Moederbord Best Buy zonder S/PDIF, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 09:13

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Ik heb afgelopen week zeg maar gerust de complete set van het "Mainstreamgamesysteem" uit de Best Buy Guide 2014 aangeschaft. Een prachtige set en ik kan er dus weer een paar jaar tegenaan.

MAAR, alles werkt nu fijn, schijven top ingericht etc. etc.... maar ik heb een probleem. Ik had er totaal geen rekening mee gehouden, maar het moederbord de Gigabyte GA-Z87-HD3 heeft geen S/PDIF Out uitgang aan de achterkant. ;( ;( ;( Voor mij is dit een groot probleem nu... want... ik heb vanaf mijn PC een Tulp Kabel van 15 meter onder de vloer doorlopen naar mijn versterker. Het moederbord heeft overigens wel een HDMI uitgang, maar mijn versterker geen HDMI ingang. Het moederbord heeft op de kaart zelf wel een S/PDIF Out, maar dus geen plug aan de achterkant.

Kortom ik heb een akkefiet... want ik wil de Tulp kabel eigenlijk niet vervangen maar ik wil wel zo goed mogelijk geluid richting mijn versterker.

Dus... ik ging op onderzoek uit... en ik vond o.a. deze site waarbij ene Dan Hopkins ook al klaagt over het ontbreken van een S/PDIF Out uitgang op het moederbord. Hij heeft het dan over het feit dat hij nu een "RCA" kabel heeft aangesloten. Dus ik heb 2 kabelsites gezocht naar een geschikt kabeltje (volgens mij Jack naar Tulp) maar ook die kan ik niet vinden. Althans niet een plug die voor mij geschikt zou zijn. (of kijk ik er overheen?)

Nogmaals de Tulp kabel die er nu ligt is dus deze dus ik moet iets hebben dat de PC uitgang daarmee verbind, en ook nog goed geluid behouden.

Een andere optie is natuurlijk een geluidskaartje aanschaffen. Maar ik wil hier niet te veel aan kwijt zijn. Ik vind veel geluidskaarten maar vreemd genoeg zijn er maar een paar goedkoop met een S/PDIF Out uitgang op de achterkant. Zo hebben de Sweex Geluidskaart SC012 5.1 PCI en de Asus Xonar DG dat bijvoorbeeld niet. Dus vond ik uiteindelijk de Sweex 7.1 PCI Sound card with digital out (SC015) en die heeft WEL een S/PDIF Out uitgang.

Mijn vraag is kort gezegd; wat kan ik het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Toch een extra geluidkaart denk ik. De Xonar DG die je link kan bijvoorbeeld prima, die gebruik ik zelf ook voor spdif naar mijn receiver. Daar zit gewoon spdif op, kijk maar eens op de afbeelding of specs van de fabrikant, werkt prima :).

[ Voor 14% gewijzigd door wesleytjuh op 09-03-2014 11:09 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-06 21:38
Neem eventueel even kontakt op met Gigabyte wat voor s/pdif bracket erop kan en waar de te halen zijn.

geheelonthouder met geheugenverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 16:03
Een mini-jack naar tulip verloopstukje werkt ook, lijkt mij? Dat moet je toch voor een paar euro in de winkel wel kunnen krijgen.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
wesleytjuh schreef op zondag 09 maart 2014 @ 11:08:
Toch een extra geluidkaart denk ik. De Xonar DG die je link kan bijvoorbeeld prima, die gebruik ik zelf ook voor spdif naar mijn receiver. Daar zit gewoon spdif op, kijk maar eens op de afbeelding of specs van de fabrikant, werkt prima :).
Ik zie aan de achterkant wel een S/PDIF maar geen coaxial (=Tulp?) alleen een optical uitgang!
EvilWhiteDragon schreef op zondag 09 maart 2014 @ 11:33:
Een mini-jack naar tulip verloopstukje werkt ook, lijkt mij? Dat moet je toch voor een paar euro in de winkel wel kunnen krijgen.
Lijkt mij dus ook maar zie hierboven, ik heb al gezocht op die sites maar kan het toch echt niet vinden :(

[ Voor 25% gewijzigd door Barca op 09-03-2014 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Je kan ook zelf de spdif aansluiting maken en deze aansluiten op je mobo!

http://yorkspace.wordpres...elf-spdif-coax-connector/

[ Voor 38% gewijzigd door tita_tovenaar op 09-03-2014 11:42 ]

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:10
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:44
Als je vanuit de normale minijack-out naar die ene tulpkabel gaat, dan heb je maar één kanaal, dus nieteens stereogeluid.
Een losse geluidskaart is hier denk ik het handigst :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je kunt prima een bracket op ebay scoren, die knutsel je zo op de SPDIF_O header. De VCC+ heb je alleen nodig als je de optical SPDIF wilt gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/gallery/data/500/spdif_spec.JPG

http://www.ebay.com/itm/A...ain_0&hash=item3efd71a77e

[ Voor 10% gewijzigd door wagenveld op 09-03-2014 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
wagenveld schreef op zondag 09 maart 2014 @ 12:03:
Je kunt prima een bracket op ebay scoren, die knutsel je zo op de SPDIF_O header. De VCC+ heb je alleen nodig als je de optical SPDIF wilt gebruiken.

[afbeelding]

http://www.ebay.com/itm/A...ain_0&hash=item3efd71a77e
Op zich wel een idee maar dat ding is USD 12,99 en de verzendkosten USD 2,99 dan zit je op USD 15,98... met de huidige koers zo'n EUR 11,52. Dan kan ik net zo goed voor een tientje meer dat Sweex geluidskaartje kopen met gratis verzending en binnen 24 uur in huis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:46
Dat asus bracket is ook in Nederland te koop. Of je maakt het zelf zoals tita_tovenaar al laat zien. Daar ben je hooguit een paar euro aan onderdelen aan kwijt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik zou zeggen grijp meteen de kans aan en koop een fatsoenlijke USB DAC, de Asus Xonar U7.

Daar kun je de komende 10 jaar mee voorruit.

En er zitten alle geluidsaansluitingen op die je ooit nodig kunt hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Shamalamadindon op 09-03-2014 13:44 ]

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Leo1010 schreef op zondag 09 maart 2014 @ 13:43:
Ik zou zeggen grijp meteen de kans aan en koop een fatsoenlijke USB DAC, de Asus Xonar U7.

Dit, inderdaad. Je geluid gaat er stukken op vooruit. De prijzen zijn ook nog eens leuk: http://hifimediy.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Laatst online: 07:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Leo1010 schreef op zondag 09 maart 2014 @ 13:43:

Dan ligt er nog steeds maar een een-kanaalskabel van 15 meter onder de vloer door.
Dus er zijn denk ik drie opties:

-Bracket om de coax-out op het moederbord aan te sluiten (de netste oplossing denk ik)
-Een omvormer van optische naar coax kopen (kost geld, is een omvormstap, kost elektriciteit. Levert wél een galvanische scheiding tussen pc en versterker op)
-Een goedkope geluidskaart met coax uitgang kopen.

(4. Een lange optische kabel leggen, levert je eveneens de galvanische scheiding op tussen PC en versterker)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Xander schreef op zondag 09 maart 2014 @ 12:40:
Dat asus bracket is ook in Nederland te koop. Of je maakt het zelf zoals tita_tovenaar al laat zien. Daar ben je hooguit een paar euro aan onderdelen aan kwijt.
Dank voor de link, top! Enige wat mij niet duidelijk wordt is of het kabeltje die van je moederbord connector naar deze bracket moet... wordt bijgeleverd bij deze bracket. Ik heb me al weer suf gegoogled maar ik kan het nergens achterhalen! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
bartvl schreef op zondag 09 maart 2014 @ 14:08:
Dan ligt er nog steeds maar een een-kanaalskabel van 15 meter onder de vloer door.
De U7 heeft ook spdif

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Laatst online: 07:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Maar waarom zou je een externe 'DAC'/geluidskaart kopen als je vervolgens weer via S/PDIF naar een receiver toe gaat?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Denkfout, ik was de reciever even vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
bartvl schreef op zondag 09 maart 2014 @ 14:08:
[...]

Dus er zijn denk ik drie opties:

-Bracket om de coax-out op het moederbord aan te sluiten (de netste oplossing denk ik)
-Een omvormer van optische naar coax kopen (kost geld, is een omvormstap, kost elektriciteit. Levert wél een galvanische scheiding tussen pc en versterker op)
-Een goedkope geluidskaart met coax uitgang kopen.
Bedankt voor deze post :) Heb de door jouw genoemde netste oplossing gekozen. :)

De lokale PC boer had een MSI bracket liggen (waar de kabel al aan zat :)) a EUR 15,- en hij werkt als een trein :D

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eTkepkBnHCQ1GCrJepeDr4uh/full.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Barca op 10-03-2014 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:48
S/PDIF kan overigens prima via een USB converter. Alles blijft immers digitaal en ruim binnen de USB High Speed snelheden.
Pagina: 1