Seatools voor DOS - Bootable USB Maken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij alle informatie van het probleem:

1) Ik krijg te horen van de gebruiker 'hij gaf een error aan bij het opstarten en deed een soort controle en startte daarna op en was heel traag'.
Dit vond ik raar want het systeem is amper twee weken oud.

2) Ik start de computer op, inderdaad schrijfcontrole start op en begint vanwege integriteit. Ik laat hem zijn gang gaan en eenmaal in windows is het systeem inderdaad traag. Soms reageerd het niet voor 30 seconden.

3) Ik besluit een schrijfcontrole te plannen en tik de twee hokjes aan, start de computer opnieuw op en hij doet zijn controle.

4) Controle vindt een fout bij stap 4 van de 5 en herstelt deze. Ik weet niet meer precies wat voor bestand het was maar het viel onder /system/.

5) Ik doe een virusscan met malwarebytes, niets gevonden.

6) Ik kijk wat voor hardeschrijf hij heeft, aangezien het er sterk op lijkt dat het probleem hier ligt. Hij heeft een seagate.
Ik download de Seatools for Windows en laat deze testen.

S.M.A.R.T. Check -> Pass
Short Drive Self Test -> Fail
Short Generic -> Pass
Long Generic -> Fail

Seatools geeft aan dat het draaien van de DOS versie wellicht het probleem kan oplossen.

7) Ik download Seatools voor DOS en het gaat om een .iso bestand. Deze systeem heeft geen CD-rom speler dus pakte een usb stick van 3GB, start diskpart op, maak het een bootable usb van het type NTFS en rip de bestanden van de .iso op de usb. Dit doet niets.

8 ) Ik zoek op google hoe ik een bootable usb maak van deze applicatie.
Tutorial 1 http://www.megaleecher.ne...OS_Bootable_USB_Maker_Kit
Tutorial 2 http://blog.nowherelan.co...tools-off-of-a-usb-drive/

Doe deze beiden en ze eindigen allebei met een bootmgr error.
Andere tutorials hebben deze twee gewoon gekopierd, kon geen andere vinden.

Systeem: Windows 7 64bit

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 69,40€ 69,40
1MSI A78M-E45€ 47,66€ 47,66
1Club3D Radeon R9 270 '14 Series€ 146,40€ 146,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,90€ 46,90
1Cooler Master N300 (Closed)€ 32,99€ 32,99
1TP-Link TL-WN822N€ 12,95€ 12,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,-€ 60,-
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,94€ 36,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 453,24

Oude post:

Een computer hier kreeg een error bij het opstarten eerder vandaag, een schrijfcontrole volgde automatisch die ook en error aan gaf. (Dit is alles wat de eigenaar mij vertelde, niet heel nuttig.)
Eenmaal in windows is het systeem heel traag en loopt het veel vast, na enige troubleshooting kwam ik aan bij Seatools voor Windows.

Deed een test en de hardeschrijf faalt bij de Short Drive Self Test en Long Generic test.
Vervolgens gaf Seatools voor Windows aan dat Seatools voor DOS een betere analyze kan doen en wellicht het probleem kan oplossen.
Het probleem is, Seatools heeft deze download alleen voor floppy disks of cd's. Deze computer heeft geen van beide, alleen usb slots.

Nu weet ik hoe ik een bootable usb maak via diskpart (heb zo ook windows op dit systeem geinstalleerd). Heb dit gedaan, maar wat ik ook doe ik krijg Seatools voor DOS niet aan de praat. Ik krijg telkens een bootmgr is missing error. Wat voor tutorial ik ook volg op google.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Nog een ding, stel het is niet mogelijk om het via usb te draaien. Zou een format van de hardeschrijf het probleem kunnen oplossen als Seagate voor DOS het kon oplossen of ligt dit anders?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2014 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:32

D4NG3R

kiwi

:)

Zoeken is ook een vak

Meteen een hele lijst met tutorials..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harde schijf probleem => SMART uitlezen !
Geen schijfcontrole, geen Seatools of soortgelijke diagnose/repair tools draaien.
Je vernietigt met dergelijke utilities (gedeeltelijk) de mogelijkheid tot het stellen van een juiste diagnose...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2014 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Mwhah, over het algemeen zijn tools van de fabrikant zelf wel degelijk aan te raden. Juist wanneer je niet weet waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lezen is ook een vak. (Beetje een vervelende opmerking of niet soms?)

Gaf in mijn eerste post al aan dat het niet lukte met de tutorials gevonden op google, ze resulteren allemaal in dezelfde bootmgr missing error.
Daarom vraag ik het aan de mensen op deze forum, omdat wat ik kan vinden op google niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dan volg je tutorials verkeerd, de 2e tutorial bijv werkt gewoon netjes (Eerder gebruikt).

USB kit download (Welke op veel tutorials dood is, maar wel makkelijk gevonden kan worden): http://www.megaleecher.ne...ools_Bootable_USB_Kit.zip

[ Voor 47% gewijzigd door D4NG3R op 09-03-2014 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2014 @ 15:23:
[...]

Lezen is ook een vak. (Beetje een vervelende opmerking of niet soms?)

Gaf in mijn eerste post al aan dat het niet lukte met de tutorials gevonden op google, ze resulteren allemaal in dezelfde bootmgr missing error.
Daarom vraag ik het aan de mensen op deze forum, omdat wat ik kan vinden op google niet werkt.
Nee hoor, geen vervelende opmerking. sommige mensen komen hier namelijk alleen voor zichzelf. en anderen puur om mensen te helpen. dus ik zou niet op ze gaan zeiken. het is hier geen freaking helpdesk. eigen inzet is #1

ook even aangeven wat je hebt geprobeert, anders krijgen we het heen en weer gelul met, "ja dat heb ik al gepobeert"

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op zondag 09 maart 2014 @ 15:33:
[...]

Nee hoor, geen vervelende opmerking. sommige mensen komen hier namelijk alleen voor zichzelf. en anderen puur om mensen te helpen. dus ik zou niet op ze gaan zeiken. het is hier geen freaking helpdesk. eigen inzet is #1

ook even aangeven wat je hebt geprobeert, anders krijgen we het heen en weer gelul met, "ja dat heb ik al gepobeert"
Dat snap ik, maar als ik aangeef dat ik al de veel verschillende tutorials die je op de eerste pagina van google kan vinden een bootmgr error aangeven dan is dat toch duidelijk en is het onnodig om vervolgens de eerste google pagina resultaten te sturen als antwoord? Komt voor mij in ieder geval over dat mijn post niet volledig is gelezen.

Zoals ik aangaf, ben een tijdje bezig geweest met het opsporen van wat nou precies het probleem is.

Hier dan de volledige lijst van wat ik heb gedaan:

1) Ik krijg te horen van de gebruiker 'hij gaf een error aan bij het opstarten en deed een soort controle en startte daarna op en was heel traag'.
Dit vond ik raar want het systeem is amper twee weken oud.

2) Ik start de computer op, inderdaad schrijfcontrole start op en begint vanwege integriteit. Ik laat hem zijn gang gaan en eenmaal in windows is het systeem inderdaad traag. Soms reageerd het niet voor 30 seconden.

3) Ik besluit een schrijfcontrole te plannen en tik de twee hokjes aan, start de computer opnieuw op en hij doet zijn controle.

4) Controle vindt een fout bij stap 4 van de 5 en herstelt deze. Ik weet niet meer precies wat voor bestand het was maar het viel onder /system/.

5) Ik doe een virusscan met malwarebytes, niets gevonden.

6) Ik kijk wat voor hardeschrijf hij heeft, aangezien het er sterk op lijkt dat het probleem hier ligt. Hij heeft een seagate.
Ik download de Seatools for Windows en laat deze testen.

S.M.A.R.T. Check -> Pass
Short Drive Self Test -> Fail
Short Generic -> Pass
Long Generic -> Fail

Seatools geeft aan dat het draaien van de DOS versie wellicht het probleem kan oplossen.

7) Ik download Seatools voor DOS en het gaat om een .iso bestand. Deze systeem heeft geen CD-rom speler dus pakte een usb stick van 3GB, start diskpart op, maak het een bootable usb van het type NTFS en rip de bestanden van de .iso op de usb. Dit doet niets.

8) Ik zoek op google hoe ik een bootable usb maak van deze applicatie.
Tutorial 1 http://www.megaleecher.ne...OS_Bootable_USB_Maker_Kit
Tutorial 2 http://blog.nowherelan.co...tools-off-of-a-usb-drive/

Doe deze beiden en ze eindigen allebei met een bootmgr error.
Andere tutorials hebben deze twee gewoon gekopierd, kon geen andere vinden.

9) Ik kom naar tweakers voor hulp.
D4NG3R schreef op zondag 09 maart 2014 @ 15:30:
Dan volg je tutorials verkeerd, de 2e tutorial bijv werkt gewoon netjes (Eerder gebruikt).

USB kit download (Welke op veel tutorials dood is, maar wel makkelijk gevonden kan worden): http://www.megaleecher.ne...ools_Bootable_USB_Kit.zip
Deze heb ik inderdaad gedaan en kreeg de error.
De volgende bestanden heb ik op de USB (FAT. 1.59MB van de 5.6MB, normaal heeft de USB 3GB) staan:
FDAUTO.BAT
FDCONFIG.SYS
FINDTDSK.EXE
HIMEM.EXE
KERNEL.SYS
NANSI.SYS
seatools.zip
TDSK.EXE
UNZIP.EXE

Maar als ik deze USB in de computer steek, de computer opstart, krijg ik de bootmgr error.
Wat doe ik dan precies verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De bootmgr error
Lekker duidelijk beschreven. (Gebruikers niveau much?)

Hartstikke fijn dat je hier om hulp vraagt, maar zorg dan wel voor bruikbare informatie.

Nou vooruit, beetje jouw werk doen. (Want ik ga er van uit dat jij hier poen aan verdient)

Seagate SeaTools is free hard drive testing software. SeaTools for DOS runs independent from your operating system on its own CD or bootable USB drive. You do not need to own a Seagate or Maxtor hard drive to use SeaTools.

Download the SeaTools for DOS ISO file
Use 7-Zip to open the SeaTools for DOS ISO file.
Extract the SeaTools.ima file to your hard drive.
Rename the SeaTools.ima file to SeaTools.img.
Use Image Writer for Windows to write the SeaTools.img image file to a USB drive on Windows.
Now you can boot off of this USB drive and run SeaTools for DOS.

Note: Writing the SeaTools for DOS ISO file directly to a USB drive using either Rufus or UNetbootin does not work. When doing so I receive a “BOOTMGR is missing” error message when booting off of the USB drive.
En waar heb ik op gezocht met Google? "seatools bootable usb bootmgr"

Google fu much?

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2014 16:13 . Reden: Ben ik goed met Google of kan TS beter uit de IT stappen? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2014 @ 16:01:
Lees de FAQ eens door hoe je een goede startpost maakt, want ik zie NERGENS staan wat voor hardware je hebt gebruikt om die machine te bouwen.

En wat gebruikers zeggen is bijna altijd niet nuttig, welkom in de wereld van IT.

[...]

Ook weer lekker duidelijk beschreven. (Gebruikers niveau much?)

Hartstikke fijn dat je hier om hulp vraagt, maar zorg dan wel voor bruikbare informatie.
Heb de informatie in de main post aangepast, voor alle informatie dat ik met mijn huidige kennis kan geven. Doe nu ook even een HDtune test om te bevestigen dat Seatools inderdaad een beschadigde sector tegen komt. (Tot nu toe, ja, een beschadigde sector.)

En de error is precies, 'bootmgr is missing' meer informatie geeft hij niet.
Een error waarvan ik alleen weet dat er niet iets op de usb staat wat geboot kan worden.
Echter op de USB staat (volgens de tutorials) iets wat prima moet werken en dat is het probleem.

Heb nog nooit eerder met een beschadigde sector te maken gekregen, dus excuseer mij als ik hier wat onhandig mee om ga.
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2014 @ 16:01:
[...]
Nou vooruit, beetje jouw werk doen. (Want ik ga er van uit dat jij hier poen aan verdient)

[...]

En waar heb ik op gezocht met Google? "seatools bootable usb bootmgr"

Google fu much?
Ik snap dat ik niet zoveel verstand heb van computers als jullie, daarom kom ik hier.
Maar ik ben ook zeker niet van het caliber dat je tegenkomt bij IT support.

En nee ik verdien hier niets mee. Ik doe dit omdat ik het klote vind voor die jongen en hij zelf amper het aanknopje kan vinden.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2014 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zet je Seatools op de USB stick? Welke download gebruik je?

Zie de link in mijn eerdere post hoe je het Seatools ISO bestand aanpast voor USB Booting.

Het gaat er dus om dat je dat seatools.ima kopieert naar een tijdelijke map, hernoemt naar .img en dan Image Writer for Windows het .img bestand aanbiedt.

Dat .ima bestand moet je dus uit het .iso bestand halen. (Dat je hebt gedownload)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2014 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2014 @ 16:19:
Hoe zet je Seatools op de USB stick? Welke download gebruik je?

Zie de link in mijn eerdere post hoe je het Seatools ISO bestand aanpast voor USB Booting.
Ik download dit bestand: www.megaleecher.net/uploads/SeaTools_Bootable_USB_Kit.zip
Unzip het met 7z.
Ik open de folder.
Ik start Win32DiskImager.exe
Kies de image file in de download: SeaTools.img
Selecteer de schrijf letter H (usb)
Klik op write.

Eindig met een USB met 9 bestanden erop:
FDAUTO.BAT
FDCONFIG.SYS
FINDTDSK.EXE
HIMEM.EXE
KERNEL.SYS
NANSI.SYS
seatools.zip
TDSK.EXE
UNZIP.EXE

Geeft bootmgr is missing error.

Alternatief wat ik ook heb geprobeerd is de Seatools voor DOS van Seagate zelf downloaden.
Extract SeaToolsDOS223ALL.iso naar een folder.
Pak de bestand SeaTools.ima en verander de extentie naar .img.
Start win32diskimager v0.9 op en write deze .img naar de USB.
Krijg dezelfde bestanden op de USB als eerst en nog steeds een bootmgr is missing error.

HDTune geeft inderdaad aan dat er een beschadigde sector is.
Wat zijn mijn opties om met dit probleem om te gaan? Hij wil liever niet de HDD terugsturen als het niet hoeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2014 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens die USB Stick bootable te krijgen via http://nl.hardware.info/r...-disk-storage-format-tool

en daarna handmatig Seatools kopieren.

Of je probeert UBCD, daar zit Seatools ook bij. http://wiki.ultimatebootc...utorials:USB_Installation

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2014 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:08

mace

Sapere Aude

Ik zou de Ultimate Boot CD gebruiken, die heeft een bootable-USB variant en daar zit ook seatools op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UBCD werkt, heb Seatools kunnen draaien en deze heeft de beschadigde sectoren kunnen repareren.
Bedankt voor de hulp, ik vermoed dat UBCD nog vaker van pas gaat komen.
Pagina: 1