Onstabiele internetverbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-10 19:14
Wij ervaren sinds een tijdje wat uitval van onze internetverbinding.
Het betreft een 8Mbit ADSL-lijn met als modem een Fritz!Box 7340.
De verbinding heeft de neiging om op willekeurige tijdstippen te verbreken en te vertragen.
Zo las ik op de DSL-statistics pagina van de Fritz dat hij in één uurtje 's nachts 59keer de verbinding verloor en opnieuw intrainde. Bij dat opnieuw intrainen verlaagt modem vaak de lijnsnelheid, waarbij ik in het ergste geval op 800kbit blijf steken(1x gebeurd). Ook geeft de Fritz! soms andere lijnwaarden, bijv.

*Ineens een downlink SNR van 25 ipv 13dB
*Lijndemping-variatie van 35-38dB
*Veel FEC en CRC-fouten, veel ES(error seconds) en SES(Many error seconds)
*dalen en 'afkapping' in downlink van lijnspectrum(afbeelding)

Heb recent een firmware-update voor de Fritz gedaan, teruggedraaid omdat ik dacht dat het misschien daardoor kwam.

Het rare is dat dit niet altijd gebeurt. Er zijn ook dagen dat het gewoon prima gaat.
Ik heb de ISP vorige week gebeld om te vragen waaraan het kan liggen, deze kon op afstand niets verdachts ontdekken.

Ik weet even niet wat er oorzaak zou kunnen zijn. Heeft iemand ervaring met zulke problemen?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco K.
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 20:23
Heb je iets meer informatie? Afstand tot de centrale? Attainable bitrate?

Ik ga er vanuit dat je de standaard zaken al hebt gecheckt, zoals je bekabeling en aansluitingen. Er zou ergens een onderbreking kunnen zitten in een ader (ADSL kan soms werken over 1 ader).

Als je binnen alles hebt uitgesloten ((nieuw) modem direct aan ISRA), kun je een storing melden, zodat er een KPNmonteur de lijn voor het ISRApunt kan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Remco K. schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 23:02:
Heb je iets meer informatie? Afstand tot de centrale? Attainable bitrate?
Afstand tot de centrale volgens BBNED 3492m, iemand anders zei me echter dat dit rond 2500m moet zijn.
Attainable schommelt op normale dagen tussen 11,5-12,5Mbit. Zoals ik al zei, als hij klappert kan hij flink naar beneden bijstellen!
Ik ga er vanuit dat je de standaard zaken al hebt gecheckt, zoals je bekabeling en aansluitingen. Er zou ergens een onderbreking kunnen zitten in een ader (ADSL kan soms werken over 1 ader).
Ik heb verschillende kabeltjes geprobeerd, zowel zelfgekochte als meegeleverde kabels(Bijv de x/y kabels bij de Fritz). Ook verschillende aansluitpunten in verschillende delen van het huis(probleem doet zich op elk voor) en verschillende modems(Speedtouch716 [note: 15min na synchronisatie verloor Speedtouch ook de verbinding, aangesloten 20cm vanaf ISRA]). Ik zal morgenochtend de varkenssnuitaansluiting vlak naast ISRA eens opnieuw aanschroeven.
Als je binnen alles hebt uitgesloten ((nieuw) modem direct aan ISRA), kun je een storing melden, zodat er een KPNmonteur de lijn voor het ISRApunt kan controleren.
ISRA zit in een vochtige hoek, kan het zijn dat er daardoor iets mee mis is? Storing is inmiddels gemeld, KPN-monteur wil dinsdag komen om te controleren, maar ik wil zeker zijn dat hij niet voor niks komt(Vanavond doet alles het bijv. goed!)

Ik kan indien gewenst een foto bijplaatsen van ISRA + aansluitpunt +Fritzbox ernaast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco K.
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 20:23
timmie1 schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 23:20:
Ook verschillende aansluitpunten in verschillende delen van het huis(probleem doet zich op elk voor)
Dit is sowieso al EEN probleem. Zoals ik uit je verhaal kan opmaken is hier sprake van een 'bridge tap'. Het signaal moet vanaf het ISRApunt direct naar je modem gaan en mag niet aftakken naar meerdere kabels (aansluitpunten). Hierbij treedt hoe dan ook signaalverlies op.

ISRA zit in een vochtige hoek, kan het zijn dat er daardoor iets mee mis is?
Vocht en koper gaan inderdaad niet goed samen. Ik weet niet of je het ISRApunt open durft te maken, maar je zou eens naar de gestripte delen van de koperaders kunnen kijken. Zijn deze groen uitgeslagen, dan is er sprake van corrosie door vocht.

Ik kan indien gewenst een foto bijplaatsen van ISRA + aansluitpunt +Fritzbox ernaast...
Dat kan natuurlijk nooit kwaad! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ik heb foto's geupload, deze zijn hier, hier en hier vinden.

Zoals je kunt zien zijn er 2 'witte doosjes'. 1 om aan ISRA aan te sluiten en 1 met een lijn die naar andere kamers gaat. Ik kan die lijn naar andere kamers gebruiken om de VoIP-lijn over te brengen(zoals nu), echter kan ik ook ISRA en lijn aan elkaar koppelen en DSL-modem verder in het huis aansluiten. Dat bedoelde ik met meerdere aansluitpunten. Dus naast deze 2 doosjes bij ISRA, is er verderop nog een soort splitsing(Van de ISDN-tijd). Vanaf die splitsing gaat het 3 kanten op. 2 van die aderparen heb ik destijds losgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Even update: Gisteravond en vannacht geen enkel probleem gehad(geen uitval).
Wel varieert de praktische downloadsnelheid nu wel wat met het torrenten, maar Fritzbox laat geen overvloed aan FEC/CRC-fouten zien.

Vraag: Als je tussendoor periodes hebt, waarin het goed gaat(zoals nu), ligt het dan aan de Fritzbox? Want het lijkt me dat de storing veel vaker moet zijn als het aan de lijn zelf ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-10 16:42
Volgens mij kan het losse doosje tussen jou modem en het ISRA punt prima weg. Ik neem aan dat je geen analoge telefonie meer hebt (ik zie geen splitter?). Ik zou als ik jou was gewoon één van die telefoonkabels met fabrieks RJ11 pluggen pakken en aan 1 kant de plug eraf knippen. Die kabel direct op de DSL ingang van de fritsbox en de twee losse draadjes direct aansluiten op het ISRA (bovenste kapje van het ISRA kun je er zo afhalen). Al die losse afmonteerdoosjes voegen weinig toe en kunnen enkel voor verstoring zorgen.

Eventueel kun je daarna het modem nog een reset geven en kijken of alles dan correct werkt. Zo niet dan zou ik contact op nemen met XS4ALL aangezien je dan verder niet veel meer kunt doen buiten een ander modem testen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
IceM schreef op zondag 09 maart 2014 @ 14:30:
Volgens mij kan het losse doosje tussen jou modem en het ISRA punt prima weg. Ik neem aan dat je geen analoge telefonie meer hebt (ik zie geen splitter?). Ik zou als ik jou was gewoon één van die telefoonkabels met fabrieks RJ11 pluggen pakken en aan 1 kant de plug eraf knippen. Die kabel direct op de DSL ingang van de fritsbox en de twee losse draadjes direct aansluiten op het ISRA (bovenste kapje van het ISRA kun je er zo afhalen). Al die losse afmonteerdoosjes voegen weinig toe en kunnen enkel voor verstoring zorgen.

Eventueel kun je daarna het modem nog een reset geven en kijken of alles dan correct werkt. Zo niet dan zou ik contact op nemen met XS4ALL aangezien je dan verder niet veel meer kunt doen buiten een ander modem testen.
Er is in dit huis nooit analoge telefonie actief geweest, alleen ISDN. Telefonie uitsluitend via SIP(VoIP) van de Fritzbox.

Bovenste kapje van ISRA kan ik er inderdaad afhalen, er komen dan 5 aansluitpunten tevoorschijn: 2x aderpaar + aarde. Ik vraag me wel af of ik zomaar aan het ISRA mag sleutelen en die kabel aan mag sluiten. Er zit nu dat kleine kabeltje in en dat ziet er nog redelijk uit, zie deze en deze foto.

Ik laat dat doosje nu toch nog even zitten, mocht het weer misgaan, doe ik er een andere kabel aan.
Andere doosje moet sowieso blijven, ik kan de telefoon niet in die kamer kwijt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-10 16:42
Die doosjes krijg je standaard bij je dsl installatiepakket, die horen dus niet bij het isra. Het bovenste gedeelte van het isra mag je gewoon loshalen, het is namelijk bedoeld om daar je binnen bekabeling op aan te sluiten. Slechte bekabeling tussen het Isra en modem zorgt vaak voor storingen.

Als ik je foto's bekijk vind ik de bekabeling er vrij rommelig uitzien. Gewoon al die oude meuk er tussenuit en 1 goede kabel direct van het isra naar de modem... dat zou ik doen :-).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
IceM schreef op zondag 09 maart 2014 @ 15:45:
Die doosjes krijg je standaard bij je dsl installatiepakket, die horen dus niet bij het isra. Het bovenste gedeelte van het isra mag je gewoon loshalen, het is namelijk bedoeld om daar je binnen bekabeling op aan te sluiten. Slechte bekabeling tussen het Isra en modem zorgt vaak voor storingen.

Als ik je foto's bekijk vind ik de bekabeling er vrij rommelig uitzien. Gewoon al die oude meuk er tussenuit en 1 goede kabel direct van het isra naar de modem... dat zou ik doen :-).
Vanochtend uitgevoerd, alleen trainde modem gelijk al maar in met 4099kbit en hele stroom CRCfouten. Nog gecontroleerd of ze goed vastzaten en er contact was, maar hielp niets. Nu dus de oude setting terug, weer attainable rate van 11496kbit en maar 160 Errored Seconds... Af en toe wel wat hoge ping en paar timeouts.

Vannacht heeft de verbinding zich weer redelijk goed gehouden, zoals gezegd maar paar pingtimeouts en soms verhoogde ping. Kan ik er van uit gaan dat het een tijdelijke storing was(misschien teveel overspraak?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dan doe je toch iets fout, als je zon aansluitkabel pakt, en die gewoon op aderpaar 1 zet. Dus waar nu de oranje en witte op zit. Sluit je dan de rode en blauwe aan van het aansluit snoer. Dan moet je snelheid gelijk zijn en of hoger dan die wat je nu hebt. Als deze lager is dan klopt er iets niet.

Aan de invoerkabel te zien heb je een oude loden kabel. Het kan ook zijn dat die laklaag niet goed van de aders is afgekrabt. ( binnen in het ISRA )

Is inmiddels de KPN monteur al langs geweest?
Pagina: 1