1 uit 1995 met LPG installatie (die EUR 400 ofzo in de aanschaf kost) goedkoper zou uitvallen dan een marginaal zuinigere C1 uit 2005 die het tienvoudige in de aanschaf kost.
Dan nog, als iemand die zuinigheid erg hoog in het vaandel heeft staan (zie mijn posts in vele eerdere topic op dit vlak) zou ik toch zeggen dat je ergonomie niet moet vergeten en je zoektocht verruimen naar iets wat zowel lekker zit op lange ritten als - binnen die categorie - zo zuinig mogelijk is. Een aanrader wat dat betreft is een Peugeot 206 van na 2001 op LPG. Licht, betrouwbaar, zuinig, maar toch comfortabel zat om een dag lang mee op de Autobahn te toeren. Ik zou er ws zelf in rijden als ik niet twee kinderen met bijbehorende baggage wilde vervoeren