Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Hoog CPU gebruik bij idle

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Voor kennissen ben ik naar hun 5-jarige laptop (Acer TravelMate 5730) aan het kijken, omdat deze naar zeggen regelmatig blokkeert tijdens het internetten. Het valt mij op dat het CPU verbruik standaard (ver) boven de 50% is, zonder dat de laptop actief wordt gebruikt. Ik heb zelf wel ideeën waar dit aan kan liggen, maar ben erg benieuwd wat jullie denken.

Specs:
- CPU: Intel Core2 Duo T6570
- RAM: 4GB, snelheid onbekend
- HDD: waarschijnlijk 5400RPM
- Besturingssysteem: Windows Vista Business
- Virusscanner Norton Internet Security

Ik weet uit ervaring dat Windows Vista een erg inefficiënt besturingssysteem is, maar kan dit echt de 50%+ CPU verbruik verklaren? Ik heb uiteraard bij taakbeheer gekeken en bij broncontrole.
Ik heb de virusscanner een uitgebreide scan laten doen en hier kwam niets uit naar voren. Daarnaast oogt de laptop behoorlijk 'schoon' van toolbars en dat soort vertragende ongein. Ter verduidelijking: deze printscreen is gemaakt ruim nadat de virusscanner klaar was met scannen, niet tijdens!

Broncontrole
Afbeeldingslocatie: http://i1049.photobucket.com/albums/s383/H0rtOn89/8a0ac695-bda0-4523-8187-fb86c1ff09ea_zpsb25010d4.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2014 14:40 ]

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
Hier kunnen we echt niks mee. Meer informatie is nodig..

Verwijderd

Topicstarter
Red-Front schreef op zondag 09 maart 2014 @ 14:30:
Hier kunnen we echt niks mee. Meer informatie is nodig..
Ja sorry drukte per ongeluk veel te vroeg op posten

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:01

Saven

Administrator

"Ik weet uit ervaring dat Windows Vista een erg inefficiënt besturingssysteem is".. Mwoah valt reuze mee hoor, slechte driver support was het probleem voor mensen met een oudere computer. En met die specs van je laptop zou het gewoon soepel moeten lopen.

Anyways, misschien een coinminer virusje? Zonder screenshots/info kunnen we inderdaad niet veel.

edit: je norton / symantic software slurpt je cpu op.

[ Voor 8% gewijzigd door Saven op 09-03-2014 14:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Saven schreef op zondag 09 maart 2014 @ 14:34:
edit: je norton / symantic software slurpt je cpu op.
Daar lijkt het wel op he.. Ik werd nog even in de war geschopt omdat het een proces is behorend bij image ccsvchst.exe wat onderdeel is van Vista

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:38

TommieW

Numa numa.

Norton eet je CPU op. :P
Je zou kunnen proberen om Norton te verwijderen met de Norton Removal Tool, en opnieuw te installeren.
Als je er dan nog steeds last van hebt, zou je kunnen overwegen om een alternatieve virusscanner zoals Avast te installeren.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik ga nu norton eraf gooien en vervangen door Avast! Zal straks laten zien wat dat gedaan heeft.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:01

Saven

Administrator

Wel doen met de norton removal tool, anders blijft er allemaal troep achter

Verwijderd

Topicstarter
Met Norton Removal Tool heb ik Norton verwijderd. Als ik nu naar de broncontrole kijk ziet het er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://i1049.photobucket.com/albums/s383/H0rtOn89/7e969e50-d4d9-4ded-a5df-d1fc2b8518b4_zps964d6da5.jpg.

Een stuk beter dus! Haast ongelofelijk dat een virusscanner permanent zoveel resources in kan nemen.. Ik ga nu Avast! installeren en opnieuw de broncontrole posten, kijken hoe groot het verschil is.

Edit: en dit is de broncontrole inclusief Avast! die draait, een wereld van verschil.
Afbeeldingslocatie: http://i1049.photobucket.com/albums/s383/H0rtOn89/20725d26-8e82-45f6-b5fa-ac2841ec5330_zps80d9baeb.jpg

Bedankt voor het meedenken allemaal, hier gaat iemand erg blij mee zijn :*)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2014 18:27 ]

Pagina: 1