AP met meerdere clients dat zich gedraagt als 1 client

Pagina: 1
Acties:

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-11 18:22
In het topic "[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point" heb ik deze vraag gesteld, maar daar verwezen ze me door naar hier.

Mijn situatie zit als volgt:

Ik zit op kot en heb hier bekabeld internet op kot, dat werkt met een login pagina. Met de kabel werkt alles zonder problemen. Met een phillips ADSL wifi modem ertussen met DCHP en NAT uit werkt alles ook zonder problemen. De ADSL modem werkt als acces point en ik kan inloggen.

Als ik nu met een tweede apparaat op wifi probeer te gaan krijg ik de loginpagina te zien, eens ik daarop inlog ben ik de internet toegang op mijn eerste device kwijt. Inlog geldt maar voor 1 device tegelijk.

Als ik een programma zoals connectify of de internetsharing in osx probeer kan ik zonder problemen op het netwerk met beide devices.

Ik dacht dat dit wel zou lukken met NAT ingeschakeld, maar dat is dus niet het geval, dan kan ik nog steeds maar met 1 device tegelijk ingelogd zijn.

Ik zoek dus nu een oplossing om mijn AP/ADSL modem/router om te zetten in iets dat iets vergelijkbaar doet als connectify, dus zich voordoet voor het netwerk als 1 device. Mijn kennis van netwerken rijkt niet zo ver, daarom dat ik hier om hulp vraag.

Router in kwestie is een Phillips SNA6600/18, ik heb ook nog een Belkin 802.11G router om mee te proberen.

(een optie zou zijn om met een raspberry pi en een wifi usb modem te gaan klungelen?)

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Die Belkin router daadwerkelijk als router gebruiken.

• AndRo555
Dat heb ik geprobeerd, vanaf ik DHCP aan zet knalt het netwerk van de residentie eruit. Dat is dus niet echt een optie.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:11
Vergeet dat phillips modem. Koppel de binnenkomende netwerkkabel aan de WAN poort van een router, schakel daar DHCP en NAT netjes weer in, en voilla. Belangrijkste punt is dat je de binnenkomende verbinding aan WAN moet hangen anders dan krijgt heel net netwerk aan de andere kant ook de DHCP over zich heen en dan werkt inderdaad niets meer.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Krijg je een loginpagina (portal) voordat je gebruik kunt maken van het internet?

• AndRo555
Ja, een login met paswoord. Vergelijkbaar met de portals van vele hotels. Elke keer ik connectie wil maken na x aantal uur moet ik opnieuw inloggen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Dat kan wel, echter moet je dan een repeater hebben.
DD-WRT kan dit, werkt net als je laptop met connectify of virtualrouter.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik merk even op: je zit op kot, en je hebt het over een ADSL wifirouter.
Misschien een echte router kopen? Als je DHCP en NAT aan hebt moet je natuurlijk NIET het netwerk van de residentie op de LAN poort van je router gooien.. Maar op de WAN (internet) poort.. Waar je in dit geval het adsl modem dus niet voor kan gebruiken

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• AndRo555
jeroen3 schreef op zondag 09 maart 2014 @ 15:49:
Dat kan wel, echter moet je dan een repeater hebben.
DD-WRT kan dit, werkt net als je laptop met connectify of virtualrouter.
Zal ik eens zoeken achter een goedkope router de DD-WRT aankan.
ShadowAS1 schreef op zondag 09 maart 2014 @ 17:00:
Ik merk even op: je zit op kot, en je hebt het over een ADSL wifirouter.
Misschien een echte router kopen? Als je DHCP en NAT aan hebt moet je natuurlijk NIET het netwerk van de residentie op de LAN poort van je router gooien.. Maar op de WAN (internet) poort.. Waar je in dit geval het adsl modem dus niet voor kan gebruiken
Een echte router (die belkin) aangesloten op de WAN poort met DHCP en NAT aan resulteert in geen internet/login-pagina voor mij en de rest van de gang. (dit is algemeen geweten en verboden door het beheer)
Als ik die router aansluit op een LAN poort en DHCP/NAT uit dan werkt alles wel, maar kan ik er maar met 1 device op.

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Snap je het wel? De kabel die je kamer in komt, stop je in de wan poort van de Belkin.
Ik zie niet in waarom het netwerk van de residentie er dan zou "uitknallen"...

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Even ter bevestiging. Je hebt t over Kot, zit je dan ook op Kotnet (België)? Zo ja, zoek hier even rond, er zijn vaker topics over dat netwerk hier voorbij gekomen.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• AndRo555
Dav1d schreef op zondag 09 maart 2014 @ 17:25:
Snap je het wel? De kabel die je kamer in komt, stop je in de wan poort van de Belkin.
Ik zie niet in waarom het netwerk van de residentie er dan zou "uitknallen"...
Elke router die zo aangesloten wordt (Muur --- WAN router, LAN/wifi --- pc/device ) zorgt ervoor dat het internet niet werkt (en dat van de rest van de gang meestal ook niet)
Het beheer heeft daarom een verbod opgelegd op het gebruik van routers (omdat de meeste geen idee hebben om zoiets in te stellen als AP, sinds een AP geen problemen veroorzaakt)
Oplossingen zoals connectify/virtualhotspot werken wel zonder problemen maar dan zit je nog altijd met de LAN in je pc en moet de pc blijven aanstaan om internet te hebben.

Dus ik zoek een oplossing, hoeft niet met die ADSL modem, die exact het zelfde gedraagt als connectify/virualhotspot
ShadowAS1 schreef op zondag 09 maart 2014 @ 17:47:
Even ter bevestiging. Je hebt t over Kot, zit je dan ook op Kotnet (België)? Zo ja, zoek hier even rond, er zijn vaker topics over dat netwerk hier voorbij gekomen.
Inderdaad Kotnet, ik heb hier al achter oplossingen gezocht, maar die gaan meestal over problemen met telenet en routering. Hier gebruikt met glasvezel voor de residentie en bijhorende routers/switchen etc.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:11
AndRo555 schreef op zondag 09 maart 2014 @ 17:55:
[...]

Dus ik zoek een oplossing, hoeft niet met die ADSL modem, die exact het zelfde gedraagt als connectify/virualhotspot
Dat noemen ze dus een router.

• AndRo555
Sleepkever schreef op zondag 09 maart 2014 @ 19:02:
[...]

Dat noemen ze dus een router.
Het is niet exact hetzelfde want een aparte router werkt niet mee met de rest van het netwerk en connectify/virtualhotspot wel.
Ergens is er dus nog een verschil tussen de twee, connectify doet zich nog steeds voor als 1 device voor de buitenwereld, ik weet niet hoe dit bij een router zit en of dit zodanig te configureren valt dat een router hetzelfde doet als connectify.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik zie niet waarom een router niet werkt, je hebt zelf ondervonden dat een AP wel werkt maar alleen maar met 1 client.. Terwijl een router 1 client is

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Euhm je dhcp van je routers zit toevallig op dezelfde range.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

En als het nou echt niet werkt met de router, koop dan een simpele goedkope (energiezuinige en dus stille) laptop met ethernet en laat die connectify draaien. Dan werkt het blijkbaar allemaal prima dus waarom dan extra moeite doen?

• AndRo555
ShadowAS1 schreef op zondag 09 maart 2014 @ 20:05:
Ik zie niet waarom een router niet werkt, je hebt zelf ondervonden dat een AP wel werkt maar alleen maar met 1 client.. Terwijl een router 1 client is
Dat is zowat het hele punt, in theorie zou een router op de conventionele manier aangesloten moeten werken, maar dat werkt niet (en het ligt niet aan de router want niemand heeft hier al een router deftig werkend gekregen)
Damic schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:57:
Euhm je dhcp van je routers zit toevallig op dezelfde range.
Rechtstreeks aangesloten krijg ik 10.192.xx.xx als ip , die van mijn router staat op 192.168.1.x dus dat is niet het geval.
Sick Nick schreef op zondag 09 maart 2014 @ 22:13:
En als het nou echt niet werkt met de router, koop dan een simpele goedkope (energiezuinige en dus stille) laptop met ethernet en laat die connectify draaien. Dan werkt het blijkbaar allemaal prima dus waarom dan extra moeite doen?
Dan moet ik wel een simpele, werkende laptop/desktop vinden met ethernet en wifi. Dat is al rap meer dan een 5 euro tweedehands router (10Mbps over wifi haalt vrijwel elk antiek ding wel)

• jeroen3
Het is absoluut niet de bedoeling dat een Router geconfigureerd als gateway, aangesloten met de WAN poort op het vreemde subnet, het vreemde subnet laat vastlopen. Dat is volgens mij technisch niet eens mogelijk tenzij er een ip conflict of mac conflict optreed.
Als dat wel zo is, dan deugt het netwerk voor geen meter.

Immers neemt jouw laptop alle functies van een router over als je connectify gebruikt.
Net als je telefoon met 3G->WiFi hotspot.

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 10-03-2014 07:25 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
Wat zijn precies de symptonen als je je router aansluit op de verbinding via de WAN poort?
Krijg je wAN geen ip? Blijft de login pagina staan?

In principe kunnen ze wel detecteren dat er een NAT device aanhangt, maar dan zou connectify ook niet werken. Misschien doen ze iets met (bekende) mac addressen van bepaalde routers? Probeer eens je router aan te sluiten met een gekloond MAC adres op de wan poort met je MAC van je lan poort van je pc die wel werkt.

CISSP! Drop your encryption keys!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Ik begrijp het niet...het is verboden om een router aan te sluiten, je mag maar met één device per keer op Internet. Mis ik nu iets of probeer jij gewoon iets te doen dat verboden is!?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

lier schreef op maandag 10 maart 2014 @ 08:34:
Ik begrijp het niet...het is verboden om een router aan te sluiten, je mag maar met één device per keer op Internet. Mis ik nu iets of probeer jij gewoon iets te doen dat verboden is!?
Mwah, ik weet niet of je het woord 'verboden' hier zo serieus moet nemen. Tis toch ook n beetje cru van een universiteit dat studenten die al veel te veel geld betalen maar met 1 apparaat op internet mogen.
In ieder geval, deze vragen zijn eerder voorbij gekomen en andere tweakers zijn daar ook bij geholpen

• AndRo555
jeroen3 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 07:24:
Het is absoluut niet de bedoeling dat een Router geconfigureerd als gateway, aangesloten met de WAN poort op het vreemde subnet, het vreemde subnet laat vastlopen. Dat is volgens mij technisch niet eens mogelijk tenzij er een ip conflict of mac conflict optreed.
Als dat wel zo is, dan deugt het netwerk voor geen meter.

Immers neemt jouw laptop alle functies van een router over als je connectify gebruikt.
Net als je telefoon met 3G->WiFi hotspot.
Ik denk ook niet dat het subnet volledig vastloopt, mensen die ervoor al ingelogd hebben, blijven internet hebben, alleen de login pagina komt er gewoon niet, die blijft maar laden. En het netwerk deugt ook voor geen meter, wekelijks wel een paar pannes. En ook vaak problemen waarbij ik om de 5 min de login pagina terug voor mijn neus krijg.
laurens0619 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 08:09:
Wat zijn precies de symptonen als je je router aansluit op de verbinding via de WAN poort?
Krijg je wAN geen ip? Blijft de login pagina staan?

In principe kunnen ze wel detecteren dat er een NAT device aanhangt, maar dan zou connectify ook niet werken. Misschien doen ze iets met (bekende) mac addressen van bepaalde routers? Probeer eens je router aan te sluiten met een gekloond MAC adres op de wan poort met je MAC van je lan poort van je pc die wel werkt.
Waaraan zou je kunnen zien dat de WAN een ip krijgt? In de settings vindt ik niet direct zoiets terug. Andere mensen heb ik horen zeggen dat het komt dat het internet niet meer werkt doordat de router in kwestie eerder iets terugstuurt dan de main router hier in het gebouw, kan dit uberhaupt wel?
lier schreef op maandag 10 maart 2014 @ 08:34:
Je mag met zoveel devices op het internet als jij wilt, er is zelfs een leuke 30GB/maand limiet daarvoor. :/
Alleen is het van het residentiebeheer verboden om routers te zetten, omdat er waarschijnlijk in het verleden meerdere mensen dit gedaan hebben, al dan niet wetende hoe een router werkt, en daarmee het internet voor de rest van de gang tijdelijk onbereikbaar maakt.

In c maakt het geen bal uit of je een router hebt of niet, zolang het internet maar blijft werken.

• jeroen3
Het kan ook zijn dat je geen WiFi router neer mag zetten omdat de 2.4 band anders te vol raakt, of dat de main-gateway zoveel connecties niet aan kan.
Elke apparaat is namelijk +x connecties.

• AndRo555
Toch wel wat mensen die torrents downloaden en dat zijn pas serieus wat connecties. 2.4GHz zit hier al stampvol, 33 netwerken op 2.4...

Ik ga is zoeken achter andere routers om mee te testen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jeroen3 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 19:20:
Het kan ook zijn dat je geen WiFi router neer mag zetten omdat de 2.4 band anders te vol raakt, of dat de main-gateway zoveel connecties niet aan kan.
Elke apparaat is namelijk +x connecties.
De jeugd van tegenwoordig...

Een router is een apparaat wat verschillende netwerken verbindt (en in consumententermen NAT doet). Dat hoeft helemaal niets met WiFi te maken te hebben.

Een AP is een apparaat wat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt. Nu hebben tegenwoordig de meeste routers een ingebouwde AP, maar als een AP wel werkt en een router niet is dit in ieder geval niet waar het hier om gaat.

Ben sowieso bang dat we uitermate weinig weten op basis van info TS. Wil je betere hulp, zul je met meer info moeten komen...

Denk dan aan:
- krijgt een aangemeld apparaat een publiek of een privaat IP? Is dat anders dan wat een niet-aangemeld apparaat krijgt.
- hoe kom je exact bij die aanmeldingspagina?
- gebeurt de aanmelding op basis van MAC-adres? Zo ja, wat gebeurt er als je in een router het MAC-adres van je aangemelde apparaat kloont op de WAN-poort?

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 10-03-2014 22:16 ]

Oslik blyat! Oslik!

• jeroen3
Het is echt niet nodig mij het technische verschil uit te leggen tussen Router Gateway en AccessPoints (ook wel switch welke toevallig wifi heeft als fysieke laag).
Echter zegt iedereen WiFi router (wat in veel gevallen stiekem ook zo is), en zijn dit ook de apparaten die je moet kopen, echter anders moet instellen.
Net als dat iedereen er maar niet in wil geloven dat stroom nergens op kan staan.

Ik neem aan dat je hier mee zit?
En in de categorie "Antiek":
Een modem van het type KotNet Collectief ondersteunt tot 16 gebruikers. Wanneer een gebruiker eenmaal is aangesloten op een modem, onthoudt de modem deze gebruiker, ook wanneer deze weer verdwenen is. Wanneer er zo meer dan 16 gebruikers gepasseerd zijn, zit de modem "vol" en moet deze gereset worden.

[ Voor 25% gewijzigd door jeroen3 op 10-03-2014 22:55 ]

• AndRo555
dion_b schreef op maandag 10 maart 2014 @ 22:16:
[...]

Ben sowieso bang dat we uitermate weinig weten op basis van info TS. Wil je betere hulp, zul je met meer info moeten komen...

Denk dan aan:
- krijgt een aangemeld apparaat een publiek of een privaat IP? Is dat anders dan wat een niet-aangemeld apparaat krijgt.
Private IP in de range 10.92.128.x
- hoe kom je exact bij die aanmeldingspagina?
Zoals quasi elke login pagina is het een redirect, als ik een random site probeer te openen in een browser komt op die pagina uit.
- gebeurt de aanmelding op basis van MAC-adres? Zo ja, wat gebeurt er als je in een router het MAC-adres van je aangemelde apparaat kloont op de WAN-poort?
Ik heb geen idee hoe ik het MAC adres van mijn pc zou klonen op de router, maar ik denk dat het niet veel uitmaakt, de router als AP werkt (en dan ziet de infrastructuur mijn router zijn mac adres ook, vermoed ik)
jeroen3 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 22:52:
Ik neem aan dat je hier mee zit?
En in de categorie "Antiek":
[...]
Dat is voor private "koten" met meerdere studenten in, ik zit op een residentie met meer als 100 man, hier zorgt de universiteit mee voor de connectiviteit via hun netwerk, en zijn er hier per gang routers/switchen. Private koten worden meestal aangesloten via telenet Kotnet via de coax.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb geen idee hoe ik het MAC adres van mijn pc zou klonen op de router, maar ik denk dat het niet veel uitmaakt, de router als AP werkt (en dan ziet de infrastructuur mijn router zijn mac adres ook, vermoed ik)
Nou nee...

Een zuivere AP is een bridge, die gaat dus zelf geen IP-adres aanvragen. Dat doet je device die je erachter hangt (via WiFi). Diens MAC-adres wordt in de DHCP-server geregistreed.

Mbt MAC klonen - staat geheid in handleiding van de router, zo niet google er eens op. Was vroeger voor veel internetproviders noodzakelijk wilde je met meerdere computers werken. Ik zou het hier proberen.

Overigens heb ik zelf in het verleden in Leuven op kot gezeten, in de tijd dat er voor het eerst internet aangelegd werd op de grotere complexen (rond 1997). Ik kan beamen dat daar voor een bijzonder diverse assortiment van 'merkwaardige' oplossingen gekozen werd, al was wat je hier beschrijft al een stuk geavanceerder dan wat er toen gebeurde. In Home Thomas Morus werden bijv op iedere verdieping 10Mb hubs gehangen die weer op een enkele 8-poorts unmanaged 10/100Mb switch in het trappenhuis aangesloten werd. Dat was in de tijd dat zo'n switch een significant geldbedrag waard was. De switches hingen open en bloot in het zicht - totdat ze verdwenen :z

Oslik blyat! Oslik!

• AndRo555
Ik zit ook op Thomas Morus, en nu hangen er sloten op de kasten in de traphal met de switches een slot hebben...

Ik ga eens zoeken of het lukt met het MAC-adres te klonen.
Pagina: 1